۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۰۱۶۷۶

گروه‌های جهادی تشنه خدمت‌رسانی| بازسازی خانه‌های سیل‌زده آغاز شد

گروه‌های جهادی تشنه خدمت‌رسانی| بازسازی خانه‌های سیل‌زده آغاز شد
با بارش شدید برف و باران در مازندران و ایجاد شرایط بحرانی، نیروهای سپاه و ارتش و گروه های جهادی وارد میدان شده تا بخشی از آلام سیل زدگان کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مازندران استانی حاصلخیز و با آب و هوای معتدل هر سال از این نعمت الهی بهره مند می‌شود و با برخورداری از این رحمت خدادادی مردم استان با بکارگیری کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی استفاده بهینه می‌برند.

این استان به عنوان خطه سرسبز قرار گرفتن و مزایای کوه، جنگل، دشت و دریا در جایگاه ویژه کشور شناخته می‌شود اما با وجود این مزایای ویژه در مازندران نیاز به توجهات خاص در زمینه های مختلف زیرساختی، زیربنایی در عرصه‌های متعدد دارد تا در زمان بحران دچار حادثه جبران ناپذیری نشویم زیرا این باران رحمت به همراه خود با ناکارآمدی و ناتدبیری مدیریت حادثه‌های ناگواری چون سیلاب را به وجود می آورد.

بسیاری از کارشناسان زیست محیطی و پژوهشگران جنگلداری معتقدند از عوامل اصلی ایجاد سیلاب تخریب جنگل، قطع درختان جنگلی، ساخت و سازهای غیر مجاز، عدم رسیدگی به زیرساخت‌ها و زیربنایی است که به همراه خود در زمان بارش رحمت سیلاب راه می اندازد، زمین رانش می‌کند تا به همراه خود ریشه‌های تنومند درختان و گل و لای را بیاورد.

سیلابی که در روزهای پایانی سال 97 مسئولان و مردم شهرستان‌های دو استان شمالی مازندران و گلستان را غافلگیر کرد تا شاهد آن باشند در ایام نوروز به جای استقبال از میهمانان نوروزی درگیر خارج کردن گل ولای از منازل مسکونی و اراضی باغی و کشاورزی و کمک رسانی به آسیب‌دیدگان سیل شوند.

سیلابی که خسارت هنگفتی را در بخش‌های مختلف زیرساختی، زیربنایی، تاسیساتی، کشاورزی، باغی و تولیدی شهرستان‌های سیمرغ، بابلسر، نکا، قائم‌شهر و میاندرود به بار آورد و با وجود بسیج مردمی و مساعدت‌های مردان دولتی و حضور مردان بی ادعا سپاه همچنان هموطنان مازندرانی با دلهره ای با نام سیل مواجه هستند.

با گذشت بیش از یک هفته از سیل ویرانگر مازندران، بقایای آن همچنان در برخی از شهرستان ها و روستاهای اطراف آن، به زندگی مردم خسارت وارد می‌کند.

بیشتر خانه‌ها آسیب جدی دیده‌اند و مردم شب‌های سرد را در همین خانه‌ها می‌گذرانند. ساکنان منطقه همچنان چشم‌انتظار کمک هستند، مصالح ساختمانی، پتو، لوازم گرامازا و مانند آن مهم‌ترین نیازهای مردم منطقه است.

وقوع سیلاب در مازندران وارد روز یازدهم خود شده اما همچنان مردم برخی شهرستان ها به ویژه شهرستان سیمرغ به دلیل خدمات‌دهی ضعیف برخی دستگاه‌ها دارای مشکلات عدیده ای هستند.

به دنبال وقوع سیلاب در مازندران، کمپین‌های حمایتی از سوی ورزشکاران، خیران و کسبه مردم استان برای حمایت از سیل‌زدگان تشکیل شده و از سویی حضور بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در امدادرسانی و تهیه ارزاق عمومی به سیل‌زدگان را نباید در جریان اتفاق اخیر نادیده گرفت.

با گذشت 11 روز از بارش شدید باران و برف در مناطق شهری و  روستایی استان مازندران، بسیج همچون همیشه با همه امکانات، ادوات و تجهیزات به کمک سیل‌‌زدگان در سیل و برف اخیر در مازندران رفت.

مردم مازندران در زمان وقوع سیلاب با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردند، اکنون نیز پس از فروکش کردن سیلاب با مشکل گل و لای موجود در منازل و کم‌بود مواد غذایی مواجه هستند.

میزان کل خسارات سیل در استان مازندران هزار و 300 میلیارد تومان بوده است.

طغیان رودخانه‌ها و بارندگی شدید در مازندران موجب خسارات به اراضی زراعی باغ‌های مرکبات و خانه‌های روستایان شده است.

روستاهای کیاکلا از شهرستان سیمرغ وکردخیل، اسفندان، پنبه چوله، آبمال از بخش رودپی ساری خسارات بیشتری را متحمل شده اند.

فعالیت 200 گروه جهادی در خدمت رسانی به مناطق سیل زده

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور  گفت: در راستای کمک به حل مشکل و امدادرسانی به آسیب دیدگان سیل زده استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی، ۲۰۰ گروه جهادی بومی در حال خدمت رسانی هستند.


محمد زهرایی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ گروه جهادی بومی بسیج سازندگی به استعداد ۴۰۰۰ جهادگر در بحران سیل این دو استان مشغول خدمت رسانی هستند.

محمد زهرایی افزود: تاکنون بیش از ۲۰دستگاه ماشین آلات سنگین ازقبیل کمپرسی. لودر بیل مکانیکی وگریدر در منطقه فعال شده‌اند و امیدواریم با بکارگیری ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز، نقشی اندک در راه امدادرسانی به سیلزدگان گلستان و مازندران و خراسان شمالی کمک به رفع آلام آنان داشته باشیم.

رییس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: تابحال بالغ بر۷کامیون حاوی پتو، کنسرو، آب معدنی و خشکبار از سایر استان‌ها جمع آوری شده و ارسال شده است.

زهرایی با اشاره به آمادگی ۲۰۰۰ گروه جهادی برای خدمت رسانی افزود: سازمان بسیج سازندگی درکنار سایر رده‌های سازمان بسیج مستضعفین خدمت گسترده و بی وقفه و تا حل کامل مشکلات ضروری در مناطق زلزله زده را وظیفه و رسالت خود میداند، و در صورت اعلام مسولین محلی ۲۰۰۰ گروه جهادی در سه استان مازندران، گلستان و خراسان شمالی خدمت رسانی خواهند کرد.

وی بیان کرد: مسولین بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی حاضر در مناطق نیاز‌های امکاناتی این مناطق شناسایی و در اولین فرصت تجهیزات مورد نیاز در شهر‌های سیل زده به خصوص شهر آق قلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سپاه تا عادی شدن شرایط زندگی سیل‌زدگان در منطقه حضور دارد

معاون هماهنگ کننده سپاه کربلای مازندران با اشاره به بازسازی مناطق سیل‌زده استان توسط سپاه، گفت: سپاه مازندران تا عادی شدن شرایط زندگی سیل‌زدگان در منطقه حضور دارد.



جواد بخشی اظهار کرد: عظمت و همت بسیجیان و پاسداران این سپاه، در یاری به مردم نیازمند و حادثه دیدگان سراسر کشور، به حدی بالا بوده که بحران شدت بارندگی، سیل و طغیان اخیر مازندران که از 27 اسفند در استان مشکل و اختلال ایجاد کرد در برابر اراده امدادی خدماتی و کمک رسانی به موقع و بی وقفه مجاهدان سپاه و بسیج ناچیز است.

وی افزود: سپاه کربلا با گسیل تمام ظرفیت لجستیگی و نیرویی بسیجیان و پاسدارانش تا عادی شدن شرایط زندگی در نقاط حادثه دیده، کنار و همراه مردم خواهد ماند و آمادگی کامل خود را به منظور ساخت 500 واحد مسکونی تخریبی سیل اخیر در سه ماه، ساماندهی حریم رودها و احداث دیواره بتنی رود خانه‌ها اعلام می دارد که مسلتزم باور دولت به توان سپاه برای واگذاری این مهم با در اختیار گذاردن امکانات، مصالح و منابع است.

معاون هماهنگ کننده سپاه کربلای مازندران گفت: بزرگی و عمق حادثه به حدی بود که فرمانده کل قوا نیروهای مسلح را بر خدمات رسانی به موقع، همه جانبه و شایسته به آسیب دیدگان استان‌های مازندران و گلستان به منظور کاهش تلفات و یاری و همدردی با مردم، فراخواندند.

بخشی گفت: پنج استان سمنان، گیلان، تهران بزرگ، اردبیل و زنجان در کنار گروه مهندسی 47 سلمان نیروی زمینی سپاه در قالب استان‌های معین مازندران مشخص که فرماندهان آنان برای تعیین وظایف و چگونگی اجرای امر در این استان حاضر شدند تا بازگشت شرایط عادی زندگی مردم حادثه‌دیده را فراهم کنند.

 وی افزود: شدت بارندگی و سیل خسارت و تخریب 100 درصد به 546 واحد مسکونی، تخریب 6 دهنه پل اصلی، 60 دهنه پل فرعی، تخریب و آسیب به 430 کیلومتر راه اصلی، تخریب 1850 کیلومتر راه فرعی، آسیب به 180 واحد دامداری با برآورد بالغ بر 1214 میلیارد تومان و در بخش کشاورزی 550 میلیارد تومان خسارت در استان وارد کرد ه که سپاه کربلا در صورت موافقت دولت برای احداث، بهسازی و اجرای برنامه‌ها وارد عمل می‌شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه کربلای مازندران گفت: در صورت موافقت و همکاری دولت با خدمت رسانی سپاه به مردم، ظرف سه ماه، واحدهای مسکونی تخریبی در سطح 10 شهرستان مازندران احداث و به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: در مورد کوهپایه و در مناطق بالادست استان مانند؛ بهشهر، گلوگاه، چهاردانگه، دودانگه و سوادکوه بارش برف و باران خسارت زیادی به ابنیه و راه‌های مواصلاتی وارد کرد که با تلاش فرماندهان نواحی سپاه کربلا اقدامات اولیه بازگشایی برقرار که در صورت همکاری دولت با تخصیص منابع، مصالح و امکانات شرایط استانداردسازی راه‌ها هم توسط سپاه انجام می‌شود.

