۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۶۱۱۰۱۷
در نطق میان دستور وکلای ملت مطرح شد؛

ولنگاری فرهنگی ربطی به فشار اقتصادی ندارد | لزوم توجه دولت به معیشت مردم

ولنگاری فرهنگی ربطی به فشار اقتصادی ندارد | لزوم توجه دولت به معیشت مردم
یکی از نمایندگان مجلس از بی توجهی دست اندرکاران حوزه فرهنگ به دغدغه رهبر انقلاب در حوزه ولنگاری فرهنگی انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه چهارم تیرماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایثراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور مجلس به شرح ذیل است:

فشار اقتصادی بهانه‌ای برای بی توجهی به آموزش و فرهنگ شده است

فرهاد فلاحتی نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با سلام به ملت بزرگ ایران و مردم نجیب و فهیم حوزه انتخابی قائنات و زیرکوه، گفت:یاد شهیدان بهشتی و یاران مخلص آن‌ها گرامی باد، در سه حوزه بین المللی، ملی و منطقه‌ای نکاتی را به عرض می‌رسانم.

وی افزود: در جهان معاصر شاهد به بن بست رسیدن سیاست‌های کدخدای جهان هستیم، علیرغم هیمنه پوشالی آمریکا مجسمه به ظاهر قدرتمند آزادی، در حال خرد شدن است؛ ضرر، متوجه که کشور‌های پیرامونی استعمارگر است و برد، از آن کشور‌های مستقل وظلم ستیز است.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: ما مفتخریم که هژمونی فرهنگی اسلام را در جهان بنا کرده ایم و معادلات مهم عرصه بین الملل را رقم می‌زنیم. پیروزی مقاومت عراق، سوریه، لبنان و فلسطین، حفظ تمامیت ارضی کشور‌های همسایه و ساقط شدن پهپاد فوق پیشرفته آمریکا همه نشانه نقش موثر جمهوری اسلامی ایران است که همه را مدیون شهدا و پایمردی مردم هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: دیگر ناو‌های هواپیما و زیردریایی‌های نظامی آمریکا ایجاد رعبی نمی‌کند، دیگر معامله قرن به راحتی جوش نمی‌خورد، دیگر "جان بولتون" هم ترامپ را نمی‌تواند وادار به عملیات جنگی کند؛ چون از آمریکا نامی مانده و ایران کشور ۴۰ سال قبل نیست.

فلاحتی خاطرنشان کرد: نظام اسلامی ایران به بلوغ چهل سالگی رسیده است، اگرچه لطمات و صدمات زیادی از ناحیه استکبار دیده ایم؛ اما به قوه‌ای توانا و کشوری دانا بدل شده ایم که در رشد علم و فناوری و تربیت نیروی انسانی ماهر، تولید ثروت و دانش به اذعان نهاد‌های بین المللی در رتبه‌های ۱ تا ۱۵ جهان قرار گرفته ایم، اما از آسیب‌های جدی در رنج هستیم که درمان آن در اختیار خودمان است.

وی بابیان این که خواسته یا ناخواسته خودمان هم به خودمان رحم نمی‌کنیم، ادامه داد: گاهی با مدیریت‌های غلط یا ضعف‌های مفرط، بانی فشار مضاعف بر ملت عزیزمان می‌شویم. دولت واداده، وادادگی به ارمغان می‌آورد و تعصبات حزبی و گروهی، سخت گیری و خامی است؛ نتیجه این دو مقدمه باعث قفل شدن بسیاری از کار‌ها می‌شود.

فلاحتی با اشاره به موضوع مسکن مهر تاکید کرد:آن یکی دولت مسکن مهر می‌سازد و هزاران نفر صاحب خانه می‌شوند؛ این یکی دولت مسکن مهر را می‌خواباند، آن را مزخرف می‌نامد و اجاره خانه‌ها سر به عرش می‌ساید، آن وقت به توجیه این اشتباه گفته می‌شود که ارزش پول ملی پایین آمده است، قیمت ملک بالا نرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم مطرح کرد: ۱۴ میلیارد دلار بی زبان را از صندوق توسعه ملی برای سفره مردم برمی‌دارند؛ بدون آنکه حتی یک برگ گزارش به مجلس بدهند، بخشی از آن برای تولید سیگار می‌رود و بخشی دیگر به ناکجا آباد می‌رود. ما می‌مانیم و پولی که از صندوق برداشته شده است و سفره‌ای که از مردم خالی مانده و البته شکم‌هایی که از رانت و فساد بالاتر آمده است.

وی با بیان اینکه مردم از فشار اقتصادی در ستوه هستند، اما به خاطر آرمان‌ها تحمل می‌کنند، گفت:مردم فساد در عرصه اقتصاد، تجارت و فرهنگ را هرگز برنمی تابند. دولت می‌گوید در تحریم هستیم، درست. می‌گوید اقتصاد در تنگنا است، درست. آیا ولنگاری فرهنگی هم زاییده تحریم است؟ نه زاییده تهاجم است. راه مقابله با تهاجم همکاری با دشمن است یا برهم ریزی داخلی.

فلاحتی ادامه داد: رهبری ملت به سند ۲۰۳۰ محکم نه گفته اند؛ اما حضرات دولت علیرغم دستورکتبی معاون اول در خلوت، آن کار دیگر می‌کنند. چون باورشان پیاده سازی ۲۰۳۰ است در همه ابعاد آن. تازه هنوز نه صدا و سیما، نه روزنامه، نه خبرگزاری‌ها هیچ کدام به ابعاد سند جامع ۲۰۳۰ نپرداخته اند تا وخامت اوضاع کشور در فضای رهاشده سایبری، در ساختار معیوب آموزش و پرورش، در کلاسداری برخی از اساتید لائیک واضح گردد؛ تنها صدای قرای ولایت است که ما را هشدار می‌دهد که هدف دشمن "تقی‌زاده "سازی هاست.

وی در ادامه افزود:دوستان به راستی" تقی زاده ها"ی منظور رهبری چه کسانی هستند؟ تازه سختی کار جایی است که "تقی زاده"‌های امروز شفاف حرف نمی‌زنند. تظاهرشان با سجاده و تسبیح است. شعار سند تحول بنیادین می‌دهند و باورشان سند ۲۰۳۰ است. شعار حفظ محیط زیست می‌دهند و کارشان تخریب محیط فکر است.

فلاحتی تاکید کرد: اقتصاد و فشار بر اکثریت بهانه‌ای شده است برای بی توجهی به آموزش و فرهنگ و حامی برای نفوذ اراذل مبتذل در مدیریت‌های کلان فرهنگی.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: شرمنده همه مردم عزیز و نجیبم در شهرستان‌های قائنات زیرکوه هستم. چرا که در هیچ عرصه‌ای از انقلاب کوتاهی نکرده اید. اما کوتاهی برخی مسئولان به شدت آزارتان می‌دهد. جاده قائم -بیرجند علیرغم وعده‌های دکتر نوبخت و وزیر راه و شهرسازی، هیچ سمتی به بهبودی نزدیک‌تر نشد. کاش به قدر یک چهارم اعتبار تخصیصی بزرگراه شمال را به این مهم هم می‌پرداختیم تا جان مردم گرفته نشود.

وی تاکید کرد: قائنات سال هاست رها شده و فرزندان مظلوم من و شما در این بی امکاناتی مفرط، حافظه مرز سرزمین شرق هستند. آقای وزیر دفاع، دستوراتتان راه به جایی نبرده و خواسته رهبری تحقق نیافت. به همت یزدان با همه پیگیری‌ها، قفل بر در، مانده و وزیر کشور از افغانستان هم عقب مانده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد:بیمارستان قائن و بیمارستان اول زیرکوه منتظر اهتمام وزیر بهداشت است. منطقه نمونه گردشگری قائن هنوز تکلیف تعیین تکلیف نشده است. میراث فرهنگی کجای کار است؟ میدان سیکل ترکیبی شهید کاوه قائنات نیازمند فاز بخار است. وزیر محترم نیرو! تولید برق و صرفه‌جویی در هزینه‌ها وظیفه شماست چرا آن را جدی نمی‌گیرید.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: قائنات و زیرکوه با داشتن بیشترین بیمه شدگان تامین اجتماعی در استان نیازمند بیمارستان تامین اجتماعی است. آقای وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی حق کارگران به گردن شماست؛ به نیرو‌های خرید خدمات آموزش و پرورش در همه کشور از جمله قائنات و زیرکوه ظلمی مضاعف می‌شود وزیر آموزش و پرورش این ظلم متوجه شما است.

رییس دستگاه قضا مبارزه با فساد را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند

محمدرضا عارف نماینده مردم تهران در پارلمان در نطق میان دستور خود با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر هفتم تیر گفت: در این چند دقیقه و به نمایندگی از مردم، مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های پیش روی کشور که بیشترین تاثیر را بر زندگی هموطنان‌مان دارد را با شما مطرح و مسئولیت و تعهدمان را در قالب سه محور بازگو می‌کنم.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه امروز سیاست راهبردی نظام در پرهیز از تنش‌آفرینی و جنگ و تن ندادن به مذاکره، بیش از هر زمان دیگر نیازمند اقتدار، صبر، شکیبایی راهبردی و همبستگی ملی است، افزود: در عرصه خارجی، از آنجا که تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای جایگاهی در دکترین دفاعی کشور ندارد، ما نیازمند آنیم که هدف میان مدت کشورمان مبتنی بر حفظ برجام و عدم بازگشت مجدد به شورای امنیت را از طریق تقویت مسیر دیپلماتیک دنبال کنیم.

وی ادامه داد:، اما راهبرد سیاست خارجی کشور، نیازمند مقاومت، تقویت تاب آوری و صبر راهبردی، همبستگی ملی و ارتقاء سرمایه اجتماعی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: با ۴۰ سال سابقه حضور در دولت و مجلس، در دانشگاه و در میان جوانان و مردم، هیچ گاه لزوم بازآفرینی سرمایه اجتماعی را همچون امروز، مهم و حیاتی ندیده‌ام.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ملجس دهم، افزود: سرمایه اجتماعی دربردارنده اعتماد عمومی است و اعتماد عمومی مردم در درجه اول، نیازمند عزم و باور جدی به مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است؛ با یک رویکرد فراگیر و عزم جدی در مبارزه با فساد، می‌توان مدیریت کشور را از بحران ناکارآمدی و اعتماد مردم را از ورطه نا امیدی نجات داد.

عارف ضمن آرزوی توفیق برای رییس جدید قوه قضاییه گفت: انتظار می‌رود ایشان مبارزه با فساد را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و در مسیر بازگشت اعتماد از دست رفته مردم، ثابت قدم باشند؛ لازم است دولت و مجلس هم به پیشبرد سیاست‌های ضد فساد متعهد باشند و در این مسیر هیچ مصلحتی را مقدم و بالاتر از مبارزه با فساد و رانت قرار ندهند.

وی یادآور شد: در برنامه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم، بحث مبارزه با فساد و بازآفرینی اعتماد عمومی را سرلوحه برنامه‌های آتی و به عنوان یک شاخص کلیدی در انتخاب و معرفی افراد، مبنا قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در کنار حیاتی بودن بازآفرینی اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، توجه به زندگی و معیشت مردم، دومین سیاست مهم و البته چالش جدی کشور است، تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌های نادرست و ناهماهنگ و چالش‌های ناکارآمدی در نظام اداری کشور، تاثیری فراتر از تحریم‌ها بر اقتصاد و زندگی مردم داشته است و اساسا، اثرات سوء تحریم‌ها به واسطه چالش‌های سیاست‌گذاری در کشور، فراگیر شده؛ رشد اقتصادی پایین و نابرابری در جامعه مهمترین نگرانی‌های راهبردی کشورمان، تنها حاصل تحریم‌های تحمیل شده نبوده، بلکه نتیجه سیاست گذاری‌های غلط و عدم استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، در به کارگیری منابع ارزشمند کشور است.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر اصلاح ساختار اقتصادی و مدیریتی کشور، کانون توجه مدیران و سیاست گذاران قرار نگیرد، حتی با رفع تحریم ها، توفیقی در حل بحران اقتصادی و رفع تنگنا‌های معیشتی مردم حاصل نخواهد شد باید ضعف مدیریتی و سیاست گذاری به خصوص در حوزه‌های اقتصادی را پذیرفت و در جهت اصلاح ساختار‌ها و کنار گذاشتن مدیران بی انگیزه، محتاط، منفعت طلب و ناکارآمد و البته حمایت و پشتیبانی از مدیران سالم، توانمند و با انگیزه، رویکردی جدی را آغاز کنیم، متاسفانه قانون منع به کارگیری بازنشستگان عملا از کارکرد و روح اصلی خود خارج شده و صرفا به رعایت صورت و ظاهر آن اکتفا شده است.

وی افزود: از آقای رییس جمهور تقاضا داریم که استفاده از جوانان با تجربه و موفق را به عنوان الزامی برای خروج از بحران مدیریت در کشور مورد توجه جدی قرار دهد و به وزرای خود تذکر دهند که رفع تکلیف با به کارگیری عده قلیلی از جوانان آن هم بدون توجه به تجارب مرتبط، جفا به مدیریت کشور است و مسئولیت نابسامانی‌ها را بیش از پیش متوجه دولت خواهد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه در کنار مبارزه فراگیر با فساد و تحول در نظام مدیریتی و انتخاب مدیران شایسته، سومین رویکرد مهم برای گذر از این شرایط سخت تاریخی و مقابله با زیاده خواهی آمریکا و متحدانش در منطقه، توجه به همبستگی ملی و مشارکت همه جریانات درون نظام در مدیریت این مسیر سخت و دشوار است.

عارف ادامه داد: از همه جریانات سیاسی، کارگزاران و دولتمردان و مدیران ارشد و شما نمایندگان مردم می‌خواهم، ایجاد همبستگی و وحدت ملی و فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت همه اقشار و جریانات سیاسی درون نظام را جدی بگیریم و به طور مشخص در شرایط امروز، همبستگی و اقتدار ملی می‌تواند در سایه رفع حصر، رفع محدودیت ها، حل و فصل وضعیت پرونده‌هایی نظیر پرونده فعالان محیط زیست و اعتماد به فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد ارتقاء یابد و منشور برادری و تفاهم و گفت و گوی ملی شکل بگیرد.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمایت از نشست‌های قانونی و تامین امنیت آنها، وظیفه مفروض است، تصریح کرد: وزارت کشور و نیرو‌های انتظامی و امنیتی باید برای تامین آزادی‌های قانونی مردم و کنشگران سیاسی، اجتماعی، صنفی و فرهنگی، همه توانایی‌های خود را به کار گیرند و شک نکنیم که این مهم، به تقویت انسجام ملی و بازسازی اعتماد عمومی کمک خواهد کرد در این رابطه تجربه ما در دولت اصلاحات نشان می‌دهد، در اوج مشکلات بین المللی و تنگنا‌های اقتصادی، امید و سرمایه اجتماعی مردم در کنار همبستگی و همراهی مدیران، می‌تواند شرایط سخت را به رونق و اصلاح پیش ببرد و باید از آن تجربه ارزشمند در کنار هم قرار گرفتن جریانات و شخصیت‌های اصیل نظام، استفاده کنیم.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ضمن تشکر از همکارانم در مجلس، از همه تقاضا دارم امسال پرتوان‌تر و جدی تر، توجه به مسایل و چالش‌های کشور را از نگاه ملی مورد توجه قرار دهیم تا در این سال سخت، ضمن به رسمیت شناختن رقابت سالم دو جریان اصیل انقلاب در رویکرد‌های ملی همچون مبارزه فراگیر با فقر و فساد و تبعیض، اصلاح ساختار اقتصادی، ایجاد همبستگی ملی و بازآفرینی سرمایه اجتماعی، فارغ از مواضع حزبی و سیاسی تلاش کنیم.

دولت با اختصاص ۱۴ میلیارد دلار فشار اقتصادی بر خانوار‌ها را کاهش دهد

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در بهارستان در نطق میان دستور خود ذوالقدر ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای گرانقدر آن به ریاست محترم قوه قضائیه از بیان حافظ عرض می‌دارم که "وان مواعید که کردی مرواد از یادت"، گفت: آقای رییسی، درباره فصل‌الخطاب کردن قانون و پرهیز از سلیقه‌گرایی و اهتمام به پیشگیری از جرائم، روان‌سازی چرخ‌های قوه و خدمت‌رسانی مطلوب‌تر به مردم حرف‌های خوبی زده‌اید که منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: از زحمات سپاه محترم پاسداران و ارتش محترم جمهوری اسلامی در منهدم کردن پهپاد دشمن دیرین این مرز و بوم و تلاش‌های قابل ارج نیرو‌های مسلح برای تداوم امنیت و آرامش در کشور عزیزمان قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: یقینا لازم است همان‌گونه که نیرو‌های مسلح برای تداوم امنیت و آرامش در سطح ملی عمل می‌کنند، در درون کشور نیز آن‌گونه عمل شود؛ از این رو از نیرو‌های محترم انتظامی می‌خواهم که با سعه صدر و با مدارای هر چه بیشتر با شهروندان برخورد کنند تا امنیت و آرامش با مفهوم حقیقی و آن طور که زیبنده حقوق شهروندان است و همان‌گونه که رسول اسلام (ص) می‌فرمایند " مُدَارَاةُ اَلنَّاسِ نِصْفُ اَلْإِیمَانِ وَ اَلرِّفْقُ بِهِمْ نِصْفُ اَلْعَیْشِ" مدارا کردن با مردم نیمی از ایمان است و ملاطفت با آن‌ها نیمی از زندگی. در برخورد با مردم، شهروندان و دستفروشان آن را عملیاتی کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ریاست محترم مجلس و همکاران عزیز در نطق و تذکرات مکرر خواهان آن بوده‌ایم که موضوع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم با سرعت بیشتر و به درستی سامان یابد. افزایش حقوق کارکنان دولت متناسب با نرخ تورم و پرداخت مطالبات جامعه کارگری را در مصوبات بودجه ۹۸ لحاظ کردیم، از دولت می‌خواهیم با اجرایی نمودن آن تا حد قابل توجهی شرایط اقتصادی حاکم را ترمیم کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: علیرغم تأکیداتی که بر ضرورت پرداخت بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف وجود داشت، متأسفانه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نهادی بین نسلی که وظیفه جوابگویی به مخاطبان خود در حال و آینده را دارد به واسط عدم پرداخت بدهی‌های دولت با مشکلات بسیاری مواجه است.

ذوالقدر افزود: همکاران محترم؛ تخصیص اعتبار ۱۴ میلیارد دلاری برای تأمین کالا‌های اساسی را مصوب کردید و اینک از دولت محترم انتظار داریم با تخصیص به موقع این اعتبار بخشی از بار مالی و فشار اقتصادی وارد بر خانوار‌ها را با تأمین کالا‌های اساسی با قیمت مناسب و با نظارت دقیق کاهش دهد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آقای رییس جمهور؛ دو هزار میلیارد تومان جهت اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان کفایت نمی‌کند، امید است دولت آموزش و پرورش را از نظر تأمین منابع مالی و انسانی در اولویت قرار دهد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد مدارس کشور در بافت‌های فرسوده قرار دارد باید قبل از هر اتفاق ناگواری مدارس بازسازی و مقاوم سازی شود، گفت: همکاران محترم؛ وظیفه و رسالت ما به عنوان وکلای مردم تأمین مطالبات با هدف افزایش سطح کیفی و معنوی زندگی و رضایتمندی آن‌ها است، اما در این میان کودکان که صدایی برای مطالبه‌گری و بیان خواسته‌هایشان ندارند حقوق‌شان مکرراً نادیده گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه طرح جمع‌آوری کودکان کار در حال اجرا است، اما نمی‌خواهیم ماحصل این کار صرفاً حذف کودکان از چهره شهر و کشاندن آن‌ها به زیرزمین‌ها برای بهره‌کشی باشد. باید طرح بهزیستی صرفاً خلاصه به جمع آوری نباشد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آموزش مهارت و تحصیل این کودکان و تأمین حداقل‌های زندگی آن‌ها انجام شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از قوه قضائیه انتظار داریم ساز و کار قضایی برای برخورد با کودک همسری در نظر گرفته شود که شاهد این موضوع در کشور نباشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به مشکلات تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، افزود: از دولت می‌خواهیم برای رفاه هر چه بیشتر شهروندان بدهی‌های مرتبط با بخش قطار شهری را هر چه زودتر پرداخت کند تا زیرساخت‌های لازم برای بخش حمل و نقل عمومی تأمین گردد.

ذوالقدر ضمن تشکر از مواضع خردمندانه و حکیمانه رهبری معظم انقلاب در مواجهه با تحرکات شرارت محور آمریکایی، اسرائیلی و برخی مرتجعین منطقه‌ای که در پی آتش افروزی هستند، تصریح کرد: از دولت محترم و سربازان خط مقدم دیپلماسی می‌خواهم که با فعالیتی افزون‌تر، روشنگری در عرصه بین‌الملل و در سایه حفظ ارتباطات با کشور‌های اروپایی و تنش‌زدایی با کشور‌های منطقه، آمریکا را در فرآیند اجماع جهانی بر علیه ایران ناکام سازد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌ها در سایه وحدت، همبستگی ملی و اعتماد فزونی مردم به حاکمیت حاصل می‌شود که رمز آن جلب رضایت همه جانبه مردم و کاهش فشار بر آن‌ها است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم‌های جدید اعلام شده از سوی ترامپ که نسبت به رهبری و دفتر ایشان و وزیر امور خارجه و تعدادی از فرماندهان کشور اعلام شد از لسان حافظ می‌گویم‌ای ترامپ عَرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.

من نگرانم کج اندیشان و کم اندیشان به انقلاب ما آسیب برسانند

جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ، تکاب در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، در بیان دلیل بکار بردن واژه اضطرار برای نطق‌های اضطراری، گفت: این اصطلاح به سرنوشت انقلاب برمی گردد که بدان وفادار هستم و افتخار می‍‌کنم و شاید از زمانی به آن پیوسته ام که ۱۰ سال بیشتر نداشتم.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ، تکاب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه امیدوارم پژواک نکته‌ای که می‌خواهم بدان اشاره کنم به نخبگان بیرون برسد، ادامه داد: ما چند انقلاب بزرگ در دنیا داشتیم در قالب برداشت‌های خودم سرنوشت آن‌ها را منظومه بندی می‌کنم و نگاهی هم به انقلاب خودمان خواهیم انداخت که چه مسیری را طی می‌کند.

محبی نیا تصریح کرد: یکی از انقلاب‌های بزرگ جهان که با صفت کبیر شناخته می‌شود انقلاب فرانسه است که سال ۱۷۸۹ نزدیک به یکصد سال فرانسه نظام سیاسی اش بین جمهوریت، امپراطوری و استبداد جریان داشت، دور پیدا کرد در نهایت دستاویزی شد برای لیبرالیسم که الان ماحصل تلاش چند صد ساله بعضی از نخبگان نظام‌های سیاسی است که عملکردش را در حوزه اقتصاد، تجارت و ارتباطات و سلطه جهانی و امثال آن‌ها می‌بینیم.

وی افزود: انقلاب فرانسه بعد از پیروزی دچار یک دوره وحشت و ترور شد، ژولیوس پیه رهبر ژاکو ون‌های نزدیک به سی هزار نفر را با گیوتین سر زد تا به انقلابش و سرزمینش آزادی و امنیت ببخشد.

محبی نیا اظهار کرد: انقلاب بعدی، انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ است، هنوز هم سیبری هم به عنوان نماد استبداد، تبعید و تجاوز به حقوق انسان با ما سخن می‌گوید، بلشویک‌ها نظام سیاسی را در دست گرفتند و هزاران هزار بیشتر انقلاب فرانسه را قتل عام کردند و حاصل کار آن بعد از ۷۰ سال شعار عدالت آمده حکومت مبتنی بر ناسیونالیسم روسی را پرچمش را علم کرده است که پایانی بر این انقلاب بود.

وی عنوان کرد: انقلاب ۱۹۴۹ چین را در نظر بگیرید که تحت عنوان انقلاب فرهنگی نزدیک به ۴۵ میلیون نفر آواره شدند، کشته شدند و زندگیشان را از دست دادند تا بورژوازی و فرهنگ و نگاه بورژوایی از ذهن‌ها زدوده شود یعنی تصورشان بر این بود که برای همیشه نگاه‌های بورژوازی را از تاریخ پاک خواهند کرد و جهان را دست نگاه دهقانی خواهند سپرد.

محبی نیا خاطرنشان کرد: الان آخر این انقلاب رسیده از نگاه‌های ایدئولوژی و سیاسی به یک تضاد تجاری رسیده است و کانفلیکت‌هایی که بین چین و آمریکا در دنیا این سو و آن سو می‌پرد.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران با وجود همه مسائل، مشکلات و مواردی که سر راهش بوده است نسبت به پیاده کردن حدود الهی و تامین آزادی مردم، استقلال و نگاه جمهوری و اسلامی پیش آمده و، اما الان نگرانیم که انقلاب اسلامی ما آیا در مسیر پیش می‌رود یا نمی‌رود؟

محبی نیا یادآور شد: خدای ناکرده دره‌های عمیق جهالت و قله‌های بلند نخوت و غرور که حاصل کار انقلاب نیست و در آموزه‌های انقلاب جایی ندارد خود را به رفتار، نگاه و دغدغه‌های انقلابی تحمیل کند، به دغدغه‌هایی که بچه‌های ده ساله را به پنج، شش سال قبل از انقلاب و اصحاب انقلاب را در زندان‌ها شکنجه‌ها دیدند، ترور کردند و کشتند به شهادت رساندند و جنگ را به ما تحمیل کردند که ما به حریتی که مورد نظر ائمه اظهار و علی بن ابیطالب است، برسیم، آیا جامعه و نخبگان ما الان حر هستند یا گرفتار تملق، سفله پروری و مداخله هستند؟

وی تاکید کرد: آیا امروز در جامعه ما کسانی که سفله پروری را عادت خویش کرده اند چاپلوس هستند برخلاف واقعیت‌ها و قسمی که خورده اند در قوه تقنینی، دولت و قوه قضائیه با سوار شدن بر مرکب چاپلوسی به سمت می‌رسند یا اینکه انسانی‌هایی که زبانشان تیز است، نگاهشان دقیق است و خودشان را در خدمت به انقلاب، اسلام، تدین، شریعت و آزادی بکار گرفته اند به پیش می‌روند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم، مطرح کرد: من نگرانم کج اندیشان و کم اندیشان به انقلاب ما آسیب برسانند، کم اندیشان کسانی هستند که دچار افراط هستند، روابط بین الملل ما را مقام معظم رهبری نمی‌خواهند با همه در جنگ باشیم و بدون شک عزت انقلاب را می‌خواهند، اما برخی می‌خواهند ما با همه بجنگیم، این درست نیست.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما نباید دچار افراط باشیم در داخل و مدیریت کشور در این که با مجرمان و خطاکاران نباید برخورد خارج از عدل کنیم، این فیلمی که نسبت به نیروی انتظامی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، امیدوارم صحت نداشته باشد، اما اگر صحت داشته باشد وای به حال ما.

تحرک غیرقانونی آمریکا، خلیج فارس را گورستان آن‌ها خواهد کرد

عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم چابهار، نیک شهر و کنارک در خانه ملت در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و آرزوی توفیق برای رییس این قوه و قضات گفت: از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با اقتدار هر متجاوزگری از هر کشوری را بدون هیچگونه واهمه و ملاحظه مورد هدف قرار می‌دهند تشکر می‌کنم.

نماینده مردم چابهار، نیک شهر و کنارک در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکای جنایتکار بداند که کوچکترین تحرکی در منطقه، اول خود و بعد همدستانش برای همیشه پشیمان می‌شوند و خلیج همیشه فارس گورستان آن‌ها خواهد شد.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی در استان سیستان و بلوچستان به خصوص در جنوب استان خدمات و اقدامات ارزشمند زیادی انجام داده، اما هنوز محرومیت زمان قبل از انقلاب در حوزه انتخابیه مشهود است و با وجود دریا، شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند، ۵۰ درصد جمعیت شهری و ۵۰ درصد جمعیت روستایی فاقد آب شرب هستند و با تانکر برای هر نفر ۱۵ لیتر آب در شبانه روز تخصیص می‌یابد که نبود آب شرب باعث مرگ فرزندان منطقه شده است که با احداث چندین آب شیرین کن مشکل مردم حل می‌شود.

ایران نژاد ادامه داد: ۵ سد بزرگ در حال آبگیری و یک سد با ۸۰ درصد پیشرفت ساخت استان در حوزه انتخابیه اینجانب قرار دارد و بیشترین کشت جالیزی در این شهرستان‌ها است و بیش از ۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که نیازمند استقلال اداره کل کشاورزی و اداره کل آب منطقه‌ای استان است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: با توجه به جمعیت ۵۰۰ هزار نفری حوزه انتخابیه و کمبود شدید نیروی انسانی در آموزش و پرورش باعث تراکم دانش آموزی هر کلاس ۳۰ الی ۴۵ نفر و تدریس چند پایه برای هر معلم است که نیاز به استخدام سریع نیرو‌های انسانی بومی است و کمبود فضای آموزشی نیز از دیگر معضلات منطقه است که فضا‌های موجود غیر قابل استفاده است.

وی افزود: در زمینه بهداشت و درمان در دولت فعلی با همت وزارتخانه، اقدامات خوبی صورت گرفته که جا دارد از وزیر سابق و وزیر فعلی تقدیر و تشکر کنم، اما به علت عمق محرومیت، اقدامات کافی نبوده و تأثیری در ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در چابهار و ساخت بیمارستان در قصرقند و سایر بخش‌ها به علت بعد مسافت و بیمارستان منطقه چابهار از نیاز‌های ضروری است، از سوی دیگر تجهیز آزمایشگاه‌ها و مراکز جامع سلامت روستایی را خواستاریم.

ایران نژاد همچنین در حوزه راه ارتباطی عنوان کرد: یکی از معضلات حوزه انتخابیه نبود اتوبان در اکثر شهرستان‌ها است در حالی که منطقه آزاد و منطقه چابهار بسیار مناطق مهمی هستند که رفت و آمد در آن‌ها منجر به خسارت جانی و مالی در این مسیر‌ها شده است از سوی دیگر جاده ساحلی کنارک به جاسک که در ابتدای انقلاب به عنوان جاده دسترسی بازسازی شد و احداث آن از سال ۸۹ کلنگ زنی شد تنها ۴۰ درصد پیشرفت کرده در حالی که در مسیر جاده مکران قرار دارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس اظهار کرد: در خصوص سهمیه سوخت خودرو‌ها که ماهیانه ۲۰۰ لیتر است، باید گفت به علت گستردگی و پراکندگی شهر‌ها و وسعت جغرافیایی بالای استان که بعضا ۷۰۰ کیلومتر است، جوابگوی این چند روز نیست از این رو ساماندهی سهمیه سوخت را جهت سهولت در دسترسی خواستاریم.

وی تأکید کرد: تاکنون گاز این نعمت خدادادی در حوزه انتخابیه فعال نشده که از وزیر نفت می‌خواهیم دستور ویژه صادر شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نباید در کنار شهر چابهار، ۷۰ هزار حاشیه نشین از امکانات اولیه آب و برق محروم باشند همچنین توسعه برق روستایی را خواستاریم. بالاترین نرخ بیکاری در کشور در حوزه انتخابیه ما است که جوانان تحصیلکرده هنوز بیکار هستند. /۸۵۶/
ارسال نظرات