۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۹۵۳۹۶
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم:

جهش و تحول حوزه پزشکی و درمانی شهر قم بی نظیر است

جهش و تحول حوزه پزشکی و درمانی شهر قم بی نظیر است
ایرانی خواه با اشاره به تحولات پزشکی استان قم، گفت: جهش و تحولی که در حوزه پزشکی و درمانی قم داشته‌ایم، بی‌نظیر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالفضل ایرانی خواه ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست خبری تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه سلامت استان قم که امروز در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه پزشکی اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت در تمام عرصه‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم اما در دو حوزه دفاعی و تسلیحاتی و سلامت پیشرفت‌های نظام اسلامی بی‌نظیر بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: جایگاهی که کشور ایران در دوران قبل از انقلاب اسلامی داشته است، به عنوان شاخص توسعه نیافته در کنار کشورهای اتیوپی و آفریقایی قرار داشته است.

وی با بیان این که شاخص ایران در سه عرصه‌ بهداشت، درمان و سلامت با کشورهای اروپایی برابری می‌کند، مطرح کرد: هرچند کشورهایی مانند پاکستان و هندوستان در حوزه پزشکی پیشرفت داشته‌اند، اما هرگز قابل مقایسه با ایران نبوده‌اند.

ایرانی خواه خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی به خاطر بیماری‌های مختلف و نبود امکانات درمانی و پزشکان متخصص، مردم ایران برای درمان به اجبار به خارج از کشور سفر می‌کردند و این افتخار بزرگی است که در مسأله درمان به خاطر نبود تکنولوژی، پزشک و امکانات تخصصی و فوق تخصصی، کسی مجبور به عزیمت خارج از کشور نیست.

وی افزود: هرچند برخی به خاطر سلیقه خاص خود در کشورهای خارجی اقدام به درمان می‌کنند، اما در ایران امکانات کامل درمانی در همه زمینه‌ها وجود دارد، نه تنها مشکل امکانات و پزشکی وجود ندارد که در برخی از رشته‌های پزشکی مانند پیوند کبد در کنار چند کشور برتر دنیا مانند انگلستان و آمریکا در قله جهان قرار داشته و در برخی رشته‌های دیگر مانند پیوند چشم از کشورهای اروپایی بسیار برتر هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به این که کشور ایران در دوران پهلوی در زمینه شاخص‌های بهداشتی و وضعیت مرگ و میر نوزادان و کودکان وضعیت اسفناکی داشته است، مطرح کرد: برنامه‌ریزی امروز کشور برای رساندن شاخص‌های درمانی به سطح کشورهای رتبه نخست مانند ژاپن است.

وی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه دست‌یابی به مرجعیت علمی در منطقه اشاره کرد و گفت: زمان پهلوی در زمینه تولید علم رتبه‌های بالای 100 را داشته‌ایم، اما ‌اکنون در رتبه 16 جهان قرار داریم و امروز ادعا می‌کنیم که تا سال 1404 بایستی به مرجعیت علمی در کشورهای منطقه دست پیدا کنیم.

ایرانی خواه با بیان این که دشمنان خبیث نظام اسلامی وقتی بخواهند به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزنند، در عرصه‌های نظامی و پزشکی وارد نمی‌شوند، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی به خوبی می‌دانند که در این صورت پوزه آنها به خاک مالیده می‌شود و توانایی ایران در این عرصه‌ها غیرقابل انکار و درخشان است.

وی تصریح کرد: از همان سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، ترقی و پیشرفت‌های نظام اسلامی در تولید علوم و تربیت پزشکان آغاز شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: به خاطر سیاست‌های رژیم شاهنشاهی، توطئه‌ها و خیانت‌های این رژیم به منظور عدم پیشرفت کشور در حوزه بهداشت و درمان، پزشکانی از کشورهای پاکستان و بنگلادش وارد ایران شده و هیچ برنامه‌ای برای تربیت پزشکان متخصص ایرانی وجود نداشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که شاخص‌های شهر قم تا سال 1404 به اوج خود خواهد رسید، گفت: جهش و تحولی که در حوزه پزشکی و درمانی قم داشته‌ایم، بی‌نظیر بوده است.

ایرانی خواه عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی قم، بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران دومین دانشگاهی است که به نسبت جمعیت آن، دانشجویان خارجی را در دو حوزه پزشکی و پیراپزشکی تربیت می‌کند.

وی تأکید کرد: شاخص نوزادان قم از بسیاری استان‌های دیگر بالاتر است که در شاخص جلوگیری از مرگ و میر نوزدان پنجمین رتبه استان را دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که در سطح جهانی با کشورهای سطح اول دنیا فاصله داریم، گفت: شاخص ایران در زمینه مرگ و میر مادران هنگام تولد نوزاد، 16 عدد و کشورهایی مانند ژاپن در مرگ و میر مادران 7 تا 8 عدد است که سعی ما رسیدن به این نقطه است.

ایرانی‌خواه تأکید کرد: سیاست‌های طرح تحول با قوت بیشتر و با همان سیاست‌های سابق اجرا خواهد شد، محوریت سیاست طرح تحول مانند سابق و جای امیدواری است که بتوان نظام ارجاع را به طور کامل پیاده کرد.

وی با اشاره به ضرورت تربیت پزشکان خانواده گفت: پزشکان عمومی موجود با یکسری برنامه‌ریزی خاص توانایی در دست گرفتن برنامه پزشکی خانواده را دارند، بنابراین بایستی بحث بازنگری در طرح تحول برای جامعه تبیین و این باور برای مردم ایجاد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: اگر طرح تحول سلامت و برکات آن که به منظور رفاه و رضایت مردم و جامعه اسلامی ایجاد شده، انکار شود، گویی برکات نظام اسلامی انکار شده است، بنابراین ضروی است که این طرح به صورت کامل برای جامعه تبیین شود.

وی ادامه داد: هرچند روابط غلط پولی و زیرمیزی در مسائل پزشکی صفر نشده است، اما در بسیاری از این شاخص‌ها پیشرفت داشته‌ و خیلی از فسادهای قبل از انقلاب اسلامی به شدت کاهش یافته است.

ایرانی‌خواه افزود: مسأله مهم، پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه علوم پزشکی طی ده سال اخیر در زمینه نگارش مقالات و تولید علم است که در شاخص (ISI) امروز 233 مقاله در عرصه بین‌المللی منتشر شده و در حوزه تولید علم نقش داشته است.

وی در خصوص مأموریت‌های ویژه استان قم در حوزه علوم اسلامی و ارتباط سلامت با دین مطرح کرد: بهداشت جهانی نقش دین و سلامت دینی را جزء بهداشت قرار داده است، اما متأسفانه شیعیان در این امر به طور بایسته و شایسته حرکت نکرده‌اند، بنابراین باور داریم که در زمینه تحکیم پیوند حوزه و دانشگاه اصلی ترین محور آن سلامت دین است، از این رو نخستین دانشگاه سلامت دین در قم را تأسیس کردیم تا بتوان در این عرصه، حرف اول را در جهان داشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان افزود: همه باید منسجم بوده و دست در دست یکدیگر قرار دهیم که در زمینه‌های مختلف فارغ از بازی‌های سیاسی در راستای ارتقای نظام اسلامی به پیشرفت‌های لازم دست پیدا کنیم./876/پ202/ب1

مهدی شاهی
ارسال نظرات