۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۱۰۸۳۱
سرمقاله؛

مدال افتخار برای هر ایرانی

مدال افتخار برای هر ایرانی
سرنگون کردن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیرو‌های مسلح کشورمان، غیر از آن که مایه مباهات است، مدال افتخاری بر سینه هر ایرانی نشانده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، سرنگون کردن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط نیرو‌های مسلح کشورمان، غیر از آن که مایه مباهات است و مدال افتخاری بر سینه هر ایرانی نشانده، مسئله بزرگی است و رویدادی نیست که صرفا تا چند روز یا چند هفته پس از آن، به آن پرداخته شود، بلکه این موضوع، حاوی چند پیام و چند مسئله و مبیّن چند راهبرد کلیدی و مؤلفه امنیت ملی ایران اسلامی است که در پی می‌آید:

۱- مقام معظم رهبری چندین بار فرموده اند که ما به دنبال بمب اتم نیستیم و آن را مایه امنیت و اقتدار نمی‌دانیم. ماجرای سرنگونی پهپاد، مؤید خوبی برای همین موضوع است. دولت پاکستان بیش از ۲۰ سال است که بمب اتم دارد و حتی در واکنش به تخاصم مرزی با هند در موضوع کشمیر، آزمایش اتمی انجام داده است، اما جنگنده‌های آمریکایی بدون هماهنگی با دولت پاکستان، بار‌ها مناطقی از شمال این کشور را بمباران کرده اند و آب هم از آب تکان نخورده است.
 
این در حالی است که اقدام پیش دستانه پدافند هوایی ما، کلا زمین بازی را عوض کرده و کار به جایی رسیده است که مقامات آمریکایی به جای استفاده از ادبیات پیشین خود که «برای تأمین منافع هر جا لازم باشد عملیات می‌کنیم»، به وضعی افتاده اند که اثبات کنند ما اصلا در حریم ایران نبوده ایم و طرف ایرانی اشتباه کرده است.

صرف نظر از دروغ بودن این ادعای آمریکایی‌ها، نکته قابل توجه، آن است که دولتمردان آمریکا، گویا به صورت پیش فرض احترام حاکمیت مطلق سرزمینی ما را پذیرفته اند و به جای آن که بگویند لازم بود تجسس کنیم، می‌گویند ما اصلا در حریم شما تجسسی نکرده ایم!

۲- از سوی دیگر، ماجرای سرنگونی پهپاد، اثبات خوبی بر این واقعیت است که جنگ نمی‌شود و مذاکره هم نمی‌کنیم. ترامپ گفته است که تنها ۱۰ دقیقه قبل از حمله به ایران، آن را متوقف کردم. نه تنها ایرانیان، که هرکس حداقلی از درک سیاسی را دارا باشد به این حرف می‌خندد. کسی که قصد حمله دارد، با اعلام قبلی، باعث ایجاد آمادگی در حریف نمی‌شود. ترامپ تنها می‌خواهد نپذیرد که شکست خورده و سیاست هایش، موجب تحقیر آمریکا در منطقه شده است.

۳- آنچه موجب پیشبرد مقاصد آمریکا در نقاط مختلف جهان است، نه قدرت نظامی که هیمنه و ژست ابرقدرتی است. هژمونی جهانی آمریکاست که باعث می‌شود بدون درگیری و یا با درگیری محدود، بتواند اهداف بزرگی محقق کند و اقداماتی مانند تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که پس از انقلاب اسلامی به وقوع پیوست، از آن رو کاملا درست و بجاست که موضع آسیب پذیری آمریکا یعنی همین هژمونی را هدف قرار داده و اصطلاحا تیری است که در چشم اسفندیار نشسته است. سرنگون کردن پهپاد نظامی آمریکا دقیقا اقدامی از همین جنس است. هسته مرکزی تفکر جمهوری اسلامی اقتضا می‌کند که ما نه اهل تعدی به دیگرکشور‌ها باشیم و نه هرگونه تجاوزی را تحمل کنیم. به تعبیری نه ظلم می‌کنیم و نه منظلم می‌شویم.

۴- رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های کوچک حاشیه خلیج فارس، گاهی حرف‌های نامربوطی راجع به ایران اسلامی می‌زنند، اما با وضع موجود، احتمالا تا مدت‌ها خبری از سر و صدای دولت جعلی و غاصب صهیونیستی و نوکران منطقه‌ای اش نباشد، چون آن جا که عقاب پر بریزد، از پشه لاغری چه خیزد؟ اگر هم صدای مبهمی به گوش رسد، جز خنده بر لب شنوندگان چیزی نخواهد نشست چرا که بزرگتر آن‌ها اینگونه سیلی خورد و عقب نشینی کرد چه برسد به دست نشانده‌های حقیر منطقه ای! /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: رسالت
ارسال نظرات