۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۱
کد خبر: ۵۹۸۸۸۲

معرفی بستۀ کتاب «زن انقلابی»

معرفی بستۀ کتاب «زن انقلابی»
همزمان با میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری(س) و گرامی‌داشت روز زن، بسته کتاب «زن انقلابی» از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ همزمان با میلاد با سعادت حضرت صدیقه کبری (س) و گرامی‌داشت روز زن، بسته کتاب «زن انقلابی» از سوی پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی می‌شود. در این بسته، کتاب‌هایی با عنوان تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان، نقش زنان در نهضت امام خمینی، خورشیدواره (خاطرات طاهره سجادی)، حقوق سیاسی اجتماعی زنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ام‌الاسرا (خاطرات خانم بهجت افراز)، خاطرات مریم بهروزی و نقش زنان در دفاع مقدس معرفی می‌شود.

تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان

کتاب تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان که به بررسی نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد، در پنج فصل تنظیم شده است، سابقه حضور زنان ایرانی در صحنه‌های سیاسی-اجتماعی، عوامل تاثیرگذار اصلی در جذب زنان به فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی، فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی زنان مسلمان از بازداشت تا زندان و مشارکت در مبارزات و فعالیت‌های انقلابی عناوینی است که در هر فصل به تفکیک به آن پرداخته شده است. این اثر به قلم اعظم مراد حاصلی خامنه توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

معرفی بسته کتاب «زن انقلابی»

نقش زنان در نهضت امام خمینی

یکی از مسائل قابل توجه در نهضت امام خمینی (ره)، نقش و حضور گسترده زنان در تمام مراحل و صحنه‌های نهضت می‌باشد؛ بنابراین بررسی و تحقیق و شناخت مسائل و قضایای مرتبط با آن، باتوجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور ما را تشکیل می‌دهند و حضوری فعال در امور کشور دارند، از مسائل ضروری است.

کتاب نقش زنان در نهضت امام خمینی (ره) بر آن است تا نقش بانوان را در نهضت اسلامی مورد بررسی قرار دهد. این کتاب به تالیف ساسان طهماسبی‌کیهانی، توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

معرفی بسته کتاب «زن انقلابی»


خورشیدواره (خاطرات طاهره سجادی)

خاطرات خانم طاهره سجادی (غیوران)، یکی از منابعی است که می‌تواند در تبیین مبارزات زنان مسلمان حائز اهمیت باشد. این خاطرات گزارش بسیار مفیدی از موقعیت سازمان مجاهدین خلق در بین نیرو‌های مذهبی، تغییر ایدئولوژی سازمان و رفتار رژیم شاه با زندانیان مبارز و نقش مذهب در پیکار علیه ستم است. کتاب خاطرات خانم طاهره سجادی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

معرفی بسته کتاب «زن انقلابی»

حقوق سیاسی اجتماعی زنان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران

آنچه در فاصله بین دو انقلاب (انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی) درباره حقوق زن ایرانی اتفاق افتاد، خالی از مناقشه نبود. وجوه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، ملی و بومی از سویی و طرح دیدگاه‌های فمینیستی و متعارض طرفدار تساوی حقوق زن و مرد و رهایی زنان از سوی دیگر، عرصه‌ای برای بروز دیدگاه‌های مختلف و متعارض فراهم کرد.

پس از وقوع انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، حقوق زنان در چارچوب ارزش‌های دینی و انقلابی طرح شد و متون قانونی بویژه قانون اساسی در همین چارچوب، حقوقی برای زنان شناسایی و تضمین کرد. نگرش کلی بویژه نگرش دولت مردان نسبت به وضعیت سیاسی اجتماعی زنان، حقوق سیاسی آنان شامل: حضور زنان در انتخابات و مدیریت سیاسی، حقوق اجتماعی آنان شامل: اشتغال، تأمین اجتماعی، بهداشت و درمان، حقوق فرهنگی شامل: آموزش رسمی و غیررسمی و فعالیت‌های هنری و مطبوعاتی، موضوعاتی هستند که در دو مقطع قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تبیین و تحلیل خاص خود را می‌طلبد و مقایسه این دو موضوعی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. کتاب حاضر ن توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است.

معرفی بسته کتاب «زن انقلابی»

ام‌الاسرا (خاطرات خانم بهجت افراز)

کتاب خاطرات خانم بهجت افراز، حاوی خاطراتی خواندنی از دوران مبارزات نهضت اسلامی است. کتاب خاطرات ام‌الاسراء شش فصل دارد؛ فصل اول به مسائل مختلف زندگی وی مانند خانواده، چگونگی تحصیل در مکتب‌خانه تا اخذ دیپلم از دانشسرای تربیت معلم شیراز و اشتغال به تدریس در مدارس پرداخته است و تا سال ۱۳۴۶ را دربرمی‌گیرد. فصل دوم به دو بخش با عناوین «انتقال به تهران» و «مدرسه رفاه و مدارس دولتی» تقسیم شده است و به اقامت در تهران و تدریس خانم افراز و خواهرانش در مدرسه رفاه می‌پردازد. فصل سوم هم شامل بخش محدودی از خاطرات خانم افراز درباره چگونگی فعالیت خواهرانش در سازمان مجاهدین خلق است.

در فصل چهارم، خانم افراز به ذکر خاطرات خود از رخداد‌های انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و مراسم استقبال از امام و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن آن سال می‌پردازد. مدیریت او در مجتمع آموزشی زینب (س) و فعالیت او در سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند مباحث دیگری از این فصل است. فصل پنجم فعالیت او در جمعیت هلال‌احمر و تأسیس اداره امور اسرا و مفقودان را دربرمی‌گیرد و فصل ششم به چگونگی ارتباط با اسرای ایرانی در عراق پرداخته است.

معرفی بسته کتاب «زن انقلابی»

کتاب خاطرات ام‌الاسرا، تدوین حکیمه امیری، از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برای اولین بار در سال ۱۳۸۷ چاپ شده است.


خاطرات مریم بهروزی

کتاب خاطرات مریم بهروزی اطلاعات سودمندی از نقش زنان مبارز در نهضت اسلامی و همچنین فعالیت‌های آنان پس از پیروزی انقلاب در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. خانم بهروزی پس از طی تحصیلات علوم دینی با تشکیل جلسات مذهبی برای زنان به آگاه سازی آن‌ها همت گماشت. بخش دیگری از فعالیت‌های خانم بهروزی نیز مربوط به تاسیس جامعه زینب (س) است که در این کتاب به خوبی تبیین می‌شود. این اثر به تالیف حکیمه امیری توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شده است.

معرفی بسته کتاب «زن انقلابی»


نقش زنان در دفاع مقدس

در کتاب نقش زنان در دفاع مقدس تلاش شده با نگرشی متفاوت، ابعاد ناشناخته جنگ تحمیلی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. مشارکت زنان در دفاع مقدس در چهار عرصه مختلف به صورت مشارکت مستقیم در جنگ تحمیلی (نقش رزمی و دفاعی)، نقش پشتیبانی (مشارکت غیرمستقیم)، نقش فرهنگی و نقش عاطفی در دفاع مقدس به منصه ظهور رسید. خط سیر حضور زنان در این عرصه‌ها تابعی از مقتضیات و شرایط زمانی و مکانی دفاع مقدس بوده است. این کتاب با رویکردی تحلیلی تاریخی به نقش مثمر ثمر بانوان این سرزمین در دفاع مقدس پرداخته است. این اثر به تالیف محمدعلی جودکی توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

معرفی بسته کتاب «زن انقلابی»

علاقمندان می‌توانند برای تهیه این بسته کتاب به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند. /۹۲۵/د ۱۰۲/ش
ارسال نظرات