۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۵۷۰۳۹
آیت الله جوادی آملی:

افراد شرور هدایت کننده فتنه باید کیفر شوند

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در فتنه ها افرادی که فریب می خورند را نباید مورد سرزنش قرار داد بلکه باید آنها را هدایت کرد اما آن عده شرور و بدرفتاری که فتنه را هدایت کردند، باید کیفر شوند.
آیت الله جوادی آملی آیت الله جوادی آملی دیدار نمایندگان طلاب با حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به یازدهمین جمله حکیمانه نهج البلاغه «إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ» گفت: شکر نعمت بر هر انسانی واجب است؛ شکر به دو نوع متوسط و عالی تقسیم می شود، بر این اساس اگر شخصی شکر نعمت خداوند را به طور متوسط به جا آورد، خداوند به او نعمت بیشتری می دهد، اما اگر شکرگزاری کسی عالی بود، پروردگار او را به بالاترین درجات معنوی می رساند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: مراد از «عدو» در جمله حکیمانه یاد شده، دشمن بیرونی است، زیرا دشمن درونی و شیطان هیچوقت دست از شیطنت و دشمنی برنمی دارند؛ اگر انسان به سوی نفس اماره که همان دشمن درونی است، قدمی بردارد، این نفس 10 گام پیشروی می کند، بنابراین هیچ دشمنی به پای دشمنی نفس اماره نمی رسد.

وی افزود: اگر انسان بر دشمن خود پیروز شد و یقین داشت که این دشمن دیگر با او دشمنی نمی ورزد، به شکرانه غلبه ای که بر دشمن یافته است، باید او را مورد عفو قرار دهد، اما اگر دانست این دشمن هنوز هم سر عداوت و کینه ورزی دارد، نباید این کار را انجام دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی به دوازدهمین جمله حکیمانه نهج البلاغه اشاره کرد و با بیان اینکه عاجزترین مردم کسی است که نتواند در میان مردم برای خود دوست صادقی پیدا کند تا در هنگام سختی ها همراه او باشد، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «تعجب می کنم از کسی که با اموال خود اقدام به خرید ممالیک(غلام و کنیز) می کند، اما با اخلاق خود احرار را نمی خرند(به دوستی نمی گیرند)».

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر اخلاق در جامعه بشری وجود نداشته باشد، سنگ روی سنگ بند نمی شود، زیرا این دستورات اخلاقی معصومان(ع) است که افراد جامعه را به یکدیگر متصل می کند.

وی با اشاره به سیزدهمین جمله حکیمانه امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه ابراز داشت: اگر به انسان نعمتی برسد، باید از آن قدردانی کند، زیرا اگر چنانچه نسبت به آن بی توجهی کرد و یا آن نعمت را در راه خلاف صرف کرد، دیگر نعمتی شامل حالش نخواهد شد، زیرا نعمت ها به صورت سلسله وار بر انسان نازل می شوند.

حضرت آیت الله جوادی آملی چهاردهمین جمله حکیمانه در نهج البلاغه را اینگونه تفسیر کرد: در فتنه هایی که رخ می دهد، برخی افراد فریب خورده اند، بنابراین نمی توان آن ها را مورد سرزنش قرار داد، بلکه باید سعی کرد تا هدایت شوند، اما آن عده شرور و بدرفتاری که فتنه را هدایت می کردند، باید کیفر شوند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه قدرت تقدیر الهی از قدرت تدبیر بشریت قوی تر است، یادآور شد: خداوند راه شکرگزاری را برای بندگان خود نمایان کرده است؛ امام سجاد(ع) در این راستا می فرمایند «اگر خداوند راه شکر را نشان نمی داد، انسان ها از حدود انسانیت خارج می شدند و مانند بهائم زندگی می کردند»، بر این اساس اگر شکر نعمت نبود، انسان ها حیوان گونه می زیستند و این شکرگزاردن است که انسان را به انسانیت می رساند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات