۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۰۹۲۶۷
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

سخنان مکرون در دیدار با ترامپ، تاسف آور بود

سخنان مکرون در دیدار با ترامپ، تاسف آور بود
رییس مجلس شورای اسلامی سخنان اخیر رییس جمهور فرانسه را ناشیانه و تاسف آور توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشینه ۱۹ خرداد در نطق پیش از دستور ضمن تبریک عید سعید فطر اظهار کرد: لازم می‌دانم از حرکت گسترده و هوشمندانه ملت عزیز در روز قدس سپاسگذاری کنم که در مقابل دسیسه شیطانی اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا نسبت به سرنوشت ملت فلسطین غیرت دینی و انقلابی خود را نشان دادند و معامله بزرگ قلابی قرن را معادله بی‌هویتی رژیم صهیونیستی بدل کردند.

وی افزود: سال‌ها پیش رهبری معظم در مسئله فلسطین راه حل دقیقی را ارائه کردند و چند روز پیش نیز آن را دوباره طرح کردند و آن رجوع به آرای ملت فلسطین است که از چند جزء تشکیل شده است، اول، در مسئله فلسطین همه اطراف و سازمان ملل با حل دموکراتیک همه پرسی تن در دهند، دوم، همه آوارگان فلسطین به وطن اصلی خود بازگردند و سوم همه فلسطینی‌ها در یک رفراندوم نسبت به حکومت آتی خود اعلام نظر کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حکومت مورد نظر فلسطین که با آرای اکثریت آنان تشکیل می‌گردند، نسبت به یهودیان انتقال یافته به این سرزمین تصمیم گیری شود، آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی اگر به دنبال حل مسئله مزمن در منطقه هستند، راه حل دموکراتیک این است و اگر به دنبال کلاه برداری سیاسی هستند، بدانند با مقاومت قوی در منطقه مواجه هستند.

وی ادامه داد: لازم است وزارت امور خارجه این نظریه را در مجامع بین‌المللی دنبال کند، بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در روز چهاردهم خرداد و به مناسبت سالروز رحلت پیشوای بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) عمیق، استوار و راهگشای حرکت ملت در شرایط فعلی بود، ایستادگی و مقاومت هوشمندانه، عاقلانه و شجاعانه و مبتکرانه در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و دیپلماتیک راهبرد دقیقی است که علاوه بر اینکه طراحی موذیانه دشمن را خنثی می‌کند، به افزایش قدرت ملی کشور مدد می‌رساند.

لاریجانی گفت: توجه به اولویت نخست کشور که موضوع اقتصاد است و توجه ویژه به استقلال اقتصادی و کارآفرینی، تولید ملی و رفع موانع آن در حیطه وظایف دولت و مجلس است که در این زمینه یکی از موضوعات مهم مسئله مسکن در کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بین ۵۰ تا ۸۰ درصد درآمد متوسط افراد را مسکن در بر می‌گیرد که این امر بسیار غیرمتعادل است؛ یکی از روش‌های کاهش قیمت مسکن، بیرون کشیدن زمین از بورس بازی است و البته داشتن طرحی فراگیر برای ساخت و ساز مسکن نیز ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل و چالش‌ها که نمایندگان به آن می‌پرداختند همین موضوع بوده است، لذا کمیسیون عمران در این زمینه جلساتی را با مسئولان مربوطه برگزار کند و نهایتا در جلسه‌ای با حضور وزیر مسکن، رئیس مرکز پژوهش‌ها، رئیس بانک مرکزی، رئیس بنیاد مسکن و رئیس کمیسیون عمران ابعاد آن بررسی شد که تحقق ایده یک میلیون مسکن در سال از سطح روستا تا شهر‌های کوچک و بزرگ چگونه می‌تواند انجام پذیرد و نحوه پشتیبانی دولت و تسهیلات بانکی در سطوح مختلف و حجم کلان تسهیلات در این زمینه مشخص شد.

رییس مجلس گفت: امروز ابعاد این موضوع در این جلسه علنی مجلس مطرح و آراء نمایندگان استفاده خواهد شد، البته این موضوع یکی از مسائل مهم جامعه مخصوصا برای جوانان است که مجلس روی آن تمرکز کرده و قطعا تا وصول نتیجه پیگیری و نظارت خواهد شد.

لاریجانی تصریح کرد: سخنان اخیر رئیس جمهور فرانسه در دیدار با ترامپ تأسف آور و ناشیانه بود، اینگونه مطالب از زبان آقای ترامپ بعید نیست، اما این مطالب از زبان آقای مکرون هیچ سنخیتی با محتوای مطالبی که در مذاکرات متعدد حضوری و تلفنی با آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان منتقل می‌کردند، نداشت، ظاهرا ایشان با هرکس ملاقات و مذاکره دارد مطابق میل او سخن می‌گوید لذا اگر آقای مکرون اینقدر در حل مسائل بین‌المللی و در خط و نشان کشیدن برای سایر ملت‌ها متبحر است، بهتر نیست مشکلات کشور خود را سر و سامان دهد که اینقدر کشته و زخمی روی دست ملت فرانسه باقی نماند؟

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: از رئیس جمهور عراق که در کنفرانس اخیر در عربستان با درایت و سهم درست از شرایط منطقه از جایگاه ملت رشید عراق پرده از مسئله سازی سعودی برداشت و از ملت ایران حمایت کرد، تشکر می‌کنم، همچنین از دولت محترم سوریه در این زمینه سپاسگذاری می‌کنم.

وی در پایان گفت: مطلع شدیم که ابوی آقای رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس به رحمت ایزدی پیوستند، لذا مصیبت وارده را به ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می‌کنیم و برای آن مرحوم طلب مغفرت و برای بازماندگان طلب صبر و اجر از درگاه خداوند مسئلت می‌نماییم.

ارسال نظرات