۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۵۸۴۰۱
چند خبر کوتاه از دنیای نشر؛

از فروش یک میلیاردی کتاب تا دورهمی بانوان نویسنده

فروش یک میلیارد تومانی در نمایشگاه کتاب کردستان، انتشار کتاب «داستان ۵»، تجلیل از راوی «خداحافظ سالار» و برگزاری نشست بررسی ادبیات زنانه از عنوان‌های مهمترین اخبار کوتاه دنیای نشر است.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فروش یک میلیارد تومانی در نمایشگاه کتاب کردستان، انتشار کتاب «داستان 5»، تجلیل از راوی «خداحافظ سالار» و برگزاری نشست بررسی ادبیات زنانه از عنوان‌های مهمترین اخبار کوتاه دنیای نشر است.

فروش بیش از یک میلیارد تومانی آخرین نمایشگاه استانی کتاب

مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از فروش یک میلیارد و 200 میلیون تومانی کتاب درآخرین نمایشگاه استانی در سال جاری خبر داد.

هفتمین نمایشگاه استانی کتاب کردستان از 13 تا 18 اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های استان در سنندج برپا شد. درمدت 6 روز برگزاری نمایشگاه یک میلیارد و 200 میلیون تومان کتاب توسط مردم خریداری شد. این میزان خرید شامل بن کارت خرید، تراکنش کارتخوان‌های نصب شده در غرفه‌ها و خریدهای نقدی مردم است. حداقل روزانه 31 هزار تراکنش بانکی در نمایشگاه انجام شد.

در این دوره ازنمایشگاه پرفروش‌ترین غرفه انتشارات «ژیار» معرفی شد. 338 ناشر از سراسر کشور و 14 ناشر از اقلیم کردستان عراق در قالب 230 غرفه  در این دوره از نمایشگاه کتاب حضور داشتند. براساس بررسی‌های صورت گرفته 73هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.

برگزاری 6 نشست تخصصی، رونمایی از 20 عنوان کتاب، برپایی محافل نقد و بررسی کتاب و آثار ادبی، گرامی‌داشت روز زن، غرفه نقاشی کودک، غرفه ایستگاه کودک، پخش زنده موسیقی محلی همراه و برپایی سفره هفت سین نوروزی از برنامه‌هایی بود که در بخش جنبی نمایشگاه اجرا شد.

کتاب داستان 5 منتشر شد

در این مجموعه داستان‌هایی از فرهاد حسن‌زاده، ‌مژگان خسروی، مهدی رجبی، مژگان کلهر، ریحانه جعفری، سیامک گلشیری، مایکل مورپورگو، روش کریر، جانی روداری، زیتا ملکی، محمدرفیع ضیایی، مژگان بابامرندی و صدیقه خسروی گردآوری شده است.

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به اهمیت داستان کوتاه در حوزه‌ ادبیات و نقش آن در کشف و شکوفایی استعدادهای تازه، با انتشار مجموعه‌ «کتاب داستان» تلاش می‌کند گام موثری در ترویج این نوع «ژانر» ادبی و آشنا ساختن مخاطبان خود با آن بردارد.

«کتاب داستان» محملی است برای انتشار بهترین نمونه‌های داستان کوتاه از نویسندگان ایران و جهان.

در داستان سنگ سیاه از سیامک گلشیری می‌خوانیم: «سرش را برد جلو. گمانم نمی‌خواست دستم همان‌طور روی سرش باشد. دستم را برداشتم و چشمم به زن و مرد میانسالی افتاد که چند متر آن‌طرف‌تر،‌ کنار سنگ قبری نشسته بودند. زن آهسته گریه می‌کرد و سرش را این‌ طرف و آن طرف تکان می‌داد. انگار تازه آن وقت بود که پی بردم ردیف کنار امیر، تا انتهای قطعه، پر از قبرهایی شده که بعضی‌شان هنوز نه سنگ داشتند و نه قاب عکس. برگشتم طرف ماشین. بیتا ایستاده بود کنار ماشین و به ما نگاه می‌کرد. با دست اشاره کردم بیاید کنارمان. وقتی از جایش تکان نخورد، رفتم کنار ماشین.»

«کتاب داستان» مناسب گروه سنی «د» (دوره اول متوسطه) است و 6هزار تومان قیمت دارد.

راوی «خداحافظ سالار» تجلیل می‌شود

 تجلیل از حمید حسام، نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» زندگی‌نامه سردار شهید حاج حسین همدانی به میزبانی حوزه هنری برگزار می‌شود.

آیین یادبود سردار شهید حاج حسین همدانی، و تجلیل از راوی و حمید حسام، نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» برگزار می‌شود.

کتاب «خداحافظ سالار»، خاطرات پروانه چراغ نوروزی؛ همسر سردار سرلشکر شهید حاج حسین همدانی، قافله سالار مدافعان حرم است، که به زندگی و فراز و نشیب‌های این شیرزن بزرگ پرداخته که از کودکی آغاز و در نهایت به شهادت سردار همدانی در سال ١٣٩٤ ختم می‌شود.

شروع کتاب از سال 90 و بحران سوریه و دمشق که در آستانه سقوط قرار داشت آغاز می‌شود و با بازگشت و تداعی خاطرات دوران کودکی همسر شهید در دهه 40 ادامه پیدا می‌کند.

این کتاب حاصل 44 ساعت مصاحبه با همسر شهید است که نوع روایت داستانی هیچ دخل تصرفی را در آن وارد نداشته است.

سردار شهید حسین همدانی از اعضا و بنیانگذاران سپاه همدان و کردستان بود و از سال ۱۳۵۹ در دفاع مقدس حضور داشت. وی همچنین از فرماندهان منطقه عملیاتی «بازی دراز» در جبههٔ کرمانشاه بود و مدتی فرمانده لشکر انصار الحسین(ع) همدان شد. شهید همدانی همچنین جانشین قرارگاه امام حسین(ع) و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بوده است. دست آخر نیز در حین انجام ماموریت مستشاری در سوریه به شهادت رسید.

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این مراسم یکشنبه(20 اسفند‌ماه) به خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری انقلاب اسلامی، سالن سوره برگزار می‌شود.

«بانوی فرهنگ» جشن نکوداشت زنان نویسنده و نشست بررسی ادبیات زنانه

 فرهنگسرای انقلاب اسلامی در یک سالگی کانون بانوی فرهنگ، نشست «هم اندیشی درباره ادبیات زنانه» و جشن «بانوی فرهنگ» را با اجرای رضا رفیع برگزار می کند.

در نشست «هم اندیشی درباره ادبیات زنانه» که با حضور جمعی از بانوان اهل قلم و منتقدان ادبی برگزار می شود، راضیه تجار، منیژه آرمین، احسان عباسلو، بهناز ضرابی زاده و سارا عرفانی به بررسی ادبیات زنانه در ایران می پردازند. این نشست از ساعت 14:30 تا 16 در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار می شود.

 بخش بعدی این برنامه با عنوان «بانوی فرهنگ»، آئین ویژه روز زن به میزبانی از بانوان نویسنده و اهل قلم است. در این برنامه که از ساعت 16 روز شنبه در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار می شود، رضا رفیع، طنز پرداز به اجرای برنامه خواهد پرداخت و مرتضی درخشان(آقای رئیس جمهور) استند آپ کمدی اجرا خواهد کرد. شعرخوانی حامد عسگری بخش دیگری از این آئین خواهد بود. محیا ساعدی، گوینده، به خوانش بخش هایی از کتاب «یوما» نوشته مریم راهی می پردازد. این کتاب روایتی از زندگی حضرت خدیجه(س) است و ساعدی روایت گونه‌هایی از لحظه ولادت بانوی اسلام را در این نشست خواهد خواند.

 از دیگر بخش های این نشست تقدیر از برگزیدگان مسابقه داستان کوتاه «نگاهی متفاوت به جایگاه زن و مادر» که توسط کانون «بانوی فرهنگ» برگزار شده ، خواهد بود. این آئین همزمان با نخستین سالروز افتتاح کانون ادبی «بانوی فرهنگ» برپا می شود.

جشن بانوی فرهنگ از ساعت 16 در سالن فجر فرهنگسرا برگزار می شود. نویسندگان عزیزی که دعوتنامه شرکت در این نشست را دریافت نکرده اند، می توانند به نشانی @Enghelab_f  در تلگرام پیام ارسال کنند تا دعوتنامه رسمی این مراسم را دریافت کنند.

کانون بانوی فرهنگ سال گذشته با حضور سارا عرفانی و فاطمه سلیمانی از نویسندگان مطرح و به همت فرهنگسرای انقلاب اسلامی با هدف تربیت بانوان نویسنده مسلمان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی تشکیل شد.

فرهنگسرای انقلاب اسلامی در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی واقع شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 55408657 تماس بگیرید./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات