۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۵۹۸۴۱۳
(۳۰ سالگی منشور روحانیت)

حجت الاسلام سلیمانی: هرکجا از آرمان های امام فاصله گرفتیم ضربه خوردیم

حجت الاسلام سلیمانی: هرکجا از آرمان های امام فاصله گرفتیم ضربه خوردیم
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی منشور روحانیت حضرت امام را چراغ راه حوزه ها دانست و تاکید کرد هرکجا از آرمان ها و ارزش ها فاصله گرفتیم ضربه خوردیم.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت سی امین سالگرد صدور منشور روحانیت از سوی امام خمینی(ره) با اشاره به عملکرد حوزه علمیه براساس اندیشه امام خمینی(ره) گفت: اگر بخواهیم انقلاب را همان گونه که امام خمینی(ره) مد نظر داشت پیش ببریم باید براساس موازین شرع و اسلام حرکت کرد زیرا دیدگاه های امام خمینی(ره) منطبق بر شرع و اسلام است.

رییس تشکل اساتید درس خارج و سطوح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: امام خمینی(ره) به گونه ای این انقلاب را معماری کردند که به غیر از این معماری مورد دیگری نمی توانست نظام را پیش برد؛ ما به هر میزان از آرمان های امام فاصله گرفته ایم، موجبات ضعف این نظام را به وجود آورده ایم و در این صورت نمی توان تمدن اسلامی را ایجاد کرد و از هدف اصلی خود فاصله خواهیم گرفت.

وی با بیان این که امام خمینی(ره) با صدور منشور روحانیت تکلیف و وظایف روحانیت در زمینه بردن جامعه به سوی تمدن اسلامی را بیان کرده اند، اظهار کرد: اگر ما به درستی به توصیه های امام خمینی(ره) در منشور روحانیت عمل کرده بودیم خیلی بهتر از این، جامعه پیشرفت کرده بود.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی اضافه کرد: البته نباید چشم خود را روی پیشرفت هایی که صورت گرفته بست، در این چهل سال، ایران اسلامی در همه جوانب پیشرفت کرده است که قابل توصیف با ماقبل خودش نیست اما اگر بخواهیم نگاه آسیب شناسانه ای داشته باشیم، هر نوع ضعفی که مشاهده می شود به عمل نکردن به اسلام و آنچه که امام خمینی(ره) بیان کرده است بازگشت دارد.

وی با تصریح بر این که اسلام، دینی پیشرو و متمدن است، بیان کرد: امام خمینی(ره) در عمل نشان داد که دین اسلام پیشرو است و می توان گفت امام خمینی(ره) ترجمان عملی اسلام است و ایجاد معجزه قرن در سایه عمل به اسلام همچنین اسلام شناسی ایشان باز می گردد؛ امروزه فردی که راه امام خمینی(ره) را در پیش گرفته است و به گفته دوست و دشمن پس از امام خمینی(ره) ثبات نظام به دست او صورت گرفته رهبر معظم انقلاب است که به حق امام دوم انقلاب پس از امام خمینی(ره) است.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: دلیل موفقیت رهبر معظم انقلاب علاوه بر اسلام شناس بودن شخص ایشان، عامل به اسلام بودن و عمل کردن به منویات امام خمینی(ره) به صورت دقیق، شجاعانه و مدبرانه است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر پیشرفت های نظام اسلامی، ضعف های مهمی در قسمت های مهم وجود دارد که اگر روحانیت واقعا به آنچه که امام خمینی(ره) در زمینه وظیفه حوزه های علمیه بیان کرده اند عمل می کرد و احساس مسؤولیت همیشگی می داشت و در مقابل متحجران، لیبرالها و سکولارها و منادیان جدایی دین از سیاست حساسیت می داشت و در قبال آنها همیشه خود را در صحنه و متن انقلاب می دید این وضعیت پیش نمی آمد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فرازی از سخنان امام خمینی(ره) مبنی بر حضور حوزه و روحانیت در صحنه انقلاب، گفت: چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده اند، حوزه علمیه مادر انقلاب است و بنابراین حوزه علمیه باید در این نظام با احساس مسؤولیت حضور داشته باشد و بدون توقع برای ایجاد یک تمدن اسلامی، رفاه ملت اسلامی مبنی بر توزیع عادلانه در همه موارد و توجه به استکبار ستیزی و جلوگیری از نفوذ دشمنان تلاش کند.

وی ادامه داد: نظامی که امام خمینی(ره) ایجاد کرده و به رهبری رهبر معظم انقلاب چهل ساله شده است، دشمنان دیگر نمی توانند از راه نظامی آن را نابود سازند بنابراین از نفوذ استفاده می کنند؛ چنانچه قرآن کریم می گوید نامحرمان را در خانه خود راه ندهید؛ امروزه احساس می شود که در برخی عرصه ها نامحرمان در این انقلاب نفوذ کرده اند و به دشمنان نظام چراغ سبز نشان می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با بیان این که امام خمینی(ره) در منشور خود از روحانیت می خواهند در هر حالی وحدت را حفظ کنند، اظهار کرد: روحانیت در هر حالی باید وحدت خود را حفظ کند و با وحدت، احکام اسلامی را پیش برند که اگر طلبه، جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه هرکدام به وظیفه الهی خود عمل کنند، می توانند الگوی جهانی و الگوی درست عمل به اسلام باشند.

وی با تصریح بر این که در حوزه علمیه باید نهضت بیان منویات رهبری ایجاد شود، افزود: حتی حوزویان باید در جامعه نهضت منویات رهبری را ایجاد کنند؛ چنانچه مشاهده می شود جامعه تشنه منویات زلال رهبر معظم انقلاب است که امیدواریم بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب را بهانه ای برای برگشت به انقلاب قرار دهیم تا بتوانیم ملتی را که نشان داده است بهترین ملت دنیا است در مسیر امام و شهدا نگه داریم.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های مقابل حوزه و روحانیت اشاره کرد و گفت: دشمن متوجه شده است سیلی محکمی که دریافت کرده است از سوی نهادی علمی به نام فیضیه صورت گرفته بنابراین یکی از اهداف دشمن، کنار زدن حوزه علمیه است و تلاش می کند این پایگاه مهم و اصیل اسلامی را از دید مردم بیاندازد و میان مردم و حوزه علمیه جدایی ایجاد کند تا مردم به سخنان علما گوش ندهند و در این زمینه نیز به صور جدی تلاش می کنند.

وی ادامه داد: خطر دوم، داخلی است که برخی بیان می کنند امام خمینی(ره) نباید انقلاب می کرد و اوضاع پیش از انقلاب بهتر بوده است به گونه ای که افراد بی دین کار خود را انجام می دادند و مسلمانان نیز به عبادت خود می پرداختند و به یکدیگر کاری نداشتند و ما باید به همان سمت حرکت کنیم؛ غرب گرایی که در ایران به واسطه انسجام مردم رنگ باخت، موجب شد در جهان ذهنیتی در زمینه این که ایستادگی در مقابل استکبار جهانی شدنی است، ایجاد کرد اما متأسفانه برخی در داخل حتی در بین حوزویان می گویند بدون غرب و آمریکا نمی توان زندگی کرد و باید با جامعه جهانی هماهنگ بود./1324/ت301/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
مصطفی رستمی
ارسال نظرات