۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۶۷۴۷۰
گفت‌وگو؛

هدف امام زمان ارتقاء حکمت و علم است

معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: منتظران باید در عمل نشان دهند که نه از علی(ع) جلو هستند و نه عقب‌تر از او، در حالی که باید مانند مالک اشتر دوشادوش امیرالمؤمنین(ع) حرکت کنند.
حجت الاسلام محمدرضا نصوری

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در خطبه 182 نهج‌البلاغه ویژگی یاران امام عصر(عج) بیان شده است، گفت: در این خطبه امام علی(ع) به نوعی انتظار دارند که مردم در هر دورانی اطاعت از ولی خدا را داشته باشند و خودشان را با این ویژگی‌ها تطبیق دهند.

وی افزود: در همین نهج البلاغه خطبه دیگری به نام صفات متقین(خطبه سوم) می‌بینیم، در مجموع وقتی به این دو خطبه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم این گونه نیست که در مسیر زندگیمان به دنبال این باشیم که این ویژگی‌ها را داشته باشیم، بلکه در عمل باید این ویژگی‌ها را در جامعه نشان دهیم.

انسان‌های منتظر باید تلاش کنند همانند مالک اشتر باشند

حجت‌الاسلام نصوری بیان داشت: عملاً‌ نگاهی که امیرالمؤمنین(ع) دارند، این است که تربیت یارانی مانند مالک اشتر انجام شود، هنگامی که مالک اشتر شهید شد، امیرالمؤمنین(ع) برای مالک شروع به گریه کردن و روضه خواندن کردند، در این زمان صحابه گفتند: چگونه شما برای مالک این گونه شدید؟ فرمود: او نسبت به من همانند نسبت من به رسول خدا(ص) بود.

وی ادامه داد: یعنی مالک اشتر علاوه بر اینکه خودش را ساخت «یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ» در مرحله عمل هم دربست در خدمت امام بود، در واقع انسان‌های منتظر باید تلاش کنند ویژگی یاران امام زمان مانند ایثار، جهاد، گذشت، تقوا، ساده‌زیستی،‌ دوری از تجملات و ... همانند مالک اشتر را در خود پرورش دهند و از سویی دیگر انسان‌های متقی در عمل باشند.

هدف امام زمان(عج) ارتقای حکمت و علم است/راهبرد امام علی(ع) برای جامعه منتظر

معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت اظهار داشت: منتظران در عمل نشان دهند که نه از علی(ع) جلو هستند و نه عقب‌تر از او، زیرا اگر جلوتر از علی(ع) باشند می‌شوند خوارج و اگر از علی(ع) عقب باشند می‌شوند معاویه، در حالی که باید مانند مالک اشتر دوشادوش امیرالمؤمنین(ع) حرکت کنند.

وی گفت:‌ حضرت علی(ع) در خطبه 150 نهج‌البلاغه با تأکید بر اینکه باید حکمت‌ها را رشد داد،‌ مطرح می‌کنند که تلاش کنید فضای انسان‌سازی و اطاعت از امام را طراحی کنید، اینکه باید منتظر امامی بود که حکمت‌ها را رشد می‌دهد، یعنی کار امام جنگ و خشونت نیست، بلکه کار حضرت(عج) تعلیم و تربیت و ارتقای حکمت و علم است.

حجت‌الاسلام نصوری خاطرنشان کرد: در زمان ظهور حضرت(عج) تازه آغاز زندگی است نه پایان زندگی، در این جامعه انسان‌ها کرامت‌محور، فضیلت‌محور و اخلاق‌محور هسند، یعنی عملاً تعلیم و تربیت اولویت اول است، این راهبردهایی است که امام برای عصر ظهور ترسیم می‌کنند.

بهترین دعا در آخرین شب قدر

وی با تأکید بر اینکه در زمان غیبت باید یک رویکرد عالمانه به مباحث اعتقادی و دینی داشته باشیم، افزود: اینکه انسان‌هایی متصل به یک جریان نباشیم، بلکه اصل کار ما باید رضایت امام باشد و بر اساس رضایت امام است که می‌توانیم موفق باشیم و زمینه را برای ظهور حضرت فراهم سازیم، همان گونه که سلمان فارسی و مالک اشتر بودند، انسان‌های با تقوایی که قانع به وضع موجود نبودند و به دنبال توسعه و اهداف امام بودند.

معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در پاپان تصریح کرد: در شب 23 ماه رمضان دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ» در اعمال وارد شده است، این مورد نشان می‌دهد که عظمت ماه مبارک رمضان به روزه نیست، بلکه به نزول قرآن است، سرور ماه‌های قمری، ماه مبارک رمضان است و قله این ماه، شب‌های احیا است و بهترین شب احیا هم شب 23 است، شهید سوم بهترین دعا در این شب را دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ» دانسته است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات