۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۰۱۷۹۸

تازه‌ترین اخبار بارندگی ایران|کاهش سطح آب در آق‌قلا و گمیشان

تازه‌ترین اخبار بارندگی ایران|کاهش سطح آب در آق‌قلا و گمیشان
مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اشاره به فروکش سطح آب در آق‌قلا و گمیشان گفت: آب در 80 درصد از شهر آق قلا و 70 درصد از شهر گمیشان تخلیه شده است.

‌به گزارش خبرگزاری رسا، براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور، رگبار باران  با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ  و  وزش باد شدید و سیلاب و  طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس.  در استانهای مرکزی، جنوب قم،  زنجان، همدان  و طی بعد از ظهر و شب  دامنه های البرز در  استانهای تهران، البرز، قزوین  و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیلها پیش بینی می‌شود.

همچنین بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر  دامنه های البرز در شمال  و  نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس  در شمالغرب و غرب کشور  بطور موقت با بارش برف پیش بینی می شود و احتمال انسداد موقت جاده  وجود دارد  و  آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.
بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می شود:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی  و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکانهای  مستعد سیلاب  جدا خودداری  و از فعالیتهای کوهنوردی  اجتناب شود. محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.

همچنین براساس هشدار سازمان مدیریت بحران کشور، در روز دوشنبه در استانهای یزد، اصفهان، قم، مرکزی، جنوب تهران و شمال فارس وزش باد شدید رخ خواهد داد که می‌تواند با خسارت همراه باشد.

تعدادی از روستاهای روانسر کرمانشاه در محاصره سیل قرار دارند

استاندار کرمانشاه گفت: بعد از بارش‌های شب گذشته تاکنون تعدادی از روستاهای شهرستان روانسر در محاصره سیل قرار دارند.

هوشنگ بازوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: موج بارش‌زایی که اکنون در جو استان حاکم است نسبت به شب گذشته شدت کمتری دارد اما شهرستان‌های روانسر و کرمانشاه را دربرگرفته است.

وی با بیان اینکه تعدادی از روستاهای روانسر در محاصره سیل قرار دارند عنوان کرد: نیروهای سپاه، نیروی انتظامی و هلال‌احمر در این منطقه حضور دارند و برای فروکش کردن سیل کمک می‌کنند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه 70 تا 80 درصد خانوارهای روستاهای محاصره در سیل منازل خود را تخلیه کرده‌اند گفت: هلال‌احمر مکان‌هایی را برای اسکان این خانواده‌ها در نظر گرفته است.

بازوند با اشاره به اینکه سامانه‌های بارشی دیگری با شدت کمتری در راه است بیان کرد: تعدادی از مردم در این شرایط مشغول عکاسی در حاشیه رودخانه قره‌سو هستند که بسیار خطرناک است و هر چند نیروی انتظامی از این اقدام ممانعت می‌کند اما از مردم درخواست می‌شود از این عمل خودداری کنند.

2 روستا به علت خطر سیل در اسدآباد همدان تخلیه شد

مدیرکل مدیریت بحران همدان گفت: براثر بارش‌های 24 ساعته گذشته 2 روستا در شهرستان اسدآباد خالی از سکنه شده است.

 علیمردان طالبی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اثر سیلاب 24 ساعت گذشته 150 دام سبک و سنگین تلف شده و 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز دچار آب گرفتگی شده‌اند.

مدیرکل ستادمدیریت بحران همدان با تشریح خسارت وارد شده بر اثر سیل در استان از قطع گاز 11 روستا در نهاوند خبر داد و گفت: علاوه بر خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان، 2 روستا در شهرستان اسدآباد نیز خالی از سکنه شده است.

وی مطرح کرد: علاوه برقطع برق 105 روستا، 37 پل دچار آسیب دیدگی و 100 واحد نیز دچار آب گرفتگی شده‌اند که امدادگران در حال کمک رسانی به آنها هستند.

2 روستای کمیجان در استان مرکزی به دلیل آبگرفتگی تخلیه شد

فرماندار کمیجان از تخلیه روستاهای امامزاده عباس و مهدی‌آباد کمیجان به‌دنبال آبگرفتگی اراضی کشاورزی خبر داد.

سعید فائض‌پور در گفت‌و‌گویی با اشاره به آخرین وضعیت روستاهای آب‌گرفته در سطح شهرستان کمیجان اظهار داشت به دلیل شدت بارش‌ها 2 روستای امامزاده عباس و مهدی‌آباد شهرستان تخلیه شد.

وی افزود: در 24 ساعت گذشته حدود 70 میلی‌متر بارش در کمیجان دریافت شده و سدها و بندهای خاکی شهرستان کاملا پر و سرریز شده است که درحال حاضر به دنبال اجرای اقدامات لازم در این منطقه هستیم.

فرماندار کمیجان با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده گفت: آبگرفتگی اراضی کشاورزی شهرستان به شکلی است که برای جلوگیری از بروز خطر دو روستای امامزاده عباس و مهدی‌آباد تخلیه و به اماکن امن منتقل شده‌اند.

فائض‌پور شرایط را تحت کنترل دانست و عنوان کرد: شرایط کاملا تحت کنترل است و تاکنون مشکل خاصی بروز نکرده است.

راه ارتباطی 100 روستای استان کرمانشاه قطع شد / قطعی آب در 81 روستا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: به‌دلیل بارش شدید باران تاکنون راه ارتباطی 100 روستای استان کرمانشاه قطع شده است.

جلیل بالایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه با توجه به کاهش تردد هموطنان میزان خسارت سیلاب نسبت به آنچه که پیش‌بینی شده، کمتر بوده است، اظهار داشت: با وجود بارندگی شدید زیرساختها در کلانشهر کرمانشاه آسیب ندیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به حوزه راه اشاره کرد و گفت: به‌دلیل وسعت زیاد راه‌های روستایی، راه ارتباطی 100 روستا از شهرستان کرمانشاه در بخش کوزران و ماهیدشت، شهرستان ثلاث باباجانی و شهرستان روانسر قطع شده است.

بالایی با بیان اینکه به‌دلیل بارش باران 81 روستای استان کرمانشاه دچار قطعی آب شده‌اند، بیان کرد: آب‌رسانی سیار به روستاها در حال انجام است و تا امشب این روستاها آب خود را از منبع اصلی آب تهیه می‌کنند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه افزود: آب در شهر صحنه و در مناطق جنوبی شهر کرمانشاه به دلیل آسیب دیدگی منابع تامین آب، با با کاهش مواجه هستندو امیدواریم با صرفه جویی مردم در این مناطق آب قطع نشود.

بالایی با اشاره به اینکه راه حمیل به ایلام مسدود است، بیان کرد: به دلیل بارش باران و ریزش کوه این راه تا اطلاع ثانوی مسدود و مسافران نوروزی باید از طریق راههای جایگزین همچون اسلامآباد غرب، گواوور و ایوان به ایلام سفر کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با بیان اینکه 10 شهر با آبگرفتگی معابر مواجه شده است، عنوان کرد: بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها در تمام استان ایحاد باعث آبگرفتگی معابر عمومی شده است.

بالایی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد از حجم سامانه بارشی در استان باقی مانده است، بیان کرد: بارش باران سبب همدلی، انسجام و هوشیاری مردم استان کرمانشاه شد و بسیاری از زیرساختها توسط دستگاه‌های اجرایی تقویت شد.

کاهش سطح آب در آق‌قلا و گمیشان؛ آب در 80 درصد از شهر آق‌قلا تخلیه شد

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به فروکش سطح آب در آق‌قلا و گمیشان گفت : آب در 80 درصد از شهر آق قلا و 70 درصد از شهر گمیشان تخلیه شده و شرایط جوی نیز عادی است.

مجتبی جمالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران از عادی بودن شرایط جوی در مناطق سیل زده استان خبر داد و اظهارداشت: بارندگی امروز آرام و ناچیز است اما پیش‌بینی می‌شود وزش باد با سرعت80 کیلومتر بر ساعت منطقه را در بربگیرد.

وی درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده گلستان هم گفت: هم‌اکنون 80 درصد آب در شهر آق‌قلا تخلیه شده و رفت‌و‌آمد در بیشتر مناطق این شهرستان عادی است، اما در مناطق عیدگاه و کل‌آباد ارتفاع آب به بیش از یک متر می‌رسد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان افزود: برای آن که آب وارد شهر آق‌‌‌‌‌قلا نشود در 3 منطقه در بالادست سد وشمگیر کانال انحراف آب ایجاد شده که تأثیر خوبی در روند کاهشی ورود آب داشته است، ضمن اینکه شهرداری تهران و شهرداری آق‌قلا در حال تخلیه آب از سطح شهر هستند.

جمالی گفت: ورود آب به گمیشان افزایش ندارد و آب باقی مانده نیز با حفر چند کانال آب به سمت زهکش‌ها در حال انتقال و کاهش است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان، هم‌اکنون 30 درصد گمیشان از یک متر تا 20 سانتیمتر، آب‌گرفتگی دارد اما نیروهای امدادی در تلاش برای انتقال آب از تالاب به دریا هستند.

حرکت آب رودخانه سیلاخور به سمت شهر دورود؛ احتمال سیلاب در شهر

نماینده ویژه استاندار در شهر دورود گفت: دبی آب رودخانه سیلاخور به شدت افزایش پیدا کرده و به سمت شهرستان دورود آمده است.

محمدرضا صفی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دورود، با اشاره به سرریز شدن سد مروک اظهار داشت: علاوه بر سرریز شدن سد مروک مشکل جدی که در شهرستان دورود به وجود آمده است دبی آب رودخانه سیلاخور به شدت افزایش پیدا کرده و به سمت شهرستان دورود آمده است. 

وی افزود: در حال حاضر رودخانه تیره دورود کاملا پر شده  و به پل‌ها رسیده و چنانچه دبی این رودخانه زیاد شود در شهر سیلاب ایجاد می‌شود در همین راستا جلسه اضطراری ستاد بحران شهرستان دورور جهت آمادگی برگزار می‌شود.

نماینده ویژه استاندار و ستاد بحران در شهرستان دورود عنوان کرد: از مردم شهرستان دورود تقاضا داریم چنانچه در نقاط بحرانی شهر سکونت دارند جهت تخلیه  منازل اقدام کنند و سایر مردم نیز در منزل بمانند چرا که متاسفانه تردد در شهر بسیار زیاد است و امکان خدمات دهی و امدادرسانی را بسیار کند کرده است.

وجود 150 میلی‌متر بارش در استان مرکزی؛ سه روستا در حاشیه تالاب میقان دچار آب گرفتگی هستند

استاندار مرکزی با اشاره به وجود 150 میلی‌متر بارش در استان مرکزی گفت: سه روستا در حاشیه تالاب میقان به علت بارش دچار آب گرفتگی هستند.

سیدعلی آقازاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بارش‌ها در استان مرکزی اظهار داشت:در موج نخست بارش‌ها در روزهای ابتدای امسال، بارش مطلوبی حدود یکصد میلی‌متر را در استان مرکزی شاهد بودیم.

وی افزود: در موج دوم و در طول دو روز گذشته میانگین نود میلی‌متر بارندگی در استان وجود داشت که در مجموع، میانگین بارش‌ها در استان مرکزی تا روز دوازدهم فروردین ماه معادل یکصد و پنجاه میلی‌متر در استان مرکزی بارش در استان مرکزی وجود داشت که در این مدت این میزان بارش یک اتفاق قابل توجه بوده است.

آقازاده تصریح کرد: از بامداد امروز تا به این ساعت، 3 جلسه ستاد مدیریت بحران در استان مرکزی برگزار شده و فرمانداران شهرستان‌ها نیز در محل خدمت خود در آماده باش کامل و ارتباط آنلاین با مرکز استان و مجموعه ستادی استانداری قرار دارند.

وی اضافه کرد: در سطح استان با تدابیر و مدیریت انجام شده و حضور نیروها، خوشبختانه شاهد بروز اتفاق و مشکل خاصی نبودیم به طوری به رغم آنکه تمام سدها و بندهای استان و تمام مسیل‌ها با ظرفیت پر و حداکثری دارای عبور سیلاب هستند، اما خسارت سنگین و یا مشکل ویژه‌ای اتفاق نیفتاده است.

استاندار مرکزی با اشاره به وضعیت روستاهای استان گفت: در حال حاضر روستاهای حاشیه تالاب میقان شامل مرادآباد، میقان و آزادمرز آباد دارای مشکل آب گرفتگی هستند که بلافاصله تیمی به سرپرستی معاون اقتصادی استاندار به محل اعزام شده اند تا با ایجاد کانال، مشکل را برطرف و از ورود سیلاب به روستا جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: به غیر از این منطقه، تا به این لحظه  گزارشی از آب گرفتگی جدی در دیگر نقاط استان نداشته‌ایم، همچنین تا این لحظه هیچ تلفاتی در استان مرکزی بر اثر بارش و سیلاب گزارش نشده و خسارات مادی وارد شده ناشی از سیلاب نیز کم و ناچیز بوده است.

آقازاده با اشاره به تماس امروز رئیس جمهور با استاندار مرکزی درباره وضعیت استان ادامه داد: امروز رئیس جمهور در تماسی با بنده، آخرین وضعیت استان مرکزی را در رابطه با بارش‌ها جویا شدند.

استاندار مرکزی افزود: رئیس جمهور در این تماس، از تمام کسانی که در چند روز اخیر در استان در راستای پیشگیری از بحران و مدیریت و ساماندهی وضعیت تلاش داشتند، تقدیر کرد.

27 روستا در خوزستان تخلیه شد؛ 71 روستا در معرض خطر قرار دارد

استاندار خوزستان با اشاره به افزایش آب ورودی به سد دز گفت: در پی بارش‌های روز گذشته و امروز 27 روستا تخلیه و به 71 روستا اعلام خطر شد.

 غلامرضا شریعتی صبح امروز در جمع خبرنگاران با تبریک سالروز بزرگداشت جمهوری اسلامی با اشاره به افزایش بارندگی‌ها در مناطق بالادست سدهای خوزستان اظهار داشت: درپی بارندگی‌های روز گذشته و امروز دبی آب ورودی به سد دز از یک هزار و 250 مترمکعب بر ثانیه به یک هزار و 800 مترمکعب بر ثانیه افزایش یافته است. 

وی افزود: همچنین دبی آب ورودی به سد کرخه نیز از حدود 900 متر مکعب بر ثانیه به یک هزار و 900 مترمکعب بر ثانیه رسیده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه سیلاب‌ها به تدریج در حال وارد شدن به سدهای استان است گفت: تاکنون 27 روستا تخلیه و به 71 روستای در معرض تهدید سیلاب اخطار داده شده است. 

شریعتی با اشاره به اینکه شدت بارش‌ها و حجم مخازن سدها شرایط را بسیار سخت کرده، ادامه داد: تاکنون خروجی سدها به صورت کنترل شده تنظیم شده‌اند و کارشناسان سازمان آب و برق در حال مدیریت آن هستند.

امکان پرواز بالگرد برای کمک به مردم سیل‌زده پلدختر وجود ندارد

مدیرعامل هلال احمر لرستان گفت: در شهرستان پلدختر به دلیل شرایط جوی برای ارسال آذوقه به  روستاهای گرفتار سیلاب امکان پرواز بالگرد وجود ندارد.

صارم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با  بیان اینکه وضعیت استان لرستان به شدت بحرانی است اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در سراسر استان در حال امدادرسانی است و در شهرستان های کوهدشت، پلدختر، رومشکان، شول‌آباد الیگودرز، نورآباد و شهرستان خرم‌آباد وضعیت بسیار بحرانی است. 

وی افزود: در شهرستان پلدختر به دلیل شرایط جوی، جهت ارسال آذوقه به روستاهای گرفتار سیلاب، بالگرد امکان پرواز ندارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان عنوان کرد: براساس گزارش‌های رسیده 15 نفر از اهالی روستای بابازید گرفتار سیلاب شده و به بام خانه‌ها پناه برده‌اند که در صورت امکان پرواز بالگرد چهت انتقال آنها اقدام می‌شود.

تیپ 48 سپاه فتح برای مقابله با سیل احتمالی در کهگیلویه و بویراحمد آماده است

فرمانده تیپ 48 سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه برای مقابله با سیل احتمالی آمادگی کامل داریم، گفت: امکانات و تجهیزات لازم برای خدمات رسانی را در اختیار دستگاه‌های عضو ستاد بحران قرار داده‌ایم.

سرهنگ حسن حکمتیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: از روز اول باران‌های سیل آسا از  تمام ماشین آلات راهسازی و راهداری را در اختیار ستاد بحران استان قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه سپاه برای انجام ماموریت‌های بزرگ خود را آماده کرده است، عنوان کرد: دفاع از دستاوردها و ارزش‌های نظام جزو مهمترین وظایف سپاه بوده و هر کجایی نیاز مردم باشد قاطعانه ورود می‌کنیم.

حکمتیان با اشاره به اینکه متناسب با هر نوع تهدید ماموریت خود را برنامه ریزی می‌کنیم، ادامه داد: هم اکنون تجهیزات و امکانات لازم مجموعه سپاه در نقاط مختلف مشغول خدمات دهی هستند.

وی با تاکید بر اینکه گردان‌های مختلف تیپ 48 سپاه فتح در حالت آماده باش کامل هستند، بیان کرد: هر کجا نیاز باشد در کنار ستاد بحران هستیم و تا آخرین لحظه از زره‌ای کوشش دریغ نمی‌کنیم.

حکمتیان تاکید کرد: هرکجا نیاز مردم باشد با تمام ظرفیت و با هماهنگی به صورت 24 ساعته ورود می‌کنیم زیرا شانی جز خدمتگذاری برای مردم برای خود قائل نیستیم.

تمام راه‌های ارتباطی شهرستان پلدختر قطع شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر به یک و نیم متر رسید تمام محورهای ارتباطی شهری و روستایی پلدختر قطع شده است.

عباس شرفی اظهار داشت: با توجه به حجم بالای سیلاب و شدت بارش در حال حاضر تمام راههای ارتباطی پلدختر قطع شده است.

وی گفت: ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر در محور پلدختر - خرم‌آباد به یک و نیم متر رسیده است.

شرفی تصریح کرد: علاوه بر نیروهای راهداری پلدختر، تیم پشتیبانی اداره کل نیز در این شهرستان حضور دارند.

وی اکیدا از مردم خواست تا پایان سیلاب در محورها تردد نکنند.

13 فروردین، بارش باران و وزش باد در استان بوشهر پیش بینی می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به تداوم بارش باران و وزش باد شدید در استان گفت: 13 فروردین بارش پراکنده باران همراه با وزش باد در استان بوشهر پیش بینی می‌شود.

فرج‌الله شکوهی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی به صورت رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش تندباد در سطح استان بوشهر ادامه دارد اظهار داشت: پیامد این سامانه بارشی، آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در سطح استان بوشهر پیش بینی  می‌شود .

وی با بیان اینکه امروز احتمال ریزش تگرگ در برخی نقاط استان بوشهر وجود دارد افزود: آبهای خلیج فارس و سواحل استان بوشهر به سبب وزش تندباد مواج و متلاطم  است که سرعت وزش تندباد امروز به بیش از 70 کیلومتر در ساعت افزایش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر به وضعیت جوی استان فردا 13 فروردین پرداخت و خاطر نشان کرد: فردا 13 فروردین، آسمان نیمه ابری و در بخش‌های جنوبی  استان بارش پراکنده باران همراه با وزش باد پیش بینی می‌شود.

شکوهی‌پور، سواحل جنوبی استان  بوشهر در 13 فروردین را مواج دانست و گفت:این سامانه بارشی به‌تدریج بعدازظهر روز سه شنبه 13 فروردین از جنوب استان خارج می‌شود .

وی، از ورود سامانه بارشی دیگری خبر دادو افزود: این سامانه بارشی از 14 فروردین به‌تدریج وارد غرب و جنوب غرب کشور می‌شود که تحت تاثیر امواج ناپایدار ناشی از این سامانه بارشی جدید، طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 14 و 15 فروردین آسمان استان بوشهر به تناوب ابری گاهی همراه با بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر جهت وزش باد در استان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: جهت وزش باد بیشتر جنوب شرقی تا جنوب غربی با سرعت 16 تا 44  کیلومتر و در برخی ساعات امروز گاهی بیش از 60 کیلومتردر ساعت و از امشب به‌تدریج شمال غربی با سرعت 12 تا 38 گاهی تا 48 کیلومتر در ساعت پیش بینی می‌شود.

شکوهی‌پور، ارتفاع موج دریا را 90 تا 180  سانتیمتردانست و افزود: ارتفاع موج دریای خلیج فارس فارس در استان بوشهر  امروز گاهی تا 2.5 متر و از فردا در سواحل شمالی و مرکزی 60 تا 120 سانتیمتر ارزیابی می‌شود.

وی با تاکید بر پرهیز از دریاروی در خلیج فارس استان بوشهر گفت: با توجه به مواج بودن خلیج فارس، از دریاروی به ویژه با شناورهای تفریحی و گردشگری اجتناب شود.

وضعیت قرمز در لرستان؛ مردم به پشت بام‌ها پناه بردند

احمد مرادپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، با اینکه وضعیت شهر خرم آباد قرمز است اظهار داشت: رودخانه کرگانه و خرم رود طغیان کرده است و وارد خیابان‌های ساحلی شده است.

وی افزود: متاسفانه طغیان رودخانه کرگانه ساختمان‌های زیادی را تخریب کرده است و ساکنین این محله با توجه به هشدارها و اطلاع‌رسانی در روزهای گذشته منازل خود را تخلیه کرده‌اند ولی عده از ساکنین  مقاومت می‌کنند و منازل را تخلیه نمی‌کنند که با حکم قضایی و کمک  نیروهای نظامی برای تخلیه منازل وارد عمل شده‌ایم. 

معاون عمرانی استانداری لرستان عنوان کرد: در حال حاضر ساحل خرم‌رود در حد آبگرفتگی است ولی ساحل کرگانه دچار سیلاب شده است و سایر معابر شهر نیز دچار آبگرفتگی شده‌اند، آب از پل ماسور سرریز کرده و وارد فرودگاه شده و همچنین روستاهای دارایی و ناصروند نیز در محاصره آب هستند و جهت تخلیه منازل  به وسیله بلندگو، مراجعه به درب منازل اطلاع‌رسانی شده است.

وی با اشاره به وضعیت شهرستان دورود بیان کرد: هشت روستای مسیر سد مروک صد درصد تخلیه شده و همچنین با طغیان رودخانه تیره در بعضی نقاط  آب وارد خیابان‌های ساحلی شده و مناطق مسکونی نقاط حادثه‌خیز تخلیه شده است.

مرادپور با بیان اینکه وضعیت شهرستان دلفان نیز بحرانی است گفت: در این شهرستان طغیان رودخانه داخل شهر  سبب آبگرفتگی منازل ساحلی مسیر رودخانه شده است و بسیاری از منازل مسکونی تخلیه شده است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی روستای بابازید پلدختر تصریح کرد: این روستا در حال حاضر کاملا زیر آب رفته و افرادی که علی‌رغم هشدارها جهت تخلیه روستا منازل خود را ترک نکرده‌اند به پشت بام خانه‌ها پناه برده‌اند. 

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: رودخانه دوره از بامداد امروز طغیان کرده و شهر و منازل از جمله طبقه اول ساختمان فرمانداری دچار  آبگرفتگی شده است و در حال حاضر نیروهای امدادی در حال کمک و امدادرسانی به مردم این شهرستان هستند. 

وی با اشاره به قطعی آب و برق در برخی مناطق شهر خرم‌آباد اظهار داشت: در برخی از موارد قطعی موقت آب و برق در سطح شهر داریم ولی در برخی موارد با توجه به خسارت به تاسیساتی که از حریم رودخانه عبور کرده‌اند دچار خسارت جدی شده‌اند.

آخرین وضعیت شهر سیل‌زده دورود؛ سد مروک سرریز شد

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود آخرین وضعیت شهر سیل زده دورود را تشریح کرد.

جعفر لک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دورود اظهار داشت: سد مروک دورود حدود یک ساعت است که سرریز کرده است خروجی دبی از سرریز می‌آید حدود 38 متر مکعب در ثانیه از طریق خروجی‌هایش به رودخانه تیره می‌رسد در حال حاضر سد خودش سرریز کرده است. تعدادی از روستاها در محاصره آب هستند. رودخانه تیره، سفیدکن و لبان سفلی و حاجی‌آباد، امیرآباد و دهنو دچار آبگرفتگی هستند داخل شهر دورود 3 پل عزت آباد، سری ساتی و قوسی وضعیت قرمز دارند.

وی افزود:گاز 2 روستای بیاتان و افراونده قطع شده و در حال حاضر 85 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم و تا یک ساعت دیگر آب به تاج 3 پل شهر دورود می‌رسد و به خانه‌های مسکونی مردم وارد می‌شود بنابر این مردم هوشیار باشند.

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود عنوان کرد: مردم ضمن خونسردی با توجه به اینکه اخطارهای را داده‌ایم که وضعیت امروز در شهرستان قرمز است و اسکان اضطراری برای مردم شهرستان دورود با تجهیزات آماده است.

وی تصریح کرد: رودخانه تیره دورود پر شده است قطعا برای چند ساعت دیگر با آبی که از سمت بروجرد و سرریز سد مروک می‌آید وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

لک افزود: شهرداری و ستاد بحران شهرستان دورود کارهای را انجام داده‌اند و باتوجه به خاکریزی که ایجاد کردند شن گذاشتند و کیسه خاک و نیوجرسی و خاکریزی شده تا حدودی ورود آب رودخانه‌ها و واحدهای صنفی و مردم جلوگیری می‌شود و امکان سرریز رودخانه وجود دارد.

وی ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنیم همکاری کنند و به خانه‌های بستگان  خود که در سطح بالا شهرستان دورود  قرار دارند اسکان اضطراری پیدا کنند. روستاها 100 درصد تخلیه نشده است بارها اطلاع‌رسانی کردیم مردم حاشیه رودخانه تیره دورود منازل را تخلیه کنند وضعیت قرمز است باید تخلیه کنند ممکن است سیلاب بالا بیایید.

راه‌آهن سراسری تهران- جنوب مسدود شد

دبیر ستاد بحران شهرستان دورود گفت: به علت رانش زمین راه‌آهن سراسری تهران- جنوب در مسیر لرستان مسدود شد.

جعفرلک در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در دورود اظهار داشت: صبح امروز به دلیل رانش خط آهن تهران- جنوب مسدود شد.

وی افزود: تمامی قطارهای تهران _جنوب و بالعکس  تا اطلاع ثانوی تردد ندارند و امکان‌پذیر نیست مسیر به علت رانش زمین و آبگرفتگی مسدود شده است.

کوهرنگ بیشترین خسارات در بارش‌های اخیر را متحمل شد

علی کاظمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با اشاره به بی‌نظیر بودن بارش‌های اخیر در 15 سال گذشته در کشور اظهار داشت: در کنار پر آب شدن قنوات و چشمه‌های استان این بارش‌‌ها خسارات مالی بسیاری برای استان به‌ بار آورده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های اخیر در استان تاکنون خسارت جانی نداشته است، افزود: به دلیل شرایط زمین‌شناسی و توپوگرافی استان که مستعد رانش زمین است خسارات زیرساختی بسیاری در استان بوجود آمده است.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خسارت‌های ایجاد شده در استان بیشتر مربوط به زیرساخت‌ها (پل‌ها و جاده‌ها)، ساختمان‌ها و مزارع پرورش ماهی و کشاورزی است که جبران خسارت در زیرساخت‌ها بر عهده دولت است.

کاظمی با اشاره به اینکه در موج دوم بارش‌ها حدود 120 میلی‌متر بارندگی در کوهرنگ رخ داده است، بیان کرد: به دلیل اینکه بیشترین بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ رخ داده است این شهرستان بیشترین خسارات را متحمل شده است.

وی با بیان اینکه برآورد بنده این است که در 4 شهرستان کیار، اردل، کوهرنگ و فارسان بیش از 300 میلیارد تومان خسارت ایجاد شده است گفت: صحبت‌های لازم با دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور انجام شده تا در اسرع وقت نسبت به برآورد دقیق خسارات و جبران آن اقدام شود.

نماینده مردم شهرستان‌های فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس اشاره کرد: هم‌اکنون در کیلومتر 4 باباحیدر جاده نشست کرده و در محور اردل به رویگر نیز ریزش کوه رخ داده است.

کاظمی از مردم استان خواست اگر در روز طبیعت قصد گردش و تفریح در طبیعت را دارند مکان‌های ایمن را انتخاب کنند تا خسارات جانی رخ ندهد.

فعال بودن تمام تصفیه‌ خانه‌ها؛ همچنان آب باکیفیت میان شهروندان توزیع می‌کنیم

فردوس کریمی در خصوص وضعیت تامین آب شرب شهروندان در روزهای آتی با توجه به احتمال وقوع سیلاب و افزایش دبی آب رودخانه کارون اظهار داشت: ما در دوره بروز بحران سیلاب به میزان کافی آب باکیفیت را همچنان میان مردم توزیع می‌کنیم و مشکلی از لحاظ تامین آب شهروندان نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: با این وجود ضروری است  که شهروندان در این شرایط مدیریت مصرف آب را فراموش نکنند.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز عنوان کرد: در حال حاضر تمام تصفیه‌خانه ‌های آب اهواز فعال هستند و  مانعی وجود ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد| جاده «یاسوج-سرفاریاب» خطر ساز است

هادی فتاحی اصل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: جاده باغچه سادات به دلیل بارش‌های سیل آسای 5 و 6 فرودین ماه دچار خسارت فراوانی شده و به نوعی این محور هم اکنون با توجه به ادامه بارش‌ها خطر ساز است.

وی با اشاره به اینکه در برخی نقاط این جاده امکان رانش و ریزش وجود دارد. عنوان کرد: انتظار می‌رود مردم، مسافران و گردشگران نوروزی برای سفر به شهرستان چرام مسیر باغچه سادات را انتخاب نکنند بلکه از جاده گچساران-دهدشت-چرام استفاده کنند.

فتاحی‌اصل افزود: مسیر اصلی عبور گاز از جاده باغچه سادات بوده و نمی‌توانیم به راحتی کار انجام دهیم و درخواست کردیم تا خوزستان ناظران فنی آمدند و نکات فنی لازم را یاداوری کردند.

نماینده عالی دولت در شهرستان چرام ادامه داد: بعد از بارش‌های سیل آسای گذشته از نقاط مختلف بویژه مناطقی که دچار خسارت شدند، بازدید کرده تا آسیب شناسی لازم را انجام دهیم.

فتاحی‌اصل تاکید کرد: مشکلی برای اسکان مسافران نوروزی در شهرستان چرام نداریم و در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شده است.

بارش متناوب باران در اصفهان ادامه دارد؛ شرایط مناسب جوی در روز طبیعت

حجت‌الله علی‌عسگریان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم دراصفهان، با اشاره به وضعیت جوی استان اظهار داشت: در 24 ساعت آینده جو همچنان ناپایدار است و بر این اساس وضعیت جوی نیمه ابری تا ابری همراه با بارش متناوب باران و گاهی همراه رعد و برق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: وزش نسبتا شدید تا شدید باد در سطح استان وجود دارد و حتی در بعضی مناطق احتمال طوفان لحظه‌ای نیز می‌رود.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دما در 24 ساعت آینده روند کاهشی دارد، گفت: دما بین 3 تا 5 درجه کاهش پیدا می‌کند و بیشینه دمای استان 17 و کمینه دمای فردای اصفهان 2 درجه سانتیگراد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: سردترین نقطه استان فریدون‌شهر با 2 درجه زیر صفر و گرم‌ترین نقطه چوپانان با 25 درجه سانتیگراد است.

علی‌عسگریان ادامه داد: خبر خاصی از نظر جوی در روز سیزدهم فروردین در استان اصفهان نیست و شرایط برای طبیعت گردی مناسب خواهد بود.

وی با اشاره به بارندگی شب گذشته اظهار داشت: بارش‌خوبی از سراسر استان گزارش شده که بیشترین میزان بارش به ترتیب متعلق به فریدون‌شهر با 44 میلی‌متر، خوانسار 33 میلی‌متر، گلپایگان 31 میلی‌متر، بویین میاندشت 30 میلی‌متر و داران و سمیرم با 26 میلی‌متر است.

خروش سد مخزنی مارون در استان خوزستان آرام گرفت؛کاهش حجم‌ خروجی آب

محمد امین ایزدجو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میزان خروجی آب سد مارون از 450 متر مکعب به 350 متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است اما همچنان حاشیه و حریم رودخانه برای نزدیک شدن مسافران نوروزی خطرناک است .

وی افزود: احتمال افزایش مجدد میزان خروجی آب از این سد وجود دارد و از شهروندان و مسافرین نوروزی تقاضا داریم تا اطلاع ثانوی از نزدیک شدن به حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.

 سد مخزنی مارون بهبهان یکی از مهم‌ترین سدهای خوزستان است که در کنترل و جلوگیری جاری شدن سیلاب‌ها نقش مهمی ایفا کرده است. شهر بهبهان با توجه به دارا بودن رودخانه‌های متعدد و استعداد جاری شدن سیل باتوجه به حادثه سیل در آبان 90  لازم است تدابیر ویژه‌ای برای کنترل و مهار سیلاب اتخاذ شود.

باران تا آخر هفته در خراسان رضوی ادامه دارد

یحیی قائنی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: برای امروز و فردا (سه‌شنبه) وزش باد شدید و بسیار شدید در مناطق مختلف استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده است. 

وی افزود: روز 13 فروردین‌ماه در اغلب نقاط خراسان رضوی احتمال وزش باد بسیار شدید توام با گرد و خاک و بروز خسارت وجود دارد.

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بر اساس تازه‌ترین اطلاعات، بارندگی در چهار شهرستان کلات، درگز، مشهد و چناران گزارش شده که بیشترین آن با سه میلی‌متر در کلات بوده است.

قائنی‌پور با اشاره به روند افزایشی دما در این استان از فردا افزود: بیشینه دمای امروز مشهد 15 درجه سلسیوس پیش‌بینی شده که نسبت به روز گذشته چهار درجه کاهش دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بیشینه دمای مشهد برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری 23 درجه سلسیوس پیش‌بینی شده است. 

رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: کلات با کمینه دمای چهار درجه سلسیوس و مه‌ولات با بیشینه دمای 26 درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان‌های خراسان رضوی در 24 ساعت گذشته بوده‌اند.

قائنی‌پور ادامه داد: بیشترین شدت وزش باد در این مدت در شهرستان‌های تایباد و قوچان با سرعت 50 کیلومتر در ساعت گزارش شده است.

جاده « گچساران-بی‌بی حکیمه » مسدود شد

محمد نصیری‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر و وضعیت نامساعد جوی در ساعات آینده محور گچساران - سد چم شیر- تنگ دربه - باباکلان - بی بی حکیمه تا اطلاع ثانوی مسدود است.

وی گچساران- سردشت- زیدون- بی‌بی حکیمه را به عنوان مسیر جایگزین اعلام کرد و افزود: راهداران به صورت شبانه روزی در جاده‌ها با هدف خدمات رسانی به مردم و مسافران مستقر هستند.

نصیری‌راد با اشاره مسدود شدن جاده یاسوج- شیراز  به دلیل ریزش کوه حدفاصل مله شوره در بارندگی‌های گذشته ادامه داد: جاده قدیم شیراز، یاسوج-نورآباد-شیراز و یاسوج-اقلید-شیراز نیز به عنوان مسیر جایگزین اعلام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برای رفع انسداد جاده‌ها از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی استفاده کردیم زیرا قائل به مرز بندی نیستیم.

نصیری‌راد افزود: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و کمبود ماشین آلات راهسازی و راهداری مجبور به اجاره کردن ماشین آلات مورد نیاز از طریق بخش خصوصی هستیم که رد این شرایط ضروری برخی افراد قیمت را تا 10 برابر قیمت منظقی اعلام می‌کنند.

نیروگاه سد کرخه به‌صورت کامل در مدار قرار گرفت

محمد یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: نیروگاه سد کرخه در شهرستان اندیمشک با تمام توان و تجهیزات خود آماده خدمت‌رسانی به شهروندان و مقابله با خطرات احتمالی است.

وی با اشاره به این که نیروگاه سد کرخه شهرستان اندیمشک سال گذشته 730 گیگابایت برق تولید کرده است، گفت: میزان تولید برق در سد کرخه امسال به یک هزار و 30 گیگا بایت رسیده است که نسبت به سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک عنوان کرد: میزان تولید برق در سد کرخه از میزان برنامه‌ریزی شده عبور کرده است، امسال میزان تولید برق در سد کرخه باید به میزان 930 گیگا بایت می‌رسید و نیروگاه سد کرخه صورت کامل در مدار قرار گرفته است.

وی با بیان این که 26 شهر استان خوزستان از فرصت اجرای طرح آبرسانی غدیر برخوردار می‌شوند گفت: یکی از مهم‌ترین منابع تأمین کننده این طرح سد کرخه بوده که با توجه به افزایش میزان ذخیره آب استان خوزستان از فرصت افزایش تولید برق و توسعه ظرفیت آب به صورت مناسبی برخوردار شده است.


یزدانی حجم آب خروجی سد کرخه را 780 مترمکعب بر ثانیه دانست و خاطرنشان کرد: میزان بارش باران در حوزه‌های آبی کرخه به نسبت سال گذشته با رشدی در حدود 195 درصد مواجه شده است و علی‌رغم این افزایش، مشکلی بابت مهار و کنترل سیلاب احتمالی در شهرستان وجود ندارد.

30 نقطه از جاده ارتباطی چهارمحال و بختیاری به خوزستان زیر آب رفت

مرتضی زمان‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد با بیان اینکه هم‌اکنون در کوهرنگ بارندگی شدید، ریزش تگرگ و طوفان شدید را شاهد هستیم اظهار داشت: در اثر بارندگی‌ها برق بازفت و 78 روستای آن قطع شده بود که هم‌اکنون برق همه روستاها وصل شده است.

وی افزود: در 300 نقطه از جاده‌ها و روستاهای کوهرنگ رانش زمین رخ داده و راه ارتباطی 53 روستا در کوهرنگ قطع شده است.

فرماندار کوهرنگ بیان کرد: 30 نقطه از جاده اصلی ارتباط با خوزستان زیر آب رفته است و تردد از این جاده امکان‌پذیر نیست.

زمان‌پور گفت: همچنین گردنه چری و شاه‌منصوری در اثر ریزش بهمن مسدود است و تردد از این گردنه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی عنوان کرد: 16 روستا در کوهرنگ در معرض خطر سیل قرار داشتند که قسمتی از آن‌ها جابه‌جا شده است و 3 روستا نیز کاملا تخلیه و جابه‌جا شده است.

طغیان رودخانه مادیان‌رود و سد هاله؛ روستاهای جنوبی کوهدشت در خطر جدی هستند

احسان فتاپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: رودخانه مادیان‌رود بر اثر وقوع سیلاب در سرشاخه‌های واقع در آزادبخت، زالیاب و پریان طغیان کرده و حجم بسیار عظیم و بی‌سابقه‌ای از آب در این مناطق به‌راه افتاده‌ است.

وی افزود: به‌دنبال طغیان رودخانه مادیان‌رود سد هاله که یکی از چند سرشاخه قدیمی رودخانه بوده نیز سرریز کرده‌ است.

رئیس امور آب شهرستان کوهدشت عنوان کرد: روستاهای جنوبی این شهرستان به‌ویژه در منطقه ضرونی به‌دلیل طغیان مادیان‌رود در معرض خطر جدی هستند؛ ساکنان روستاهای منطقه ضرونی هرچه سریع‌تر از رودخانه و مسیل فاصله بگیرند، خطر در این مناطق جدی است.

 سد هاله در جنوب غربی شهرستان کوهدشت واقع‌شده‌ و محل این سد در تنگه‌ای به‌‌نام «هاله» است. پیش از این سد هاله در بهمن 97 و پس از خشک‌سالی‌های مداوم و به‌دنبال بارندگی‌های فصل زمستان پس از 11 سال سرریز شده‌بود.

وضعیت بحرانی در کوهدشت؛ با کمبود تجهیزات برای مقابله با سیلاب مواجه هستیم

سجاد طرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت از طغیان رودخانه مرکزی این شهر خبر داد و اظهار داشت: حاشیه سد ساحلی کوهدشت به‌طور کامل زیر آب رفته و منازل مسکونی این مناطق دچار آب‌گرفتگی شده‌ است.

وی افزود: از ساکنان مجاور رودخانه ساحلی کوهدشت و به‌ویژه افرادی که دارای زیرزمینی هستند تقاضا داریم هرچه سریع‌تر منازل خود را ترک کنند.

شهردار کوهدشت با انتقاد از ستاد مدیریت بحران لرستان عنوان کرد: با وجود رایزنی‌ها و مکاتبات ستاد بحران استان ظاهراً وضعیت کوهدشت را بحرانی اعلام نکرده، ما با کمبود تجهیزات برای مقابله با سیلاب روبه‌رو هستیم.

وی بیان کرد: کوهدشت بر اثر طغیان سد ساحلی زیر آب رفته، میزان خسارات و تلفات مشخص نیست و پس از ارزیابی کارشناسان اعلام می‌شود.

سرریز شدن 2 سد در چهارمحال و بختیاری; روستاها تخلیه شدند

 اقبال عباسی در مورد وضعیت بارش‌های استان اظهار داشت: با توجه به بارش‌ها در استان 2 سد معیشتی در شهرستان لردگان و کوهرنگ پر شده و در حال سرریز شدن است.

وی افزود: به دلیل اینکه امکان شکسته شدن این دو سد وجود دارد روستاهای پایین دست را تخلیه کردیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری بیان کرد: خوشبختانه تاکنون خسارت جانی نداشته‌ایم و اوضاع تحت کنترل است و تمام مدیران ستاد مدیریت بحران در آماده باش کامل هستند.

عباسی خاطرنشان کرد: اگر دو سد شکسته شود تنها به ساختمان‌ها و مزارع آسیب می‌رسد که خسارت‌ها از سوی دولت پرداخت می‌شود.

رودخانه شهر گراب لرستان طغیان کرد؛ مردم به مکان امن پناه ببرند

یحیی آدینه‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کوهدشت اظهار داشت: رودخانه ساحلی شهر گراب در ساعات اولیه بامداد دوشنبه طغیان کرده و خیابان‌ها و منازل اطراف دچار آب‌گرفتگی شده‌ است.

وی افزود: در چند روز گذشته اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با حوادث احتمالی و ورود سیلاب به خیابان اصلی را انجام داده‌ بودیم اما شدت آب و طغیان رودخانه به‌حدی بود که تمام سازه‌های شهر را که برای پیشگیری از ورود سیلاب نصب کرده‌ بودیم شکست و آب وارد خیابان ساحلی و خانه‌های مردم شد.

شهردار شهر گراب با اعلام آماده‌باش نیروهای شهرداری عنوان کرد: ساکنان مجاور خیابان ساحلی شهر گراب منازل خود را تخلیه کرده و به اماکن امن پناه ببرند؛ منطقه ما با وقوع سیلاب با کمبود تجهیزات مانند کف‌کش و لودر روبه‌رو است.

آذربایجان غربی موج دوم بارشها را بدون حادثه پشت سر گذاشت

 در حالیکه سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی برای روزهای یکشنبه و دو شنبه 11 و 12 فروردین 98 وضعیت پربارشی را پیش بینی کرده و از احتمال وقوع سیل خبر داده بودند نخستین روز از این ایام بدون هیچ حادثه خطرناکی پشت سر گذاشته شد.

بر اساس این گزارش در ده روز نخست فروردین ماه 98 ده‌ها جلسه استانی و شهرستانی مدیریت بحران در آذربایجان غربی برگزار شد و متعاقب آن همه نیروهای امدادی و خدمات رسان به حالت اماده باش درآمدند و در نتیجه با انجام یک سری اقدامات پیشگیرانه تا کنون از وقوع اتفاقات ناخوشایند جلوگیری شده است.

بر اساس اعلام اداره کل مدیریت بحران آذربایجان غربی اعضای این ستاد و دستگاه‌های خدمات رسان تا پایان امروز 12 فروردین همچنان در حال آماده باش هستند.

تلاطم خلیج فارس فعالیت گردشگری دریایی در استان بوشهر را متوقف کرد

سیاوش ارجمندزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه تیم‌های جستجو و نجات دریایی به‌صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی در خلیج فارس و سواحل استان بوشهر هستند اظهار داشت: بنادر این استان به تجهیزات امدادی از جمله شناور ناجی باامکانات امدادرسانی پیشرفته مجهز است و در هر موقعیتی می‌تواند برای یاری رسانی به دریانوردان و حادثه دیدگان در خلیج فارس اقدام کند.

وی از تعیین شماره تلفن  1550  به عنوان مرکز جستجو و نجات دریایی خبر داد و بیان کرد: تلفن جستجو و نجات 1550 برای تمامی محدوده خلیج فارس در استان بوشهر ایجاد شده  که حادثه دیدگان می‌توانند خدمات لازم را از این مرکز دریافت کنند.

مدیرکل بنادر ودریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه گردشگری دریایی یکی از برنامه‌های مهم این اداره کل است تصریح کرد: برای توسعه زیرساخت گردشگری دریایی اقدامات مهم و موثری در استان در حال اجراء است که در این خصوص پایانه گردشگری دریایی و مسافری بوشهر ایجاد شده است.

ارجمندزاده با بیان اینکه نوروز امسال شناورهای متعددی برای گردشگری دریایی ایجاد شد گفت: در این خصوص از 28 اسفند فعالیت گردشگری دریایی آغاز و خدمات مورد نیاز مسافران در استفاده از دریانوردی ارائه شد.

وی با اشاره به وضعیت نامساعد جوی و وزش باد بر روی آبهای خلیج فارس افزود: فعالیت گردشگری دریایی با شناورهای تفریحی و موتور لنج‌ها به علت وزش باد و افزایش ارتفاع موج متوقف شده است.

 ارجمندزاده افزود: تمامی تمهیدات لازم درباره فعالیت‌های گردشگری اندیشیده و به بازرسان نظارت بر طرح تسهیل ترددهای دریایی نوروزی ابلاغ شده است.

وی با هشدار به دریانوردان و صیادان درباره خطر تندباد در خلیج فارس استان بوشهر بیان کرد:  با تصویب ستاد مدیریت بحران بوشهر ضمن اعلام وزش تندبادها تا اواخر سه‌شنبه، بر نظارت بیشتر دریابانی بر خروج شناورها و توقف فعالیت شناورهای گردشگری به‌ویژه قایق‌ها تاکید شد. 

بر پایه این گزارش سامانه بارشی از فعالیت خود را در استان بوشهر آغاز کرده و بر اساس پیش بینی هواشناسی، این سامانه به‌صورت رگبار باران، همراه با رعد و برق و وزش تندباد تا  امروز سه شنبه ادامه دارد.

در این مدت به سبب وزش باد شدید و گاهی تندبادهای لحظه‌ای، خلیج فارس و سواحل استان به تناوب مواج و متلاطم پیش بینی و توصیه شده است از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای کوچک و تفریحی در این مدت پرهیز شود .

وضعیت کوی سیدخلف اهواز بسیار خطرناک است؛ در هیچ نقطه‌ای سرریز آب رودخانه نداریم

 منصور کتانباف با اشاره به اینکه از شهروندان اهوازی انتظار می‌رود صبر و شکیبایی بیشتری داشته باشند اظهار داشت: از نزدیک‌ شدن به سواحل اجتناب کنند زیرا ازدحام جمعیت موجب شده است فعالیت‌های عمرانی شهرداری در مناطقی مانند شهرک پیام با کندی روبه‌رو ‌شود و با توجه احتمال خطر برخورد ماشین‌آلات با شهروندان از مردم تقاضا داریم در محل اجرای عملیات‌ها و فعالیت‌های عمرانی تجمع نکنند.

وی درباره وضعیت منطقه کوی سیدخلف اهواز گفت: متاسفانه منازل این منطقه در بستر رودخانه روی نخاله‌های ساختمانی احداث شده و فاصله این منازل با رودخانه کمتر از یک و نیم متر است و بدین ترتیب در معرض خطر سیلاب قرار دارند که بسیار خطرناک است، با اهالی این منطقه صحبت و از آن‌ها درخواست کردیم منازل خود را تخلیه کنند.

شهردار اهواز ادامه داد: به اهالی کوی سیدخلف اخطار و هشدارهای لازم را داده‌ایم و مکانی برای اسکان آن‌ها هم آماده کردیم، در محل دائمی نمایشگاه‌‌های بین‌المللی و همچنین استادیوم تختی پذیرای این عزیزان هستیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش: تسهیلات کم بهره به فرهنگیان سیل‌زده کشور اختصاص می‌یابد

 الهیار ترکمن امروز در حاشیه بازدید از مدارس خسارت دیده در سیل اخیر شهرستان سیمرغ، از جدیت و غیرت مثال‌زدنی همکاران آموزش و پرورش مازندران در آماده‌سازی فضای مدرسه برای حضور دانش‌آموزان پس از تعطیلات نوروزی، قدردانی کرد.

وی افزود: در سخت افزار و ساختمان مدرسه و در این بخش با سازمان نوسازی هماهنگ می‌کنیم تا برای ارزیابی و بررسی مقاومت مدرسه پس از این اتفاقات، اقدام کند. در برخی مکان‌ها باید تعمیراتی انجام و در تعدادی از مدارس باید کانکس مستقر شود.

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اقداماتی را وزیر آموزش و پرورش برای حمایت از فرهنگیان با همکاری بانک ملی و صندوق ذخیره فرهنگیان انجام دادند. ضمن اینکه در صدد هستیم تسهیلات کم بهره و بلندمدت برای فرهنگیانی که منازل شخصی آنان در این سیل، آسیب دیدند اختصاص یابد.

وی افزود: صندون ذخیره فرهنگیان نیز برای آن دسته از فرهنگیانی که عضو صندوق هستند کمک بلاعوض در نظر گرفت که به‌زودی و پس از برآورد نوع خسارت و احصای آمار این دسته از فرهنگیان، این کمک‌ها نیز انجام می‌شود.

بازدید سردار سلامی از مناطق درگیر سیل در خوزستان

 سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در خوزستان از مناطق سیل‌زده بازدید کرد.

فرمانده سپاه استان خوزستان نیز درباره آمادگی سپاه برای کامل به سیل‌زدگان بیان کرد: اکنون 18 فروند قایق در اختیار داریم که در حال خدمات‌رسانی به مناطقی که سیلاب خارج شده است و روستاها در محاصره هستند به صورت روزانه امکانات را به روستاها منتقل می‌کنند.

شاهوارپور تصریح کرد: دستگاه‌های مهندسی بیل مکانیکی، کمپرسی و لودر که بیش از 35 دستگاه از قرارگاه خاتم‌الانبیاء در روزهای اخیر در سوسنگرد، رفیع و بامدژ به صورت شبانه روزی خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی بیان کرد: 2 فروند بالگرد در باند فرودگاهی اهواز آماده پشتیبانی هستند تا در مواقع ضروری از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

فرمانده سپاه استان خوزستان در ادامه گفت: بعضی از استان‌ها به صورت معین برای استان خوزستان از جمله استان‌های بوشهر، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده است تا از ظرفیت سپاه آن مناطق استفاده شود.

شاهراه ترانزیتی جنوب و اکثر محورهای اصلی لرستان مسدود شد

سرهنگ مرتضی چغلوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، از انسداد اکثر محورهای استان خبر داد و اظهار داشت: براثر وقوع سیلاب و رانش کوه اکثر محورهای استان لرستان مسدود شده است.

وی افزود: محور خرم‌آباد- کوهدشت، خرم‌آباد- دوره چگنی، خرم‌آباد- پل‌دختر، پل‌دختر- کوهدشت و بلعکس، خرم‌آباد- بروجرد و بلعکس و همچنین بخش ازنا به خرم‌آباد مسدود است.

رئیس پلیس‌راه استان لرستان عنوان کرد: محور سپیددشت- خرم‌آباد، خرم‌آباد- زاغه، الیگودرز- دورود، ازنا- دورود، الیگودرز- اصفهان و ازنا- شازند نیز مسدود شده است.

وی بیان کرد: آزادراه خرم‌آباد- پل زال و همچنین محور پل‌دختر به آزادراه نیز براثر ریزش کوه مسدود شده است؛ در گردنه‌های استان بارش شدید برف سبب انسداد این مسیرها نیز شده است.

چغلوند تصریح کرد: وضعیت تمامی محورهای استان لرستان مناسب نیست بنابراین به مردم توصیه می‌شود از تردد در محورهای استان خودداری کنند.

سد کرخه 4 سیلاب بزرگ را مهار کرده است

محمد یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اندیمشک اظهار داشت: سد و نیروگاه کرخه در کنترل و مدیریت آب استان خوزستان و مقابله با حوادث و کاهش خسارت‌های احتمالی موفق عمل کرده است.

وی با بیان این که سد کرخه شهرستان اندیمشک تاکنون چهار سیلاب بزرگ را در استان خوزستان مدیریت و مانع ایجاد خسارت برای شهروندان شده است گفت: دو سیلاب بزرگ نیز در سال جاری توسط سد کرخه کنترل و مهار شده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک عنوان کرد: هیچ گونه سرریزی قرار نیست در سد کرخه و شهرستان اندیمشک اتفاق بیفتد و با توجه به تمهیداتی که انجام شده در این زمینه جای نگرانی نیست.

وی با اشاره به برخی دخل تصرف‌ها و تجاوز به حریم‌های آبی استان خوزستان، افزود: علی‌رغم شدت بارندگی در بسترهای آبی مربوط به سد کرخه با توجه به مدیریت آب و تمهیدات پیش‌بینی شده آمادگی لازم در شهرستان اندیمشک برای باران وجود دارد.

یزدانی با بیان این که احتمال وقوع باران گسترده و افزایش ورودی آب به سد کرخه در اردیبهشت‌ماه نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: سد کرخه با تمام ظرفیت و توان خود برای تأمین نیاز شهروندان و مقابله با حوادث احتمالی آماده است.

وی با اشاره به این که متوسط آورد سد کرخه طبق طراحی ابتدایی آن 2 میلیارد و 900 میلیون مترمکعب بوده است بیان کرد: امسال سد کرخه شهرستان اندیمشک 6 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب آورد داشته و خروجی سد کرخه نیز سه میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب بوده است.

مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه شهرستان اندیمشک با بیان این که آورد آب به سد و نیروگاه کرخه در بلندمدت 116 درصد و نسبت به سال آبی گذشته 355 درصد افزایش نشان می‌دهد، افزود: این خود بیانگر افزایش بارندگی نسبت به گذشته در بسترهای آبی مربوط به سد کرخه است.

وی با بیان اینکه سد کرخه 43 هزار کیلومتر مربع و پنج استان کشور را در برمی‌گیرد است، ادامه داد: حوزه کرخه در بلند مدت 332 میلی متر بارندگی را تجربه کرده است که این میزان باران امسال به حدود 2 برابر افزایش یافته است.

یزدانی میزان رشد باران در بسترهای آبی کرخه را نسبت به دوران بلندمدت خود 87 درصد و به نسبت به سال گذشته 195 درصد دانست و عنوان کرد: با توجه به افزایش باران تمهیدات مورد نیاز پیش‌بینی و آماده تأمین نیازهای شهروندان و مقابله با حوادث احتمالی هستیم.

سردار پورجمشیدیان در گلستان: انفجار دهانه ورودی رود قره‌سو به دریای خزر توسط سپاه

 سردار علی اکبر پورجمشیدیان شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین اقدامات برای خروج آب از مناطق سیل زده اظهارداشت: در دهانه ورودی رود قره‌سو به دریای خزر توسط یگان تخریب نیروی زمینی سپاه انفجار انجام شد تا سرعت خروج آب و ورود به دریا افزایش یابد.

وی افزود: این اقدام خروج آب‌های انباشته شده از دشت گرگان را 2 تا 3 برابر افزایش داده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه گفت: عملیات یگان تخریب نیروی زمینی سپاه در انفجار خطی و زنجیره‌ای در دهانه رودخانه قره‌سو در جنوب بندرترکمن موفق بود.

سردار پورجمشیدیان افزود: این انفجار برای لایه‌برداری از رسوبات و سرعت و سهولت چند برابری در ورود آب به دریای خزر انجام شده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه گفت: با این انفجار حجم آب خروجی 2 تا 3 برابر شده است. در شرایط کنونی انتقال آب‌های جمع شده در گمیشان، آق‌قلا و خواجه نفس به سمت دریا ضروری‌ترین کار است.

وی اظهارداشت: مردم نگران نباشند نیروی زمینی سپاه و مجموعه سپاه و بسیج تا آخرین روز که مشکلات مردم برطرف شود در کنار و خدمت مردم هستند و مانند روز نخست آنها را یاری می‌کنند.

فرماندار گمیشان: مدارس فرسوده شهرستان گمیشان بلااستفاده شده است؛ در خواست کمک ویژه از خیران داریم

امیرشیر توماج شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی وضعیت مدارس سیل‌زده گلستان اظهار داشت: مدارس فرسوده در گمیشان غیر قابل استفاده است و انتظار داریم که وزارت آموزش و پرورش و همچنین سازمان نوسازی و تجهیز مدارس به تکمیل، ترمیم و بازسازی این مدارس در این شهرستان محروم کمک کنند.

فرماندار شهرستان گمیشان گفت: از مدارس 2 طبقه برای اسکان مردم سیل زده استفاده کرده‌ایم و 17 مدرسه در گمیشان در اختیار اسکان سیل‌زدگان قرار گرفته و 320 نیروی امدادی نیز در این مدارس اسکان یافتند.

فرماندار گمیشان ادامه داد: انتظار داریم که مدارس جدید به نام شهدای خدمت‌رسان این شهرستان که در راه حفظ شهرشان تلاش فراوانی کردند، نامگذاری شود.

توماج افزود: از خیران کشوری نیز انتظار داریم که به مدارس گمیشان توجه ویژه کنند تا فرزندان این مرز و بوم بتوانند در مدارس ایمن به تحصیل خود ادامه دهند.

میر محمد غراوی سرپرست استانداری گلستان نیز در این جلسه گفت: باز شدن مدارس حیاتی دوباره به شهرهای آسیب‌دیده خواهد بخشید و من هم اعتقاد دارم که باید این امر مهم صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: نخستین جایی که سیل‌زدگان در آن اسکان پیدا کردند مدارس بود و همچنین مدارس در اختیار دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز قرار گرفت که پشتیبانی از دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز نقش ارزنده‌ای در امدادرسانی به هموطنان سیل‌زده داشتند.

غراوی ادامه داد: مدارس آسیب‌دیده برخی نوساز و برخی نیز قدیمی بودند و امیدواریم اعتباراتی برای جبران خسارات وارد شده به آنها در نظر گرفته شود و انتظار داریم که ارزیابی خسارت‌ها با سرعت انجام شود و پس از برآورد آنها بتوانیم اعتبارات لازم را به آنها اختصاص دهیم.

سرپرست استانداری گلستان گفت: مدارس ما ایمن‌ترین مکان‌ها برای اسکان سیل‌زدگان بود و اگر مدارس نبود حجم خسارت‌ها گسترده می‌شد و بدون شک، مدارس در کاهش تلفات جانی نقش ارزنده‌ای را ایفا کردند.

108 واحد آموزشی مناطق سیل‌زده مازندران آسیب دیده است

 عسکری نیکزاد امروز در حاشیه بازدید از مدارس آسیب‌دیده از سیلاب امسال در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 108 مدرسه در 10 شهرستان و منطقه استان، در اثر سیل اخیر، آسیب جدی دیدند.

وی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات برخی از مدارس شهرستان سیمرغ به طور کامل، از بین رفته است، افزود: به 18 مدرسه شهرستان سیمرغ  بر اثر هجوم گل و لای ناشی از سیل ، خسارات جدی وارد شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران افزود: با تلاش شبانه‌روزی همکاران، آنچه که مانع از حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس درس بود، به‌طور کامل پاکسازی شد و همه مدارس آسیب‌دیده برای حضور دانش‌آموزان و ادامه سال تحصیلی آماده شده است.

وی بیان کرد: نگرانی عمیق ما این است که رفته رفته این میزان رطوبت، برای ساختمان برخی از مدارس ما مشکلات جدی ایجاد کند. ضمن اینکه تجهیز لوازم و تأمین مواد آزمایشگاهی از جمله اقداماتی بوده که باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام تا کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار ندهد.

وی بیان کرد: نگرانی عمیق ما این است که رفته رفته این میزان رطوبت، برای ساختمان برخی از مدارس ما مشکلات جدی ایجاد کند. ضمن اینکه تجهیز لوازم و تأمین مواد آزمایشگاهی از جمله اقداماتی بوده که باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام تا کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار ندهد.

نیکزاد از نمایندگان وزیر آموزش و پرورش خواست با توجه به اینکه شهرستان سیمرغ از مناطق محروم مازندران است از نظر اعتباری به مدارس آسیب‌دیده این شهرستان نگاه ویژه داشته باشند.

نیروهای مسلح لایروبی مسیر انتهایی گرگانرود را انجام می‌دهند

همچنین امیرشیر توماج در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت سیلاب در این شهرستان اظهارداشت: عملیات لایروبی کانال داخل شهر (کانال ملت) گمیش‌تپه توسط 10 بیل در حال انجام است.

وی اظهار کرد: هدایت آب به سمت دریا اولویت مهم بوده و برای آن از هر ظرفیتی استفاده می‌کنیم.

فرماندار شهرستان گمیشان گفت: دستگاه‌های خدمات رسان، نیروهای مسلح با همه تجهیزات لجستیکی خود در سطح منطقه حضور دارند تا هر چه سریع‌تر هدایت آب به سمت دریا را شتاب ببخشند.

توماج گفت: لایروبی مسیر انتهایی گرگانرود و روان سازی حرکت سیلاب به سمت دریا نیز توسط نیروهای مسلح انجام می‌شود.

فرماندار شهرستان گمیشان افزود: در این چند روز در مسیرهای مختلف سطح شهرستان به خصوص در شهر گمیش‌تپه مردم همت و تلاش شبانه‌روزی را برای مقابله با سیلاب و ورود آب به سطح شهر داشته‌اند.

وی گفت: از مردم خواستیم در طبقات بالایی منازل خود و محل‌های ایمن و اسکان اضطراری حضور پیدا کنند.

توماج اظهارداشت: همه دستگاه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و گروه‌های مردمی در حال تلاش هستند تا از ورود رواناب‌ها به داخل شهرها و روستاها با حفر خندق و کانال جلوگیری کنند.

آبگرفتگی 4500 واحد مسکونی و تجاری در لرستان؛ رئیس جمهور در استان حضور یابد

 آیت‌الله سیداحمد میرعمادی در جلسه ستاد بحران استان لرستان اظهار داشت: معاون اول رئیس‌جمهور در سیل اخیر نسبت به تمام استان‌ها سنگ تمام گذاشت و در این مناطق حضور پیدا کرد، حضور او منشاء آثار و برکات بوده و قطعاً در این سفری که به استان لرستان دارد مردم ما قدردان او هستند.

وی افزود: خسارات زیرساختی و خسارت مالی فراوانی در استان لرستان داشته‌ایم، خسارات بیش از آن چیزی است که الان گفته می‌شود. در این جلسه می‌خواهیم حرف‌های مردم را بازگو کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان عنوان کرد: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند حادثه سیل یک آزمون بود، آزمونی که برای مردم ما پیام‌ها و پیامدهای فراوانی داشت، این سیل نشان داد مسئولان، مردم حادثه‌دیده را تنها نمی‌گذارند و در کنار آنان هستند، نوع دوستی، ایثار و گذشت مردم در این قضیه نشان داده شد.

وی بیان کرد: مردم ما در تمام موارد در امتحان‌ها پیروز و سربلند بیرون آمده‌اند، هم‌نوعی و ایثار خودشان را نشان داده‌اند، این حادثه سیل مسئله دیگری داشت و آن این است که ضعف‌ها، کمبودها و موارد آسیب‌زا و همین‌طور کارهای غیرکارشناسی را نشان داده‌است.

میرعمادی با انتقاد از اینکه شهرستانی که کمترین امکانات را برای مهار سیل دارد چطور می‌تواند سیل را مهار کند تصریح کرد: دستگاه‌ها برای ارائه خدمات امکاناتی ندارند، کمبودهای دستگاه اجرایی، کمبودهای شهرداری، کمبودهایی که نهادها و ادارات دارند یکی از چیزهایی است که باید از این تجربه درس بگیریم و استفاده کنیم؛ کمبودها و ضعف‌های خودمان را باید جبران کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: با هماهنگی بسیار خوبی نیروهای مسلح به‌میدان آمدند، هم‌چنین نیروهای مردمی، جهادی و نیروهای مردمی از استان‌های دیگر نیز پای کار آمدند این‌ها چیزهای ارزشمندی است.

میرعمادی اظهار داشت: همه شهرستان‌های ما خسارت‌دیدند، بدون استثناء هیچ شهرستانی نداریم در این حادثه آسیب ندیده باشد، مردم می‌گویند اسباب و اثاثیه منازل‌شان از بین رفته، خانه‌ها تا 2 متر در آب و یک‌ونیم متر گل‌ولای فرو رفته، اما کف‌کش و لجن‌کش وجود نداشت.

وی افزود: 1500 واحد مسکونی و تجاری شهری و 3 هزار روستایی دچار آب‌گرفتگی شدند، بعضی شهرستان‌ها تا نصف و یک‌سوم دچار آب‌گرفتگی می‌شود. منازل مردم تخریب و دچار مشکل شده، نیاز به تعمیر و بازسازی دارد؛ واحدهای تجاری، مغازه‌های متعدد با لوازم و دام‌های روستایی، استخر پرورش ماهی و150 واحد آسیب‌دیده و از بین رفته‌ است؛ هم‌چنین زمین‌های کشاورزی از بین رفته و از یک تا 2 سال قابل کشت نخواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان عنوان کرد: در آذرماه، بهمن و اواخر اسفند تا اوایل فروردین تا به امروز در استان لرستان سیل داشتیم، در دو سیل گذشته دولت مصوبه‌ای برای جبران خسارت نداشته و ظاهراً دستگاه‌ها و بنیاد مسکن 12 میلیون وام و 2 میلیون بلاعوض دادند؛ مردم می‌گویند یک مقداری از گذشته جبران نشده است. مصوبه در دولت گذاشته شود؛ این مصوبه که الان دولت براساس شاخص‌ها تعیین کرده  کار بسیارخوبی بوده، به گذشته هم سرایت کند تا دردی از گذشته مردم دوا شود.

وی خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: اعتبار لازمی برای التیام درد مردم و زیرساخت‌ها در نظرگرفته شود؛ انتظار این است به‌دلیل محرومیت و بیکاری که وجود دارد عنایتی شود تا در این جلسه مصوبه‌ای امیدبخش و خوشحال‌کننده برای مردم لرستان داشته باشیم و مردم آن را احساس کنند.

میرعمادی گفت: ما در استان تلفات جانی نداشتیم، مردم هم نجابت به خرج دادند، اقدام جهادی در استان صورت گرفت این نباید مانع و سبب شود استان لرستان در مواجهه با سایر استان ها نادیده گرفته شود؛ انتظار این است آقای رئیس‌جمهور به لرستان سفر کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان خاطرنشان کرد: مردم نجیب لرستان خودشان سیلاب مدیریت کردند و پای کار هستند، انتظار این است مردم احساس کنند اگر نجابت به خرج دادند و اقدام جهادی کردند، بیش‌تر مورد توجه واقع شوند این را فرهنگ‌سازی کنید؛ جواب نجابت مردم را نجیبانه و کریمانه بدهید.

احتمال ذوب برف و تداوم سیلاب در روزهای آینده در گلستان وجود دارد

علی نظری شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره‌سو بر اساس اطلاعات حاصله از پژوهشگاه فضایی ایران، در حدود 3 هزار و 700 کیلومتر مربع است و به صورت میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: احتمال ذوب برف در حوضه گرگانرود و قره‌سو و تداوم سیلاب در روزهای آینده در استان گلستان وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به عملیات برف‌سنجی و چگالی برف موجود، پتانسیل تولید رواناب حاصل از ذوب برف حدود 220 میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان تصریح کرد: با توجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وجود سامانه بارشی در استان و وزش باد در صورت افزایش شدید دما و ذوب ناگهانی پوشش برف، امکان افزایش آبدهی رودخانه ها و ایجاد سیلاب در حوضه گرگانرود محتمل است.

نظری گفت: از هم استانی‌ها تقاضا داریم همچنان از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و نقاطی که مستعد جاری شدن سیل است، خودداری کنند.

3 سد در لرستان سرریز کرد؛ خسارت 315 میلیارد تومانی به حوزه آب استان

 رضا میرزایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد بابیان اینکه در حال حاضر 15 سد در استان در دست اجرا و یا به بهره‌برداری رسیده است اظهار داشت: از این تعداد سه سد مربوط به آب نیرو، 12 سد مربوط  به آب منطقه‌ای است که شش سد تاکنون با حجم مخزن 206میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده و تاکنون بیش از 95 درصد معادل 196میلیون مترمکعب حجم مخازن سدها پرشده است.

وی افزود: سه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرده است؛ با توجه به آمار سازمان هواشناسی استان لرستان داری 515 میلی‌متر میانگین بارندگی در بلندمدت است ولی آمار میانگین آبی سال جاری پرباران‌ترین استان کشور بوده است. 

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: استان لرستان دارای 130 رودخانه فصلی و دائمی با طول 900کیلومتر است و بر اساس آمار هیدرومتری بر روی رودخانه‌های اصلی میانگین بلندمدت حجم آب خروجی از استان لرستان حدود 12و نیم میلیارد مترمکعب است که از این میزان حدود 8میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌های تولیدی در استان لرستان و 4ونیم میلیارد مترمکعب مربوط به روان آب‌های ورودی از استان‌های هم‌جوار است.

وی بیان کرد: در بارندگی‌های سال آبی جاری از ابتدای مهرماه سال گذشته مجموع بارش‌های استان 26ونیم میلیون مترمکعب بوده که از این میزان حدود 10میلیارد مترمکعب به‌صورت روان آب از استان خارج و به مخازن سدهای دز و کرخه واردشده است.

میرزایی با اشاره به شرایط زمین‌شناسی و وجود سازندهای ریزدانه و همچنین شیب توپوگرافی که حدود 71 درصد استان لرستان کوهستانی و دارای شیب 25درصد است تصریح کرد: میانگین بارش‌های استان لرستان بالا است و با توجه به نبود تأسیسات ذخیره‌سازی، کنترل سیلاب و حجم ناچیز سدهای استان با 420میلیون مترمکعب نمی‌تواند سیلاب‌های استان لرستان و همچنین خوزستان را کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان پل‌دختر به دلیل قرار گرفتن در خروجی استان لرستان سیل خیزترین شهرستان استان و پس‌ازآن شهرستان خرم‌آباد قرار دارد و همچنین دبی تغییر رودخانه‌های استان حداکثر در سیل اخیر حدود سه هزار و 350مترمکعب در ثانیه بوده که مربوط به رودخانه کشکان بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به خسارات سیلاب اخیر گفت: در اثر این سیلاب خسارات زیادی به دیواره حفاظتی شهرها، روستاها، ایستگاه‌های پمپاژ، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و همچنین طرح‌های آب‌رسانی شرب شهری و روستایی و شبکه‌های برق استان واردشده بر همین اساس درمجموع خسارت‌های وارده به مجموعه‌های وزارت نیرو 315میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به بحرانی بودن دو حوزه رودخانه تیره شهرستان دورود با دبی سیلابی حدود 350‌مترمکعب در ثانیه است افزود: حداکثر ظرفیت این رودخانه 420مترمکعب در ثانیه است که با توجه به سیلاب رودخانه سیلاخور، بیاتان، آبسرده و سرریز سد مروک پیش‌بینی‌شده که سیلاب رودخانه تیره در شهرستان دورود به حدود 600مترمکعب در ثانیه برسد در همین راستا پیش‌بینی می‌شود بخش ساحلی شهر غرق آب شود.

میرزایی بابیان اینکه دبی رودخانه کشکان هزار 582مترمکعب در ثانیه است عنوان کرد: با توجه به اینکه این رودخانه شهر پل‌دختر، معمولان، روستاهای پرجمعیت در مسیر و بخش‌هایی از شهرستان چگنی را دربر می‌گیرد پیش‌بینی می‌شود با ورود سامانه بارشی دررود خانه کشکان تا حدود 3هزار 500مترمکعب در ثانیه برسد بر همین اساس روستاهای مسیر رودخانه و بخشی از شهر پل‌دختر غرق آب خواهد شد.

وی بیان کرد: در سیلاب اخیر مشخص شد که استان لرستان به دلیل عدم وجود سدهای مخزنی و کنترل سیلاب قادر نیست نقش مؤثری در مدیریت سیلاب حوزه‌های کرخه و کارون ایفا کند بر همین اساس ضروری است وزارت نیرو با ایجاد سیستم پویا در توزیع آب و ساخت مخازن در بالادست استان سبب شود که سیلاب‌های استان لرستان و خوزستان کنترل شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: وزارت نیرو می‌تواند با ایجاد سدهایی همچون تنگ شبیخون، معشوره، داربلوط ، کاکاشرف، بهرام کش، بن لار، چولهول مازیان رود و زال سیلاب را در بالادست شهرهای بزرگ کنترل کند.

وی با اشاره به اهمیت احداث سد معشوره گفت: چنانچه این سد ساخته شود می‌تواند سیلاب شهرستان‌های چگنی، معمولان و پل‌دختر بخش زیادی از سیلاب استان خوزستان را کنترل کند، سد معشوره در سنوات گذشته بناشده ساخته شود ولی به دلایلی در مخزن این سد بازنگری کردند و مخزن از 580 میلیون مترمکعب به 50میلیون مترمکعب تغییر دادند ولی چنانچه با مخزن قبلی ساخته شود می‌تواند بخش عمده‌ای از سیلاب استان لرستان و خوزستان را کنترل کند.

میرزایی خاطرنشان کرد: از دیگر درخواست‌های استان لرستان از وزارت نیرو تسریع در ساخت سدهای اجرایی آب سرده، شهید بروجردی، کمندان، مروک، مخمل کوه، زیبا محمد، تاج امیر، عالی محمود است.

سیلاب 26 میلیارد تومان خسارت به مدارس استان گلستان وارد کرد

 احسان گوهری‌راد شامگاه یکشنبه در جلسه بررسی وضعیت مدارس سیل‌زده گلستان اظهار داشت: حدود 2 هزار و 200 نفر از دانش‌آموزان سیل‌زده در مدارس آب گرفته شهرستان آق‌قلا که روند آموزشی آنها دچار مشکل است از طریق50 کانکسی که کاربری آموزشی داشته و امروز به استان گلستان می‌رسد تا در اختیار مدارس قرار گیرد، پس از تعطیلات به تحصیل خود ادامه خواهند داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان افزود: مشکل مدارس در شهرستان گنبدکاووس حل شده اما با افزایش آب‌گرفتگی در شهرستان گمیشان تعداد مدارس آسیب دیده از 256 به 308 مدرسه رسیده است.

گوهری‌راد ادامه داد: 12 مدرسه شهرستان بندرترکمن در اختیار سیل‌زدگان و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تاکنون 52 مدرسه در اختیار دستگاه‌های اجرایی امدادرسان قرار گرفته و حدود 40 هزار نفر از هم استانی های سیل زده در اماکن آموزشی اسکان داده شده اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان همچنین گفت: علاوه بر آب گرفتگی مدارس، به تاسیسات و تجهیزات آن ها نیز خساراتی جدی وارد شد.

گوهری‌راد اظهار کرد: حدود 26 میلیارد تومان خسارت به مدارس استان گلستان بر اثر سیلاب وارد شده است.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: تسنیم
ارسال نظرات