۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۵۰۶۳۰۰
استاد درس خارج حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

«رفتار انتقام جویانه» درد بزرگ اجتماعی

حجت الاسلام فاطمی تسلط بر نفس و پایبندی به آموزه های دینی را راه درمان «رفتار انتقام جویانه» از دیدگاه قرآن دانست.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَي الدَّارِ» گفت: معنای این آیه این است که خردمندان کسانی هستند که اگر دیگران نسبت به آنها ظلمی انجام داده باشند، با بخشش و احسان تلافی می کنند و با حسن خلق و گشاده رویی مقابله  کرده و یا اگر منکری دیده و از آن نهی کرده و یا ترک معروفی سراغ داشته باشند به آن امر می کنند.

رفتار انتقام جویانه، یکی از مشکلات جامعه

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از اوصاف مهم بندگان شایسته خداوند پرهیز از«مقابله به مثل و رفتار انتقام جویانه» است، اظهار داشت: یکی از مشکلات جامعه ما همین است که این رفتارهای ناپسند در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره یافت می شود.

وی افزود: یکی از عوامل درونی که سبب می شود انسان در برابر یک رفتار بد کوچک بر افروخته شود، «خودپسندی و خودبزرگ بینی» است؛ این تلقینات نفسانی و روانی به مقابله به مثل و رفتار انتقام جویانه ختم می شود.

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به فرازی از مناجات های امام سجاد(ع) «الهی الیک اشکو نفساً بالسوء امارة» عنوان کرد: اگر انسان نفس خود را کنترل نکند، نفس او پیوسته به بدی ها دستور می دهد؛ مثلاً در برابر یک توهین می گوید «چرا جوابش را ندادی؟ اگر جوابش را ندهی او با دیگران هم همین رفتار را می کند، جلویش را بگیر» و این گونه به بهانه های مختلف، انسان را به برافروخته شدن وادار می کند، از سوی دیگر، شیطان نیز از بیرون با وسوسه های بسیار انسان را احاطه می کند و سبب می شود تا انسان رفتارهای ناپسند از خود بروز دهد.

ریشه بسیاری از نزاع های دسته جمعی کودکانه است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: متأسفانه همین رفتارهای انتقام جویانه گاهی سبب برپایی آشوب می شود و چه بسا پند نفر هم کشته شوند، مانند بسیاری از نزاع های دسته جمعی که با بررسی ریشه اش می دانیم که از دعوای کودکانه دو بچه شروع شده و منجر به قتل بسیاری از افراد شده است.

درمان درد اجتماعی «رفتار انتقام جویانه» را از دیدگاه قرآن

وی درمان درد اجتماعی «رفتار انتقام جویانه» را از دیدگاه قرآن این گونه توصیف کرد: انسان های عاقل و خردمند هرگز دربرابر برخورد بد، نه تنها برخورد بد نمی کنند، بلکه عکس العملی خوب نشان می دهند؛ این مهم محقق نمی شوند مگر اینکه انسان بر نفس خود مسلط شود.

حجت الاسلام فاطمی در پایان با اشاره به آمار بالای شمار زندانیان در جامعه ابراز داشت: این آمار و ارقام حاکی از آن است که ما از رفتاری که مورد نظر اسلام است، بسیار فاصله داریم؛ بنابراین انسان به انسانیت نمی رسد مگر اینکه تقوا پیدا کند و ضروری است بدانیم که ماه مبارک رمضان  بهترین فرصت است برای اینکه انسان به بالاترین مراتب تقوای الهی دسترسی پیدا کند./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات