۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۹۸۱۰۹
مصوبات امروز مجلس؛

دستگاه‌های اجرایی موظف به ثبت معافیت‌های مالیاتی شدند

دستگاه‌های اجرایی موظف به ثبت معافیت‌های مالیاتی شدند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهمین جلسه بررسی بودجه سال ۹۸، ادامه بررسی بخش‌های درآمدی این لایحه را در دستور کار خود دارند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه یکم اسفندماه سال ۹۷ در نهمین جلسه بررسی بودجه سال ۹۸، ادامه بررسی بخش‌های درآمدی این لایحه را در دستور کار خود دارند.

مشروح مصوبات امروز صبح وکلای ملت به شرح ذیل است:

دستگاه‌های اجرایی موظف به ثبت معافیت‌های مالیاتی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در اولیت دستور کار خود بند (ج) تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، دستگاه‌های اجرایی موظف شدند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی- خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کنند. دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ می‌شود. گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی هر شش‌ماه یکبار گزارش این معافیت‌ها و تخفیفات را به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران محسوب خواهد شد. جدول معافیت مالیاتی به بودجه سنواتی اضافه می‌شود.

ماهانه ۳۰۰ تومان از واحد‌های مسکونی مشترک برق و گاز برای بیمه خسارات اخذ می‌شود

وکلای ملت بررسی لایحه بودجه ۹۸ را ادامه دادند و بند (ز) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، مطابق ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط اجازه داده شد ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ دو هزار (۲۰۰۰) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ یک هزار (۱۰۰۰) ریال و از هر یک از واحد‌های تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ده هزار (۱۰.۰۰۰) ریال أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف‌های ۱۶۰۱۸۵ و ۱۶۰۱۸۶ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

همچنین مقرر شد برای مشترکان روستایی، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه درصد (۵۰%) می‌­باشد. وجوه فوق، مشمول مالیات به نرخ صفر است.

دریافت عوارض از فروش کالا‌های تولید کننده پسماند مخرب محیط زیست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه ۹۸ را ادامه دادند و بند‌های (ط) و (ی) تبصره ۶ ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، در سال ۱۳۹۸ درآمد‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مربوط به خدمات زمین‌شناسی، اکتشافی و آزمایشگاهی موضوع ردیف‌های ۱۴۰۱۰۵، ۱۴۰۱۰۸ و ۱۴۰۲۰۳ جدول شماره (۵)، اختصاصی تلقی می‌شود و پس از ابلاغ تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه‌کرد است.

همچنین مقرر شد در اجرای بند‌های (ث) و (ص) ماده (۳۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و به منظور کاهش اثرات مخرب پسماند‌های عادی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از فروش کالا‌هایی که مصرف آن‌ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود عوارضی را که توسط دولت تعیین می‌شود دریافت و به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۸۹ واریز کند.

پزشکان مکلف به استفاده از کارتخوان شدند

بهارستان نشینان امروز بند الحاقی یک تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۸ را نیز به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه وکلای ملت، تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌شود، مکلفند در چهارچوب آیین‌­نامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸ از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.
 
۱۰ درصد از حق‌الزحمه پزشکان به عنوان علی‌­الحساب مالیات کسر می‌شود

نمایندگان پارلمان در بخش دیگری از رسیدگی به لایحه بودجه ۹۸ بند الحاقی ۲ تبصره ۶ ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

طبق مصوبه مجلس، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهاد‌های عمومی، نیرو‌های مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف شدند ده ­درصد (۱۰%) از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان را که به موجب صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود به عنوان علی‌­الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

بند مربوط به گرانی سیگار به تلفیق بازگشت

وکلای ملت امروز موضعی درباره سیگار را بررسی کرده و بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۹۸ را برای بررسی بیشتر مجدداً به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

در این بند الحاقی آمده بود: دولت مکلف است به ازای هر نخ سیگار، مبلغ پنجاه (۵۰) ریال اضافه دریافت و منابع حاصله از آن را به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

تدابیر مجلس برای وصول مالیات‌های معوقه در سال آینده

اعضای پارلمان در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه ۹۸ بند الحاقی ۴ تبصره ۶ ماده واحده این لایحه را به تصویب رساندند.

مجلس در این مصوبه سازمان امور مالیاتی را مکلف کرد در سال ۱۳۹۸ با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی موضوع ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم نسبت به تعیین تکلیف مطالبات تا پایان سال ۱۳۹۷ مالیات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام و حداقل سی ­درصد (۳۰%) این مطالبات را وصول و به ردیف درآمدی ۱۱۰۱۱۳ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند.

همچنین مقرر شد بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در صورت عدم رعایت تکالیف فوق و سایر تکالیف مقرر در ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و آیین‌نامه اجرایی آن علاوه بر جریمه­‌های مزبور در قانون مالیات‌های مستقیم مشمول جریمه­‌ای معادل دو درصد (۲%) حجم سپرده‌­های اشخاص نزد بانک و مؤسسه مالی و اعتباری در هر سال می‌شوند. این جریمه‌­ها از طریق مقررات قانون مزبور قابل مطالبه و وصول خواهد بود.

طبق مصوبه مجلس، شرکت‌های بیمه مکلف شدند اطلاعات هویتی، مالی و اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست‌شده را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی مقرر می‌­دارد در اختیار آن سازمان قرار دهند. شرکت‌های بیمه در صورت عدم رعایت این بند علاوه بر جریمه­‌های مزبور در قانون مالیات‌های مستقیم مشمول جریمه‌ای معادل پنج درصد (۵%) حق بیمه دریافتی در پایان سال ۱۳۹۷ خواهند بود.

هزینه آب، برق و گاز مدارس دولتی رایگان شد

نمایندگان در نشست علنی عصر امروز در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور با الحاق یک بند به  تبصره (6) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

طبق این پیشنهاد رایگان شدن هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس با رعایت الگوی مصرف مطرح شده است.

در این بند الحاقی آمده است که کلیه واحدهای آموزشی دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز (با رعایت الگوی مصرف) معاف هستند. سقف الگوی مصرف طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو و آموزش و پرورش حداکثر تا دو ماه ابلاغ و اجرا می‌شود.

مددجویان تحت پوشش کمیته امداد از پرداخت عوارض و هزینه های آب، برق و گاز معافند

وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس با 112 رای موافق، 40 رای مخالف، رای ممتنع از 194 نماینده حاضر با پیشنهاد عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه موافقت کردند.

بر اساس پیشنهاد مصری یک بند به تبصره 6 الحاق می شود که در این بند آمده است: در راستای اجرای جز دو بند چ ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه، مدد جویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی از پرداخت هزینه های صدور پرداخت ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه های انشعابات آب، فاضلاب و برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان بر اساس الگوی مصرف فقط برای یک بار معافند.

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در طرح پیشنهاد خود اظهار داشت: خوشبختانه هر سال برای مددجویان کمیته امداد انشعابات آب، برق و گاز و فاضلاب را رایگان می کنیم به دلیل آن که واحدهای مسکونی که برای آنان ساخته می شود، عمدتا از سوی خیرین یا نهادهای مربوطه ساخته می شود. در قانون برنامه ما این ها را معاف کردیم از این رو می خواهیم در بودجه نیز آنان معاف شوند.


درآمد و هزینه‌های تمامی دستگاه‌ها و شرکت‌ها شفاف می‌شود

پیشنهاد حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال 98، برای الحاق به بند (الف) تبصره 7 لایحه تصویب شد.

متن این مصوبه به شرح زیر است:

«کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه از جمله دستگاه ها و شرکت های مستلزم ذکر یا تصریح نام مانند شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پخش و پالایش فراورده های نفتی، ایدرو، ایمیدرو مکلفند کلیه حساب های ریالی خود (در آمدی و هزینه ای) را صرفا از طریق خزانه داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند.

دستگاه‌های یاد شده موظفند کلیه دریافت ها و پرداخت های خود را فقط از طریق حسابهای افتتاح شده نزد بانک مرکزی انجام دهند.

نگه‌داری هرگونه حساب توسط دستگاه‌های مذکور در بانکی غیر از بانک مرکزی در حکم تصرف در اموال عمومی است. نهاده های عمومی غیر دولتی در رابطه با آن بخش از منابع غیر از بانک مرکزی در حکم تصرف در اموال عمومی است. نهاد های عمومی غیر دولتی در رابطه با آن بخش از منابع خود که از محل منابع عمومی یا کمک های مردمی تامین می گردد، مشمول حکم این تبصره هستند.»

براساس این گزارش، در بخشی از ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه که در این بند بدان استناد شده، آمده است:

«مقامات، رؤسا، مدیران کلیه دستگاه‌های اجرائی شامل قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و دانشگاهها، شرکتهای دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانکها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکتهای بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (در مواردی که آن بنیادها و نهادها از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند)، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان قانون اساسی، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاهها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند نظیر وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع

معدنی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آنها، ستاد اجرائی و قرارگاههای سازندگی و اشخاص حقوقی وابسته به آنها را فراهم کنند.»

بر این اساس، طبق مصوبه مجلس تمامی دستگاه ها و شرکت های کشور، موظف به افتتاح حساب مشترک و برخط (آنلاین) نزد بانک مرکزی برای ثبت تمامی درآمدها و هزینه های خود شدند.

مشوق‌های مشروط مجلس برای صادرات

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی بندهای ب و ج تبصره ۷ را تصویب کردند.

طبق بند ب، گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از تأیید اسناد مربوط، نسبت به استرداد حقوق ورودی مواد و قطعات وارداتی که در کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، موضوع مواد (۶۶) تا (۶۸) قانون امور گمرکی مصوب ۲۲‏/۸‏/۱۳۹۰ و هزینه انبارداری موضوع تبصره (۲) ماده (۴۵) قانون امور گمرکی، ظرف مدت ۱۵ روز، از محل تنخواه دریافتی از خزانه که تا پایان سال تسویه می‌نماید، اقدام کند.

همچنین بر اساس بند ج این بند وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است درآمدهای حاصل از صدور مجوز توزیع دخانیات و حق انحصار دریافتی بابت واردات و تولید محصولات دخانی طی سال ۱۳۹۸ را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور موضوع ردیف ۱۳۰۴۲۱ جدول شماره (۵) این قانون واریز کند.


ساز و کار مجلس برای پرداخت بدهی دولت به ایدرو و ایمیدرو

بهارستان نشینان در جلسه علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه) و در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی بندهای «د» و «ه» تبصره ۷ را تصویب کردند.

طبق بند «د» این تبصره به دولت اجازه داده می‌شود مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و قیمت تمام‌شده فروش هر مترمکعب آب را (پس از تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی) با بدهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به بهره‌برداری رسیده بخش آب وزارت نیرو موضوع ماده (۳۲) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۰ /۱۲/ ۱۳۵۱ از محل ردیف درآمدی ۳۱۰۴۰۴ و ردیف هزینه‌ای ۳۸-۵۳۰۰۰۰ به‌صورت جمعی- خرجی تسویه کند. شرکت‌های دولتی ذی‌ربط مکلفند تسویه‌حساب را در صورت‌های مالی خود اعمال کنند. وزارت نیرو نیز گزارش عملکرد این بند را به تفصیل تا شهریورماه به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور ارائه می‌کند.

ه- به دولت اجازه داده می‌شود مطالبات قبل از سال ۱۳۹۷ سازمان‌های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تأمین سرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمان‌های مذکور و وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه بابت سهم متعلق به آنها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط را با بدهی آنها به دولت بابت «مالیات» و «سود سهام» تا سقف بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به‌صورت جمعی- خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر و یا تا سقف مطالبات نسبت به اعطای خطوط اعتباری تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) یا تضامین برای طرح‌های اشتغال‌زا با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم اقدام کند./856/پ201/ق

ارسال نظرات