۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۵۹۳۴۱۴
حسن بیگی در گفت‌وگو با رسا:

کاهش بودجه دفاعی امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد

کاهش بودجه دفاعی امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از کاهش 25 هزار میلیارد تومانی بودجه دفاعی کشور در سال 98 خبر داد و گفت: هیچ کشوری با بودجه نظامی خود شوخی نمی‌کند.

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره بودجه دفاعی سال 98، گفت: دولت با توجه به شرایط فعلی کشور و برخوردهای خصمانه آقای ترامپ با جمهوری اسلامی دو بودجه را در لایحه تقدیم مجلس کرده است، مجلس شورای اسلامی باید با بررسی تمام جوانب و با هماهنگی با دولت بودجه ارائه شده را واقعی کند.

وی افزود: از آنجایی که پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در شرایط سخت‌تری قرار خواهیم گرفت و با توجه به 20 درصد افزایش حقوقی که برای کارمندان دولت در نظر گرفته شده، باید سریعا در راستای واقعی کردن بودجه اقدام شود.

حسن بیگی با ابراز تاسف از مقدار بودجه در نظر گرفته شده بخش دفاعی اعم از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه، ارتش، حفاظت از مرزها و وزارت دفاع ، ابراز کرد: با توجه به ارقامی که وجود دارد معتقد هستیم بخش دفاعی کشور بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که باید از طریقی تامین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به جلسات متعدد این کمیسیون با وزیر دفاع، نیروی انتظامی، کارشناسان نیرو و وزیر خارجه گفت: پیشنهاداتی در این جلسات مطرح شد که ان‌شاءلله با شروع به کار کمیسیون تلفیق پیشنهادات بررسی خواهد شد، سعی ما بر این است که با هماهنگی با سران قوا کسری بودجه نظامی جبران شود.

وی ادامه داد: از جمله پیشنهادات افزایش 10 درصدی قیمت حامل‌های سوخت است، اگر بنزین به هزار و 100 تومان افزایش پیدا کند و همچنین گازوئیل و نفت سفید هم گران شود، افزایش درآمد حاصل خواهد شد.

حسن بیگی با بیان اینکه هیچ کشوری با بودجه نظامی خود شوخی نمی‌کند و اعتبارات آن را کاهش نمی‌دهد، عنوان کرد:  کم کردن بودجه نظامی، امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد، همچنان که سال گذشته اعتبارات نیروهای نظامی ما کم بود و ما شاهد بسیاری از نواقص بودیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: با توجه به این که داعش در اقلیم کردستان و مرزهای غربی ما حضور دارد و از طرف دیگر آمریکا بالغ بر 6 هزار داعشی شکست خورده در سوریه را به افغانستان و مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران انتقال داده است ما به استحکامات قوی‌تر و حضور پررنگ‌تر نیروهای نظامی در شرق کشور نیازمند هستیم از این رو اعتبارات و بودجه نظامی کشور باید به طور کامل تامین شود تا نیروهای نظامی با امید و انگیزه کامل بتوانند امنیت کشور را تامین کنند.

وی در ادامه بیان داشت: سال گذشته نیز چنین شرایطی به وجود آمد، بودجه آموزش و پرورش، بودجه نظامی و بودجه بهداشتی از محل صندوق و با اذن رهبر معظم انقلاب برداشته شد، اما امسال امکان چنین برداشتی وجود ندارد و صندوق برای تقویت بنیه اجرایی و سرمایه‌گذاری در تولید به بخش خصوصی اختصاص داده شده است.

حسن بیگی کاهش صادرات نفت را مهمترین دلیل در کاهش منابع صندوق دانست و گفت: مجلس، کمیسیون امنیت ملی، سیاست خارجی و کمیسیون تلفیق همه با هم یک صدا هستند و سعی می‌کنند از طرق مختلف اعتبارات دفاعی را تامین کنند و بودجه دفاعی و نظامی را به طور کامل در اختیار نیروی نظامی کشور قرار دهند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه امروز نگرانی‌های بسیار زیادی در زمینه مسأله دفاعی وجود دارد، اظهار داشت: ما باید از مرزهای شمال شرق همچون مرزهای شمال غرب کشور با قدرت محافظت کنیم، مهم‌تر از همه اینها مرزهای جنوب شرقی و مرزهای آبی کشور است با توجه به سرمایه‌گذاری که از این طریق انجام می‌شود حفظ امنیت این مناطق اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که  بودجه نظامی نسبت به سال گذشته چه مقدار کاهش داشته است، پاسخ داد: ما علاوه بر محاسبه تورم، وضعیت بودجه 98 را نسبت به سال گذشته و همچین نیازمندی و توسعه‌ای که نیروهای امنیتی و نظامی امروز باید داشته باشند را مورد بررسی قرار دادیم، در مجموع چیزی حدود 25 هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای بخش نظامی کشور محاسبه شده است./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات