۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۵۰۰۷۰۵
با تأکید بر روایات «اثنا عشر خلیفه»؛

کتاب روایات خلافت در اندیشه اهل سنت منتشر شد

حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب بررسی روایات خلافت در اندیشه اهل سنت با تأکید بر روایات «اثنا عشر خلیفه» را منتشر کرد.
بررسی روایات خلافت در اندیشه اهل سنت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب بررسی روایات خلافت در اندیشه اهل سنت را با تأکید بر روایات «اثنا عشر خلیفة» به قلم رحیم امرایی تدوین کرد.

مسئله امامت از مباحث مهمی است که در روایات و اخبار، بر آن تأکید شده و از اصول عقاید شیعه محسوب می‌شود. اهل سنت در مسائل امامت عامّه، نظیر مسئله روش‌های تعیین امام و اوصاف امام (همچون عصمت، علم جامع و کامل) با امامیه اختلاف اساسی دارند و آثار این اختلاف در امامت خاصّه، ظهور عینی یافته است.

اثبات راه و روش مناسب در کشف جانشینان برحق پیامبر، یکی از اهداف ابتدایی نگارش این اثر است که در نهایت، ما را به بهره‌گیری از نصوص و روایات رسیده در این موضوع رهنمون می‌کند. در این بین اهمیت پرداختن به حدیث «یکون بعدی اثناعشر خلیفة» به آن دلیل است که حدیث مذکور از احادیثی است که ابهامات موجود در مسئله امامت را روشن می‌کند.

این حدیث، در کتب روایی اهل سنت به ثبت رسیده و علمای اهل سنت تفاسیری را برای تطبیق این حدیث با خلفای سنی مطرح کرده اند.

نویسنده در این اثر، نظرات غالب علمای مشهور اهل سنت را در پنج دسته عمده، به همراه اختلافات آنها نقل کرده است. در نقد مبنايی نيز در بسياری از موارد به منابع اهل سنت؟، استناد و به صورت روشن و مشخص، تضاد و تعارض نظرات اهل سنت نشان داده شده است. همچنين نویسنده ديگر اشکالات وارد بر تفاسير آنها را بر اساس قرآن، حديث و اصول مسلم اسلامی بیان کرده است.

وی که معتقد است علمای اهل سنت احادیث دیگر را در تفسیر این حدیث، مستمسک نطر خویش قرار داده اند، تلاش می کند در کشف معنای حقیقی این حدیث، از سند و دلالت احادیث دیگر استفاده کند؛ از این رو، او تمام آرای اهل سنت را به صورت منسجم و تفکیک شده انقل می کند.

در اغاز اين اثر، نکات قوت روش نقلی ـ حديثی، در کنار نقاط ضعف روش اجماع و شورا و اشکالات واردشده بر اين روش‌ها، بيان و پس از اثبات شاخص بودن احاديث درباره تعيين جانشينان پيامبر صلی الله علیه و آله، احاديث نقل شده، به ويژه حديث «اثناعشر خليفه» بررسی شده است.

مؤلف در ابتدای اثر مي‌کوشد ملاک‌های شناخت امام در بين فرقه‌های مختلف را بررسی کند و به سؤالات مهمی در اين باره پاسخ دهد که روش و راه حل مناسب در کشف مصاديق امامت، روش نقلی است يا روش‌های برگرفته از عقل بشری، همچون اجماع، شورا و امتيازات و اشکالات اين روش‌ها چيست، از سؤالات مطرح شده است.

در گام بعد، به اين سؤالات پاسخ داده شده که اعتبار سندی حديث «يکون بعدی اثناعشر خليفة» چگونه است؟ علمای اهل سنت چه تفاسير و مصاديقی براي اين حديث بیان کرده اند و چه نقد‌هايی بر آن وارد است؟ شرح و تفسير برگزيده درباره اين حديث چيست؟ و آيا اشکالات علمای اهل سنت درباره نظر شيعه پذيرفتنی است یا خیر؟

نویسنده در فصل نخست این اثر نخست به ویژگی ها و برتری های نصوص و روایات، در مصداق یابی امامت، و روش هایی همچون اجماع، شورا و مانند آن می پردازد و پس از تعیین معیار نقلی و حدیثی و اثبات برتری روش نقلی ـ حدیثی نسبت به دیگر روش های برگرفته از عقل، و اذعان به این مهم که کشف مصادیق حقیقی امامت باید بر اساس نصوص و روایات باشد، برخی از نصوص و روایات مربوط به امامت و جانشینی اهل بیت علیهم السلام را  در فصل دوم بیان می دارد.

در فصل سوم، حدیث «يکون بعدی اثناعشر خليفة» و عبارات و قیدهای مختلف آن در منابع روایی اهل سنت و درجه سندی حدیث از نظر علمای برجسته اهل سنت بررسی شده است تا نقد و استدلال شرح ها و تفاسیر آنها درباره حدیث یاد شده اتقان و استحکام لازم را داشته باشد.

نویسنده تفاسیر و شرح های علمای اهل سنت درباره این حدیث را در فصل چهارم بررسی، نقد و در نهایت پس از تعیین تفسیر صحیح این حدیث، دلایل اعراض اکثریت مسلمانان از تفسیر حقیقی این حدیث و احادیث مشابه آن را در فصل آخر بررسی کرده است.

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، کتاب بررسی روایات خلافت در اندیشه اهل سنت را با تأکید بر روایات «اثنا عشر خلیفة»، به قلم رحیم امرایی در قطع وزیری و 244 صفحه در شمارگان 1000 نسخه منتشر کرده است./۹۲۰/ ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات