۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۵۵۹۵۵۶
حجت الاسلام والمسلمین اختری در گفت‌وگو با رسا:

حمایت از تولید داخلی رکن پیشرفت اقتصادی و بهبود معیشت مردم است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی رکن اساسی پیشرفت وضع اقتصادی است، گفت: دولت باید با جلوگیری از قاچاق و واردات از کالای ایرانی حمایت کند.
اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: تولید یکی از عناصر اصلی و یکی از محورهای بسیار پراهمیت در سازمان تشکیلاتی یک نظام محسوب می‌شود.

وی افزود: برای داشتن یک کشور مستقل و آزاد و زندگی سرشار از موفقیت باید موضوع مهم تولید را مورد توجه قرار داد، تولید وظیفه‌ای است که خداوند متعال برای انسان مقرر کرده تا  انسان برای گذران امورات خود تلاش و کوشش کند، به طریق اولی در یک نظام اجتماعی نیز همه افراد وظیفه دارند به کار و تلاش بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید نصایح مشفقانه و رهنمودهای حکیمانه و سازنده‌ای برای پیشرفت کشور و جامعه بیان فرمودند، ابراز کرد: شایسته است آحاد مردم و مسؤولان کشور فرمایشات معظم له را همچون چراغ راه و تابلوی راهنما مورد توجه قرار داده و به سوی آن حرکت کنند، تا سال 97 سالی سرشار از موفقیت و پیشرفت برای مردم باشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی و هر جامعه دیگری در دنیا نیاز به کار و تولید دارد، اظهار داشت: زمینه‌های تولید و اشتغال مانند ذخایر و برکات الهی موجود در کشور ایران، وجود کشورهای متعدد همسایه و بازارهای وسیع و متنوع آنها، امکان به خودکفایی رسیدن در برخی محصولات و نیروی کار فراوان و جوانان مستعد پر تعداد و باارزشی که در کشور حضور دارند که اگر مجموع این شرایط به خوبی مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند وضعیت معیشتی کل جامعه را دگرگون کند.

وی ادامه داد: هر جامعه‌ای با داشتن تولیدات داخلی مناسب و با کیفیت می‌تواند پیشرفت‌های اقتصادی چشمگیری برای خود رقم بزند، کشور ایران از لحاظ ذخائر نفتی و مشتقات نفت و نیز از لحاظ منابع طبیعی، ذخائر فراوان و باارزشی دارد که زمینه اشتغال و تولید را فراهم می‌کند اگر ما بتوانیم از این منابع در راستای توسعه تولید استفاده کنیم هم تولید داخلی رونق پیدا خواهد کرد و هم افراد بیکار در جامعه وجود نخواهند داشت، به بیان دیگر افزایش تولید مساوی با بهبود وضعیت معیشتی مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین اختری ارزان کردن کالاهای داخلی را در شرایط کنونی امری بی معنا دانست و گفت: امروز نمی‌توانیم بگوییم کالاهایی که تولید می‌شود ارزانتر از قبل شود، این تعبیر در شرایط کنونی جامعه بی‌معنا است، در وضعیت امروز جامعه ارزش کار، سرمایه و تولید امر مشخصی است بنابراین نمی‌توان تولیدات را ارزانتر از قبل کرد بلکه راهکار مطلوب این است که با افزایش تولیدات، درآمدها را افزایش دهیم، افزایش درآمد می‌تواند گرانی و تورم موجود را قابل تحمل کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با تاکید براینکه بسیاری از کشورهای همسایه به تولیدات کشور ایران احتیاج دارند، عنوان کرد: خوشبختانه زمینه صادرات به کشورهای همسایه وجود دارد، در این میان بهره‌برداری صحیح از تولیدات بسیار حائز اهمیت است، در حال حاضر بسیاری از تولیدات میوه و سیفی‌جات ما از بین می‌رود تنها به این خاطر که به خوبی از آن استفاده نمی‌شود، اگر ما بتوانیم محصولات خود را با بسته‌بندی مناسب به دنیا عرضه کنیم به طور قطع صرفه اقتصادی برای کشور خواهد داشت.

وی افزود: بخشی از تولیدات ایرانی مانند فرش، پسته و زغفران در دنیا معروف هستند و مشتریان خود را دارد و بخش دیگری از تولیدات ایرانی امروز شناخته شده نیستند اما ظرفیت این را دارند که مطرح شوند و در نوع خود بی نظیر باشند. امروز کیفیت در دنیا حرف اول را می‌زند و مشکلی که در تولیدات داخلی ما وجود دارد مشکل بی‌دقتی و کم‌کیفیتی است، اگر بخواهیم تولید ایرانی را به جهان عرضه کنیم راهی جز افزایش کیفیت نداریم متاسفانه برخی تولیدکنندگان در تولید خود غش به کار می‌برند، تقلب می‌کنند و بازار کشور را با رکود مواجه می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب که شعار سال را حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند، گفت: یکی از راه‌های حمایت از کالای ایرانی بالا بردن کیفیت آن است، جنس سالم، باکیفیت و قابل رقابت با اجناس خارجی از شرایط اولیه تولید است، البته شرایط متعددی در اصل تولید از جمله قیمت گذاری، بازاریابی و شناسایی نیاز بازارهای داخلی و خارجی تاثیرگذار است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: مردم نیز وظیفه دارند با تعصب و خودباوری از مصرف جنس خارجی اجتناب کنند و حتی اگر تولیدات داخلی از کیفیت چندان بالایی برخوردار نبودند آن را به اجناس خارجی ترجیح دهند، تنها در این صورت است که تولیدات داخلی امکان رشد و پیشرفت پیدا می‌کنند.

وی با تاکید براینکه مسؤولان و دولتمردان باید به هر نحو ممکن از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند، بیان داشت: دولت می‌تواند با تخصیص تسهیلات لازم به تولیدکنندگان، تسهیل در امر صادرات کالا، تسهیل در واردات مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان، جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق کالا و به طور کلی رفع موانع تولید از کالای ایرانی حمایت و پشتیبانی کند.

حجت الاسلام والمسلمین اختری در پایان خاطرنشان کرد: شعار سال 97 حمایت از کالای ایرانی یعنی تولیدکننده، مصرف کننده و مسؤولان همه باید دست به دست هم بدهند تا رکود بازار شکسته شود، معضل بیکاری حل و تولید داخلی رونق پیدا کند، با اطاعت از امر رهبر معظم انقلاب می‌توان در مدت یک سال یک جهش بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد کرد./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات