۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۵۶۷۶۹۴
فولادگر:

تدبیری در دولت برای شرایط تحریم از سوی شرکت‌های اروپایی وجود ندارد

فولادگر گفت: اروپا در حالی خواستار باقی ماندن ایران در برجام است که حتی نمی‌تواند شرکت‌های اروپایی را وادار به ماندن و همکاری تجاری و صنعتی با ایران کند، در چنین شرایطی باقی ماندن در برجام سودی برای کشور نخواهد داشت.
فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به حضور پر شکوه مردم در راهپیمایی روز قدس علیرغم مشکلاتی که در کشور وجود دارد، حضور مردم را موجب افزایش مسؤولیت و بار مسؤولیت مسؤولان ذکر کرد و گفت: این مردمی که در عرصه‌های مختلف همواره حضور دارند شایسته خدمت بیشتر از سوی مسؤولان هستند و هرقدر هم مسؤولان به مردم خدمت کنند بازهم کم است و باید همواره در تلاش باشند خدمات خود را به مردم بیشتر کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چهلمین راهپیمایی روز قدس نشان دهنده استمرار و ثبات و تثبیت جمهوری اسلامی بود، افزود: این راهپیمایی‌ها موجب ناکامی و شکست بدخواهان نظام مقدس اسلامی و کسانی که قصد براندازی نظام را داشتند شده است و اکنون بسیاری از آنها زیرخاک هستند اما نظام مقدس اسلامی همچنان پابرجاست.

انتقال پایتخت اسرائیل به منظور جبران شکست‌هایش در برابر جبهه مقاومت است

وی انتقال پایتخت از تل آویو به بیت المقدس را تلاش نافرجام اسرائیل برای جبران شکست‌های خود در برابر مقاومت فلسطین ذکر کرد و گفت: این انتقال پایتخت موجب یک انتفاضه جدید شد و خشم مردم فلسطین شعله‌ور شد و موجب شده است تا اسرائیل بیش از پیش دچار زوال و بیشتر وارد انزوا شود، خروج آمریکا از برجام با تحریک اسرائیل به منظور برانگیختن کشورهای منطقه علیه کشور ما است تا بتواند جبهه‌ای برای حمایت از منافع رژیم صهیونیستی علیه ایران ایجاد کند که این اعمال نشان دهنده اوج استیصال رژیم صهیونیستی است.

فولادگر با اشاره به تلاش لابی صهیونیستی برای گسترش بازار فروش اسلحه در جهان، برخوردهای ترامپ با آل سعود را تحقیر آمیز دانست و اظهار کرد: ترامپ با سران آل سعود مانند بچه‌ها رفتار می‌کند و آمریکا نمی‌خواهد حتی یک دلار در منطقه هزینه کند بلکه تلاش می‌کند تا از طریق کشورهای خودفروخته منطقه و فروش سلاح به آنها امنیت اسرائیل و منافع مالی آمریکا را تأمین کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فلسطین دیگر مانند گذشته تنها نیست، تصریح کرد: جبهه مقاومت همواره در حال تقویت و قدرتمند شدن است امروزه فلسطین یکی از موضوعات مهم تمامی آزادیخواهان جهان است، روز قدس یکی از مبانی وحدت کشور و جامعه ما است که همواره میان مردم ما وحدت آفرین بوده است. از ستاد برگزاری روز قدس در اصفهان نیز درخواست داریم محل برگزاری این مراسم را تغییر دهند تا موجب جلب رضایت مردم باشد.

وی با بیان اینکه بودجه در زمان خود ابلاغ شد و مجلس به موقع توانست به آن رسیدگی کند، خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دلیل جدید شدن شیوه‌های قاچاق در کمیسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت، همچنین طرح بانکداری اسلامی که نوعی اصلاح ساختار سیستم بانکی کشور است در مجلس در دست بررسی است و امیدواریم که این قانون امسال مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی با اشاره به رفع دو مرحله‌ ایرادات شورای نگهبان به طرح حمایت از صنایع دستی و فرش، اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار است، سال گذشته پس از مشکلاتی که در سامانه ثبت سفارش واردات خودرو بود تلاش شد با این طرح مشکلات حوزه خودرو برطرف شود، برخی معتقد هستند که باید با کاهش تعرفه واردات خودرو موجب شویم خودروساز داخلی به افزایش کیفیت خود بپردازد تا بتواند در بازار رقابت باقی بماند.

9 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به خودروسازی است

فولادگر با بیان اینکه برخی معتقد هستند کاهش تعرفه‌ها در اصلاح شرایط خودروسازی کشور اثرگذار نخواهد بود، افزود: در قالب یک طرحی که مورد حمایت نمایندگان واقع شده و یک فوریت آن تصویب شده است و در دستور کار کمیسیون صنایع و حمایت از تولید ملی قرار گرفته است، مقرر گردیده تا پایان برنامه ششم تا سال 1404 هر سال بین 5 تا 10 درصد تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند و خودروسازان نیز موظف شوند به سمت افزایش کیفیت تولیدات خود بروند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 9 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به خودروسازی کشور است، تصریح کرد: معتقد هستم نباید صنعت خودرو ما یک دیوار بلند تعرفه واردات در پشت سر خود داشته باشد که هیچوقت خود را به سمت کیفیت و تولید با کیفیت نبرد و مطمئن باشد که هرگز رقیبی ندارد و مردم مجبور به خرید محصولاتش با هر قیمتی باشند نه اینکه شاهد کاهش ناگهانی تعرفه واردات خودرو باشیم و موجب شویم شیب تند کاهش تعرفه سبب آسیب دیدن صنعت خودرو کشور شود. باید صنعت خودرو از حالت شبه دولتی خارج شود، صنعت خودروی کشور باعث شده نه دولت پاسخگوی مشکلات این صنعت باشد نه بخش خصوصی پاسخگویی در این زمینه داشته باشد.

وی قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش را سه ملاک مهم در عرصه صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: ما به طور کلی می‌گوییم مشتری مداری، شاخصه‌های مشتری مداری در عرصه خودرو بسیار تعیین کننده در جهان است و در کشور ما نیز باید این موضوع مورد توجه واقع شود. این یک حقیقت است که صنعت خودروی ما همچنان نیازمند حمایت است اگرچه در دنیا امروزه شاهد حمایت دولتی از صنعت خودرو نیستیم ولی گاهی نیز در شرایطی خاص دولت‌ها به یاری خودروسازان آمده‌اند.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی، با اشاره به افزایش تحریم‌ها توسط امریکا و خروج برخی شرکت‌های اروپایی فعال در حوزه صنعت خودرو از کشور به خاطر این تحریم‌ها، اظهار کرد: بارها از وزیر صنعت و معدن پیشین و کنونی سؤال کردیم آیا راهکاری برای بازگشت تحریم‌ها و خروج شرکت‌های اروپایی نظیر پژو سیتروئن و رنو از کشور وجود دارد که وزرا پاسخ می‌دادند که راهکارهایی داریم که به خاطر تحریم این شرکت‌ها از ایران خارج نشوند اما امروزه شاهد هستیم که این شرکت‌ها به خاطر منافع خود در حال خروج از کشور هستند و راهکاری هم در این زمینه توسط دولت اتخاذ نشده است.

باقی ماندن در برجام بدون تأمین منافع کشور سودی نخواهد داشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اروپا در حالی خواستار حضور ایران در برجام و باقی ماندن برجام است که حتی نمی‌تواند شرکت‌های اروپایی را وادار به ماندن در ایران و همکاری تجاری و صنعتی با ایران کند، در چنین شرایطی باقی ماندن در برجام سودی برای کشور نخواهد داشت مگر اینکه کشورهای اروپایی نظیر آنچه که در گذشته در قبال کوبا برای شکست تحریم‌ها انجام دادند و این نیازمند دیپلماسی قوی کشور است.

وی تحت فشار قرار دادن شرکت‌های انتقال دهنده تکنولوژی را هدف اصلی آمریکا در تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: برای واردات خودرو تحریمی نداریم اما قطعات خودرو، تکنولوژی خودروسازی و قراردادهایی که در راستای افزایش توان تولید ملی است هدف آمریکا در شکل دادن نظام تحریم‌ها است تا تولید ملی کشور را از بین ببرد، در صنعت هواپیما سازی نیز به همین صورت است که جهت دهی تحریم‌ها ضد صنعتو تولید ملی است.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی از ارسال گزارش‌های مربوط به سیاست‌های کلی اصل 44 به سه قوه، خاطرنشان کرد: خروجی از اصل 44 به دولت ارسال شده و یک گزارش نیز به قوه قضاییه ارسال کردیم مبنی بر تخلفات، عدم اجرا یا اجرای نادرست سیاست‌های این اصل از سوی دولت که توسط دادگاه ویژه کارکنان دولت توسط قوه قضاییه خارج از نوبت مورد بررسی قرار گرفته است.

فولادگر موضوع انحصار رقابت را مانعی بر سر راه اجرای کامل سیاست‌های اصل 44 برشمرد و اظهار کرد: در بخش دولتی مسائلی نظیر صنعت نفت از جمله موضوعاتی است که دارای انحصار است، در بخش خصوصی نیز مخابرات با انحصار مواجه بوده و مانع رقابتی شدن این عرصه است، در حوزه تنظیم‌گری و رگولاتوری یک سری سازمان متصدی نظارت، تنظیم نرخ و صدور مجوزها هستند که در کشور تنها در وزارت ارتباطات و تنظیم مقررات وجود دارد، شورای رقابت تنظیم‌گرها را برای وزارتخانه‌های ایجاد کرده است اما وزارتخانه‌ها حاضر به ایجاد آن نیستند چرا که می‌خواهند نهادهای تنظیم‌گر کاملا در اختیار آنها باشد.

نقدینگی کشور به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است

وی به طرح بانکداری بدون ربا و لایحه اصلاح قانون بانکداری دولت اشاره کرد و گفت: قانون رفع موانع تولید در ماده 16 و 17 بانک‌ها موظف شده‌اند ظرف 3 سال به افزایش سرمایه از طریق فروش سهام و دارایی مازاد خود بپردازند که تا اواسط سال 96 بانک‌ها به این موضوع نپرداختند اما با فشار وزارت اقتصاد از نیمه دوم سال 96 این موضوع فعال شد و تا کنون 1300 میلیارد تومان اموال بانک‌ها به فروش رفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پیرامون قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، بیان کرد: گزارشات حاکی از این است که بیش از نیمی از احکام این قانون اجرا نشده و در کل یک چهارم احکام قانون بهبود فضای کسب و کار در  حال اجرایی شدن است، اکنون از بین 193 کشور دارای رتبه 124 در جهان در حوزه فضای کسب و کار هستیم، موضوع پایش کسب و کار نیز در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی است که اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون نیز به این موضوع ورود پیدا کرده و هرکدام موظف به ارائه گزارش هستند.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان اینکه نقدینگی کشور در دولت یازدهم و دوازهم 3 برابر شده و به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است، تصریح کرد: این علیرغم این است که صنایع و واحدهای تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و از نبود سرمایه در گردش نقدی رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه بخش نظارتی و تعاریف قوانین مربوط به حوزه قاچاق در مجلس شورای اسلامی مورد اصلاح قرار گرفت و تقویت شده است، اظهار کرد: جلسات مفصلی در حوزه حمایت از تولید ملی و مبارزه با قاچاق در کمیسیون حمایت از تولید ملی برگزار شد، امکان ندارد یک مورد گزارش ما یا اصلاح قانون ما بدون دعوت از نماینده دولت باشد، در نهایت در زمینه تعریف تولید ملی به این جمع بندی رسیدیم که محصول داخلی یا کالا یا خدمتی است که در داخل ارائه می‌شود، این می‌تواند با فناوری خارجی، یا طراحی داخلی یا مهندسی معکوس باشد، اما کالای ایرانی یک حالتی خاص از محصول داخلی است که ویژگی آن طراحی داخلی یا نشان تجاری داخلی و تولید شود و بخشی از زنجیره ارزش آن در داخل کشور تولید شود، همچنین کالای ایرانی بیشتر در حوزه کالاهای مصرفی است.

مشکلات حوزه آب را سیاسی نکنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی برخورد با پرونده‌های فساد اقتصادی و مبارزه با تبعیض و فساد اقتصادی را از وظایف مهم سه قوه برشمرد و افزود: همواره از همه خواهش داشته‌ایم که در بحث آب موضوع را سیاسی و جناحی نکنند، همه دولت‌ها در چندسال گذشته از دوران دولت سازندگی تا به امروز به اصفهان در حوزه آب ضربه زده‌اند، بحث انتقال آب اصفهان به یزد در دولت آقای هاشمی شکل گرفت و وی این کار را مشروط به استفاده از تونل سوم دانسته اما در دولت اصلاحات این طرح بدون استفاده از تونل سوم و نه تنها برای شرب بلکه برای شرب و صنعت مورد استفاده قرار دادند.

فولادگر ادامه داد: محاسبات نشان می‌دهد مصارف یزد بیش از حد آب شرب است و باید به این سؤال پاسخ داده شود که مصرف آب شرب یزد به چه میزان بوده و مازاد مصرف آب در یزد در چه زمینه‌ای مورد مصرف قرار می‌گیرد و این تفاوت مصرف به میزان 65 میلیون متر مکعب که مازاد بر مصرف شرب یزد است به کجا می‌رود.

وی تفکیک آب استان‌ها را یکی دیگر از لطمه‌های دولت اصلاحات به حوزه آب دانست و تصریح کرد: دولت آقای احمدی‌نژاد اختیار تخصیص سهمیه آب را در سال 84 به استانداران واگذار کرد که چند ماه بعد از طریق هیأت تطبیق این واگذاری اختیار لغو گردید، دومین لطمه دولت آقای احمدی‌نژاد نیز واگذار کردن اختیار آب بالا دست به چهارمحال و بختیاری بود که اگرچه در سفرهای سوم و چهارم آقای احمدی‌نژاد هیچ مصوبه آبی در چهارمحال و بختیاری صورت نگرفت و حتی همین پروژه بن بروجن را هم حاضر به تصویب نشد و تلاش کرد اشتباهات گذشته خود را جبران کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید هم با تعطیل کردن پروژه تونل بهشت آباد لطمه‌ای به آب اصفهان وارد کرد، این تعطیلی پروژه علیرغم خرید تجهیزات و ورود قرارگاه خاتم الأنبیا سپاه برای اجرا پروژه بود، لطمه دیگر نیز پروژه بن بروجن بود که اقای روحانی در سفر انتخاباتی خود آن را تصویب کرد و این طرح موجب انتقال 40 میلیون متر مکعب بعد از سد خواهد شد که نگرانی بسیاری در حوزه آب برای اصفهان به وجود خواهد آورد که با شکایت مجمع نمایندگان استان اصفهان این پروژه فعلا به حالت تعطیل درآمده است.

خشکی زاینده رود محصول تصمیم‌های غلط دولت‌ها در 3 دهه اخیر است

فولادگر خشکی زاینده رود را محصول تصمیم‌های غلط 3 دهه اخیر برشمرد و عنوان کرد: خشکسالی تنها عامل مشکلات حوزه آب اصفهان نبوده است بلکه مزید بر علت بوده، همچنان در شرایط وضعیت قرمز در حوزه آبی در اصفهان هستیم، مصوبه کارگروه ملی آب بر این است که هم برداشت‌های غیرمجاز متوقف شود و هم برداشتهای مجاز تحت سهمیه باشد، نوزده و نیم متر مکعب آب برثانیه آزاد می‌شود که در چند مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، حدود 9 تا 10 متر مکعب بر ثانیه در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان برداشت می‌شود که حدود 70 درصد آن در چهارمحال است و حداقل نیمی از این برداشت‌ها در دو استان غیرمجاز است و درحالی که مصوبه دولت در این زمینه وجود دارد این مبارزه با برداشت‌های غیرمجاز اجرایی نمی‌شود.

وی منطقه شرق اصفهان را دارای ظرفیت‌های بسیار در حوزه گردشگری توصیف کرد و گفت: در دیگر حوزه‌های خدماتی نیز این منطقه بسیار توانمند است و در تلاش هستیم که چند کار سرمایه‌گذاری مهم در این منطقه ایجاد کنیم تا بتواند مشکلات اشتغال در منطقه شرق اصفهان را برطرف کند.

مدیریت شهری اصفهان دستخوش بازی‌های سیاسی نشود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلافات اخیر شورای شهر با علمای شهر بر سر برخی مسائل، اظهار کرد: مشی ما بر این نبوده است که در حوزه مدیریت شهری دخالت کنیم، لیکن مدیریت شهری اگر سیاسی شود تمام شهر آسیب خواهد دید و شاهد هستیم که سیاسی شدن فعالیت‌های شورای شهر و مدیریت شهری در اصفهان و تهران موجب کند شد رشد فعالیت‌های عمرانی و توسعه شهری شده است و نباید اعضای شورای شهر اصفهان اجازه دهند مدیریت شهری تحت الشعاع گرایشات سیاسی و نگاه‌های سیاسی قرار بگیرد، آنچه در اصفهان و تهران مشهود است کند شدن فعالیت‌های مدیریت شهری به علت مسائل سیاسی و فعالیت سیاسی مدیریت شهری است.

فولادگر خاطرنشان کرد: چندی پیش در جلسه‌ای مطرح کردم که باید در مدیریت شهری اصفهان از همه سلایق استفاده شود و در دوره‌های قبلی شهرداری اصفهان نیز از همه سلایق استفاده شده بود، همچنین مباحث دینی و ارزش‌های دینی در فعالیت‌های فرهنگی شهر مورد توجه واقع شود که برخی مدیران شهری برنتافتند و علیه آن به شدت موضع گیری کردند.

وی در ادامه افزود: مدیریت شهری باید از همه سلایق استفاده کند و در حوزه فرهنگی نیز به مباحث دینی شعائر دینی توجه شود و به دغدغه‌های علما نیز توجه شود، همچنین انتظار داریم مدیریت شهری و توسعه شهری مانند گذشته ادامه داشته باشد و تحت الشعاع مباحث سیاسی قرار نگیرد./1304/پ202/ب1

ارسال نظرات