بخشی یادآور شد: پس از وقوع سیل و طغیان بلافاصله 200 پاسدار و بسیجی به شهر کیاکلا در شهرستان سیمرغ که مرکز بحران سیل استان بود و بیشترین خسارات را داشت عزیمت کردند. با توجه به اینکه سپاه کربلا برای امداد رسانی به موقع و موثر به مردم، منتظر جلسه و مصوبه نمی‌ماند و عملا فعالیت‌های امدادی و خدمات ‌سانی به مردم را به صورت میدانی آغاز کردیم که ابتدا نجات جان مردم برای ما اهمیت داشت، همه ساکنان کیاکلا را به وسیله جت اسکی و قایق به نقطه امن انتقال دادیم.

وی افزود: به‌کارگیری توان لجستیکی سپاه از قبیل 10 دستگاه کامیون، بیل مکانیکی، لودر و پیگیری برای رفع مشکلات کلان حادثه در پی قطع ده‌ها ساعته برق، آب، تلفن و موبایل و جابجایی مردم در شهر کیا کلا از میدان شهید کشوری تا میدان حضرت ولیعصر(عج) با قایق و جت اسکی، همچنین 752 روستای مازندران در برفی به ارتفاع 1.5 متر گرفتار شدند.

اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض به سیل‌زدگان مازندران

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با اشاره به آغاز پرداخت اعتبارات بلاعوض به سیل‌زدگان استان، گفت: دولت ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض به سیل‌زدگان مازندران اختصاص داد.



علی‌اصغر احمدی اظهار کرد: بر اثر سیلاب اخیر به 18 هزار هکتار از باغات کیوی و مرکبات، 82 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، مزارع، آبزیان، مرغداری‌ها و طیور استان خسارت وارد شد. میزان پرداخت خسارت در حوزه کشاورزی در هیئت دولت پس از تصویب اعلام می‌شود.

وی افزود: در زیرآب و پل سفید ادوات مورد نیاز مستقر شده تا در صورت هرگونه ریزش و رانش، بازگشایی به صورت فوری صورت گیرد، در هزار‌جریب نکا، به دلیل به زیر صفر نرسیدن هوا و احتمال آب شدن برف، امکان سیلابی شدن مجدد وجود دارد.

احمدی بیان کرد: تاکنون هزار و 350 نفر برای دریافت کمک بالاعوض به بانک مراجعه کرده، بلافاصله پس از دریافت اسامی، بانک‌های عامل، کمک‌های نقدی را به حساب افراد واریز می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت از ماده 10 و 12 مدیریت بحران، 15 میلیارد تومان به مازندران تخصیص داد، افزود: این میزان با توجه به خسارت وارد شده به مازندران به صورت علی‌الحساب بوده است.

به گزارش بلاغ، تاکنون مسئولان دولتی از جمله رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، تعدادی از وزرا، رئیس مجلس و ... در مناطق سیل‌زده استان مازندران حضور یافتند اما به گفته خیلی از مردم سیل‌زده این دیدارها نمایشی بوده و این در حالی است که مردم همچنان دچار مشکل هستند و منتظر وعده‌های مسئولان...

توجه به توسعه زیرساخت‌های منطقه، اجرای طرح‌هایی به منظور جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز، برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه در بستر رودخانه‌ها، جلوگیری اژ تخریب جنگل، اجرای طرح ملی هیرکانی و مهم‌تر اجرای یک مدیریت کارآمدی عواملی است که می‌تواند از سیلاب و خسارت‌های جبران ناپذیر و مهمتر نابودی منابع ملی و انسانی جلوگیری شود و این نیاز به مدیریت مسئولان استانی و کشوری به استان‌های شمالی است تا سال‌های آینده به جای استقبال از میهمانان نوروزی در تعطیلات نوروز شاهد درگیری سیلاب و امداد رسانی به سیل‌زدگان نباشیم.

وضعیت منازل مردم و خساراتی که به آنان وارد شد، واقعاً دل هر انسانی را به درد می‌آورد، مردمی که منازل خود را از هرگونه گردوغبار زدودند، با شدت گرفتن بارندگی، جایی از منزل‌شان باقی نماند که بتوانند سفره هفت‌سین بچینند و با دلی خوش به پیشواز فصل شکفتن بروند.


همانند هر حادثه و هر اتفاقی دیگر در سایر نقاط کشور سیل در مازندران رخ داد اما نکته مهم مشکلاتی است که همچنان مردم باوجود گذشت بیش از 11 روز همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان به قوت خود باقی است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات