۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
کد خبر: ۵۰۳۹۶۷
آیت الله مصباح یزدی:

معنای ‌آتش به اختیار عمل به وظیفه است/ شایسته تر از رهبر انقلاب برای مقام رهبری نمی شناسم

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: رهبر انقلاب فرمودند که اگر مرکز فرماندهی فاسد شد سربازان باید آتش به اختیار باشند یعنی هرکس باید وظیفه خود را تشخیص داده و به آن عمل کند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصابح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: قوانین اجتماعی و دستورالعمل های مورد نیاز جامعه این گونه نیست که یک بار برای ابد نوشته شود چون مصالح اجتماعی دائما در حال تغییر است.

وی افزود: اگر جایی مصالح 100 درجه ای تحقق پیدا نکرد باید به سراغ 99 رفت، انسانی باید برای این کار از سوی خدا تعیین شود، کسی باید جانشین امام باشد که مصالح و منافع جامعه را بهتر بداند و تقوا و عدالت او به عصمت امام نزدیک تر باشد یعنی به اندازه ای رعایت تقوا کند که شبیه معصوم باشد، در زمانی که درسترسی به امام معصوم نیست باید این گونه عمل کرد و این روح مسأله ولایت فقیه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مجری قانون باید کسی باشد که قوانین را به خوبی بشناسد و در تشخیص احکام و مصادیق به خوبی عمل کند، اظهار داشت: کسی که می خواهد مجری قانون باید با منافع مردم را به منافع شخصی خود ترجیح دهد، تا زمانی که معصوم باشد مطمئن هستیم که این مسأله صورت نمی گیرد و وقتی معصوم نیست باید کسی باید که بر خود مسلط است در رأس کار باشد تا مصالح جامعه را فدای منفعت شخصی خود نکند.

وی ادامه داد: حاکم نباید تحت تأثیر منفعت طلب خود و بستگانش باشد، باید سعی کنیم شخصی شنایایی شود که اشبه به معصومان باشد و بدانیم که به دنبال منافع شخصی خود نیست، قوانین و دستورات الهی باید در جامعه پیاده شوند تا مصالح جامعه تأمین باشد.

آیت الله مصباح یزدی رکن دیگر کار خود مردم هستند، ابراز داشت: در طول تاریخ مواردی بوده که قانون خدا به شمار می رفته و پشتوانه عقلانی داشته اما مردم نخواستند عمل کنند، مخالفت ها تا زمانی که مربوط به خود شخص است خداوند مدارا می کند و مؤاخذه را برای آخرت می گذارد.

وی عنوان کرد: اگر رفتار برخی از انسان ها مانع از هدایت دیگران شد و حق و باطل را برای انسان مشتبه کردند خداوند با آن ها برخورد خواهد کرد، در این زمینه گاهی اشخاص با فراست فریب شیاطین یا بستگان و اطرافیان خود را می خورند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در کشور کسانی را دیدیم که می خواستند به وظیفه خود عمل کنند اما راهی برای کشف آن نداشتند چون در فضایی قرار گرفته بودند که نمی توانستند تشخیص دهند چون موضوعی را برای آن ها قطعی وانمود کرده بودند که باور نمی کردند غیر از آن باشد.

وی اضافه کرد: اگر در جامعه کار به جایی رسید که حق و باطل متشبه شده و مانع از هدایت دیگران شوند خداوند عذابی را نازل کرده و حق و باطل را از یکدیگر تفکیک می کند، قرآن می فرماید اغلب عذاب ها برای این که عالما عامدا گناه می کردند و راه هدایت را برای دیگران بسته بودند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که خداوند متعال پیامبران را برای اتمام حجت با مردم فرستاده است، گفت: گرفتاری هایی که برای مردم پیش می آید تا نتیجه رفتار خود را بچشند تا کسانی هم متنبه شوند و دست از کارهای نادرست بردارند.

وی افزود: اگر مردم نسبت به نعمت های الهی ناشکر باشند و عالما عامدا بر خلاف مصالح جامعه عمل کنند در همین دنیا نتیجه کارها را خواهند دید، در سنت الهی خداوند راه هایی را قرار می دهد که شاید مردم متنبه شوند، اگر بخواهیم قانونی مصالح جامعه را تأمین کند باید متکی به قوانین الهی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مجری قانون باید معین از سوی خداوند بوده یا اوصاف آن بیان شده باشد، اظهار داشت: بیان اوصاف همان نیابت عامه است که خداوند می فرماید هرکس قلان شرایط را داشته باشد می تواند مجری قانون باشد، در فرهنگ شیعه می گوییم فقهای واجد شرایط از سوی خدا نیابت عامه دارند.

وی ادامه داد: اگر فرمانده ای خائن در آمد چه باید کرد؛ در اسلام برای این موضوع هم راهی وجود دارد و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب اخیرا فرمودند که اگر مرکز فرماندهی فاسد شد سایر کارگزاران و سربازان باید آتش به اختیار باشند که اصطلاحی نظامی است یعنی هرکس باید وظیفه خود را تشخیص داده و به آن عمل کند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: اگر کسی ایمان به آخرت داشته باشد غیر از بهشت انتخاب نمی کند، اگر کسی بهشت نخواهد خواسته خود او است اما اگر مانع از هدایت و بهشت دیگران شد باید جلوی او را گرفت؛ باید نعمت خدا را نسبت به هدایت و شریع بشناسیم، احکام اسلام بهترین احکامی بوده که خدا در طول تاریخ برای انسان قرار داده است.

وی عنوان کرد: خداوند بعد از پیامبر جانشینانی تعیین کرد که بعد از ایشان در عالم مخلوقات عزیزتر از آن ها وجود ندارد؛ از زمان غیبت تا کنون در میان علمای اسلام از شیعه و سنی چه شخصیتی همانند امام راحل پیدا می شود، در طول این قرن ها خدا چنین کسی را برای ما ذخیره کرده و امام اسلام را در دنیا احیا کرد، آیا این شکر نمی خواهد؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر مشاهده می کنیم که چه فسادها و ظلم هایی وجود دارد، در چنین وضعیتی در جهان، خدا بعد از امام کسی را برای ما ذخیره کرد که در هرچیز شبیه تر به ایشان است، بنده برای این مقام کسی را شایسته تر از ایشان نمی شناسم؛ خداوند اجازه نداد رنج وفات حضرت امام بر مردم سنگینی کند؛ مبادا از این نعمت های الهی غافل شویم و شکر آن ها را به جا نیاوریم و گرفتار عقوبت آن ها بشویم./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات