۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۱۱۵۳۰

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۹ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۹ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تلاش اروپایی‌ها برای عملیاتی شدن اینستکس سرعت گرفته است، شرایط لازم برای عملکرد پایدار این کانال مالی را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۹ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

عقب‌نشینی ۴۴ واحدی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه ۹ تیر۹۸) ۴۴ واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم ۲۴۸ هزار و ۵۳۳ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۲۲۶ و احد رشد کرده و به رقم ۵۸ هزار و ۵۹۰ واحد رسید. ارزش روز بازار، امروز به بیش از ۹۴۴ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از ۳.۲ میلیارد برگه بهادار، سهام و حق‌تقدم در قالب ۳۲۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۸۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۱۲ واحد افت کرده و به رقم ۷۰ هزار و ۱۸۱ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۱۵۴ واحد رشد داشته و به رقم ۳۹ هزار و ۹۹۴ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۱۸۷ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۲۸۰ هزار و ۹۲ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس ۲۴ واحد افت کرده و به رقم ۱۸۵ هزار و ۷۱۳ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس ۱۲۸ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۸۲ هزار و ۶۵۵ واحد رسید.

امروز نماد‌های اخابر، شخارک، پارس، وغدیر در تقویت شاخص بورس اثرگذار بوده‌اند و نماد‌های فولاد، پارسان، رمپنا در کاهش شاخص بورس مؤثر بوده‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس تهران مربوط به شرکت‌های خودرو، بانک، فولاد، مس و سیمان بوده‌اند.

نماد‌های پربیننده مربوط به شرکت‌های سایپا، بانک تجارت به قیمت هر سهم ۴۱۸ ریال، سرمایه‌گذاری صدر تأمین، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، سیمان فارس و خوزستان، ملی صنایع مس ایران و بانک صادرات به قیمت هر سهم ۴۳۰ ریال از نماد‌های پربیننده بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۵ واحد رشد کرده و به رقم ۳ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ۱۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱.۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و سایر اوراق مالی در قالب ۲۲۲ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۵۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های میدکو، شراز، زاگرس، سمگا، سرچشمه در تقویت شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشته و نماد‌های کگهر، کرمان، در کاهش شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر، پتروشیمی زاگرس، صنایع کاغذ پارس و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار، تعلیق نماد معاملاتی ولیز۱ مربوط به شرکت لیزینگ ایران انجام شد.

همچنین نماد‌های ونفت مربوط به سرمایه‌گذاری صنعت نفت، ختوقا مربوط به گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران و نماد و معادن سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با پیام ناظر بازار و به منظور برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شدند.

همچنین نماد سمازنح مربوط به حق تقدم شرکت سیمان مازندران بعد از اتمام مهلت پذیره‌نویسی بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد. نماد قثابت مربوط به شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان بازگشایی شد.

نماد شلآب مربوط به شرکت‌های لعاب ایران و خمهر مربوط به شرکت مهرکام پارس، نماد دکوثر مربوط به داروسازی کوثر، نماد فسپا مربوط به گروه صنعتی سپاهان بازگشایی شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار، نماد شیران ۱، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران متوقف شد. وقفه در نماد سغاین ۱ شرکت سیمان قائن ایجاد شد.

توقف نماد خررح مربوط به حق تقدم شرکت فنرسازی زر انجام شد. وقفه در نماد معاملاتی کطبس ۱ مربوط به شرکت زغال‌سنگ نگین طبس و حق تقدم این نماد با وقفه مواجه شد.

همچنین بازگشایی نماد قشکر، شرکت‌های شکر و نماد فولاژ مربوط به فولاد آلیاژی ایران بازگشایی شدند.

نماد بکام ۱ مربوط به کارخانجات تولیدی کابل شهید قندی دچار وقفه شد. وقفه نماد معاملاتی کپشیر۱ مربوط به شرکت پشم شیشه ایران با پیام ناظر انجام شد.

نماد پاسا مربوط به شرکت ایران یاسا تایر و راور بازگشایی شد. نماد سپ مربوط به پرداخت الکترونیک سامان کیش بازگشایی شدند.
________________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۶۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۰۹.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.
________________________________

قیمت مرغ منجمد ۱۳ هزارتومان تصویب شد

برومند چهارآئین، عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغ داران گوشتی با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به منظور جبران بخشی از زیان پرورش دهندگان مرغ گوشتی، قیمت خرید مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور بصورت مستقیم از تولید کنندگان را کیلویی ۱۳،۰۰۰ تومان تعیین کرده است، گفت: این قیمت هنوز ابلاغ نشده و منتظر ابلاغ رسمی آن هستیم.

به گفته وی، براین اساس از این پس شرکت پشتیبانی امور دام باید هرکیلوگرم مرغ منجمد را از تولیدکنندگان به قیمت کیلویی ۱۳ هزارتومان خریداری کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه قبلاً قیمت مصوب خرید مرغ منجمد کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، گفت: نرخ جدید سبب می‌شود زیان مرغدارانی که مرغ خود را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نمایند به ازای هر کیلو گرم از ۲،۵۰۰ تومان به ۱،۰۰۰ تومان کاهش یابد.

چهارآئین افزود: نرخ مرغ زنده و مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده، در کارگروه تنظیم بازار کشوردر حال بررسی است و تصور می‌کنیم بزودی اجماع حاصل و این مساله تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با رد اخبار مغایر در این زمینه تاکید کرد: گمانه زنی‌های نادرست و تحلیل‌های غیر کارشناسی، فضایی را ایجاد می‌کند که به سود هیچکس نیست.

وی با اشاره به طبیعی بودن وجود اختلاف نظر کارشناسی در زمینه تعیین قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ بین دولت و تولیدکنندگان اضافه کرد: تشکل‌های تولیدی، وزارت جهاد کشاورزی و صمت، کارگروه تنظیم بازار و سازمان حمایت، در راستای تأمین منافع مشروع و قانونی تولید کنندگان و مصرف کنندگان با دقت لازم در حال بررسی موضوع برای رسیدن به یک نظر واحد هستند.

چهارآئین درباره صادرات مرغ از کشور نیز با بیان اینکه صادرات مرغ با وجود آنکه ممنوع نیست، اما متوقف است، گفت: دلیل این مساله عدم ثبات در سیاست‌های صادرات گوشت مرغ کشور است.

وی با انتقاد از تصمیمات خلق الساعه و ناگهانی در زمینه صادرات گوشت مرغ، افزود: این مباحث تولیدکنندگان را گرفتار چالش‌های متعددی کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به ظرفیت صادرات یک میلیون تن گوشت مرغ در کشور، این چالش با اتخاذ تصمیمی جامع و پایدار از حالت تهدید خارج و به فرصت مغتنمی برای توسعه صادرات غیر نفتی تبدیل گردد.

چهارآئین ادامه داد: در حال حاضر گوشت مرغ عمدتاً به شکل غیر رسمی و بصورت قاچاق با حجم بسیار محدودی به کشور‌های عراق و افغانستان از مرز خارج می‌گردد که نمی‌توان با استناد به آن اعلام کرد که صادرات مرغ از کشور انجام می‌شود.
________________________________

ثبات قیمت گوشت گوسفندی در بازار
 
علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از ثبات قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه ۹۳ تا ۹۵ هزار به مغازه دار و ۱۰۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر برخی دامداران به سبب زیان ناشی از فروش، از عرضه امتناع می‌کنند و همین امر موجب شده تا کاهش قیمت متوقف شود.

ملکی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار و نبود مناسبت خاص پیش بینی می‌شود که روند کنونی قیمت در بازار استمرار یابد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نرخ هر کیلو دام زنده در میادین را ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به ورود به فصل عرضه دام داخل، کنترل قاچاق تأثیر بسزایی در افزایش عرضه و کاهش قیمت گوشت در بازار داخل دارد. همان‌گونه که در ایام پایانی سال، افزایش نظارت بر خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور بر کاهش قیمت گوشت تأثیر بسزایی گذاشت.

وی با اشاره به اینکه قاچاق دام تا حدودی مهار شده است، بیان کرد: براساس آخرین اطلاعات، قاچاق دام تا حدودی مهار شده و تنها ممکن است مقادیری محدود از مرز‌های کشور خارج شود.

ملکی با اشاره به اینکه فاصله قیمت گوشت داخلی با وارداتی به سبب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یافته است، افزود: با توجه به فراوانی عرضه گوشت داخلی و وارداتی در بازار، خانوار‌ها بر حسب درآمدشان اقدام به خرید می‌کنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی رکود حاکم بر بازار، کاهش قدرت خرید خانوار، ازدیاد عرضه دام و توزیع گوشت‌های وارداتی را از جمله دلایل ثبات قیمت گوشت در بازار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دام بیشتری در دسترس کشتارکنندگان قرار می‌گیرد که در نهایت کسادی بازار، فروشندگان را مجاب می‌کند که قیمت دام را تعدیل کنند.
________________________________

شیب افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آتی کاهش پیدا می‌کند
 
آمار رسمی منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مربوط به تحولات بازار مسکن در خرداد ماه امسال نشان می‌دهد که تعداد ۶ هزار و ۱۲۷ فقره معامله خرید و فروش مسکن ثبت شده که در مقایسه با خرداد پارسال و اردیبهشت ماه امسال به ترتیب ۵۹ و ۵۱ درصد کاهش داشت.

فردین یزدانی، مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با اشاره به وضعیت اخیر بازار مسکن، در ارتباط با علت افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن برخلاف کاهش مداوم حجم معاملات، گفته است: یکی از دلایل بروز چنین وضعیتی در بازار مسکن آن است که بخش مسکن به دوره رونق تولید وارد نشده و می‌توان گفت با وجود تقاضا در بازار مسکن در یکسال گذشته، عرضه افزایشی نبوده است.

وی افزود: فعالیت ساختمان سازی به دلیل قیمت بالای زمین و مصالح ساختمانی سودده نیست و سازندگان ورود به این بخش را همچون گذشته یک فعالیت سودده در مقایسه با سایر بازار‌ها تلقی نمی‌کنند.

به گفته یزدانی، افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی سبب می‌شود تا قیمت تمام شده تولید افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود شیب افزایش قیمت مسکن به تدریج در ماه‌های آینده کاهش پیدا کند.
یزدانی در پایان گفت در صورتی که حجم عرضه مسکن با تقاضای موجود در بازار به تناسب برسد می‌توان امیدوار بود بازار مسکن در یک مسیر تعادلی قرار بگیرد.
________________________________

شرایط لازم برای عملکرد پایدار اینستکس

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تلاش اروپایی‌ها برای عملیاتی شدن اینستکس سرعت گرفته است، شرایط لازم برای عملکرد پایدار این کانال مالی را اعلام کرد.

همتی در یادداشتی در فضای مجازی نوشت: برای عملکرد پایدار اینستکس لازم است اولا، اینستکس نه کانالی در چارچوب قواعد تحریمی آمریکا، بلکه کانالی مبتنی بر برجام باشد و کلیه تراکنش‌هایی که در چارچوب برجام مجاز بودند از طریق آن انجام پذیر باشد. ثانیاً، شاید در ابتدا شامل کلیه کالا‌های غیر تحریمی شود، ولی بعدتر محدوده آن بایستی به کلیه کالا‌ها گسترش یابد.

ثالثاً، منابع آن از صادرات نفت به اروپا تامین شود، اگر هم اروپا موقتا محذوراتی در خرید نفت ایران دارد، یک خطر اعتباری بلند مدت با بازپرداخت آتی نفتی، یک راه حل موقت قابل بررسی است.

خود اروپایی‌ها در مذاکرات اشاره‌ای به راه حلی شبیه به این داشته اند. الگو‌های متعدد برای حضور سایر پشتیبانان برجام در اینستکس یا ساز و کار مستقل مشابه آن، در حال توسعه است. در هر حال اینستکس صرفا سهمی محدود در راهبرد بانک مرکزی در بازار ارز دارد و برنامه‌های متعدد دیگر نیز در حوزه روابط ارزی کشور اجرایی شده یا در حال اجراست. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات