۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۵۹۸۰۶۰

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۳۰ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: عرضه گوشت مرغ گرم به قیمت تنظیم بازاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا پایان تعطیلات نوروز ۹۸ ادامه خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

افزایش صادرات نفت ایران در ماه نخست ۲۰۱۹ علی‌رغم تحریم‌ها
 
بر اساس آمار نفتکش‌ها و به گفته منابع صنعتی، صادرات نفت ایران در ماه ژانویه بیش از انتظار بوده و حداقل در ماه جاری میلادی یعنی فوریه ثابت می‌ماند، زیرا برخی از مشتریان به علت معافیت‌های آمریکا از تحریم‌ها، میزان خرید خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس آمار‌های ریفینیتیو ایکون و گفته یک منبع در شرکتی که صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند، محموله‌های ایران در ماه فوریه به طور متوسط به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز است. این رقم در ماه ژانویه ۱.۱ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز بوده که بیش از تصور است..

یک منبع صنعتی که صادرات نفت ایران را دنبال می‌کند با اشاره به زمان پایان معافیت از تحریم‌های آمریکا در ماه می‌گفت: «ما فکر می‌کنیم در آستانه پایان یافتن مهلت معافیت از تحریم‌ها، نفت بیشتری از ایران بخرند.»

این افزایش صادرات از سوی جمهوری اسلامی ایران ممکن است، آمریکا را بر آن دارد تا تلاش‌هایی برای کم کردن جریان صادرات نفت ایران انجام دهد. با این حال، این اقدام می‌تواند ریسک افزایش قیمت نفت را ایجاد کند، زیرا واشنگتن همچنین به دنبال کم کردن صادرات نفت ونزوئلا نیز هست.

به نوشته رویترز، از زمانی‌که ایران در ماه نوامبر هدف تحریم‌های نفتی آمریکا قرار گرفته، صادرات نفت این کشور غیرشفاف شده است. درحالی‌که بیشتر افراد توافق دارند که صادرات نفت به میزان زیادی کاهش یافته، اما نظرات مربوط به جریان (صادرات نفت ایران) می‌تواند تا چند صد هزار بشکه در روز متفاوت باشد که می‌تواند و به اندازه کافی بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

بر اساس آمار‌های ریفینیتیو، محموله‌های ماه فوریه بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز ماه ژانویه است. به گفته منابع صنعتی صادرات ماه ژانویه ۱.۳ میلیون بشکه در روز برآورد شده که نزدیک به ماه سطح ماه فوریه است.

در هر موردی، ارقام ماه ژانویه بالاتر از برآورد‌های اولیه است. برخی نیز پیش‌بینی کردند که صادرات نفت ایران کمتر از سطح یک میلیون بشکه ماه گذشته و شبیه میزان ماه دسامبر بماند.

یک منبع آگاه در دومین شرکتی که صادرات نفت ایران را رهیابی می‌کند، گفت محموله‌های نفت ایران در ۱۰ روز نخست ماه فوریه بیش از ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده است و روند افزایشی را نشان می‌دهد که بیش از انتظار منابع آگاه است.
______________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار 
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۱ هزار و ۵۶۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۲۹.۹ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.

گفتنی است قیمت خرید و فروش دلار و یورو نسبت به نرخ‌های پایانی دیروز در صرافی‌های بانکی کاهش یافته است.
______________________________

مذاکرات دستمزد۹۸ بزودی آغاز می‌شود

حاتم شاکرمی معاون امور روابط کار وزارت کار، درباره زمان آغاز مذاکرات تعیین دستمزد ۹۸ کارگران شورای عالی کار اظهار داشت: خوشبختانه هزینه معیشت ماهیانه در کمیته مزد شورای عالی کار با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی هفته گذشته استخراج شد؛ همچنین در حال گزارش‌گیری نرخ تورم از مراجع ذی‌صلاح هستیم تا در مذاکرات مزدی لحاظ شود. 

وی، با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای تشکیل جلسات شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۹۸ هستیم، افزود: اولین نشست این شورا با حضور شرکای اجتماعی به زودی برگزار می‌شود و طبق قانون فرایند تعیین حداقل دستمزد طی خواهد شد.

معاون امور روابط کار وزیر کار، همچنین درباره زمان تعیین دستمزد سال آینده با توجه به نزدیک شدن به ماه پایانی سال گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته ان شاءالله تا پایان اسفند موضوع تعیین دستمزد ۹۸ کارگران نهایی می‌شود تا مذاکرات دستمزد به بعد از سال موکول نشود.

شاکرمی با اشاره به فاصله دستمزد تا معیشت نیز ادامه داد: در جلسه شورای عالی کار به این موضوع پرداخته خواهد شد و با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی توافق نهایی حاصل می‌شود.

دستمزد مشمولان قانون کار هر سال در جلسات شورای عالی کار مورد بررسی قرار می‌گیرد و باید تا پایان اسفند هر سال، دستمزد سال آینده کارگران نهایی و از سوی وزیر کار ابلاغ شود تا در دستمزد فروردین‌ماه مشمولان اعمال شود.

بر اساس صورتجلسه هفته گذشته کمیته دستمزد شورای عالی کار، هزینه ماهیانه معیشت خانوار کارگری ۳میلیون و ۷۵۹ هزار و ٢٠٠ تومان تعیین شد. بر این اساس هزینه زندگی در سال جاری نسبت به هزینه زندگی در سال ۹۷ یک میلیون و ۸۰ هزار تومان افزایش یافته است.

هزینه معیشت به عنوان یکی از معیار‌های سنجش هزینه زندگی، در مذاکرات مزدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
______________________________

عرضه مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تا پایان نوروز ادامه دارد
 
حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور روز سه شنبه با تشریح برنامه‌های این شرکت برای تنظیم بازار محصولات پروتئینی افزود: گوشت گوساله منجمد نیز برای گروه‌های هدف در نظر گرفته شده است که به زودی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بین این گروه‌ها که شامل کارگران، کارمندان دولت و تعدادی دیگر توزیع خواهد شد.
 
ورناصری با تاکید بر اینکه واردات گوشت منجمد برزیلی متوقف نشده است، یادآور شد: تعریف شبکه‌های توزیع جزو اختیارات ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ بر این اساس وزارت صنعت موظف شد گروه‌های هدف را برای توزیع این محصول تعریف کند.
 
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در عین حال از تداوم روند توزیع گوشت از سایر راه‌ها از جمله به صورت اینترنتی خبر داد و گفت: هرچه میزان توزیع از این روش بسیار ناچیز است، اما این در کنار سایر شبکه‌های توزیع مطرح بوده و تداوم خواهد یافت.
 
وی از توزیع روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن گوشت خبر داد و افزود: گوشت منجمد گوساله نیز در اختیار گروه‌های هدف قرار خواهد گرفت.
 
ورناصری با تاکید بر اینکه گوشت تازه گوسفندی نیز در شبکه توزیع وجود دارد اظهار داشت: تنها گوشت گوساله منجمد به گروه‌های هدف توزیع می‌شود.

گرانی قیمت مرغ ناشی از کمبود نهاده نیست

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گرانی قیمت مرغ ناشی از کمبود نهاده‌ها را رد کرد و گفت: هیچ کمبودی در بازار نهاده‌ها نیست و کالا به اندازه کافی در کشور ذخیره سازی شده است.
 
به گفته وی، یکی از علل افزایش قیمت مرغ، نبود نقدینگی در دست تولید کننده است بنابراین ناگزیر برای تامین نقد ینگی به دلال و واسطه مراجعه کرده و آن‌ها نیز با لحاظ کردن سود‌های خود، محصول را عرضه می‌کنند که این رویه بر قیمت نهایی اثر گذار است.
 
ورناصری ادامه داد: سودجویی دلال‌ها و کمبود نقدینگی تولید کننده از عواملی است که سبب شده قیمت‌ها با افزایش مواجه شوند.

واردات نهاده نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره میزان واردات نهاده‌ها نیز گفت: واردات نهاده به خصوص ذرت، کنجاله سویا و جو امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزایش بسیارخوبی برخودار شده است به گونه‌ای که در بسیاری از اقلام ۲۵ درصد افزایش حجم واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته ایم.
 
وی درباره علت افزایش واردات نهاده‌های دام و طیور اظهار داشت: این کار به دلیل پیش بینی‌های انجام شده برای مقابله با تحریم‌ها بوده و اقدام‌های لازم برای رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقالات ارزی انجام شده است.
ورناصری اضافه کرد: براساس این اقدام‌ها بود که تاکنون یک ثبات قابل قبولی در بازار نهاده‌ها ایجاد شده است.

اختلال در حمل و نقل داخلی علت برو برخی مشکلات است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور به شرایط خاصی که برای توزیع نهاده‌ها میان تولیدکنندگان وجود داشت، اشاره کرد و گفت: در مقطعی به دلیل مشکلاتی که در بحث حمل و نقل در بندر امام خمینی پیش آمد، کمبود‌هایی در بازار رخ داد بنابراین این شرکت در اسرع وقت و از محل ذخایر استانی نسبت به تامین نیاز‌ها اقدام کرد.
 
به گفته وی، این تامین از محل ذخایر استانی سبب شد کمتر تولید کننده‌ای متوجه کمبود‌ها شود و نیاز‌ها به موقع برطرف شد.
 
ورناصری با بیان اینکه به طور معمول می‌بایست روزانه ۲۵۰۰ تریلر خروجی غلات از بندر امام خمینی باشد که این خروجی در یک مقطعی در مهرماه به حداقل ممکن رسید، تاکید کرد: این کاهش از محل ذخایر شرکت دراستان‌ها برطرف و بخشی از نیاز مرغداری‌ها و دامداری‌ها تامین شد تا تولید استمرار یابد.
 
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور بیان کرد: بخش دولتی و خصوصی با هم شرایطی خوبی فراهم کرده و حجم واردات افزایش یافت و اکنون نیاز‌های ماه‌های آتی هم به عنوان ذخایر در انبار‌های شرکت پشتیبانی و هم در مبادی ورودی انبار شده است.

تغییر قیمت ارز بر قیمت‌ها اثرگذار بود

وی تغییر قیمت‌ها را ناشی از تغییرات نرخ ارز دانست و افزود: در فرودین ماه ۹۶ قیمت ارز ۳۲۵۰ تومان بود و این قیمت در اسفند ماه همان سال به ۳۷۰۰ تومان و در فرودین ۹۷ به ۴۲۰۰ تومان رسید.
 
به گفته ورناصری، بخشی از تغییرات قیمتی در نهاده‌ها ناشی از تغییر رسمی نرخ ارز بوده است که حدود ۲۹ درصد بر قیمت کالا‌ها اثر گذار بوده است.

افزایش قیمت نهاده در بازاربیش از افزایش طبیعی نرخ ارز صحیح نیست

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها در بازار بیش از افزایش طبیعی ناشی از تغییر قیمت ارز را قبول نداریم.
 
وی افزود: قیمت ذرت در اردیبهشت ۹۷ در مبادی ورودی حدود ۱۳۵۰ تومان بود و اکنون نیز در بندر امام خمینی ۱۳۵۰ تومان است؛ قیمت کنجاله سویا در اردیبهشت ماه امسال ۲۸۰۰ تومان بود، اما اکنون ۲۴۵۰ تومان است.
 
ورناصری ادامه داد: این کالا وقتی به دست مرغدار می‌رسد، شامل کرایه حمل می‌شود که در ۱۰ ماه گذشته تغییرات زیادی را پشت سر نهاده است؛ به عنوان مثال این کرایه در اردیبهشت و خردادماه حدود ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو بوده، اما اکنون به بالای ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان رسیده است.
 
وی اظهار داشت: افزایش متوسط کرایه حمل کشوری روی قیمت کالایی که به دست مصرف کننده می‌رسد، اثر گذار است.
 
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تاکید کرد: وجود شرایط بادوام تولید در هشت ماهه گذشته سبب شد تا تولیدکنندگان در دی ماه امسال بیش از ۱۲۱ میلیون قطعه جوجه ریزی گوشتی انجام دهند که نسبت به دی ماه پارسال که حدود ۱۰۴ میلیون قطعه بود، افزایش چشم گیری داشت.
 
به عقیده ورناصری، این افزایش نشانه رشد مصرف نهاده و اطمینان از وجود کالا در بازار است.

تحریم‌ها اثر گذار بود

این مسئول در وزارت جهادکشاورزی از اثرگذار بودن تحریم‌ها بر تامین نهاده‌های دام و طیور سخن گفت و افزود: با این وجود تامین کنندگان بخش خصوصی و دولتی اقدام‌هایی انجام داده اند که این اثر کاهش یابد.
 
«تاکنون هشت میلیون تن ذرت وارد شده است که در قیاس با ذرت وارد ۹۶ که ۶ میلیون ۴۰۰ تن بود، رشد دارد.»
______________________________

ظرفیت بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور ۵/۸ میلیون TEU افزایش یافت
 
محمد رضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت عملکرد کانتینری بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: به کارگیری ۱۲ دستگاه جرثقیل گنتری کرین (از تجهیزات خاص مورد نیاز برای بنادر با عملکرد کانتینری) به ارزش ۱۰۴ میلیون یورو، بزرگ‌ترین پروژه در این طرح‌ها بوده که بر اساس مناقصه بین المللی و با همکاری مجموعه‌های داخلی ساخته شد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر افزود: با استفاده از این تجهیزات استراتژیک و استقرار آن‌ها در ترمینال‌های ۲ و ۳ بندر شهید رجایی، عملا ظرفیت بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور از ۳ و نیم میلیون TEU به ۵/۸میلیون TEU افزایش یافت؛ به عبارت دیگر، حدود ۲/۳ میلیون TEU، به قابلیت تخلیه و بارگیری کانتینری بندر شهید رجایی اضافه شد.

الهیار با بیان اینکه در طرح‌های توسعه‌ای بندری، در فاز اول عمرانی ابتدا اسکله و پسکرانه بندر مهیا می‌شود و سپس در فاز‌های بعدی، تجهیزات برای انتقال کالا و کانتینر از کشتی در کنار اسکله مستقر می‌شود، خاطرنشان کرد: در این طرح‌های توسعه‌ای بخش خصوصی نیز مشارکت فعال داشته است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی درباره ویژگی‌های جرثقیل‌های گنتری کرین توضیح داد: گنتری کرین‌ها تجهیزات خاصی هستند که با تکنولوژی پیشرفته‌ای ساخته می‌شوند و متناسب با ظرفیت کشتی‌ها و ظرفیت بنادر، در ابعاد مختلف و با وزن از ۱۳۰۰ تن تا ۲۰۰۰ تن، برای جابه جایی کانتینری از کشتی به ساحل (پسکرانه بندر) ساخته و به کار گرفته می‌شوند.

وی افزود: به جز تجهیزات جابه جایی، تعدادی از این طرح‌ها در مناطق دیگر از سواحل استان هرمزگان و برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش‌های گردشگری، افزایش ایمنی دریانوردی، تجهیزات مرتبط با افزایش ایمنی دریایی، تاسیسات برقی و مکانیکی مورد نیاز، ایمنی کانال ورودی و لایروبی نیز به بهره برداری رسید.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت مناسب موجود در سواحل شمال و جنوب ایران برای توسعه دریا پایه، از «اجرای پروژه‌های متعدد اندازه گیری پارامتر‌های دریایی و پایش شبیه سازی این پارامتر‌ها جهت شناخت پدیده‌های دریایی» طی دو دهه گذشته خبر داد.

وی همچنین «طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی» را یکی دیگر از اقدامات با ارزش سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری ۱۸ ارگان دریایی کشور برشمرد و اظهار داشت: در این طرح که با مقیاس یک بیست و پنچ هزارم در سطح ملی انجام شده، در استان هرمزگان با مقیاس یک پنج هزارم با برنامه عمل شهرستان صورت گرفت و بر اساس آن ظرفیت‌های هر شهر در استان هرمزگان در بخش‌های مختلف صنعتی، شیلاتی، گردشگری و تجاری در حوزه بندری و دریایی شناسایی شد.
______________________________

برای مقابله با سودجویان ارزی دولت دست به کار شد

امسال نوسانات بازار ارز بسیار زیاد بود که بسیاری از مردم تحت تاثیر تحریم‌ها و افزایش قیمت کالا‌های مختلف، به خرید بیش از حد نیاز کالا روی آوردند و همین امر به مشکلات اقتصادی دامن زد. اما رفته رفته بانک مرکزی با اجرای سیاست‌های مختلف ارزی، سعی کرد کنترل بازار را به دست بگیرد.

قیمت دلار که افسار گسیخته رشد کرد باعث افزایش قیمت کالا‌های مختلف شد و حتی پیش‌بینی می‌شد که نرخ این به روند رشد خود ادامه دهد که در همین زمان‌ها بود بانک مرکزی با اجرای برخی سیاست‌های ارزی توانست بازار را تا حدودی کنترل کند.

تزریق ارز در بازار در راستای افزایش عرضه و کاهش تقاضا، اعمال سیاست‌های محدودیتی برای خرید فروش ارز توسط مردم و صرافی‌ها، برخورد جدی با دلالان و سایر اقداماتی که در این زمینه انجام شد، قیمت ارز را کاهشی کرد؛ تا جایی که در ابتدا، قیمت هر دلار به ۱۵ هزار تومان و در هفته‌های پس از آن حتی به زیر ۱۰ هزار تومان رسید.

با ادامه این سیاست‌ها، قیمت ارز به ثبات نسبی رسید و تغییر قیمت آن هرچند قابل توجه، اما نسبت به آمار و ارقام قبلی قابل چشم‌پوشی بود و به حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان رسید.

افزایش قیمت در روز‌های اخیر

اما طی روز‌های اخیر، قیمت ارز بار دیگر روند صعودی به خود گرفته و به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده، این در حالی است که کارشناسان اقتصادی و حتی تاجران قیمت ذاتی دلار را بسیار کمتر از ارقام فعلی می‌دانند.

در هفته‌های اخیر هربار که قیمت ارز افزایشی شده، بانک مرکزی با انجام اقداماتی از افزایش بیشتر آن جلوگیری کرده است، اما این بار عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی بر این باور است که افزایش اخیر قیمت ارز، تحت تاثیر برخی اظهارنظر‌های سیاسی و اقدامات سودجویان و علاقه‌مندان به افزایش قیمت ارز است.

بنا بر گفته وی، بخش‌نامه تشویقی بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان در ماه پایانی سال جاری سبب افزایش عرضه ارز در بازار و تغییر کفه ترازو به سمت عرضه خواهد شد که این امر می‌تواند باعث کاهش قیمت ارز شود.

افرادی که همتی آن‌ها را علاقه‌مندان به افزایش نرخ ارز خوانده در این روز‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد جو روانی و تبلیغاتی پایان سال، قیمت ارز را با افزایش روبرو کنند تا در صورت افزایش عرضه، کاهش قیمت ارز چندان چشم‌گیر نباشد.

به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، در این شرایط این بانک با حضور در بازار ارز، این‌گونه تحرکات را مدیریت خواهد کرد.

نظارت بانک مرکزی بر بازار

بنابراین هرچند که قیمت ارز در روز‌های پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا برای سفر‌های خارجی اندکی افزایش می‌یابد، اما بانک مرکزی معتقد است که با ورود ارز به بازار، این افزایش قیمت مدیریت می‌شود.

در این میان شورای عالی هماهنگی اقتصادی مصوب کرده با رعایت قوانین بانک مرکزی هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند بدون محدودیت اسکناس ارز وارد کند و این مصوبه امروز به گمرکات کشور ابلاغ شده است.

بر این اساس، واردات صورت اسکناس توسط هر مسافر ورودی از خارج به کشور تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها، نیاز اظهار گمرک ندارد، اما جهت مبلغ بیش از سقف تعیین شده، مسافر باید به گمرک مراجعه و ارز همراه خود را اظهار کند. همچنین ورود و خروج ارز یا اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام از طریق مرسولات پستی و حمل بار بیش از ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها ممنوع است.

در این شرایط، آگاهی مردم از شرایط بازار ارز از اهمیت بسیاری برخوردار است و نباید با تبلیغات منفی، تحریک شوند و همان‌طور که بار‌ها از سوی کارشناسان اقتصادی عنوان شده، سرمایه‌گذاری در بازار ارز نه تنها از ریسک بالایی برخوردار است، بلکه در نهایت به ایجاد مشکلات اقتصادی بیشتر برای کشور و مردم منجر خواهد شد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات