۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۱۰۶۸۲

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
کارشناسان بازار از کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی نرخ گوشت گوسفندی و ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ گرم برای مصرف کننده در بازار خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش ۱۰۱۵ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه اول تیر ماه ۹۸ با کاهش ۱۰۱۵ واحدی به رقم ۲۳۳ هزار و ۸۶۴ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن ۹۳۶ واحد افت کرده وبه رقم ۵۵ هزار و ۳۲۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۸۸۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۲.۷ میلیارد برگه بهادار حق تقدم و سهام در قالب ۲۱۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۶۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های شپنا، پالایش نفت اصفهان، همراه، شرکت ارتباطات سیار ایران، شخارک پتروشیمی خارک در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بودند و نماد‌های فارس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، رمپنا گروه مپنا، خودرو ایران خودرو، مبین پتروشیمی مبین در کاهش شاخص کل بورس اثرگذار بودند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۲۸۷ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۶۶ هزار و ۱۶۳ واحد رسید و شاخص قیمت با معیار هم وزن ۶۴۱ واحد افت کرده و به رقم ۳۷ هزار و ۸۵۵ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۱۳۶۴ واحد افت کرده و به رقم ۲۶۳ هزار و ۴۳۲ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۳۳۷ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۱۷۴ هزار و ۱۸۰ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس ۳ هزار و ۸۸۷ واحد افت کرده و به رقم ۴۵۶ هزار و ۷۷۴ واحد رسید.

امروز نماد‌های شرکت‌های بانکی، خودرویی، فولادی و سیمانی بیشترین اقبال از سوی معامله‌گران بورس داشته‌اند و نماد‌های پربیننده مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۱۵ ریال، سایپا هزار و ۷۰۸ ریال، ایران خودرو ۵۰۳۲ ریال، سرمایه‌گذاری صدر تامین ۲ هزار و ۶۴۶ ریال، فولاد مبارکه ۴ هزار و ۳۶۵ ریال، بانک پاسارگاد هزار و ۷۹۴ ریال، مپنا ۶ هزار و ۸۲۸ ریال، سیمان فارس و خوزستان ۳ هزار و ۸۷۲ ریال بوده‌است.

بنا به این گزارش، امروز در پایان معاملات فرا بورس ایران شاخص کل ۱۱ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۲ هزار و ۹۶۶ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرا بورس به بیش از ۱۶۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۱.۳ میلیارد اوراق و حق تقدم در قالب ۱۴۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۵۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های کگوهر، سنگ گوهرایران زمین، توسعه وعمران استان کرمان بیشترین اثر تقویتی دیر شاخص فرابورس را داشته و نماد‌های مارون، پتروشیمی مارون، زاگرس، پتروشیمی زاگرس، میدکو، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سمگا سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مادیرا صنایع ماشین‌های ادای ایران، بیشترین اثر کاهش در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده در فرابورس ایران مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، پتروشیمی زاگرس، صنایع کاغذ پارس و سیمان لار سبزوار بوده‌اند.
 
بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار توقف نماد‌های کالا مربوط به شرکت بورس کالای ایران، برکت مربوط به گروه دارویی برکت، شسینا شرکت‌های صنایع شیمیایی سینا، خکمک کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا، دفارا داروسازی فارابی و دسینا، لابراتور‌های سینا دارو با پیام ناظر بازار متوقف شدند.

امروز نماد‌های سمازن، سیمان مازندران، سیدکو، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، کپشیر پشم شیشه ایران، غمهرا، تولیدی مهرام، رتاپ، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، وصنا، صنایع بهشهر ایران، نیز بازگشایی شدند.

همچنین نماد‌های سبهان، (سیمان بهبهان) و حق تقدم این شرکت بازگشایی شد.
______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۰۰ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل تغییر نکرده است.
______________________________

افزایش بیش از ۴ درصدی قیمت نفت پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی
 
در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی به دنبال نگرانی در مورد تنش در غرب آسیا و کاهش ذخایر جهانی از بالاترین رقم ۷ هفته گذشته، قیمت نفت یک درصد افزایش یافت.

قیمت طلا به بالاترین رقم ۶ ماه گذشته افزایش یافت. ارزش دلار در برابر سبدی از ارز‌های بین‌المللی به کمترین رقم ۳ ماه گذشته کاهش یافت.

با توجه به اینکه فدرال رزرو سیگنال داده بود که احتمالا نرخ بهره بانکی آمریکا را اواخر امسال کاهش می‌دهد و بانک مرکزی اروپا نیز به محرک‌های اقتصادی پرداخته بود، هفته گذشته، اخبار بانک‌های مرکزی در مرکز توجه بود.

در آستانه نشست آمریکا و چین در نشست جی ۲۰، تنش‌های تجاری دو کشور نیز در مرکز توجه قرار دارد.

جیم ریتربوش، تحلیلگر بازار طی یادداشتی نوشت: «تشدید تنش‌ها میان آمریکا و ایران نخستین عامل افزایش قیمت نفت بود.»

درحالی‌که افزایش تنش میان آمریکا و ایران عامل اصلی افزایش قیمت نفت بوده است، اما تحلیلگران می‌گویند که نشست اوپک در اوایل ماه جولای و احتمال کم شدن تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین هم از دیگر عوامل تقویت قیمت نفت محسوب می‌شد.

هر بشکه نفت برنت با ۷۵ سنت افزایش ۶۵.۲۰ دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۳۶ سنت افزایش ۵۷.۴۳ دلار معامله شد.

متوسط قیمت نفت خام آمریکا طی هفته گذشته ۱۰ درصد و نفت برنت ۵ درصد افزایش یافته است. نفت برنت پس از ۵ هفته، نخستین هفته افزایشی را ثبت کرد. نفت خام امریکا نیز بهترین عملکرد یک هفتگی از دسامبر ۲۰۱۶ را رقم زد.

پس از اینکه ایران، پهپاد امریکایی متجاوز به حریم ایران را ساقط کرد، نفت خام آمریکا ۵.۴ درصد و نفت برنت ۴.۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند.
______________________________

ممنوعیت تعیین قیمت روزانه فروش‌های فوری خودروسازان

عباس تابش، معاون وزیر صنعت در خصوص شیوه تعیین قیمت روزانه خودرو‌ها توسط خودروسازان گفت: بر اساس بند ۳ مصوبه شماره ۷۰۱۱۸ مورخ ۲۹/‏۰۵/‏۱۳۹۷‬ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ، ضوابط قیمت گذاری، تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که به موجب قوانین و مقررات مختلف، در اختیار دستگاه‌ها و شورا‌های مختلف قرار گرفته بود، منوط به تأیید در ستاد تنظیم بازار است؛ لذا صرفاً خودرو‌هایی که سابقه قیمت گذاری توسط شورای رقابت داشته اند، قیمت گذاری آن‌ها در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس بدیهی است در سایر خودرو‌ها که به تشخیص شورای رقابت، مشمول قیمت گذاری نبوده‌اند نیز، کماکان مطابق رویه قبل رأساً از ناحیه خودروسازان قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین در شرایط فعلی قیمت فروش‌های فوری اعلامی توسط خودروسازان، بر مبنای قیمت حاشیه بازار بهمن ماه سال ۹۷ تعیین و از طریق شرکت اعلام می‌شود و تعیین قیمت به صورت روزانه انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، بر اساس دستور العمل ساماندهی بازار خودرو، ضمن اخذ اسناد و مدارک مرتبط از شرکت‌های عرضه کننده خودرو، پس از بررسی و احصاء قیمت هر محصول، مراتب را برای تأیید و تصویب به کمیته خودرو مستقر در معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌نماید تا هرگونه اتخاذ تصمیم، بر اساس مصوبات کمیته مذکور صورت پذیرد.

به گفته تابش، از طرفی قیمت خودرو در بازار نیز، تابع عرضه و تقاضا است؛ به این معنا که در سمت عرضه، میزان تولید شرکت‌های خودروساز طی سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل به واسطه مشکلات ایجاد شده در تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید، با کاهش ۳۸ درصدی مواجه بوده، ضمن اینکه در طرف تقاضا نیز، تعلل شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید در خردادماه سال ۹۷ و در ادامه بروز اخبار و گزارش‌هایی دال بر آزادسازی قیمت خودرو، موجب افزایش انتظارات تورمی و انتقال تقاضای آتی به حال گردید.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر نقدینگی قابل توجه موجود در سطح جامعه و ترجیح مردم به تبدیل نقدینگی به کالا آن هم به دلیل افزایش چشمگیر قیمت طلا، مسکن و ارز قاچاق به همراه انتقال تقاضای اشباع نشده خودرو‌های وارداتی، منتج از افزایش قیمت به سمت کالای جانشین تولید داخل و همچنین افزایش تقاضای سفته بازی و واسطه‌گری خودرو در بازار، موجب عدم تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه قیمت بازار گردیده که البته این روند در شرایط فعلی، با روند افزایشی تولید و عرضه در بازار متوقف و قیمت در بازار در حال کاهش است که امید می‌رود این روند ادامه یابد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد پیش فروش‌های سال گذشته خودروسازان که قیمت خودرو در قرارداد‌ها غیرقطعی بوده و اکنون موعد تحویل آن‌ها فرارسیده، خاطرنشان کرد: ملاک قیمت خودرو در این قبیل قراردادها، قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود و قیمت در زمان ثبت نام تأثیری در اخذ مابه التفاوت و صدور دعوتنامه نخواهد داشت.
______________________________

نبض معاملات مسکن کند شد
 
به دنبال کسادی بازار مسکن شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در سیکل‌های رونق و رکود، نبض کشوری معاملات نیز در خردادماه با حدود یک سال فاصله نسبت به پایتخت کند شد. آمار ارائه شده از سوی مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نشان می‌دهد در خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۴۸ هزار و ۱۵ قرارداد خرید و فروش ملک در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بخش اجاره نیز ۵۶ هزار و ۸۱ قرارداد منعقد شده که حاکی از کاهش ۱۱ درصدی نسبت به خردادماه ۱۳۹۷ است.

در شهر تهران نیز در خردادماه ۱۳۹۸ بالغ بر ۷۱۶۸ مبایعه‌نامه (قرارداد خرید و فروش) ملک به امضا رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل افت ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. اجاره‌نامه‌ها در این مدت نیز ۱۴ هزار و ۲۶۵ مورد بوده که از افت ۲۳ درصدی نسبت به خردادماه ۱۳۹۷ حکایت دارد.

روند بازار حاکی از آن است که از خردادماه سال گذشته، معاملات مسکن شهر تهران در مسیر نزولی قرار گرفته و در دی ماه ۱۳۹۷ با ۶۴ درصد افت نقطه به نقطه به کمترین میزان افت سالیانه طی پنج سال قبل از آن رسید. با این حال منحنی قرارداد‌ها در کل کشور به سمت بالا حرکت می‌کرد تا این‌که از آبان ماه ۱۳۹۷ با منفی ۱۴ درصد مسیر کاهشی به خود گرفت و در خردادماه ۱۳۹۸ بیشترین میزان افت را طی یک سال گذشته ثبت کرد.

رشد ۱۸۹ درصدی قیمت مسکن طی دو سال

قیمت مسکن شهر تهران با افزایش ۱۸۹ درصدی نسبت به فروردین ماه دو سال پیش در حالی به نرخ رشد ارز نزدیک شده که از نظر کارشناسان، محاسبات اقتصادی این بازار بر اساس نظام عرضه و تقاضا به هم ریخته و تابستان سال جاری باید شاهد ثبات قیمت در این بازار باشیم.

قیمت مسکن پایتخت در اردیبهشت ماه در شرایطی اوج گرفت که تورم ماهیانه ملک در کشور از حدود دو درصد به ۰.۶ درصد رسید و رشد قیمت در پایتخت را سوال برانگیز کرد. کارشناسان دست کم شش عامل را در افزایش غافلگیرکننده قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه مؤثر می‌دانند؛ کمبود شدید فایل‌های دارای قیمت مناسب، نبود چشم‌انداز روشن در بازار‌های طلا ارز و بورس، رشد قیمت کمتر بازار مسکن نسبت به بازار‌های یاد شده، پایان معافیت صادرات نفت ایران در نیمه اول اردیبهشت، انتظارات تورمی ناشی از سردرگمی بازار و ماهیت مسکن به عنوان یک دارایی مطمئن را در هجوم تقاضا به سمت این بازار در اردیبهشت ماه مؤثر شناخته شده است.

واسطه‌های ملکی از نیمه دوم اردیبهشت ماه اعلام کردند که تقاضا در بازار مسکن فروکش کرده است. خروج سفته‌بازان از بازار در نیمه دوم، فضا را تا حدودی برای تقاضای مصرفی باز گذاشت و روند افزایش قیمت‌ها تا حدودی کنترل شد. به گفته دفاتر مشاور املاک، معاملات به ندرت صورت می‌گیرد، اما آپارتمان‌هایی که با قیمت مناسب عرضه می‌شود در ساعات اولیه به فروش می‌رسد. از سوی دیگر دست به دست شدن مکرر مسکن توسط سوداگران به تورم این بازار منجر شده و ذهنیت انتظارات تورمی را در بازار ایجاد کرده است.

بازار مسکن نفس‌های آخر رشد قیمت را می‌کشد

مهدی روانشاد نیا کارشناس مسکن می‌گوید: از نظر قدرت خرید به نظر می‌رسد به شرایطی رسیده‌ایم که قابلیت افزایش قیمت‌ها بیش از مقداری که تا کنون اتفاق افتاده وجود ندارد. نمود این مساله در تعداد معاملات خردادماه بود که کاهش معنی‌داری را شاهدیم. معاملاتی هم که اتفاق می‌افتد باقیمانده تقاضا از سوی افرادی است که دیر وارد بازار شدند و در نظر دارند ارزش پول خود را حفظ کنند. به عبارتی بازار از لحاظ افزایش قیمت نفس‌های آخر را می‌کشد.

