۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۶۰۶۶۲۴
حوزه در سالی که گذشت| بخش چهارم

رمضان؛ از برنامه‌های استخری صدا و سیما تا روز قدس

رمضان؛ از برنامه‌های استخری صدا و سیما تا روز قدس
خبرگزاری رسا در سلسله یادداشت هایی مروری بر مهم ترین تحولات و رخدادهای حوزه و روحانیت در سال 97 داشته است که در چند بخش تقدیم علاقه مندان می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، رمضان در سال گذشته شاهد رویدادهای علمی، سیاسی، فرهنگی و معنوی بود. دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر قم از مردم شریف این شهر به منظور حفظ حرمت و ارزش‌های دینی در ماه مبارک رمضان تشکر کرد و جشن روزه اولی‌ها در مصلای قدس قم برگزار شد. معاون فرهنگی جامعه الزهرا سلام الله علیها از اعزام بیش از هزار مبلغ و چاپ و انتشار دفتر اول و دوم ره‌نامه شمیم خبر داد. دو مجموعه نمایشگاهی رمضانیه «سبک زندگی قرآنی» و «ضیافت الهدی» در مجتمع بنت الهدی راه اندازی و با حضورآیت الله اعرافی، از نرم افزار تعاملی داستانی، «قرآن برای کودکان» رونمایی شد.

جمعی از مدرسین حوزه در نامه سرگشاده خطاب به رئیس سازمان صداوسیما نوشتند: «با نهایت تأسف، برنامه‌های ویژه سحرگاهان ماه مبارک به خصوص در یکی دو سال اخیر از لحاظ فرم و شکل، خالی از نوآوری و مبتنی بر ابتدایی ترین شکل برنامه سازی و از لحاظ محتوا به جای دریایی ژرف از معارف دینی، استخری کم عمق از مطالب تکراری و کلیشه‌ای است»! جامعه المصطفی العالمیه هم جشن قرآنی را در همه واحدهای ایران، برگزار کرد. برگزیدگان مسابقه کتابخوانی «فیض بندگی» ویژه ماه مبارک رمضان نیز از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا اعلام و ۱۰ نفر برگزیده شدند.

 دومین و سومین همایش ضیافت نور در استان قم با هدف تکریم خانواده روحانیون مرحوم این استان و با حضور رئیس مرکز خدمات حوزه برگزار شد. دومین نمایشگاه صنایع‌دستی و مواد غذایی خانواده حوزویان به مناسبت ماه مبارک رمضان در نمایندگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در پردیسان برپا گردید.

نشست علمی بررسی نظریه «آینده انگاری قرآن کریم» به همت مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران برگزار شد. رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان قم از حضور ۱۶ ناشر حوزوی در ششمین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم خبر داد. سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله سبحانی در رمضان، برقرار بود و جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره قرآن و حدیث خانواده‌های طلاب با حضور مدیران قرآنی جامعه المصطفی برگزار شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث از پذیرش دانشجو خبر داد و با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی، از قرآن نفیس به خط نستعلیق، رونمایی شد.

مدیر حوزه‌های علمیه از خدمات قرآنی و حدیثی حجج اسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی، سید ابراهیم ملکی و محمد رضا شهیدی پور تقدیر کرد و دومین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام به اختتامیه رسید و خبر رسید قرار است مسابقه «قرآن و محیط زیست» هم برگزار شود.

شیخ حسین انصاریان، خطاب به فعالان قرآنی، فضای مجازی را یک نعمت دانست و کار در آن را جهاد اکبر نامید.

با فرارسیدن روز قدس، حوزویان به اظهار نظر در این باره پرداختند. یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: «راهپیمایی روز قدس، تجلی ظلم ستیزی و مظلوم یاوری ملت ایران است» و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، بیانیه صادر کرد. در اطلاعیه جامعه مدرسین هم آمده بود که «ملت ایران انزجار خود از صهیونیسم بین‌الملل را نشان خواهند داد». بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم از مردم برای راهپیمایی دعوت کرد و حوزه علمیه خواهران هم اعلام کرد امسال نیز انزجار و نفرت بیش از پیش خود را از رژیم کودک‌کش و ظالم صهیونیستی باحضوری پرشورتر و پر رنگ‌تر نشان خواهد داد. مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برادران، اتحاد مسلمین را مایه ترس و وحشت مستکبران جهان سلطه دانست و نوشت: «روحانیون و طلاب به ندای رهبر خویش لبیک می‌گویند».

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر ضرورت شرکت در راهپیمایی این روز تأکید کرد. نشست هم اندیشی اصحاب رسانه با موضوع واکاوی تحولات فلسطین در رسانه‌ها به همت مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه در قم برگزار شد. رئیس این مرکز گفت: «در دفاع از فلسطین و مقابله با هجمه دشمن صهیونیستی، کم کاری داشته‌ایم». عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه هم تصریح کرد: «امروز صهیونیست ها بر مهم‌ترین شرکت های فیلم‌سازی جهان سیطره دارند و به این وسیله اهداف خاص خود را دنبال می‌کنند». یکی از استادان حوزوی هم دفاع از قبله اول مسلمین را، مسئله فقهی دانست.

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نوشت: «اسرائیلی‌ها از قوت گرفتن جریان مقاومت، مستأصل شده‌اند». مجمع عمومی جامعه مدرسین و جامعه المصطفی در بیانیه‌های جداگانه‌ای از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس، دعوت کردند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب گفت: «فلسطینی‌ها اجازه نخواهند داد اسرائیل خواب آرامی داشته باشد» و نائب رئیس هم گفت: «روز قدس تبلور همه اهداف امت اسلام در جهان خلقت است». یک عضو هیئت رئیسه مجمع هم تأکید کرد: «رژیم جعلی صهیونیستی روز به روز به قهقرا می رود». عضو دیگر هم تصریح کرد: «دفاع از مردم مظلوم فلسطین برای همه مسلمانان ضروری است». یک عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: «بی‌شک حضور در راهپیمایی روز قدس از بارزترین مصادیق حمایت از مظلوم است».

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز قدس را مانور وحدت مسلمین در برابر کفر و استکبار و صهیونیسم دانست و یک عضو خبرگان رهبری گفت: «حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس الگویی برای آزادگان است». عضو دیگر این مجلس، از زاویه دیگری به مسئله نگریست و گفت: «شرکت در راهپیمایی روز قدس، پاسخ به ندای وجدان، احساس و عقل اسلامی است». یک استاد حوزه علمیه هم این طور نوشت که «کانون فتنه علیه اسلام درنهاد نظام غاصب اسرائیل و گاوچران‌های کاخ نشین است»! در نهایت عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، حمایت از قدس را تجلی وجهه بین المللی و جهانی انقلاب اسلامی برشمرد و طلاب و فضلا و روحانیت و مراجع معظم تقلید در راهپیمایی باشکوه روز قدس شرکت کردند. نائب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین، این طور توصیف کرد که حضور مردم در راهپیمایی روز قدس، شکوه و عظمت بیشتری داشت و مسئول دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «حضور چهل ساله مردم ایران در راهپیمایی روز قدس، پیام روشنی برای دشمن دارد».

در حاشیه راهپیمایی، غرفه انجمن خوشنویسان مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، با حضور ده‌ها طلبه خواهر و برادر فعال شد و رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در راهپیمایی تصریح کرد: «سال به سال به نابودی و اضمحلال رژیم غاصب صهیونیستی نزدیک‌تر می‌شویم».

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار که از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس دعوت کرده بود ضمن تأکید بر لزوم تقویت اعتقادات دینی در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: «بکوشیم که از اختلافات میان یکدیگر و تشدید آن‌ها بپرهیزیم چرا که ریشه اختلافات، القائات شیطانی است. شیطان به سراغ همه می آید حتی مرجع تقلید»!

همچنین آیت الله وحید خراسانی، طبق سنت هر ساله در سالروز شهادت مظلومانه امام علی علیه السلام، پیاده روی کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه مراجع تقلید با استفاده از سهم خمس امام و سادات درحال خدمت به اسلام هستند، گفت: «استقلال مالی مراجع تقلید و علمای دینی از دولت‌ها و حکومت‌ها یک افتخار است که موجب گرایش مردم به سمت علما می‌شود».

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز تصریح کرد: «شیعه و محب واقعی امیرالمومنین(ع) هیچ گاه نسبت به وضعیت ایتام و فقرای جامعه خود بی‌توجه و بی‌تفاوت نیست».

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم!

با فرا رسیدن نیمه خرداد، حوزویان یاد و نام امام خمینی رحمت الله علیه را گرامی داشتند. یک عضو جامعه مدرسین گفت: «عزت امروز ملت، مرهون ثبات قدم در مسیر امام و شهیدان است» و رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: «امام خمینی(ره) بزرگترین منادی اسلام ناب در عصر حاضر بود».

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد هم به مناسبت 15 خرداد گفت: «در سال ۴۲ برخی در کشور امام خمینی را نمی‌شناختند، اما شهدای آن زمان غریبانه خون خود را در اوج ظلم رژیم ستم شاهی فدای اسلام کردند» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم، با اشاره به تلاش دشمن برای ارایه چهره تطهیر شده از دیکتاتور پهلوی مظلومیت امروز امام را ناشی از کم کاری دستگاه های فرهنگی کشور دانست.

حجت‎الاسلام والمسلمین نجف لکزایی هم، نبود تولیدات علمی از اندیشه‌های امام خمینی را عامل چرایی و انگیزه‌های تحریف شخصیت امام معرفی کرد.

سخنگوی پیروان امام و رهبری طلاب پاکستان خبر داد سمینار «امام خمینی احیاگر حکومت علوی» با حضور دبیرکل جبهه مقاومت اسلامی عراق در قم برگزار می‌شود.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: «هنر بزرگ امام، احیا و معرفی اسلام ناب و عدالتخواه به جامعه بشری بود» یک عضو مجلس خبرگان رهبری هم خاطرنشان کرد: «امروز کشور ایران با قدرت در حال حرکت است و از همان نقطه آغاز یعنی ۱۵ خرداد، در زیر سایه رهبری امام خمینی و مقام معظم رهبری این مسیر را در پیش گرفته است». در اطلاعیه جامعه مدرسین آمده بود: «امروز در سایه‌ی هدایت‌ها و رهبری آیت الله العظمی خامنه‌ای رفتار انقلابی و هویت انقلابی ما همچنان درخشنده و برقرار است و این را به تمام دنیا نشان داده است که امام ما و مکتب و تفکر او همچنان زنده و منشأ آثار بزرگ و ماندگار است.»

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، چنین گفت که «امام خمینی، بنیان انقلاب را وابسته به دین و آموزه‌های وحیانی می‌دانست» و عضو خبرگان رهبری در سالروز رحلت امام، یادآوری کرد که ارتحال امام برای ملت، مصيبتي اندوه بار با ابعاد اجتماعی بسیار وسیع و استثنائی بود.

ویژه نامه «تفسیر آفتاب»، ویژه بیست و نهمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام (ره) منتشر شد و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اعلام کرد حوزه به مناسبت لیالی قدر و سالروز رحلت جانگداز بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) یک روز تعطیل است.

مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) با حضور مراجع تقلید در قم از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد و سخنران مراسم تصریح کرد: «تکیه بر وعده دروغین کدخدا موجب تضعیف نظام می‌شود». معاون فرهنگی سپاه قم هم از حضور روحانیون مبلغ در کاروان های اعزامی از قم در روز ۱۴ خرداد خبر داد.

بازهم بدعهدی‌های آمریکا!

با داغ شدن مسائل سیاسی، حوزه هم پیگیر اتفاقات سیاسی شد. مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اگر شروط نه‌گانه رهبرمعظم انقلاب در سال ۹۴ به طور جدی دنبال و تضمین لازم گرفته می‌شد، به وضع خسارت بارِکنونی برجام نمی‌رسیدیم و اکنون نیز یقین داریم چنان چه شروط هفت گانه رهبر فرزانه انقلاب در باره برجامِ با اروپا جدی گرفته نشود، این بار باید منتظر عهد شکنی‌های جدید، اروپاییان باشیم».

یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که نشانه‌های ناتوانی اروپا در حفظ برجام آشکار شده، تصریح کرد: «اروپا نمی‌خواهد و نمی‌تواند خلاف سیاست‌های خصمانه کاخ سفید در قبال معاهده برجام عمل کند» و یک عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ضمن اشاره تاریخی به پیامدهای سنگین سازش با طاغوت، افزود: «متأسفانه غرب باوران در داخل کشور با وجود تجربه ناکارآمدی برجام همچنان به کدخدا اعتماد دارند»!

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی نیز گفت: «عهدشکنی ظالمان در صلح امام حسن علیه‌السلام، بار دیگر در برجام تکرار شد».

دبیر دوم شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهتمام مسئولان برای عملیاتی‌سازی بیانات و دستورات مقام معظم رهبری در شرایط ادامه برجام با اروپایی‌ها، تلاش همگان به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی را خواستار شد.

خطیب جمعه قم هم تأکید کرد که خروج آمریکا از برجام خللی در اراده پولادین مردم ایران ایجاد نمی‌کند و جمعی از مردم و طلاب در اعتراض به FATF و عدم تصویب آن، در مقابل دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی در قم تجمع کردند و خواستند که لایحه FATF به رأی علنی نمایندگان گذارده شود تا نام افراد تایید کننده معاهده درتاریخ امت اسلامی ثبت گردد.

عضو هیئت رئیسه مجمع طلاب هم گفت: «اجرای برنامه FATF، تبعات خطرناکی برای امنیت ملی و منافع ملی کشور در پی خواهد داشت». رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به تصویب FATF در مجلس هشدار داد. کاری که انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم، خطاب به مجلس کرد.

در نهایت، جلسه ویژه‌ای با حضور دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی درباره بررسی لایحه FATF در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار گردید.

دیدارهای تازه و حرف‌های قدیمی!

 رئیس رسانه ملی با مراجع و علما دیدار و گفت و گو کرد. وی در جلسه كميسيون سياسي اجتماعي مجلس خبرگان رهبري ملي تأكيد كرد: «حفظ مرجعيت رسانه‌اي و افزايش روحيه اميد در جامعه در دستور كار صداوسيما قرار دارد و براي شكست استراتژي آمريكا برنامه‌هاي ويژه‌اي داريم». مدیر حوزه‌های علمیه در نشست مشترک مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: «آماده هستيم ضمن تبيين انتظارات و توقعات خود، هم افزايي‌هاي هدفمند و تأثيرگذار با رسانه ملي را پيگيري كنيم».

مدیر حوزه‌های علمیه کشور همچنین در دیدار دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم بر لزوم استفاده از ظرفیت حوزه و روحانیت در مقابله با معضل اعتیاد تأکید کرد.

مراسم گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر با حضور پرشور طلاب و روحانیون در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد. گردهمایی «حوزه و انقلاب اسلامی» با حضور استادان سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه قم، در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد و نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران؛ در این همایش گفت: «انقلاب اسلامی، مرگ تدریجی دشمن را رقم زده است و ۱۶۰ موسسه علمی وابسته به دولت آمریکا به دنبال راه مقابله با ایران هستند».

همچنین دومین کارگروه «حوزه انقلابی» با حضور نهادها و تشکل‌های حوزوی در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد. نائب رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، تصریح کرد: «انقلابی ماندن حوزه لازمه دفاع جدی از انقلاب و ارزش های اسلامی است» و عضو خبرگان رهبری هم گفت: «مطالبه‌گری انقلابی از مسئولان به منظور رفع مشکلات و خدمت بهتر به مردم، رسالت مهم حوزه و روحانیت است». اما مدیر حوزه‌های علمیه گفت: «باید جریانات مطالبه‌گرانه حقوق بشری از آمریکا را در دنیا ایجاد کنیم و تضعیف مؤلفه‌های قدرت ملی و انقلاب نقشه دشمنان است». امام جمعه قم هم افزود: «لازمه تعامل راحت با آمریکا و غرب، کوتاه آمدن از ارزش‌های دینی است». دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی، اذعان کرد: «برخی مسئولان به جهت افکار لیبرالی اعتقادی به تمدن ناب اسلامی ندارند». عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه متهم شدن مسئولان به ثروت‌زدگی، زیبنده نظام اسلامی نیست، گفت: «وجود اختلاس‌ها و فسادهای مالی نشان‌دهنده فراموش شدن یاد خداوند متعال است، اکنون وام‌های چند صد میلیونی را با کم‌ترین ضامن پرداخت می‌کنند و نسبت به بیت‌المال توجه لازم را ندارند»!

عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه، آسیب شناسی دقیق عملکرد نهادها در اقتصاد مقاومتی را خواستار شد و عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: «جدیت غیرشعاری مسئولان و قاطعیت آنان در حل مشکلات اقتصادی، مطالبه مهم مردم و مقام معظم رهبری است».

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «همه ما معترف هستیم که وضعیت عمومی کشور نسبت به قبل از انقلاب بهتر است، اما احساس رضایتمندی کمتر در میان مردم مشاهده می‌شود و علت این امر نیز تلاش دشمن در فضای مجازی برای انکار دستاوردها و جلوه‌دادن بیش از حد کاستی‌ها است».

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) در ضیافت افطاری با حضور آیت الله العظمی سبحانی گفت: «قدرناشناسی عده‌ای نسبت به نعمت بزرگ انقلاب، حقیقتاً تأسف بار است» عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «اینکه ما امروز زیر سلطه ابرقدرت ها نیستیم و استقلال داریم، از عنایات خداوند متعال است که باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم؛ چون مردمی که در زیر سلطه ظالمان نیستند بر سایر مردم جهان فضیلت دارند». چنانکه عضو دیگری اذعان کرد: «ما از نعمت امنیت و آرامش برخورداریم و باید شکرگزار این نعمت باشیم و از شهدای مدافع حرم، رزمندگان و جانبازان که زمینه‌ساز این نعمت بودند قدردانی کنیم».

مسئول مرکز امور طلاب و دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه در آیین افتتاح پایگاه مقاومت بسیج شهدای روحانی مرکز مدیریت حوزه گفت: «یکی از راه‌های بقای روحیه بسیجی، استکبار ستیزی است و لذا بسیج که مقاومت ایثار شهادت و اخلاص است، باید درحوزه‌های علمیه تقویت شود».

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: «تمام روحانیون و طلاب و حوزویان کشور، باید جزو بسیج شوند و به فرموده امام راحل، تعهد علمی خود را با خون خود امضا کنند» و معاون آموزش حوزه‌های علمیه هم گفت: «روحانیون همیشه و در همه دوران ها پیشتاز جهاد و شهادت بوده‌اند». قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، اشاره‌ای به تاریخ و مسائل سیاسی روز کرد و گفت: «امام حسن علیه السلام با شهادت خود ثابت کردند، نمی توان هرگز به دشمن اعتماد کرد. در حقیقت خون و شهادت امام، چهره واقعی دشمن را آشکار کرد».

رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه، تشدید اختلافات و دوقطبی سازی در کشور را خواست دشمن دانست و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: «خواسته‌های دشمن از ایران اسلامی به نابودی موشک‌ها و نفوذ نکردن در منطقه محدود نمی‌شود و در حقیقت دشمن به دنبال سرنگونی نظام اسلامی است».

آیت الله ممدوحی اظهار داشت: «لازمه دفاع از عزت ایران اسلامی، تبعیت از بیانات مقام معظم رهبری است» و مدیر دارالقرآن کریم علامه طباطبایی تأکید کرد: «شخص مقام معظم رهبری مهمترین عنصر و نقطه قوت نظام اسلامی هستند». یک عضو خبرگان رهبری هم هدف از انقلاب اسلامی را فراهم کردن مقدمات ظهور ولی عصر(عج) دانست. عضو دیگر خبرگان رهبری، ولایت‌پذیری را ازجمله درس‌هایی دانست که باید از شهید آیت‌الله سعیدی فراگرفت و گفت: «اگر این ولایت مداری و ولایت‌پذیری به معنای حقیقی نبود، اکنون چهلمین سال پیروزی انقلاب را جشن نمی‌گرفتیم».

استاندار قم بر لزوم فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای استحکام و تقویت بنیه‌های فکری و اعتقادی نسل جوان تأکید کرد و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های قم، تربیت دانشجویان انقلابی را از اهداف اصلی نهاد رهبری در دانشگاه برشمرد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: «عقلانیت جامع اسلامی بر فقه غنی اسلام حاکم است و به‌عنوان یک اندیشه نظام­مند به تفسیر عناصر مختلف معارف اسلامی می­پردازد، در عقلانیت اسلامی میان عقل، عاطفه و احساس پارادوکسی وجود ندارد و همه ابعاد آدمی در آن سازگاری دارد» و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «ما باید ماهیت حقیقی و شوم وهابیت تکفیری را به نسل جدیدی که شناخت درستی از آن ندارد، بشناسانیم».

همه با هم حمایت از کالای ایرانی!

حمایت از کالای ایرانی، همچنان بر سر زبان‌ها بود. آیت الله خاتمی اظهار داشت: «بی‌تردید امروز یکی از راه‌های سلطه بیگانگان بر کشور از طریق مسائل اقتصادی است، برای بستن راه بر سلطه بیگانگان باید در این عرصه تلاش کرد که یک راه آن ترغیب به خرید کالای ایرانی است» و یک فیلمساز حوزوی گفت: «استفاده از ظرفیت تولیدات رسانه‌ای لازمه حمایت از کالای ایرانی است».

عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم تصریح کرد: «بی‌شک توجه توأمان به ظرفیت‌های داخلی و بین المللی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور یک ضرورت است». فرماندار قم تأکید کرد: «حوزویان در جریان حمایت از کالای ایرانی و به خصوص فرهنگ سازی در این باره نقش کلیدی دارند» و معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: «دولت باید برای ارتقای کیفی محصولات ایرانی سیاست گذاری مناسبی انجام دهد».

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها از فراخوان مقالات و طرح‌های پژوهشی با موضوع «حمایت از کالای ایرانی» خبر داد و نویسنده کتاب «حمایت از کالای ایرانی» به تشریح بایسته‌ها و لوازم اصلی حمایت و رونق کالاهای ایرانی پرداخت.

از همین رهگذر به سبک زندگی هم پرداخته شد. عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، تأکید کرد: «تشویق به مصرف گرایی با سبک زندگی قرآنی همخوانی ندارد» و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر لزوم استفاده هر چه بیشتر و بهتر از ظرفیت روحانیان و ائمه جماعات در ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب تأکید کرد. مدیرکل بهزیستی استان قم هم بر لزوم التزام به سبک زندگی به منظور طی کردن فرایند درست زندگی به خصوص در سنین سالمندی تأکید داشت. به همین مناسبت، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت: «سالمندان عطیه الهی به جامعه و خانواده‌ها هستند و باید به عواطف سالمندان در درون خانواده پاسخ گفته شود». در پاسخ به این نیاز، «حکمت نامه سالمندان» اثر آیت الله ری شهری رونمایی شد. معاون شهردار قم نیز خبر داد که نظرات بزرگان حوزه در خصوص چشم انداز شهر قم لحاظ شده است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی گفت: «امربه‌معروف و نهی از منکر غیر از ایجاد مزاحمت برای افراد است، بلکه باید به‌صورت قانونمند انجام شود» و گفت: «بی‌توجهی به ارزش‌های دینی از علل بالا بودن آمار طلاق است». معاون تهذیب حوزه، اذعان داشت که بی‌انگیزگی، عامل فروپاشی زندگی قشر جوان شده است و او هم تأکید کرد: «باید با برنامه ریزی بهتر و دقیق‌تر، به فکر راهکارهای افزایش ایجاد انگیزه باشیم».

 معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: «دشمن تغییر در سبک زندگی ایرانیان را هدف قرار داده است» و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی تصریح کرد: «یکی از اهداف دشمن در شرایط فعلی، ایجاد تغییر جدی در سبک زندگی ایرانیان است». معاون امور استان‌های دبیر خانه ستاد همکاری‌ها؛ گفت: «تمدن قرآنی یکی از برجستگی‌های سند تحول در تربیت و تزکیه دانش آموزان و تأمین نیروی انسانی است. مدرسه صالح می تواند امثال شهید حججی ها را تحویل جامعه دهد» عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه سارقان اندیشه در جامعه کنونی فراوان هستند، عنوان کرد: «دشمنان می‌خواهند جوانان را به سوی زندگی منهای خدا گرایش دهند» و یک استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: «توکل به خدا اساس و قوام شخصیت مؤمن و سبک زندگی توحیدی او است».

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی چنین گفت که: «علم، نخستین عنصر تمدن ساز است و قدرت جوامع با توان علمی آنها سنجیده می شود. علت قاهر بودن خداوند نیز علم و قدرت اوست. احیای تمدن اسلامی نیز جز از مسیر علم، تعلیم و تربیت ممکن نیست» و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم از نخبگان و رسانه‌های جمعی خواست از تلاش در مسیر تبیین و ترویج سیره و سبک زندگی علوی غافل نشوند.

نشست‌های علمی اما جایگاه خود را در حوزه داشتند و مرکز دانش بازی‌های رایانه‌ای؛ نشست «بازی‌های رایانه‌ای، چیستی، ضرورت‌ها و چالش‌های فقهی» را برگزار کرد. هشتادمین جلسه گفت وگوی نوین پژوهشی با عنوان «خوانشی نوین از سرفصل‌های درس انقلاب اسلامی» با حضور محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برپا شد.

نشست و برخاست‌های علمی!

اولین نشست علمی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» به همت سازمان جوانان حقوق بشر با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و دفتر سیاسی حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد. یک دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکا در این نشست گفت: «به این باور رسیدم که اسلام شیعی اسلام حقیقی است و آن اسلامی که آمریکایی‌ها ارایه می دهند، اسلام ناب نیست». یک حقوقدان بین الملل هم تأکید کرد: «بزرگ‌ترین دادگاه محکومیت آمریکا افکار جهان است و لذا باید افکار عمومی را شفاف نماییم». معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی گفت: «شکل‌گیری هویت دینی، شبکه ایمانی را در جهان ایجاد می‌کند». یک عضو مجلس خبرگان رهبری هم اظهار داشت: «کار زیربنایی‌تری را در حقوق بشر باید انجام دهیم». مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه‌های علمیه نیز تأکید کرد: «به اسناد لانه جاسوسی که چاپ شده، باید در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها توجه شود و عصاره آن به نحوی در متن نظام آموزشی قرار بگیرد تا نسل جدید از خیانت‌های آمریکا آگاه شود». مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه هم افزود: «تمدن غرب تمدن رسوایی است. در مواجهه تمدنی مهم ترین رقیب ما دنیای غرب است. در این مواجهه تمدنی، مهم‌ترین رقیب ما با دنیای غرب است و آمریکا از اهمیتی برخوردار است که قوی‌ترین و مهم‌ترین محور تمدنی دنیای غرب به شمار می‌رود که نباید از آن غافل شویم».

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: «چالش‌های حقوق بشرآمریکایی نمونه پیشرفته حقوق بشر سکولار در جهان است و این حقوق بشر در سه عرصه تئوری، واژگان و رفتار، دچار چالش جدی است» وی افزود: «تولید فکر حوزه علمیه قم از نادرترین تولیدات علمی دنیا است».

همچنین سفیر سابق ایران در باکو در این نشست اذعان کرد: «اقداماتی که در زمینه حقوق بشر آمریکایی انجام گرفته واقعاً کافی نیست و همه نهاد‌های حوزوی و نهاد‌های روشنفکر و مدنی و قوای سه گانه باید به میدان آیند».

در پایان این نشست، دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر، بیانیه این نشست را قرائت کرد.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی اعلام کرد که پیش نشست‌های همایش بین المللی «انتطار در اندیشه آیت الله العظمی خامنه‌ای» در ایران و خارج برگزار می‌شود. این همایش قرار است در سال ۱۳۹۸ برگزار شود.

نشست علمی، پژوهشی «جایگاه مطالعات زنان در مطالعات اسلامی» از سوی معاونت پژوهش و با همکاری انجمن علمی، پژوهشی مطالعات زن و خانواده در پژوهشگاه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها برگزار شد. نشست علمی پژوهشی «وسواس، شناخت و درمان آن از منظر فقه و روانشناسی» نیز با همکاری انجمن علمی پژوهشی فقه و اصول جامعه الزهرا برگزار شد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه گفت: «این انجمن در دوره جدید تلاش دارد، فعالیت‌های علمی بهتر و قوی‌تری در ارتباط با اصول فقه شیعه در قالب نشست‌های علمی و انتشار در فضای مجازی برای معرفی و قوّت آن به دنياي اسلام، اهل سنت و مجامع علمي داشته باشد».

جلسه رئیس کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی و دبیر این کمیته با رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران و رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تهران برگزار شد.

پیش نشست همایش توریسم و معنویت در جامعه المرتضی، نشست مفهوم حکمت در آراء صدرالمتالهین در مجمع عالی حکمت اسلامی، سلسله جلسات علمی پژوهشگاه فقه نظام برای ارائه، بحث و نقد نظریه علمی «حجیت دلیل نقلی در اثبات گزاره‌های اخلاقی»، اجلاسیه نهایی کرسی نظریه‌پردازی «امنیت متعالیه» با همکاری کمیته دستگاهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نشست کتاب‌خوان ویژه طلاب غیر ایرانی و هم اندیشی روز بزرگداشت فردوسی، با حضور طلاب و اساتید زبان و ادبیات فارسی جامعه المصطفی، هفدمین هم‌اندیشی و هم افزایی معاونان تهذیب استان‌ها در قم و نشست تخصصی «بررسی رؤیت پذیری هلال شوال» با حضور کارشناسان و متخصصان نجوم حوزوی و دانشگاهی از دیگر رویدادهای علمی پژوهشی حوزه در سال گذشته بود.

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری نهادهای علمی کشور برای همایش ملی فلسفه کلام با محوریت‌ آراء و اندیشه‌های علامه ذوفنون آیت الله العظمی جعفر سبحانی، فراخوان مقاله داد و یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: «در وضع کنونی، رسانه‌های جمعی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی، پیشرانِ تحول در علوم انسانی به شمار می روند». رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، رویکرد مسأله محوری و نتایج اجرای طرح قطب‌های فکری فرهنگی در این دفتر را تبیین کرد.

در نشست شورای اقامه نماز قم با حضور مدیر حوزه‌های علمیه، استاندار قم و جمعی از مدیران استانی، ضرورت تدوین طرح اطلس نماز، بیان گردید و معلوم شد در شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز، ضعف وجود دارد و تا سال 1414 نیازمند هزار مسجد تراز شاخص در کشور هستیم. تولیت آستان مقدس حضرت معصومه هم گفت: «مخالفت با اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های سازگار با سیره نبی مکرم، با ادعای خدشه‌دار شدن شأن مسجد، اشتباه است». معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: «این تفکر که در مسجد کاری به مسائل سیاسی نداشته باشیم، تفکر وهابی‌های پیرو آل سعود است».

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم اذعان کرد: «عدم اقامه نماز جماعت صبح در بسیاری از مساجد قم، زیبنده این شهر مقدس نیست» و رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: «بر اساس نگاه دینی و دستورات ائمه اطهار، کارکرد و نقش امام جماعت در مسجد نباید حداقلی و تک بُعدی باشد».

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه هم گفت: «بی شک حضور گسترده مردم و نسل جوان در مساجد و محافل مذهبی، تقویت کننده بنیه اعتقادی جامعه است».

اندرونی حوزه!

اما در بدنه حوزه هم وقایع آموزشی و اداری زیادی اتفاق افتاد. نتایج آزمون پذیرش سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حوزه‌های علمیه کشور و نتایج اولیه مصاحبه پذیرش مبلغان مدارس امین اعلام شد و نیز آزمون کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی ویژه طلاب و آزمون فرهنگی فعالان هیئت‌های مذهبی استان قم برگزار شد.

 

 هفدهمین نشست هم اندیشی معاونان تهذیب و تربیت حوزه‌های عملیه در ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد. در این نشست، درخواست شد که کارگاه‌های مشاوره‌ای برای والدین طلاب برقرار شود.

مدیر مطالعات معاونت تهذیب حوزه، تأکید کرد: «فضای مجازی باتلاق جوانان است و لازم است همه مدیران و معاونین تهذیب، آیین‌نامه استفاده از گوشی موبایل و فضای مجازی در مدارس را اجرا کنند تا اثرگذار باشد». وی افزود: «طرح منشور اخلاقی و تربیتی طلاب و فضلای حوزه تصویب شده است و نقشه کلی است که رسالت‌های تربیتی و ارزشی حوزویان را مشخص می‌کند».

مسئول طرح جامع تربیتی معاونت تهذیب، اجرای این طرح را در گرو اطلاعات دقیق‌تر معاونان تهدیب مدارس از این برنامه دانست و معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، اذعان کرد: «جایگاه شورای تهذیب در حوزه علمیه ناشناخته مانده و طرح جامع تربیتی، تعیین کننده چارچوب اولیه برای رشد تربیتی است. تربیت و اخلاق، شاخصه اصلی حوزه‌های علمیه است و حوزه دنبال طلبه اخلاقی و معنوی است».

قائم‌ مقام معاون تهذیب حوزه‌های علمیه از مدیران و اساتید مدارس حوزوی خواست از سیره تربیتی اهل‌بیت علیهم السلام و علما غفلت نکنند. آیت الله اعرافی نیز با کارکنان معاونت تهذیب حوزه نشست صمیمی داشت. وی همچنین با حضور در بیت آیت الله صافی گلپایگانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

جلسه بررسی زمینه‌های همکاری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه‌ها و مؤسسه صراط مبین با حضور مدیر گروه فقه و حقوق اسلامی سازمان سمت و مدیرعامل و عضو هیئت مؤسس مؤسسه صراط مبین برگزار شد.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه کشور گفت: «امروز ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، می‌تواند نقش بسیار فعال‌تری در معرفی و برقراری تعامل میان حوزه و آموزش و پرورش ایفا کند و این دو نهاد، نیازمند تعامل و قرابت هستند». دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش هم از اشتغال حدود ۳ هزار طلبه و روحانی در آموزش و پرورش به صورت استخدامی خبر داد.

مدیر مدرسه عالی کریمه اهل بیت علیهم السلام، هدف کلیدی از ایجاد مجتمع حوزه‌ای صدر (مشکات) را تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه تحول در حوزه دانست و عضو هیئت علمی این مدرسه نیز، مهم‌ترین شاخصه‌ها و ملاک‌های پذیرش در این مدارس را تبیین کرد. یک عضو دیگر هیئت علمی این مدرسه، نقش مباحثه در رشد و پیشرفت علمی طلاب را بی بدیل و بسیار مهم و کلیدی توصیف کرد.

دبیر بیستمین همایش کتاب سال حوزه گفت: «همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بخش ویژه بیستمین همایش کتاب سال حوزه به موضوع انقلاب اسلامی ایران، اختصاص یافت».

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم گفت: «امام حسن مجتبی علیه السلام، چه در عرصه عبادات فردی و چه عبادات اجتماعی در اوج قرار داشتند» و رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه، تصریح کرد: «وهابیت با تخریب قبور ائمه بقیع نشان داد که به اسلام اعتقادی ندارد». یکی دیگر از فضلای حوزه گفت: «تخریب قبور ائمه بقیع در تخریب خانه حضرت زهرا ریشه دارد». در همین حال، رئیس دانشگاه ادیان در دیدار رایزن فرهنگی جمهوری عراق اظهار امیدواری کرد دانشگاهی با محوریت ادیان و مذاهب در عراق راه‌اندازی شود.

خبر رسید که کارگاه‌های «مشق اجتهاد» با موضوع «روشمند سازی علوم اسلامی» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا در تابستان 97 در سطح ملی برگزار می شود. مدیر مدرسه علمیه علوی قم هم با اشاره به ضرورت برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای طلاب در قالب اردو‌های تابستانی تأکید کرد: «باید فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را در کنار آموزش پر رنگ کرد».

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، پاسخگویی به نیازهای روز جامعه را از جمله شاخصه‌های مهم روحانیت شیعی عنوان کرد و یک عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه طلاب باید از فرصت‌های مختلف برای پاسخ‌گویی به شبهات دینی استفاده کنند، گفت: «اکنون برخی از طلاب در قم تحصیل می‌کنند و در راستای پاسخ‌گویی به شبهات دینی فعالیت تخصصی دارند و تاکنون ۱۵ جلد کتاب در این مورد تهیه کرده‌اند». همچنین مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با بیان این که علما می توانند با سلوک خود پایگاه اجتماعی روحانیت را در جامعه حفظ کنند، گفت: «متأسفانه امروزه در برخی شهرها با خلأ روحانیون والا مقام مواجه هستیم که باید فکری کرد تا شهرها از علمای بزرگ خالی نشود»؛ اما معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: «حضور روحانیون در بقاع متبرکه چشمگیر است و برنامه‌های مختلفی در طول سال با محوریت روحانیون در امامزادگان استان انجام می‌شود.» یک عضو خبرگان رهبری، مخاطب شناسی و نیازسنجی را از الزامات و بایسته‌های مهم در موفقیت مبلغان دین دانست.

در ششمین جلسه هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم تصویب شد که چهارمین جلسه عمومی نمایندگان در خارج از استان قم و در شهر همدان، در یک روز کاری برگزار شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان قم از تحت پوشش بودن ۴۰ هزار طلبه غیر ایرانی با احتساب اعضای خانواده هایشان در سازمان بیمه سلامت خبر داد و نشست مدیران مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و جامعه الزهرا با هدف افزایش همکاری‌های میان دو مجموعه، صبح امروز در سالن جلسات مرکز خدمات برگزار شد.

نگاهی به رخدادهای حوزه خواهران طلبه

مدیر جامعه الزهرا اعلام کرد: «برنامه‌ای برای تعدیل نیرو، کاهش حقوق و مزایا و فشار و ریاضت اقتصادی نداریم». یک استاد حوزه علمیه خواهران گفت: «حل مشکلات جامعه نیازمند حرکت‌های مردمی است» و استاد دیگری هم افزود: «نتیجه عقب‌ماندگی جامعه اسلامی، سازش با دشمنان است»

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران از طراحی رشته‌های متناسب با نیازهای جامعه بانوان در سطح سه خبر داد و تقویم آموزشی مدارس حضوری عمومی و مراکز تخصصی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها هم اعلام شد.

 طرح سنجش علمی طلاب جامعه الزهرا، در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ اجرا شد و ۴۹ طلبه سطح دو و ۴۷ طلبه سطح سه در مصاحبه علمی این طرح قبول شدند. کانون امامت و مهدویت جامعه‌الزهرا، برگزیدگان مسابقه ولادت حضرت ولیّ‌عصر(عج) را برای تجلیل، اعلام کرد.

 همچنین اعلام شد طلاب خوابگاهی برای استفاده از اوقات فراغت می‌توانند در ترم تابستان آنلاین ثبت نام کنند. کلاس‌های آموزش کاربردی ترم تابستان به همت اداره فرهنگی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی برگزار گردید و مهلت ثبت نام در دوره آموزشی مجازی مباحث زن و خانواده (درس گفتار ۳) تمدید شد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا از اعلام نتایج مصاحبه مبلغان طرح مدارس امین و برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی ویژه این مبلغان خبر داد.

یک عضو جامعه مدرسین حوزه هم اظهار داشت: «سیره و زندگی حضرت خدیجه، بالاترین الگو برای زنان است». رئیس انجمن اصول فقه حوزه تصریح کرد: «حضرت خدیجه نگذاشت نور حق خاموش شود و زمانی اسلام را پذیرفت که همه پیامبر را تکذیب کردند». جالب این که همزمان با مراسم شب رحلت حضرت خدیجه کبری که در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد، یکی از اعضای فرقه‌های انحرافی خارج از دین به مذهب تشیع گروید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تصریح کرد: «صوفیان دغلباز، دروغگو و دور از دین خدا، به اسم و بهانه عشق به مولاعلی به دروغ می‌گویند ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دیگر نیازی به عبادت خدا و نماز خواندن نداریم و حال آن که ما اگر روایات تاریخی را بنگریم به خوبی متوجه می‌شویم اتفاقاً امام علی هر چه به پایان عمر شریفشان نزدیک‌تر می‌شدند، بیشتر به عبادت خدا و راز و نیاز با معبود می‌پرداختند و لذا این ادعای صوفیان‌، تناقض آشکاری با فرمایش و سیره امیرمومنان دارد.»

حوزه مجازی 97

حوزه در فضای مجازی و رسانه‌ها هم فعال بود. عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای طلاب تصریح کرد: «از جمله برنامه‌های راهبردی سینمای غرب به خصوص هالیوود، اسلام هراسی و خدشه به آرمان فلسطین است». رئیس مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی از برگزاری کارگاه هنرهای تجسمی با عنوان "الی بیت المقدس" با حضور هنرمندان عرصه خوشنویسی، تصویرسازی و نقاشی در قم خبر داد.

مسئول سازمان بسیج اساتید استان قم تصریح کرد: «خوشحالی و جشن فوتبالی بابت موفقیت در جام جهانی نباید ما از توجه به مظلومان یمن و فلسطین غافل کند».

گردهمایی مصون‌سازی فرهنگی با موضوع"تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی" با حضور مسئولان، کارکنان و سربازان تیپ ۸۳ امام جعفر صادق علیه السلام در سالن اجتماعات این یگان در قم برگزار شد. همچنین به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان قم، جشنواره تولیدات محتوایی فرهنگی و هنری در فضای مجازی با موضوع آسیب های اجتماعی برگزار گردید.

یک عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم گفت: «تولید محتوای مناسب و به روز در فضای مجازی نیازمند مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه است» و یک عضو هیئت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که اشراف به اقتضائات زمانی و مکانی، لازمه موفقیت در عرصه تبلیغ دین است، گفت: «ارتقای سطح سواد رسانه‌ای از جمله رموز مهم توفیق حوزویان در فعالیت‌های تبلیغی است». چنانکه نماینده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در قاره آفریقا، توجه ویژه به زبان آموزی را لازمه توفیق حوزویان در تبلیغ بین الملل دانست.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: «امروز نیازمند انتشار زوایای زندگی علمای بزرگ در قالب فیلم، کلیپ، سریال هستیم تا مردم و جامعه بدانند که سبک زندگی این بزرگان، چگونه بوده است». یک پژوهشگر حوزوی رسانه و سینمای دینی، احیای فرم رسانه‌ای منبر را لازمه جذب هر چه بیشتر مخاطبان انبوه تلویزیونی نسبت به برنامه‌های معارفی سیما دانست. یک تهیه کننده و مستندساز حوزوی، توجه به اصل خلاقیت و نوآوری را شرط توفیق برنامه‌های معارفی سیما برشمرد. یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم گفت: «"سر دلبران" سریالی ارزشمند است که در آن بازیگران، توانسته‌اند بازی‌های خوب و قابل قبولی ارایه دهند».

نویسنده و خوشنویس مطرح حوزوی با تأکید بر این که عنوان و راه و رسم طلبگی را بالاترین افتخار خود می‌داند، تأکید کرد: «ما باید بکوشیم نسل جوان را با ابزار هنر و ادبیات، با معارف و آموزه‌های دینی آشنا کنیم».

مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه از راه اندازی سامانه پیشخوان حوزه‌های علمیه به عنوان پل ارتباطی میان مرکز مدیریت و طلاب حوزه‌های علمیه خبر داد و شهردار قم اظهارکرد: «خوشبختانه حوزه علمیه در«آی تی» ازدانشگاه‌ها جلو افتاده است».

دیار باقی!

 سال گذشته عده‌ای از مشاهیر حوزوی، به دیار باقی شتافتند. مدیر حوزه‌های علمیه در پیام‌های جداگانه در گذشت حجت الاسلام عباس فاضلی از مبلغان حوزوی، حجت الاسلام والمسلمین حسینی از اساتید اخلاق، حاج شیخ حسن حجتی رکن آبادی و سردار فیض از یادگاران حماسه‌ساز و افتخار آفرین دوران ۸ سال جنگ و جهاد و جبهه را تسلیت گفت.

مراسم تشییع و تدفین پیکر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و از شاگردان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره)، در قم برگزارشد. مدیر حوزه‌های علمیه نیز با صدور پیامی در گذشت حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را تسلیت گفت. مراسم بزرگداشت آن مرحوم در مسجد اعظم قم با حضور مراجع تقلید و علما و شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در دیگر پیام مدیر حوزه آمده بود: «شجاعت کم نظیر عالم مجاهد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی در مبارزه با طاغوت و استکبار جهانخوار تا سال‌ها در اذهان مردم خطه انقلابی آذربایجان باقی خواهد ماند». مدیر جامعه الزهرا هم نوشت: «حجت‌الاسلام والمسلمین حسنی عالمی مجاهد، انقلابی و مردم‌دار بود». مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش هم گفت: «مردم ارومیه مبارزات مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنی را فراموش نخواهند کرد».

پیکر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جعفر توسلی‌ تبریزی در قم تشییع و در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد. مدیر حوزه هم پیام تسلیت داد.

آیین بزرگداشت چهل و هشتمین سالگرد شهادت سید آیت الله محمدرضا سعیدی با حضور مسئولان استانی در قم برگزار شد؛ همچنین مراسم چهلمین روز درگذشت حجت الاسلام طباطبایی.

شایعه درگذشت حجت الاسلام والمسلمین عابدی تکذیب شد! فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی، شایعه انتساب یک متهم در تهران را به بیت آن مرحوم، تکذیب کرد و هدف از نشر این دروغ بزرگ را انتقام گرفتن از مواضع محکم و انقلابی این عالم بزرگ دانست. /924/ج

تنظیم و بازنویسی: حامد عبداللهی

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
کامران
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
گزارش مبسوطی بود.
چه قدر پرکار
1
0