۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۳۱۳۴۲

واکنش‌ها نسبت به سخنان دونالد ترامپ

دونالد ترامپ بعدازظهر امروز طی سخنانی مواضع خود در مقابل ایران و برجام مشخص کرد که نهایتا واکنش اهالی سیاست دنیا را برانگیخت.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از اظهارات ساعات پیش دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در مورد جمهوری اسلامی ایران و توافقنامه برجام بسیاری از صاحبنظران واکنش‌های خود را اعلان کردند که در ذیل به آنها اشاره شده است.

ابراز امیدواری دبیرکل سازمان ملل نسبت به باقی ماندن برجام

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت آنتونیو گوترش معتقد است که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صلح و امنیت در جهان را تقویت می‌کند.

بنا به گزارش شبکه بی‌بی‌سی، دوجاریک همچنین گفت که دبیرکل امیدوار است که توافق هسته‌ای پابرجا بماند.

رئیس جمهور آمریکا عصر روز جمعه در سخنانی اعلام کرد که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نمی‌کند و نخواهد کرد.

ترامپ در اظهارات خود ادعاها و اتهامات بی‌پایه و اساسی را علیه مردم، دولت و سیاست‌های ایران در منطقه مطرح کرد.

 

اظهارات ترامپ نشان‌دهنده سیاست آمریکا برای تغییر نظام در ایران است

ریچارد هاس رییس شورای روابط خارجی آمریکا دقایقی پیش با پیام‌هایی در صفحه توییتر خود به سخنرانی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره استراتژی‌اش در قبال ایران و توافق هسته‌ای واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت: رییس‌جمهور آمریکا در یک دقیقه اول از ایران به عنوان یک رژیم خصمانه، رادیکال و متعصب یاد کرد، اما عنوان "دولت" را برای آن ذکر نکرد.

ترامپ علاوه بر این ایران را به عنوان یک "دیکتاتوری" خواند که نشان می‌دهد تغییر نظام در ایران هدف نهایی سیاست خارجی آمریکا است.

هاس در پیامی دیگر تاکید کرد که اصطلاح روح یک توافق هیچ اساس قانونی ندارد.

رییس شورای روابط خارجی آمریکا همچنین نوشت: باقی ماندن آمریک در برجام با وجود تایید نکردن آن چشم‌اندازی برای سخت‌تر کردن توافق است.

تصمیم ترامپ در مورد برجام شجاعانه بود

نتانیاهو اعلام عدم پایبندی ایران به برجام را یک تصمیم شجاعانه توصیف کرد و آن را فرصتی برای اصلاح توافق بد دانست.

بر اساس گزارش هآرتص نتانیاهو اعلام کرد که ترامپ یک فرصت را برای بهبود توافق بد، مقابله با اقدامات خصمانه ایران و مقابله با حمایت ایران از تروریسم ایجاد کرده است.

به مخاطره انداختن برجام آمریکا را منزوی می کند

جو بایدن پس از آنکه ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد کرد گفت: در صورتی که برجام را به خطر بیندازیم این ایران نیست که منزوی می شود بلکه این موضوع باعث انزوای آمریکا خواهد شد.

بایدن افزود: اما حقیقت این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متحدان ما در اروپا و حتی خود مقامات دولت ترامپ بر پایبندی ایران به برجام تاکید دارند. بنا بر این اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ خلاف منطق و مستندانت موجود است و باعث ایجاد یک تهدید غیرضروری برای امنیت ملی آمریکا می‌شود.

وی یادآور شد: در نهایت لغو یک طرفه برجام از سوی ما نه تنها باعث انزوای ایران نمی‌شود بلکه آمریکا را منزوی می‌کند.

بایدن گفت: توافق هسته‌ای ایران درباره یک چیز است؛ از بین رفتن تهدید ناگهانی که یک ایران هسته‌ای می‌تواند علیه منطقه،‌ اسراییل و آمریکا ایجاد کند. برجام هرگز قرار نبود ما را از اقدامات لازم برای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات ایران منع کند. اکنون ترامپ موضع مذاکرات ما را تضعیف کرده است و باعث از دست رفتن دست برتر ما می‌شود که می‌تواند به تضعیف اتحاد ما با متحدان خود شود. این اقدام باعث صدمه دیدن اعتبار آمریکا خواهد شد.

استراتژی جدید آمریکا علیه ایران مورد استقبال عربستان

عربستان سعودی اعلام کرد که لغو تحریم‌ها علیه ایران ضمن بهبود و توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران باعث ارتقای حمایت ایران از گروه‌های نظامی شده است.

این کشور همچنین مدعی شد که ایران از درآمدهای مالی به دست آمده از لغو تحریم برای حمایت از حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است.

عربستان به همراه رژیم اسراییل در روند مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام از مخالفان سرسخت توافق و حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران بوده‌اند و در این مسیر به روش‌های مختلف سیاسی و مالی مانع این امر شده‌اند./۸۱۶/۱۰۳/ح

ارسال نظرات