۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۴۸۰۸۹۲

عاشقانه های مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب

فرا رسیدن سالروز قیام تاریخی مردم تبریز در 29 بهمن سال 1356 علیه رژیم ستمشاهی بهانه ای برای دیدار اقشار مختلف مردم آذربایجان با رهبر معظم انقلاب است.
حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نخستین دیداری که به بهانه سالگرد قیام 29 بهمن تبریز، با رهبر انقلاب معظم انقلاب اسلامی، رقم خورد به بهمن 81 بر می گردد. روزی که هزاران زن و مرد وفادار به انقلاب برای بیعتی دوباره راهی حسینیه حضرت امام خمینی(ره) شدند. با این حال این بنای نیک برای چند سال متوالی متوقف شد تا بهمن 85. از آن پس روزهای پسین بهمن ماه به نام مردم این دیار سند خورد و هر سال دیدار خیل مریدان رهبر با مرادشان تکرار می شود.

مهد تمدن در آستانه دیدار مردم آذربایجان با حضرت آیت اله خامنه ای به مناسبت قیام شکوهمند 29 بهمن، نگاهی به تاریخ دیدار های گذشته انداخته است و سخنانی که آنها هرسال از رهبرشان به سان سوغات می ستانند و به خانه می آورند!


28 بهمن 1381
ایشان در این دیدار که به عنوان نخستین حضور پرشور و عمومی مردم تبریز و آذربایجان با رهبر معظم انقلاب، هزمان با روزهای عید سعید غدیر در تاریخ ثبت شد با تمجید از بیداری مردم آذربایجان اضافه کردند: «اين بيدارى خيلى ارزش دارد و همين بيدارى بود كه حادثه بيست ونهم بهمن را در سال ۱۳۵۶ به وجود آورد. مردم شجاع تبريز و مبارزان حقيقى و راستين، چهلم شهداى قم را چنان بر سر دست گرفتند كه در حقيقت انقلاب را به حركت درآورد.»


28 بهمن 1385
آنچنان که گفته شد، دیدار های عمومی سر افرازان خطه آذربایجان با مرادشان، پس از نخستین دیدار، به مدت 4 سال با وقفه مواجه شد اما 28 بهمن ماه 1385، صحنه وجدآوری از بیعت دوباره آن مردم ولایی با رهبر معظم انقلاب بود.  ایشان در آن سال ، تعابیر و عبارات بسیار بیشتری در نکوداشت جایگاه آذربایجان در تاریخ بیان داشتند و فرمودند: «هميشه در طول اين سالهاى طولانى هر وقت با مردم آذربايجان ديدارى داشته ايم - چه در اينجا، چه در تبريز و ساير شهرها - نشانه ى زنده بودن و طراوت و نشاط و ابتكار در رفتار مردم و در شعارهاى مردم ديده مى شد؛ امروز هم همين طور است، در تاريخ كشور ما هم همين طور است، گذشته ها هم همين طور بوده است؛ ولى تاريخ دوران نزديك به زمان ما وقتى مورد كاوش قرار بگيرد، انسان مى بيند در صف مقدم غالباً مردم آذربايجان و مردم تبريز حضور و جايگاه خودشان را تثبيت كرده اند؛ مخصوصاً آنجايى كه مصالح عظيم تاريخى كشور درميان بوده است.»


28 بهمن 1386
رهبر انقلاب اسلامي، در اين ديدار،  حركت هوشمندانه و غيرتمندانه قیام 29 بهمن تبریز را نقطه ي عطفي در نهضت اسلامي مردم ايران و نمونه بارزي از بيداري، هوشياري، درك بالا و موقعيت سنجي، و شجاعت مردم تبريز دانستند و افزودند: اين ويژگي ها راز رهايي ملت ها از ظلم و ستم و قرار گرفتن در مسير پيشرفت و سعادت است و ملت ايران نيز به بركت رهبري بيدارگر امام خميني (ره)، از يك ملت تحت ستم قدرت هاي استعمارگر و حاكمان مستبد و وابسته ، به ملتي زنده، بيدار و قدرتمند تبديل شد و قدرت ملي خود را به صحنه آورد.


28 بهمن 1387
رهبر معظم انقلاب در این سال ابعاد دیگری از واقعه 29 بهمن تبریز را تشریح می کنند و می فرمایند: «من در گذشته هم به مردم عزيز تبريز اين را گفته ام؛ اگر حادثه ى بيست و نه بهمن در تبريز پيش نمى آمد، يعنى ياد شهداى قم به وسيله ى تبريزى ها آن جور با فداكارى زنده نگه داشته نميشد، ممكن بود جريان مبارزه يك مسير ديگرى را طى كند. بسيار احتمال داشت كه اين حادثه ى بزرگ با اين شكلى كه اتفاق افتاد، اتفاق نیفتد.»


28 بهمن 1388
در این سال رهبر انقلاب اسلامی در بخش مهمی از سخنان خود به دو ویژگی ممتاز مردم آذربایجان و تبریز اشاره کردند و خاطر نشان ساختند: مردم تبریز همواره آغاز کننده بوده و ابتکار عمل را در دست داشته اند و قیام ۲۹ بهمن سال ۵۶ نیز از همین موارد بود زیرا اگر مردم تبریز این کار بزرگ را انجام نمی دادند، سلسله اربعین ها در کشور ایجاد نمی شد.

حضرت آیت الله خامنه ای، وفاداری را ویژگی ممتاز دیگر مردم آذربایجان و تبریز دانستند و خاطرنشان کردند: در قضایای فتنه اول انقلاب در تبریز، امام بزرگوار (ره)، همت، غیرت، آگاهی و بصیرت مردم تبریز را خوب شناختند و فرمودند: مردم جواب فتنه گران را خواهند داد و همینگونه هم شد.


28 بهمن 1389
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، با تجلیل از ایمان، اخلاص، پایمردی و بصیرت مثال زدنی مردم آذربایجان در طول تاریخ بویژه در مقاطع مختلف نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی ایران افزودند: «مهمترین ویژگی حرکت مردم تبریز در ۲۹ بهمن سال ۵۶ الگو شدن آن برای حرکتهای بعدی ملت ایران بود و اگر قیام ۲۹ بهمن ۵۶ روی نمی داد، قیام ۱۹ دی مردم قم به فراموشی سپرده و روند حرکت ملت ایران در مسیر نهضت اسلامی، متوقف می شد.»


28 بهمن 1390
در این سال نیز رهبر انقلاب اسلامی سخنانشان را با اشاره به نقش و جایگاه  آذربایجان و بویژه تبریز در حوادث و تحولات یکصد سال گذشته کشور، آغاز کردند و افزودند: مهمترین ویژگی قهرمانان و نام آوران تبریز همچون ستارخان و باقرخان، تدین و حرکت در مسیر دین و پیروی از علمای دین بوده است.


28 بهمن 91
دیدار سال 91 در شرایطی اتفاق افتاد که کشور، انتخابات مهم ریاست جمهوری سال 92 را در پیش داشت و بیشتر سخنان رهبر معظم انقلاب نیز به این سمت و سو معطوف شد. اما تجلیل از جایگاه والای مردم آذربایجان، پای ثابت سخنان رهبری بود. ایشان در این دیدار فرمودند: «همين جا به وسيله‌ى شما برادران و خواهران عزيز سلام عرض ميكنم به همه‌ى مردم آذربايجان و تبريز، مرد و زن مؤمن؛ كه حقيقتاً حضور آذربايجان و تبريز و ديگر شهرهاى آن منطقه، در همه‌ى دورانهاى گذشته‌ى ما، از صد سال، صد و پنجاه سال قبل تا امروز، در حركت ملت ايران، تعيين‌كننده بوده است. امروز هم همين جور است. شماها هستيد كه با همت خودتان، با غيرت خودتان، با ايمان خودتان، با عزم راسخ خودتان، توانسته‌ايد عزت اين كشور و اين ملت را در مقابل دشمنان حفظ كنيد. هر روز هم كه گذشته است، جلوه‌ى آذربايجان در عرصه‌هاى گوناگون بيشتر شده است.


28 بهمن 1392
رهبر معظم انقلاب در دیداری که در این سال صورت گرفت، قیام 29 بهمن را نتیجه و نشانه انسجام قومی در ایران اسلامی خواندند و این حادثه را دارای درسها و عبرتهای متعدد دانستند . ایشان افزودند: یکی از درس های قیام ۲۹ بهمن، «نمایش ویژگی ها و خصلت های برجسته مردم تبریز و آذربایجان» بود.


28 بهمن 1393
آیت اله خامنه ای سال گذشته در چنین روزهایی در دیدار پرشور و شکوه جمعیت انبوهی که از «سر ایران» به دیدار سالار انقلاب شتافته بودند، فرمودند: « بنده درباره‌ی مناقب آذربایجان و تبریز تا حالا مطالب زیادی عرض کرده‌ام که واقعاً به آنها از بن دندان معتقدم. این جمله را فقط عرض بکنم که مردم آذربایجان و مردم تبریز نشان دادند که هم پیشرو هستند، هم موقع‌شناسند و بهنگام عمل میکنند، هم دلیر و شجاعند و از مشکلات هراسی به دل راه نمیدهند، هم به معنای واقعی کلمه با ایمانند. اینها یک حقایقی است؛ اینها را هرکسی که با تاریخ آذربایجان آشنا باشد تصدیق می کند.


28 بهمن 1394
این، آخرین دیدار مردم آذربایجان است که حلاوت و شیرینی آن، هنوز بر کام آنان که توفیق دیدار یافته اند باقیست. ایشان در آن دیدار هم ضمن تجلیل از ایمان عمیق، بیداری، نشاط و ایستادگی مردم آذربایجان در مقاطع مهم و سرنوشت ساز تاریخ کشور بویژه در دوران انقلاب اسلامی، بر لزوم زنده نگه داشتن روزهای تاریخی انقلاب تأکید کردند.

 

حالا مردم آذربایجان در آستانه دیداری دیگر با پیر مرادشان چشم انتظار یادبودِ این میعاد عاشقانه اند.../200/935/ب1

ارسال نظرات