وی افزود: بعید است که اتفاق خاصی در قیمت مسکن رخ دهد مگر اینکه در حوزه ارزش پول ملی اتفاق جدیدی بیفتد که طبیعتاً خریداران مسکن در سرمایه گذاری‌هایشان، قیاسی نسبت به نرخ ارز دارند.

به گفته روانشاد نیا، از اوایل سال ۱۳۹۸ تا آخر شهریورماه این سال، دوره به ثبات رسیدن بازار مسکن بعد از تلاطمی است که در سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاد.
______________________________

کاهش ۳ هزار تومانی نرخ گوشت گوسفندی در بازار
 
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، از کاهش ۲ تا ۳ هزار تومانی نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۳ تا ۹۵ هزار به مغازه دار و ۱۰۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی رکود حاکم بر بازار، کاهش قدرت خرید خانوار، ازدیاد عرضه دام و توزیع گوشت‌های وارداتی را از جمله دلایل کاهش قیمت گوشت در بازار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دام بیشتری در دسترس کشتار کنندگان قرار می‌گیرد که درنهایت کسادی بازار، فروشندگان را مجاب می‌کند که قیمت دام را تعدیل کنند.

ملکی نرخ گوشت در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه دام از اواخر خرداد، احتمال کاهش مجدد قیمت گوشت دور از انتظار نیست چرا که به سبب گرمای هوا، دامداران خواهان عرضه دام‌های با وزن مناسب در بازار هستند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نرخ کنونی هر کیلو دام زنده را ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به ورود به فصل عرضه دام داخل، کنترل قاچاق تاثیر بسزایی در افزایش عرضه و کاهش قیمت گوشت در بازار داخل دارد. همانگونه که در ایام پایانی سال، افزایش نظارت بر خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور بر کاهش قیمت گوشت تاثیر بسزایی گذاشت.

وی با اشاره به اینکه فاصله قیمت گوشت داخلی با وارداتی به سبب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یافته است، بیان کرد: با توجه به فروانی عرضه گوشت داخلی و وارداتی در بازار، خانوار‌ها بر حسب درآمدشان اقدام به خرید می‌کنند.

ملکی در پایان درباره آخرین وضعیت قاچاق دام تصریح کرد: براساس آخرین اطلاعات، قاچاق دام تا حدودی مهار شده و تنها ممکن است مقادیری محدود از مرز‌های کشور خارج شود.
______________________________

کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار
 
برومند چهار آیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به اواخر هفته گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

وی ارزان شدن قیمت گوشت قرمز نسبت به روز‌های پایانی سال گذشته، کاهش تقاضا برای خرید مرغ و سوق داده شدن بخشی از تقاضا به سمت خرید گوشت قرمز را دلیل اصلی روند نزولی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد.

چهار آیین ادامه داد: با توجه به آنکه تولیدکنندگان در فروش هر کیلو گوشت مرغ، ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی زیان می‌کنند، بنابراین قرار است دوشنبه این هفته قیمت مرغ در کارگروه ستاد تنظیم بازار بررسی و تعیین شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه صنعت مرغ گوشتی از نیمه دوم فروردین به بعد رقمی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان متضرر شده است، بیان کرد: با وجود آنکه جایگزینی برای مرغ وجود ندارد، به همین دلیل برای استمرار تولید باید قیمت مرغ براساس هزینه تمام شده تولید اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در اوایل اردیبهشت برای هر کیلو مرغ زنده نرخ ۸ هزار و ۸۰۰ تومانی و مرغ گرم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی را پیشنهاد داده است، گفت: با توجه به رشد ۳ برابری قیمت واکسن و ۵ برابری ریز مغذی ها، وزارت جهاد کشاورزی باید نرخ پیشنهادی خود را اصلاح کند تا تولیدکنندگان به سبب افزایش هزینه‌های تولید، متضرر نشوند.

چهار آیین نرخ مصوب هر کیلو کنجاله سویا را ۲ هزار و ۴۵۰ و ذرت یک هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که مرغداران به اندازه کافی به نهاده دامی با نرخ مصوب دسترسی ندارند، به همین دلیل مجبورند هر کیلو کنجاله سویا را با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان از بازار آزاد خریداری کنند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در جلسه ستاد تنظیم بازار امیدواریم نرخ‌های واقعی مرغ اعلام شود تا تولیدکنندگان برای استمرار تولید انگیزه داشته باشند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات