۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۶۰۴۴۹۰
با حضور آیت الله سبحانی؛

تفسیر ۱۲ جلدی کوثر رونمایی شد

تفسیر ۱۲ جلدی کوثر رونمایی شد
تفسیر ۱۲ جلدی کوثر اثر حجت الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری با حضور حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تفسیر ۱۲ جلدی کوثر اثر حجت الاسلام والمسلمین یعقوب جعفری با حضور حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی رونمایی شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین جعفری صاحب تفسیر کوثر گفت: نگارش تفسیر کوثر ۲۲ سال به طول کشیده است، غالبا سؤال می‌شود که با وجود تفاسیر گوناگون چه لزومی داشت که مجددا تفسیری نوشته شود؟ این که کسی بگوید تمام حرف‌ها قبلا در زمینه تفسیر بیان شده درست نیست.

نگارنده تفسیر کوثر اظهار داشت: قرآن به اندازه‌ای عظمت و معارف دارد که هر عالم و دانشمندی به آن مراجعه کند به مطلبی می‌رسد که خاص خود اوست و هر کسی سهمی در این سفره الهی دارد.

وی ادامه داد: در آیات و روایات مأمور شدیم که همواره درباره قرآن تحقیق و پژوهش کنیم چرا که هدف از نزول قرآن کریم تفکر و تدبر است، راه برای تدبر در آیات قرآن باز است و تمام حرف‌ها گفته نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با اشاره به مبانی تفسیر کوثر ابراز داشت: تفسیر کوثر یک تفسیر اجتهادی است و در این تفسیر از تفسیر قرآن به قرآن، تدبر در آیات و اقوال مفسران و روایات استفاده شده است.

وی افزود: یک چهارم آیات قرآن در روایات وارد نشده است، در روایاتی هم که داریم بیش از نصف آن مربوط به فضائل سوره‌ها و آیات است؛ متأسفانه روایات تفسیری گردآوری درستی نشده، اما روایات فقهی گرداوری شده است و این گردآوری درست باید درباره روایات قرآنی و تفسیری صورت گیرد.

در ادامه نیز حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: در تمام جهان کتابی مانند قرآن کریم نیست که این اندازه تفسیر و توضیح برای آن نوشته شده باشد و اگر همه تفاسیر جمع شود کتابخانه عظیمی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: قرآن کریم از زمان نزول تاکنون پیوسته مورد نظر محققان، صاحبان تخصص و علما بوده است و با وجود تفسیر‌های بسیار، اما هنوز جای بحث و سخن باقی است؛ یعنی مفسران بعدی می‌توانند نو آوری کنند.

وی عنوان کرد: بحمدالله بعد از انقلاب اقبال حوزه به قرآن بیشتر شده است، البته قبل از انقلاب تا حدی وجود داشت، اما بعد از انقلاب یک انقلاب روحی در حوزه به وجود آمد و توجه به قرآن بیشتر شد. جوانان باید دست به قلم شوند و در تفسیر نوآوری داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ویژگی‌های تفسیر کوثر گفت: این کتاب به نام ۱۲ امام در ۱۲ جلد نوشته شده است، ترجمه این اثر روان است، اما تا حدی ترجمه آزاد است که در عین آزادی ترجمه، سعی شده که مفهوم آیه رسا باشد. از ویژگی‌های دیگر توجه به مسائل اخلاقی، کلامی و فقهی در کنار تفسیر قرآن است. /۲۰۲/ش
محمد قمین
ارسال نظرات