۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۰۲۹۱۹

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور میزان معافیت سالانه حقوق و هم‌چنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۸ را به ادارات مالیاتی ابلاغ کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۵ فروردین ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
شاخص کل بورس تهران ۸۸۱ واحد رشد کرد
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز یکشنبه مانند روز گذشته روند افزایشی طی کرد و با رشد ۸۸۱ واحدی به رقم ۱۹۶ هزار و ۸۴ واحد رسید و وارد کانال ۱۹۶ هزارتایی شد.

شاخص کل با معیار هم وزن نیز امروز ۲۵۲ واحد رشد کرده و به رقم ۳۹ هزار و ۱۱۲ واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز به بیش از ۷۵۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورسی بیش از ۲.۸ میلیارد برگ بهادار اوراق و سهام و حق تقدم در قالب ۲۶۷ نوبت معامله و به ارزش ۹۴۶ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز عمده نماد‌های تاثیرگذار در رشد شاخص کل بورس شامل ومعادن، پارسان، رمپنا، شبندر، کچاد، بوده و نماد‌های تاثیرگذار در کاهش شاخص بورس شامل فارس، فملی بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به بانک ملت، ایران خودرو، سایپا، بانک پاسارگاد، فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا و ماشین‌سازی اراک بوده‌آند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل برخلاف روز گذشته کاهشی بوده و با افت ۲۱ واحدی به رقم ۲ هزار و ۴۵۱ واحد و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از یک میلیارد برگ بهادار اوراق و حق تقدم در قالب ۲۲۰ هزار نوبت معامله و به ارزش بیش از ۴۸۵ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نماد‌های کگوهر، شراز، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد‌های دماوند، مارون، ذوب، هرمز، زاگرس، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، نیروگاه زاگرس کوثر، مجتمع تولید گوشت و مرغ ماهان، تجارت الکترونیک پارسیان و تولید صادرات ریشمک بوده‌اند.

امروز همچنین بر اساس پیغام ناظر بازار برخی از نماد‌ها مانند وبوعلی ۱ و پارس ۱، غمارگ، ونیکی، سفار ۱، متوقف شدند که برخی از این توقف نماد‌ها به علت افشای اطلاعات با اهمیت بوده و برخی نیز به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت بوده‌اند.

همچنین وقفه در نماد معاملاتی وپارس ۱ به علت تغییر بیش از ۲۰ درصدی قیمت سهام روی دادو برخی نماد‌ها مانند ومعادن، غبشهر، سرود، قزوین، قهکمت، دامین، سخزر، سخزرح، بازگشایی شدند.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش جزئی نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۱۹ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۲۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان
سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۹۸ هزار تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۱۹ هزار تومان
ربع‌سکه بهار آزادی یک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۲۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۴ هزارتومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۹۰.۶ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۳۴ هزارتومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۷۸ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۲۹۰.۶ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با ۲۴۰ تومان کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۶۷۵ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۶۵۴ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان است. قیمت فروش یورو نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل کاهش یافته است.
____________________________

اروپا همچنان پیگیر کانال مالی تجارت با ایران است

ژاک ورنر، سفیر هلند در ایران گفت: اتحادیه اروپا همچنان پیگیر کانال مالی تجارت با ایران است تا از این طریق بتواند ارتباط تجاری خود را با ایران همانند گذشته ادامه بدهد.

ورنر افزود: با وجود اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا به صورت مشخص برقرارداد برجام پایبند است.

وی اظهار داشت: امیدواریم در زمینه کشاورزی بتوانیم با ایران همکاری‌های مشترک داشته باشیم، زیرا هلند از لحاظ تولیدات کشاورزی و مواد غذایی کشور توانمند و با ظرفیتی است.

سفیر هلند در ایران با بیان اینکه بخش کشاورزی هلند دارای دانش فنی، تکنولوژی و نوآوری‌های قابل انتقال به ایران است، تصریح کرد: سعی داریم تا با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با ایران بتوانیم ارتباط تجاری ایران و هلند را حفظ کنیم.

وی درباره ظرفیت‌های بخش کشاورزی ایران گفت: ایران بازار بزرگی است و زیرساخت‌های فناوری در این کشور برای توسعه بخش کشاورزی مناسب است و این فرصت خوبی را ایجاد می‌کند که همکاری مشترکی بین دو کشور شکل بگیرد.

ورنر اضافه کرد: به عنوان سفیر هلند در ایران راه‌های مشارکت را در بخش هاش مختلف کشاورزی دنبال می‌کنیم و سعی داریم ارتباط بین شرکت‌های هلندی و ایرانی دو کشور را تسهیل کنیم.

سفیر هلند در ایران افزود: تولید و صادرات بخش کشاورزی ایران به دلیل تغییرات اقلیم ممکن است در آینده با مشکلاتی روبرو شود که ما می‌خواهیم با همکاری‌های مشترک و ارایه راهکار‌هایی بتوانیم به حفظ و توسعه تولیدات کشاورزی ایران کمک کنیم.

به گفته وی، هلند آمادگی دارد که این راه حل‌های نو آورانه را به ایران منتقل کند و با یکدیگر پیش برویم.

سفیر هلند ضمن ابراز تاسف درخصوص سیل اخیر در ایران گفت: شاهدیم که تاثیرات تغییر اقلیم و بروز سیل در ایران منجر به خسارت زیادی در این کشور شده و مشکلاتی را برای مردم پیش آورده است.

ورنر براین باور است که کشور هلند دارای دانش فنی و تکنولوژی برای مقابله با این اثرات و بلایای طبیعی است که در این زمینه ارتباط مشترکی با ایران برقرار کند.

وی گفت: راهکار‌های مقابله با این اثرات وجود دارد و ما می‌توانیم با کمک به ایران این اثرات را کاهش بدهیم.
در این نمایشگاه بیش از یکصد شرکت داخلی و خارجی نوین‌ترین طرح‌ها، خدمات و صنایع مرتبط با حوزه‌های باغبانی، صنعت گلخانه سازی، نهاده‌ها، ماشین آلات، تجهیزات، آبیاری، گل و گیاه و صنایع وابسته را به نمایش گذاشتند.

در این نمایشگاه در کنار شرکت‌های داخلی نمایندگانی از کشور‌های هلند، آلمان، فرانسه، اسپانیا، آذربایجان و اردن حضور پیدا کردند که این شرکت‌ها ضمن ارایه جدیدترین خدمات و تولیدات خود زمینه انتقال تکنولوژی‌های نوین حوزه‌های مختلف کشاورزی و تولید گل و گیاه را به داخل کشور فراهم می‌کنند.

این نمایشگاه با رویکرد تحقق اهداف وزارت جهاد کشاورزی جهت تولید پایدار، اقتصادی کردن تولید، و سلامت محصولات با استفاده از راهبرد توسعه کشت گلخانه‌ای و مدیریت آب و آبیاری کشاورزی برپاشد.
____________________________

بخشنامه مالیات حقوق ۹۸ ابلاغ شد
 
سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور میزان معافیت سالانه حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۹۸ را براساس بند الف تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸ به ادارات مالیاتی ابلاغ کرد.

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب و اصلاحات بعدی آن در سال ۹۸ سالانه مبلغ سیصد و سی میلیون ریال تعیین می‌شود.

میزان معافیت مالیات اشخاص موضوع مواد ۵۷ و ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ دویست و پنجاه و هشت میلیون ریال تعیین شد.

جدول مربوط به مالیات بر درآمد به همراه نرخ مالیاتی

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۵ فروردین ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
 
___________________________

خسارت سیل به ۱۰ هزار کیلومتر راه
 
محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بخشی از مطالعاتی که مرکز تحقیقات در سیل اخیر برعهده گرفت بررسی و مطالعه رخ داد رانش و لغزش لایه‌های زمین در استان لرستان بود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بازدیدی را از منطقه پلدختر و درود داشته است از اعزام کارشناسان مرکز به استان لرستان در هفته‌های گذشته خبر داد و گفت: بررسی و مطالعه اولیه‌ای در مورد رانش و لغزش لایه‌های زمین در استان لرستان توسط کارشناسان مرکز انجام شد که البته مستلزم کارشناسی بیشتری است.

شکرچی زاده افزود: بعد از سیل گلستان در آق قلا و گمیشان با هماهنگی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان، شروع به جمع آوری اطلاعات کردیم و نخستین گزارش را به وزیر راه و شهرسازی ارایه کردیم. متعاقبا گزارش مربوط به سیل شیراز آماده شد. در این گزارش‌ها به طور مفصل بر اساس داده‌های هواشناسی و دبی آب و اطلاعات مربوط به بستر رودخانه ها، ارزیابی از اتفاقاتی که افتاده و اقداماتی که باید انجام می‌شد و بخشی از آن انجام نشده است را ارایه کردیم.

آسیب سیل به ۱۰ هزار کیلومتر راه، ۵۰۰ پل و چند ۱۰ هزار خانه

وی تصریح کرد: در حال مستندسازی سیل اخیر هستیم با این هدف که درس‌های لازم را از آن بگیریم و چنانچه نیاز باشد تغییراتی در روش‌های طراحی در دوره بازگشت سیل ارایه کنیم.

وی یادآور شد: وقتی ساختمانها، پل‌ها و راه‌ها ویران شده اند، آیا قرار است بر همان اساس بسازیم؟ یا اینکه لازم است اصول طراحی را تغییر دهیم؟ این‌ها مواردی است که نیاز هست مورد ارزیابی قرار بگیرد و این کاری است که مرکز تحقیقات در حال تکمیل آن است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص نقش عوامل انسان ساخت در سیل اخیر و همچنین تغییرات اقلیمی، نیز توضیح داد: تغییرات اقلیمی از قبل شناخته شده بود و این تغییرات موجب می‌شود که شدت بارندگی بسیار بیشتر شود و با تحقیقات این موارد ثابت شده اند. اما یادمان نرود که این موضوع تنها عامل نیست. بدین معنا دست اندازی‌هایی که به بستر رودخانه‌ها شد، عدم لایروبی‌هایی که در رودخانه‌ها باید انجام می‌شد و انجام نشد، ساخت و ساز‌هایی که در مسیل رودخانه‌ها انجام شد، این‌ها مهمترین عواملی است که اسیب سیل را افزایش دادند.

تاکید بر نقش عوامل انسان ساخت در افزایش اثرات تخریبی سیل

وی تصریح کرد: قطعا اگر اصول مهندسی رعایت می‌شد، خسارات کمتری داشتیم.

شکرچی زاده گفت: اینکه در هر سیلی اثر این موضوعات در چه حدی بوده است باید مورد ارزیابی‌های بیشتری قرار بگیرد. ضمن آنکه اعلام شده است که برای خوزستان سیل با دوره بازگشت ۵۰۰ ساله اتفاق افتاده است. گزارش‌های سازمان هواشناسی نیز حاکی از این مطلب است که در مدت کوتاه کمتر از یک ماه، بارش‌های سالانه را داشتیم و چند میلیارد مترمکعب آب در کشور جاری شده است.

وی افزود: اگر اقدامات موثر به طور مستمر انجام می‌شد در زمینه‌های مختلف حتما خسارات کمتری می‌دیدیم. معتقدم به جای آنکه به دنبال مقصر باشیم، عوامل را شناسایی کنیم و در ساخت و ساز‌ها اصلاحات لازم را ایجاد کنیم.

شکرچی زاده تصریح کرد: سیل آزمون بزرگی برای مهندسی کشور بوده است و فکر می‌کنم که خیلی از این آزمون سرافراز بیرون نیامده ایم. درس‌های لازم را از آن بگیریم و بتوانیم ایمنی بیشتری را برای شهروندان ایجاد کنیم.
____________________________

سقوط آزاداوراق تسهیلات مسکن
 
بازار مسکن هر سال در فروردین ماه تحت تأثیر تعطیلات نوروزی، درگیر خواب بهاری است و معاملات در حداقل ممکن انجام می‌شود، اما امسال افت معاملات گویا بیش از سال‌های قبل بوده و این موجب شد قیمت اوراق تسه برای اولین بار در چهار سال گذشته به کانال ۴۰ هزارتومان سقوط کند.

قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در ۲ روز کاری پایان هفته گذشته با افت شدید در قیمت‌ها مواجه بود به گونه‌ای که قیمت برگه‌های تسهیلات مسکن در بیشتر نماد‌های معاملاتی حتی تسه‌های صادره در ماه‌های پایانی سال گذشته، به زیر ۵۰ هزار تومان سقوط آزاد کرد؛ اگرچه در ماه‌های اخیر در برخی روز‌های کاری بازارسرمایه، در چند نماد معدود شاهد کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به زیر ۵۰ هزار تومان بودیم، اما این کاهش شدید قیمت در بخش اعظم نماد‌های معاملاتی، در ۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.

در معاملات امروز نیز همچنان روند کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تداوم دارد و حتی علاوه بر کاهش قیمت این برگه‌ها در معاملات ارزان قیمت‌ترین ها، در بخش معاملات گران‌ترین‌ها نیز در بازه قیمتی زیر ۵۰ هزار تومان (۴۷ تا ۴۹ هزار تومان) این اوراق دست به دست می‌شوند.

کاهش حجم معاملات / احتمال ورود دلالان

از نظر حجم خرید و فروش برگه‌ها نیز غیر از نماد معاملاتی تسه ۹۷۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند سال گذشته) که به تازگی در بازار سرمایه عرضه شده و تعداد این برگه‌ها در روز جاری به ۷ هزار و ۳۲۰ برگه رسیده، در ۱۲ نماد معاملاتی تعداد برگه‌های خرید و فروش شده زیر ۱۰۰ برگه در هر نماد و در ۵ نماد معاملاتی نیز تعداد اوراق تسهیلات مسکن خریداری شده از سوی متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن، کمتر از یکهزار برگه بوده است.

همه این ۵ نماد به اوراق تسهیلات مسکن صادره در نیمه دوم سال گذشته (آبان تا بهمن ماه ۹۷) اختصاص دارد که ممکن است با توجه به داشتن تاریخ اعتبار ۲ ساله برای هر برگه و نیز آزاد شدن امکان فروش هر برگه تسهیلات مسکن در ۴ ماه پس از تاریخ خرید آن‌ها و با توجه به احتمال گران‌تر شدن مسکن در ماه‌های آتی از یک سو و وعده دولت برای افزایش حجم ساخت و ساز، استقبال از برگه‌های صادره دارای زمان اعتبار طولانی مدت با هدف سرمایه گذاری از سوی برخی دلالان صورت گرفته باشد تا بتوانند در پایان زمان ممنوعیت فروش این برگه‌ها، آن را با قیمتی گران‌تر در بازه بالای ۶۰ هزار تومان به فروش برسانند.

بر اساس اعلام فرابورس، حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن در سال ۹۷ نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۶ حدود ۷ درصد کاهش داشته است که به نظر می‌رسد در صورتی که دولت و بانک مرکزی اقدام به افزایش سقف خرید تسهیلات مسکن نکنند، این روند کاهش استقبال از دریافت تسهیلات مسکن و درنتیجه کاهش خرید و فروش اوراق تسهیلات در سال جاری نیز ادامه یابد.

کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به سود خریداران شهرستانی

بازار مسکن تهران، بیشتر تأثیر را بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن دارد و کشف قیمت این اوراق در سراسر کشور در معاملات فرابورس انجام می‌شود؛ براین اساس، متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن در دیگر شهر‌ها باید بر اساس قیمت عرضه و تقاضایی که در معاملات فرابورس انجام می‌شود، به خرید این برگه‌ها با هدف دریافت وام مسکن اقدام کنند؛ بنابراین با توجه به اینکه وام مسکن صرفاً در تهران یا برخی کلانشهر‌ها اثرگذاری خود در قدرت خرید خانوار‌ها را از دست داده است، اما از آنجایی که در بسیاری از شهرها، افزایش قیمتی که در بخش مسکن در تهران رخ داده، به وقوع نپیوسته، لذا کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن به نفع خریداران مسکن در شهرستان‌ها است و متقاضیان مسکن در شهرستان‌ها چنانچه خواهان دریافت وام خرید مسکن هستند، روز‌های فعلی بهترین زمان برای خرید این اوراق به شمار می‌رود. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات