۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۵۰۹۹۶۴
آيت الله نمازي:

حج كلاس معرفت شناسي و جهاد با نفس است

نماينده ولي فقيه دركاشان، حج را كلاس معرفت شناسي و جهاد با نفس دانست و گفت: يكي از آموزه هايي كه در ايام حج و در منا انجام مي شود اين است كه خداوند در اين دوره آموزشي كاملا انسان را از هر چيزي به غير خدا تصفيه مي‌كند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي ظهر امروز در ديدار با سرپرست اداره حج و زيارت كاشان، مديرا كاروانها و كارگزاران حج اين شهرستان، مذاكرات موفقيت آميز مسؤولان سازمان حج جمهوري اسلامي ايران و عربستان به رهبر معظم انقلاب تبريك گفت و افزود: شرايط مذاكرات تا اين مرحله مورد قبول و موافقت بوده است و اميدواريم شيطان آنها را وسوسه نكند و به قولها و تعهدات خود پايبند باشند تا حجاج ايراني و ساير بلاد اسلامي اعمال مناسك حج را با خوبي و موفقيت انجام دهند و با سلامت به كشور خود برگردند.

وي با طلب رحمت و مغفرت براي شهداي منا و مسجد الحرام و شهداي سال 66  خانه خدا يادآور شد: در آن سال امام خميني(ره) تشر محمكي به شيوخ عربستان زد و متذكر شد چنانچه ما از صدام بگذريم، اما از آل سعود نخواهيم گذشت و در آن زمان اين تذكر امام را متوجه نمي شديم كه چرا امام با وجود اين همه جنايات جنگي صدام،  مي فرمايد اگر ما از صدام بگذريم اما از آل سعود نخواهيم گذشت.

نماينده ولي فقيه دركاشان، با بيان اينكه براي امام خميني درآن دوره ماهيت صهيونيستي رژيم آل سعود مشخص شده بود، گفت: امروز بعد از سالها، ارتباط آل سعود با رژيم صهيونيستي اسرائيل افشا شده  و مشخص شد درحمله اسرائيل به فلسطين و لبنان، سوخت گيري هواپيماهاي جنگي و نظامي اسرائيل در عربستان بوده و هزينه آنها توسط آل سعود تأمين‌كرده است.

آيت الله نمازي، بعد ازنماز، روزه و زكات از حج به عنوان مهمترين فرائض الهي نام برد و اظهار داشت: پيش از اين سالها قبل نيز در خطابه هاي نماز جمعه درخواست اين بود كه به عمره مستحبي نروند، چرا كه عمره مستحبي سبب سرازير شدن پول ملت ايران به جيب آل سعود و خريد سلاح بر عليه مسلمانان مي‌شود و همين موضوع را نيز برخي از علما و مراجع تقليد مطرح كردند.

وي افزود: آل سعود در ظاهر شهادتين را بر زبان مي آوردند و خود را ميزبان ضيوف الرحمان مي‌دانند اما در باطن كافر هستند و براي منافع اسلام و استفاده از منافع اسلام ادعاي مسلماني مي‌كنند، اما از سوي ديگر آنچه در آيات و روايات به ما رسيده است اين است كه حج قابل تعطيل شدن نيست و بر حاكم اسلامي است و وظيفه حاكم اسلامي است كه اگر احيانا شرايطي به وجود آمد كه مسلمين نتوانستند به حج مشرف شوند از بيت المال مسلمين عده اي را به حج اعزام كنند تا حج تعطيل نشود.

نماينده ولي فقيه دركاشان، يادآور شد: حقايق و معارف بلندي در اعمال مناسك حج جاسازي شده است كه هر مسلماني كه استطاعت مالي، استطاعت بدني و استطاعت امنيتي داشته باشد در طول عمر خود حداقل يك بار بايد اين كلاس و دوره آموزشي را طي كند.

آيت الله نمازي، ادامه داد: همه مراحل و مراتب اعمال حج جهاد با نفس است و يك دوره فشرده 10 تا 12 روزه اي را خداوند براي افراد واجد شرايط برنامه ريزي كرده تا در اين دوره فشرده آموزشي شركت داشته باشند و خودشان را بشناسند.

وي اظهار داشت: در اعمال مناسك حج نخستين كاري كه خداوند براي بندگانش انجام مي‌دهد اين است كه آنها را خلع لباس مي‌كند، بنابر اين مناسك حج جايي براي تعدد و تنوع و تفاخر در لباس نيست چرا كه هر بنده اي با هر لباس و مقام و جايگاهي كه باشد همه را بايد از تن خارج كند و اين اعمال يك آموزش تمام عيار براي انسان است كه در چنين مكاني سلطان، پادشاه، امپراطور، نخست وزير، عالم، فقيه و مرجع تقليد حتي اگر پيامبر اكرم(ص) و ائمه مصومين نيز حضور داشته باشند همه بايد لباس هاي ظاهري را كه حاكي از تنوع طبقاتي است از تن خارج كنند.

به گفته وي، در حج نه تنها بايد حقوق بشر رعايت شود بلكه حقوق حشرات نيز بايد رعايت شود و اگر چنانچه حشره اي روي لباس احرام نشسته باشد،  اين اجازه را كه حشره را  از خود دور كند ندارد.

نماينده ولي فقيه در كاشان، يادآور شد: خداوند در مناسك حج معارف زياد و بلندي را قرار داده است به طوريكه انسان را كاملا از خودمحوري و خودخواهي دور مي‌كند و اين ويژگي اعمال حج است.

آيت الله نمازي، حج را كلاس معرفت شناسي و جهاد با نفس دانست و گفت: يكي از آموزه هايي كه در ايام حج و در منا انجام مي شود اين است كه خداوند در اين دوره آموزشي كاملا انسان را از هر چيزي به غير خدا تصفيه مي‌كند.

عباس نيكونيا سرپرست اداره حج و زيارت شهرستان كاشان نيز با ارائه گزارشي از عملكرد حج وزيارت كاشان، از افزايش دو برابري سهميه اعزام حجاج شهرستان كاشان خبرداد و گفت: اداره حج و زيارت كاشان امسال از ظرفيت خالي برخي از شهرستانها استفاده كرد و ظرفيت اعزام حجاج خود را به دو برابر افزايش داد.

وي افزود: امسال از شهرستان كاشان 811 نفر به بيت الله الحرام اعزام خواهند شد كه از اين تعداد 775 نفر زائر و مابقي عوامل كاروانها و كارگزاران حج هستند و براي اعزام حجاج كاشاني همه تمهيدات لازم انجام شده است.

سرپرست اداره حج و زيارت شهرستان كاشان، گفت: نخستين كاروان حجاج شهرستان كاشان 23 مردادماه سال جاري به بيت الله الحرام اعزام خواهند شد./1307/۲۰۲/ب۱   

ارسال نظرات