۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۰۲۰۴۶

حوزه در سالی که گذشت | بخش دوم

حوزه در سالی که گذشت | بخش دوم
خبرگزاری رسا در سلسله یادداشت هایی مروری بر مهم ترین تحولات و رخدادهای حوزه و روحانیت در سال 97 داشته است که در چند بخش تقدیم علاقه مندان می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حوزه در سال 97 از برخی جهات هم مورد توجهات بود! مثلاً پیشنهاد واتیکان شدن قم، موضوع جنجالی رسانه‌ها و افکار عمومی گردید. در واکنش به این نظریه عجیب، برخی واتیکان را نماد شکست حاکمیت دین خواندند و برخی هم گفتند این پیشنهاد، ویژه‌خوارانه است. اما حجت الاسلام والمسلمین زادهوش گفت: « با این طرح به دنبال بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت بین المللی قم هستم»! هرچند حضرت آیت الله مکارم گفت: «قم واتیکان نیست و مرجعیت به همه جهان اسلام و شیعه تعلق دارد».

در سالروز ولادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام، همایش ائمه جماعات مساجد استان قم در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام برگزار شد و عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در این همایش گفت: « وعاظ در مورد فضائل اخلاقی و سیره زندگی امام حسین علیه السلام، بیشتر سخن بگویند».

معاون دفتر تبلیغات اسلامی گفت: « توجه به قرآن ما را از چالش‌های پیش رو نجات می‌دهد» و عضو فقهای شورای نگهبان هم گفت: « نکوداشت بزرگان حوزه برکات علمی و معنوی بسیاری به همراه دارد» که هر دو به برگزاری همایش‌هایی اشاره داشتند. یکی مسابقات قرآن و دیگری نکوداشت صاحب جواهر. حجت‌الاسلام والمسلمین لک‌زایی هم از کاربرد خطابه‌های قرآنی مسابقات بین‌المللی برای مبلغان یاد کرد.

 جمعی از بانوان کشور فرانسه از جامعه‌الزهرا سلام الله علیها بازدید کردند و مدیران این مرکز هم به دیدار خانوداه شهید حرم مهدی لطفی نیاسر رفتند. مدیرکل مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با مدیر حوزه‌های علمیه دیدار و گفت و گو کرد و همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی به اختتامیه رسید. رئیس مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی در این جلسه گفت: «تصمیم سازی درست در عرصه بین المللی نیازمند جریان شناسی است». مسئول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به نقش هویت اصیل اسلامی در شکل‌گیری شبکه مؤمنانه در جهان، دین را مبنای هویت اصیل این شبکه دانست. موسسه مدیریت مسجد هم سال گذشته از میان طلاب برای بیستمین دوره آموزشی، نام نویسی کرد. جلسه هم‌اندیشی هیات مدیره انجمن دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی‌العالمیه در عراق برگزار شد و آیت الله اعرافی در قم، انتخاب مجدد رئیس مجمع نمایندگان طلاب را به وی تبریک گفت.

با حضور بیش از ۶ هزار داوطلب؛ آزمون ورودی جامعه‌الزهرا سلام الله علیها در ۳۱ استان کشور برگزار شد و مدیر حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه رسالت‌ حوزه‌های علمیه تربیت طلاب برای اثرگذاری اجتماعی است، عنوان کرد: «اثرگذاری طلاب در اجتماع هیچ ارتباط و وابستگی به اشتغال در سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌ها ندارد».

آزمون ورودی حوزه علمیه برادران نیز همزمان در قم و ۳۰ استان دیگر برگزار شد. معاون ‌آموزش حوزه‌های علمیه گفت: « افرادی که صلاحیت و دغدغه دین داشته باشند وارد حوزه می شوند» و معاون تهذیب حوزه‌های علمیه اظهار داشت: « خطر بی‌دینی بسیار بدتر از خطر اعتیاد است». مدیر مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام پردیسان قم، برگزاری دروس خارج فقه الاخلاق در حوزه را کار مبارکی دانست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ترویج فرهنگ ناب دینی را از جمله رسالت‌های مهم حوزه انقلابی برشمرد و همزمان با روز جانباز از روحانیون جانباز تفقد و تجلیل گردید. رئیس حوزه در یادواره شهدای مدرسه الهادی قم گفت: « حوزه انقلابی در پیچ تاریخی وتحولات ماندگار، دارای درک و حضور است. ما باید در فقه،کلام، تفسیر و همه شاخه های معرفتی اسلامی قوی و بالنده تر شویم و این پیوست تمدنی و انقلاب تمدنی اسلامی را که امام راحل شروع کردند و امروز رهبری آن را ادامه می دهند را بیش از پیش تقویت کنیم».

 مدیر حوزه علمیه تهران از تحصیل ۱۵ هزار طلبه برادر و خواهر در حوزه خبر داد و گفت: « کنگره دویستمین سال راه اندازی حوزه تهران برگزار می شود». یک استاد دانشگاه هم چنین اظهار نظر کرد که: « حوزه طهران در سال ۱۲۳۷ قمری تاسیس شده است و وارد قرن سوم می شود؛ اما متأسفانه در حال انقراض است، ولی لازم است فکری برای حوزه طهران کرد تا این چراغ همچنان به حیات خود ادامه دهد.»

اعلام شد که در نظام آموزشی فعلی جامعه المصطفی، حدود ۱۵۰ رشته در مقاطع کاردانی تا دکتری ارائه می‌گردد که با اجرای طرح تحول نظام آموزشی، به ۴۰۰ رشته خواهد رسید. مدیر بنیاد صحیفه سجادیه گفت: « نهضت حدیث خوانی در حوزه علمیه از برکات حوزه اسلامی و انقلابی است و بیش از صد جلسه حدیث خوانی در هر هفته برگزار می شود». رئیس هئیت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی اظهار داشت که جامعه اسلامی، رشد علوم عقلی را مدیون امام راحل است و رهبر معظم انقلاب عنایت خاصی به مجمع عالی حکمت دارند. در این مجمع ۲۰۰ فیلسوف حوزوی عضو هستند؛ ولی این مقدار کافی نیست و باید استعدادهای برتر در حوزه علوم فلسفی شناسایی و پرورش یابند. گفتنی است این مجمع تلاش داشت تا آخر پارسال، مجموع آراء مرحوم آقا علی مدرس را به صورت ساده و روان منتشر کند. آزمون تخصصی مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری نیز با شرکت ۳۰۰ طلبه در سه مقطع تمهیدی، خارج عمومی و خارج تخصصی در قم برگزار شد.  انجمن کلام اسلامی حوزه ۱۳۰ کارگاه آموزشی در دو سال گذشته برپا کرد و دوازدهمین مجمع عمومی و ششمین دوره انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسان این انجمن هم در سال 97 برگزار شد.

همان زمان که خطیب جمعه قم هشدار داد اگر آمریکا برجام را برهم بزند ما هم از برجام و ان‌پی‌تی خارج می‌شویم، در نشست مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، نسبت اقتصاد اسلامی با اقتصاد مقاومتی بررسی شد. مدیر مدرسه علمیه حقانی گفت: «گفتمان سازی و فرهنگ سازی، رسالت حوزویان در حمایت از کالای ایرانی است» و حجت الاسلام و المسلمین ربانی تأکید کرد: « اگر کسی عمداً کالای غیر ایرانی خرید کند به کشور خیانت کرده و نباید بیت‌المال را در جایی غیر از حمایت از کالای ایرانی مصرف کرد». وی خرید کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی را در مرکز خدمات قابل قبول ندانست. یک کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی هم اعلام کرد: «حمایت از کالای ایرانی، پیش‌نیاز تقویت اقتدار نظام است». مدیر مدرسه علمیه علوی قم اظهار داشت: « یکی از نشانه‌های بارز جامعه دینی و ایمانی، تلاش در جهت حفظ استقلال اقتصادی و تقویت تولید است». عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب گفت: « رسانه‌ها با تغییر مطلوب در سبک زندگی به حمایت از کالای ایرانی بپردازند». از سوی دیگر مدیرمسئول و سردبیر دین‌آنلاین، علما و حوزویان را به مطالبه‌گری برای ارتقای کیفی محصولات ایرانی، فراخواند. اما عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: «نخبگان علوم انسانی، بسترسازان حمایت از کالای ایرانی هستند و تقویت تولید داخل، سه ضلع دارد؛ مردم، مسئولان و بخش خصوصی».

آیت الله اعرافی، تفاهم‌نامه حوزه‌های علمیه و سازمان بورس و اوراق بهادار را امضا کرد و از دست پرِ حوزه از نظریات اقتصادی گفت و اعلام کرد مجموعه‌های پژوهشی حوزه در اختیار اصلاح مباحث اقتصادی و معاملات هستند. مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه هم «موضوع فقهی تصرف حاکم در اموال شخصی در مصالح ضروری و ترجیحی» را بررسی کرد.

پروفسور سینانایکاگه گامینی، رئیس دانشگاه روهونای سریلانکا در بازدید از جامعه المصطفی العالمیه گفت: «راه حل بسیاری از مشکلات کنونی در بازگشت به مولفه های تمدنی است». یک استاد حوزه علمیه هم تاکید بر مشترکات اسلام و مسیحیت را لازمه تلاش برای صلح و عدالت جهانی دانست. از دیگر سو رئیس دانشگاه کاتولیک فرانسه به اهمیت تعامل و هم‌فکری بزرگان شیعه و مسیحیت برای تحقق صلح و عدالت جهانی اشاره کرد. معاون آموزش جامعه المصطفی هم خاطرنشان کرد که صلح مدنظر ادیان الهی همراه با تحقق عدالت است. یک استاد دانشگاه کاتولیک فرانسه از مطالعات شیعه شناسی در فرانسه در ده شاخه خبر داد. هم زمان، کتاب «بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی - مسیحی» در نشستی در دانشگاه مفید قم، نقد شد.

معاون انجمن دائوئیسم چین با رئیس  انجمن کلام حوزه دیدار کرد و همایش «اعتدال و عقلانیت در اسلام و آیین کنفوسیوس در چین» به میزبانی دانشگاه دولتی یون نن و مشارکت جامعه المصطفی العالمیه در چین برگزار شد و رئیس و جمعی از اعضای موسسه حکمت و فلسفه به همراه پرفسور مولر از دانشگاه مونستر آلمان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

خبر رسید قرار است همایش«آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت­ های بین المللی حوزه­ های علمیه» برگزار شود.آیت الله جزایری نقش قاضی نورالله شوشتری در تقریب مذاهب اسلامی در شبه قاره هند را تشریح کرد و دبیر اجرایی دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان خبرداد که اساتید و دانشجویان این دانشگاه به لبنان سفر می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده هم گفت: برای تأسیس موزه دین و دنیا  از هیچ‌ کمک‌ دولتی استفاده‌ نشده و تمام تجهیزات این مرکز با هدایای مردمی تهیه و تأمین‌ شده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در قم خواستار شد که شبکه تشکل طلاب جوانان راه اندازی شود، همچنان که رئیس پارک علم و فناوری استان قم خواستار شد بانک ایده‌های حوزوی تشکیل شود. آیت الله خاتمی تأیید کرد که امروز حوزه دارای نخبگانی در عرصه فناوری‌های روز دنیا است و معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: «فرهنگ ایده‌سازی و ایده‌پروری را در جامعه ترویج دهیم».

از پایگاه «جامع الاحادیث» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و نرم افزار اندرویدی «از محراب تا معراج» درمرکز تخصصی نماز قم، رونمایی شد. طی تفاهم‌نامه‌ای با خانه کتاب، قرار شد از پایان‌نامه‌های برتر کتاب سال حوزه در قالب کتاب، حمایت شود.

دیگر این که کرسی ترویجی تاریخی و فراتاریخی «نقش امامان معصوم(ع) در فرهنگ و تمدن اسلامی» با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه معارف اسلامی، نشست علمی «بررسی اتحاد و اختلاف افق در رویت هلال» به همت مدرسه عالی فقه و معارف المصطفی و نشست تخصصی دومین کنفرانس قرآن پژوهی پیشرفت، با عنوان « پارادایم‌های اجتهادی اندیشه و دانش تفسیری» در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزار شد. 

نخستین سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ عبدالله محمدی، مؤسس حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) ایلام در مدرسه امیرالمومنین(ع) قم برگزار شد و حضرت آیت الله سبحانی در اختتامیه دومین دوره مسابقات بین المللی طلاب جهان اسلام حضور یافت. آیت الله مهمان‌نواز، نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری درگذشت و مراسم تودیع و معارفه معاون امور مالی حوزه‌ علمیه خواهران برگزار شد.

خبر رسید که ساعت پایان کار روزانه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۳۰ دقیقه افزایش یافته و رئیس این مرکز و هیئت همراه در بیستمین سفر استانی به استان البرز سفر می‌کند. وی در جلسه هم‌اندیشی با طلاب شهرستان قائن اعلام کرد ۳۶ هزار نفر از فرزندان روحانی در سطح کشور ممتاز تحصیلی شده‌اند و تأکید کرد: « تواضع و محبت به مردم رمز موفقیت روحانیت است».

آیت الله الهی هم گفت: « توجه و رعایت وظایف اخلاقی و تواضع از شاخصه‌های اصلی روحانیت است». حجت الاسلام اخلاقی در جمع شاعران المصطفی اظهار داشت: «طلاب جامعه المصطفی می توانند با تمسک به شعر، پیام رسان هنرمندانه معارف دینی به ملیّت‌های مختلف باشند» و یک منتقد و تحلیلگر سینما تصریح کرد: « فیلم لاتاری، روایتگر غیرت دینی به زبان امروزی در دهه ۹۰ است». یک نویسنده و منتقد ادبی هم گفت: « متون کهن ادبی ایران، منبع عظیمی برای داستان‌نویسی و فیلمسازی است. سردبیر همشهری جوان گفت: « به عنوان طلبه باید محصول رسانه‌ای‌مان قوی و باکیفیت باشد».

از آن سو، اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برای پژوهشگران حوزه دین و رسانه فراخوان همکاری داد و معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد که دشمن از فضای مجازی برای نابودی اسلام بیشترین استفاده‌ها را می برد.

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، فعالیت‌های خود را به پیام رسان‌های داخلی منتقل کرد. روابط عمومی مرکز خدمات هم کانال ارتباطی مرکز را در پیام‌رسان داخلی، راه‌اندازی کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، فعالیت خود را در پیام‌رسان تلگرام متوقف کرد و دفترآیت الله نوری همدانی به پیام‌رسان‌های داخلی روی آورد. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای خروج از تلگرام و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، بیانیه صادر کرد.

یادواره شهدای مدرسه علمیه امام مهدی موعود (ع) و مراسم گردهمایی اساتید و روحانیون فعال در مسجد مقدس جمکران در آستانه نیمه شعبان برگزار شد. مدیر کل امور طلاب و خانواده از آغاز جشن‌های اعیاد شعبانیه با حضور شکوفه‌های بهار جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها خبر داد و دبیر چهاردهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت از حضور ۵۰ میهیمان خارجی در این مراسم خبرداد. رئیس کمیسیون مهدویت و کارکردها گفت: « اگر ما مهدویت را با قرآن ترویج کنیم مهمترین عامل برای ایجاد حرکت انقلابی بین مذاهب ایجاد می شود». مولوی جامی‌الاحمدی هم در همین همایش اظهار داشت: « ایجاد وحدت میان امت اسلامی وظیفه همگانی است».

تنظیم و بازنویسی: حامد عبداللهی  

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلاب قم
Iran, Islamic Republic of
۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۵
گزارش ارزشمندیست.
تاریخ وقایع حوزوی را بنویسین
1
0
رسول رحمتیان
Iran, Islamic Republic of
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
استقلال حوزه ها باید حفظ بشه. در عین کمک به دولتها اما مرجعیت پشتوانه مالی حوزه می باشد.
0
0