۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۶۱۰۵۵۰
طرح پارسا تبیین شد؛

گزارشی از همایش فعالان عفاف و حجاب در قم

گزارشی از همایش فعالان عفاف و حجاب در قم
معاون اجتماعی سپاه امام علی بن ابی طالب گفت: برخی از طرح دائمی بسیج در امر به معروف و نهی از منکر عبارت از طرح اصلاح محله محور، ارشاد عوامل اصلی منکرات و تذکر لسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در همایش فعالان عفاف و حجاب استان قم که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به مطالبات مکرری که رهبر معظم انقلاب داشتند به خصوص در دیدار مسؤولان دفتر در سال گذشته تأکید فرمودند که "نسبت به قم و فضای قم و به خصوص نسبت به ظواهر دینی، مسأله عفاف و حجاب نگران هستم و از مجموعه ها از جمله دفتر تبلیغات مطالبه دارم" که این فعالیت ها یک نسبتا جهش خوبی داشت و اقدامات نسبتا خوبی شروع شده و لازمه اثرگذاری این اقدامات، هم افزایی و در کنار هم قرارگرفتن مراکز حوزوی و امنیتی و متولیان امر است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند که "به قم برسید، قم در درجه اول مهم است و من نگران قم هستم، هم به لحاظ وضعیتی که بعضاً در خیابان ها و مغازه های قم می بینم و هم به لحاظ مفاهیم و شعارهای و آرمان های انقلاب اسلامی"؛ همه ما نسبت به مطالبه مؤکد حضرت آقا وظیفه داریم.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه ما نسبت به مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص رسیدگی به وضعیت عفاف و حجاب در قم وظیفه داریم.

وی افزود: درست است که مسأله امر به معروف و نهی از منکر اختصاصی به مسأله حجاب و عفاف ندارد اما قطعاً یکی از مصادیق روشن امر به معروف و نهی از منکر، مسأله حجاب است.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد اظهار داشت: اصرار بر حجاب و عفاف به خاطر ویژگی های نمادین و تمدنی است که در حجاب می باشد که هم شعار، هم نماد و هم وظیفه دینی است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند برخی فکر می کنند که عفاف و حجاب از اولویت های جمهوری اسلامی خارج شده در حالی که من تأکید می کند که عفاف و حجاب هیچ وقت از اولویت های جمهوری اسلامی خارج نخواهد بود و حتما یکی از اولویت های ما در مسائل فرهنگی و حاکمیتی است.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حجاب و عفاف گر چه ملازم هم نیستند اما در مقابل فعالیتی که دارید و گفته می شود که مهم آن است که انسان عفیف باشد و فرد باحجاب می تواند عفتش را حفظ نکند اما به ظاهر حجاب داشته باشد؛ امکان دارد که این مسأله ممکن است اتفاق بیفتد اما قطعا و صد در صد کسانی که حجاب و ظاهر دین را رعایت نمی کنند، یک مسیری را برای بی عفتی ها و بر هم خوردن حریم محرم و نامحرم باز می کنند.

وی با اشاره به ضرورت اجرایی شدن طرح پارسا افزود: این طرح، طرحی که مصوب شورای فرهنگ عمومی استان است و باید با هم افزایی تا محقق شدن این طرح تلاش کنیم و پایه و اساس این طرح، برگرفته از فعالیت جمعی و گروهی است.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد با بیان این که همه بایستی احساس کنند که وظیفه ای در راستای تطهیر چهره شهر قم دارند، اظهار داشت: منطق این طرح، قرآنی است و باید کمک کنیم تا این ایده قرآنی در راستای امر به معروف و نهی از منکر محقق شود؛ به سهم خود و در پی وظایفی که به دفتر تبلیغات اسلامی محول شده و مطالباتی که رهبر معظم انقلاب داشته اند، آماده هر نوع همکاری در حوزه آموزش، ارائه مهارت های لازم و برگزاری نشست ها حتی برای غیر مبلغان از جمله برگزاری نشست هایی در این راستا ویژه اصناف و نرم فزایی و محتوایی و تأمین استاد ارائه دهنده و طرح هایی که جنبه های فرهنگی، علمی، آموزشی و مهارتی دارد، اعلام می کنیم.

تعداد بازدید : 5

6 طرح دائمی بسیج در ترویج امر به معروف و نهی از منکر

در ادامه سرهنگ جعفری، معاون اجتماعی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) قم گفت: طرح پارسا در زمستان 97 مطرح و تصویب شد و در برنامه های بسیج قرار گرفته است و جلساتی هم برگزار شده و برنامه ریزی هایی صورت گرفته است؛ همچنین اقداماتی از سوی برخی از رده های بسیج در مکان ها، زیارتگاه ها و خیابان ها مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: بسیج 6 طرح دائمی در امر به معروف و نهی از منکر در دستور کار دارد که عبارت از طرح های اصلاح محله محور، ارشاد عوامل اصلی منکرات، اقشار بسیج، گردشگری تعالی بخش، اصلاح محله های آسیب دیده و تذکر لسانی است.

وی گفت: اگر هم افزایی، هماهنگی و حمایت ها در کنار هم قرار بگیرد، با وجود مؤسسات و فعالینی که در عرصه امر به معروف و نهی از منکر در قم فعال هستند، می توان کارهای ویژه و خوبی را در برخی از خیابان ها داشت و به بحث تذکر لسانی جامع عمل پوشیده شود.

معاون اجتماعی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) قم تصریح کرد: تیم دادستانی ویژه بسیج در بحث اقدامات سلبی با هماهنگی دستگاه قضایی در طول سال مشغول فعالیت هستند، به خصوص آموزش آمران و ناهیان و ضابطین که در یکی دو سال گذشته حدود 300 ضابط بسیج با هماهنگی و آموزش هایی که دستگاه قضایی داشته و گواهی های آنها را دستگاه قضایی یک طرف تأیید آن است، آموزش دیده اند و اعلام آمادگی می شود که هر جایی که لازم باشد، حمایت و حضورشان چشمگیر باشد.

وی افزود: هماهنگی، هم افزایی و همکاری در مورد تأیید است که بین دستگاه های حاضر در این طرح برقرار می باشد و لازم است که بیشتر شود و نیاز به کارهای فوق العاده است.

سرهنگ جعفری اظهار داشت: اگر همین جمع، اعلام آمادگی کنند و بخشی از وقتشان را در اختیار طرح تذکر لسانی قرار دهند، می توان با سازماندهی که انجام می شود، نتایج خوبی گرفت.

وی گفت: قانون راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب که قریب به 350 وظیفه برای 26 دستگاه مشخص شده، جزو وظایف ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که ان شاءالله پیگیری جدی تر و اهتمام ویژه تری به شرح وظایف و اقداماتی که دستگاه های مختلف در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب داشته باشند، اهتمام ویژه وجود داشته باشد.

تعداد بازدید : 6

ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر حامی شرعی و قانونی آمران و ناهیان

حسینی، جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم در سخنانی اظهار داشت: بایستی حریم قم حفظ شود و گاهی اوقات می گویند که آمار فلان جرم در قم زیاد است، علتش این است که در قم دستگیری بالا است و از جای دیگر می آیند که در قم کار انجام دهند و وقتی که دستگیری در قم اتفاق می افتد، پرونده در خصوص قم شکل می گیرد.

وی گفت: کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعم از حجاب است، گرچه یکی از مصادیق بارز و مهم است و باید در جامعه بسیار مورد توجه قرار بگیرد.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم تصریح کرد: یکی از وظایف ذاتی و قانونی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، حمایت از گروه هایی است که در این زمینه حمایت(مادی، معنوی و قضائی) می کنند.

وی افزود: شعبه ای که در خصوص طرح پرسا در قوه قضائیه مطرح شد، برای کل ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که دادگستری و دادسرا یک شعبه ویژه رسیدگی برای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل دهد که دادستان قم تشکیل داده است.

حسینی با بیان این که بایستی به گونه ای عمل کنیم که کارمان معروف باشد، اظهار داشت: بسیاری از نهی از منکر های ما، منکر است یعنی قصد انجام واجب کفایی را داریم اما مرتکب حرام می شویم و علت این که امر به معروف با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب هنوز پانگرفته است، به خاطر عملکرد بد افرادی است که نتوانسته اند به خوبی امر به معروف کنند.

وی گفت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم در قانون، تذکر لسانی را بر عهده آحاد بسیجیان گذاشته شده و تذکر لسانی وظیفه همه است و در قانون به بسیجیان تکلیف شده که این کار را انجام دهند.

جانشین دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم تصریح کرد: طبق دستور قرآن، از خودمان، خانواده هایمان، مساجد و مدارس شروع کنیم که افراد ساخته شوند، وگرنه بسیاری از کارهای ما جنبه بازدارندگی دارد و جنبه اصلاحی ندارد.

وی افزود: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان قم قانوناً، شرعاً و اخلاقاً در خدمت آمران به معروف و ناهیان از منکر است و حمایت همه جانبه خود را اعلام می کند./822/ز503/س

تعداد بازدید : 9
مهدی فلاحی
ارسال نظرات