۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۶۱۰۷۸۶

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
هزینه خانوار‌های ایرانی برای خرید مجموعه‌ای از کالا و خدمات در خردادماه سال جاری ۵۰ درصد بیشتر شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۳ هزار و ۵۷۳ واحدی شاخص بورس
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲ تیر ۹۸ با افزایش ۳ هزار و ۵۷۳ واحد به رقم ۲۳۷ هزار و ۴۵۹ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن هزار و ۱۰۸ واحد رشد کرده و به رقم ۵۶ هزار و ۴۴۰ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۹۰۲ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۲.۷ میلیارد اوراق حق تقدم و سهام در قالب ۶۵۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۲۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی امروز با افزایش ۱۰۱۰ واحدی به رقم ۶۷ هزار و ۱۴۱ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن ۷۵۷ واحد رشد کرده و به رقم ۳۸ هزار و ۵۹۷ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزاش ۴ هزار و ۱۸ واحد به رقم ۲۶۷ هزار و ۴۶۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۲ هزار و ۸۵۹ واحد به رقم ۱۷۷ هزار و ۴۰ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۶ هزار و ۸۱ واحد به رقم ۴۶۲ هزار و ۹۷۱ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند و نماد‌های کگل، معدنی و صنعتی گل‌گهر، پارس، پتروشیمی پارس، وامید، سرمایه‌گذاری امید، وغدیر، سرمایه‌گذاری غدیر، همراه، ارتباطات سیار ایران، مبین، پتروشیمی مبین، رانفور، خدمات انفورماتیک، همگی در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بودند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به گروه خودرویی، بانکی، فولاد و سیمان بوده‌اند و نماد‌های پربیننده بورس مربوط به شرکت‌های سایپا، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری صدر تامین، فولاد مبارکه، سیمان فارس و خراسان و گروه مپنا بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران شاخص کل ۷۹ واحد تقویت شده و به رقم ۳ هزار و ۴۶ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از یک ونیم میلیارد ورقه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۷۹ هزار نوبت معامله و به ارزش هزار و ۷۵ میلیارد تومان یعنی بیش از ارزش معاملات بورس دادو ستد کردند.

امروز نماد‌های مارون، پتروشیمی مارون، کگهر، سنگ آهن گوهرزمین، میدکو، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، زاگرس، پتروشیمی زاگرس، شراز، پالایش نفت شیراز، کرمان توسعه و عمران استان کرمان، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد دماوند مربوط به تولید نیروی برق دماوند در کاهش شاخص فرابورس مؤثر بودند.

بنا به این گزارش، نماد‌های پربیننده در فرابورس ایران مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، پتروشیمی زاگرس، صنایع کاغذ پارس، و بیمه دی بودند.

به گزارش فارس، امروز با پیام ناظر بازار تمدید زمان سفارش‌گیری در نماد سیمرغ که امروز برای اولین بار سهام شرکت تولیدکننده تخم مرغ و جوجه مادر تخم‌گذار، سیمرغ در بورس عرضه شد تا ساعت ۱۳ با تمدید همراه شد.

امروز نماد‌های غنوش، شرکت‌های نوش مازندران، خاذین، یعنی سایپا آذین، بسویچ شرکت پارس سوئیچ با پیام ناظر بسته شده‌اند.

نماد امید، شرکت تامین سرمایه امید، نماد وخارزم، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، نماد خاهن، شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران، نماد خراسان، پتروشیمی خراسان، نماد وتوکا سرمایه‌گذاری توکافولاد، با پیام ناظر بازگشایی شدند.

امروز همچنین نماد سفار مربوط سه سیمان فارس مشغول حراج مجدد نماد معاملاتی قرار گرفت. نماد خریخت شرکت صنایع ریخته‌گری ایران بازگشایی شد.

نماد برکت مربوط به گروه دارویی برکت و حق تقدم این نماد با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین حراج مجدد نماد‌های معاملاتی سیدکو، سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، نماد کپشیر مربوط به پشم شیشه ایران، نماد غمهرا گروه تولیدی مهرام، و حق تقدم شرکت ارتباطات سیار ایران مشمول حراج مجدد قرار گرفتند.

امروز نماد وساخت مربوط به سرمایه‌گذاری ساختمان ایران تعلیق شد. نماد ولملت مربوط به شرکت واسپاری ملت، متوقف شد. نماد وبوعلی یک مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی متوقف شد.
_______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۱۱ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۹۹.۴ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.
_______________________________

نرخ رسمی ۴۷ ارز بانکی ثابت ماند
 
بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «یکشنبه دوم تیرماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۵۳ هزار و ۴۷۷ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۷۵۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۶۴ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۴۹۲ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۴۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۹۲ ریال، روپیه هند ۶۰۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۳۰۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۷۹۶ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۱۴۱ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۷۵ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۷۲۷ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۶۸۵ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۳۱ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۲۱۵ ریال، روبل روسیه ۶۶۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۸ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۱۱۰ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۹۹۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۸۴۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۷۷ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۷ هزار و ۵۵۰ ریال تعیین شد.

افزون بر این، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۹۶ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار ۲۲۹ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۱۱۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۶ هزار و ۷۲۰ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۳۶ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۶ هزار و ۲۳۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۴۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۱۰۶ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۱۳۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۳۷ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۰ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۰ هزار و ۵۸۹ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۶۳۰ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار ریال ارزش‌گذاری شد.
_______________________________

قیمت خودرو همچنان بر مدار کاهش
 
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: کاهش نسبی نرخ ارز و اخباری مبنی بر تکمیل خودرو‌های ناقص مانده کف کارخانجات و عرضه آن‌ها به مشتریان، عوامل اصلی کاهش قیمت چند میلیون تومانی خودرو‌های داخلی است.

موتمنی افزود: قیمت خودرو‌های داخلی روز گذشته با کاهشی در حد یکی دو میلیون تومان مواجه شد، اما در عمل خریداری وجود ندارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: به طور مثال دیروز قیمت پژو ۴۰۵ به ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۸۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۴۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سمند ۸۵ میلیون تومان اعلام شد، با این حال در عمل خریداری وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر خریداران عجله نداشته باشند، می‌توانند با چانه زنی همین خودرو‌ها را با قیمت‌هایی مناسب‌تر خرید کنند.

موتمنی یادآور شد: موج قیمت‌های کاذبی که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت امسال ایجاد شده بود، عده‌ای را تحریک کرد تا سرمایه‌ها و پول‌های مازاد خود را وارد این بازار کنند که به نابسامانی‌ها در بازار دامن زد.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران، کاهش نسبی نرخ ارز در روز‌های گذشته از یک طرف و ثبات نسبی قیمت‌ها سبب شده تا عده‌ای که به قصد بورس بازی و کسب سود پول‌های خود را وارد این بازار کرده بودند، کم کم به خروج خودرو‌های موجود در پارکینگ‌ها و فروش آن‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: پخش گزارش‌های متعدد از پارکینگ خودروسازان و خودرو‌های ناقص مانده در اخبار و خبر‌هایی مبنی بر رفع نقصی این خودرو‌ها و عرضه آن‌ها به مشتریان نیز سبب شده تا بورس بازان با پیش بینی کاهش بیشتر قیمت‌ها، در تصمیم خود مبنی بر عرضه خودرو‌های در پارکینگ مانده تعجیل کنند.

موتمنی تاکید کرد: وقتی عرضه خودرو به میزان کافی به بازار انجام شود، کاهش بیش از پیش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی همچنین نسبت به انتشار برخی اخبار مانند اعلام قیمت تمام شده برخی خودرو‌ها از سوی مسئولان، همچنین ورشکستگی شرکت‌هایی که پول‌هایی از مردم گرفته بودند انتقاد کرد و گفت: این گونه اخبار با ایجاد موج منفی، بر التهاب بازار می‌افزاید.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو به تاکید روز گذشته نهاد‌های نظارتی بر لزوم شفاف سازی قیمت‌ها و نظارت بر بازار انحصاری خودرو اشاره کرد و گفت: این شفاف سازی‌ها و نظارت‌ها باید باشد تا بازار تحریک و آشفته نشود.
_______________________________

هزینه خانوار‌های ایرانی ۵۰ درصد بیشتر شد
 
هزینه خانوار‌های ایرانی برای خرید مجموعه‌ای از کالا و خدمات در خردادماه سال جاری ۵۰ درصد بیشتر شده است.
 
گزارش‌های رسمی مرکز آمار از این حکایت داشت که تورم بار دیگر افزایش یافته و به روند رو به رشد خود در ماه‌های گذشته ادامه داده است. آنچه که اتفاق افتاده در نهایت به این منتهی شده که تورم سالانه با رشد ۳.۴ درصدی نسبت به اردیبهشت‌ماه به ۳۷.۶ درصد در خرداد ماه رسیده است.

این در حالی است که بررسی وضعیت هزینه‌ای خانوار‌های ایرانی در خردادماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته نشان داد که به طور میانگین ۵۰.۴ درصد هزینه‌های آن‌ها افزایش یافته است.

در بین کالا و خدماتی که مردم در ماه گذشته مورد استفاده قرار داده‌اند، بالاترین سطح تورم نسبت به خردادماه سال گذشته مربوط به دخانیات با ۱۰۹ درصد بوده است.

اما تورم در گروه خوراکی‌ها بیش از ۷۴ درصد گزارش شده که در این گروه "گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن" با ۹۶.۴ و "گوشت قرمز و گوشت ماکیان" ۹۵ و "ماهی‌ها و صدف‌داران" با ۱۰۷ درصد بالاترین تورم را داشته‌اند.

همچنین مسکن در مقایسه با خردادماه سال گذشته ۲۶ درصد، " شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی" با ۸۵ درصد و" لوازم خانگی" با ۸۳ درصد، "تفریح و فرهنگ" ۷۵ درصد افزایش هزینه دارند.

در بررسی تورم سالانه باید گفت که بالاترین سطح تورم به دخانیات با ۱۲۴ درصد اختصاص دارد و بعد از آن گوشت قرمز و گوشت سفید با بیش از ۷۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارد.
 
مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
_______________________________

مهم‌ترین فاکتور برای عبور از تحریم، قلم رسانه‌ها است
 
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: امسال در شرایط سختی هستیم که با کمک رسانه‌ها باید فضای کشور را به سمت تعامل برای رسیدن به موفقیت پیش ببریم.

بهرامن افزود: ما در کنار دولت هستیم و دولت هم کنار ما است. برای آبانماه که روز معدن است از الان برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: باید در شرایط کنونی از تمام ظرفیت‌های تولید استفاده کنیم. حمایت از تولید ملی و مصرف داخلی باید سرلوحه کار‌های ما قرار بگیرد.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: همه باید در کنار هم باشیم، به روز صنعت و معدن نگاه جشن داریم که باید از فعالان شاخص صنعت و معدن تجلیل کنیم.

بهرامن گفت: آینده‌نگری در بخش معدن برای مقابله با شرایط بحران را دنبال می‌کنیم و برنامه‌ای در استان یزد برای این موضوع داریم. مهم‌ترین فاکتور برای عبور از شرایط تحریم سخت کنونی، قلم رسانه‌ها است./۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات