۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۱۱۷۵۳

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۱ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۱ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
روابط عمومی بانک مرکزی با تکذیب وجود هرگونه درگاه پرداخت توسط بانک مرکزی به مردم هشدار داد تا مراقب اطلاعات حساب خود باشند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۱ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد هزار و ۱۵۳ واحد شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه ۱۱ تیر ۹۸) با افزایش هزار و ۱۵۳ واحد به رقم ۲۴۸ هزار و ۲۷۶ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن ۷۱۳ واحد رشد کرده و به رقم ۵۹ هزار و ۲۰۶ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۹۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۲.۸ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۱ هزار فقره معامله و به ارزش هزار و ۹۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۳۲۵ واحد رشد کرده و به رقم ۷۰ هزار و ۱۹ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم وزن ۴۸۶ واحد افزایش یافته و به رقم ۴۰ هزار و ۳۹۱ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۸۰۷ واحد رشد کرده و به رقم ۲۷۹ هزار و ۱۴۲ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس ۱۵۸ واحد عقب نشینی داشته و به رقم ۱۸۴ هزار و ۱۶۴ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با رشد ۶ هزار و ۸۸۵ واحد به رقم ۴۸۸ هزار و ۳۳۳ واحد رسید.

امروز نماد‌های فارس، وامید، تاپیکو، مبین، وبانک، در تقویت شاخص بورس بیشترین اثر افزایشی را داشته و نماد‌های فولاد، فملی بیشترین اثر کاهشی را داشته است.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس تهران مربوط به سایپا، بانک تجارت، به قیمت هر سهم ۴۱۸ ریال، فولاد مبارکه، سیمان فارس و خوزستان، ایران خودرو، فولاد مبارکه اصفهان و لیزینگ رایان سایپا بوده‌اند.

امروز در پایان معاملات در فرابورس ایران شاخص کل ۱۲ واحد رشد کرده و به رقم ۳ هزار و ۱۹۷ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۷۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهام و حق تقدم در قالب ۲۰۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۸۶۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورسی شامل ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شریف‌آباد، توسعه و عمران استان کرمان، ریل‌پرداز سیر، بانک دی و گروه صنایع کاغذ پارس بودند.

امروز نماد‌های دماوند، مارون، بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس داشتند و نماد‌های میدکو، ذوب، کگهر، زاگرس، شراز، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس داشتند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد ولیزا مربوط به شرکت لیزینگ ایرانیان، متوقف شد. نماد کساوه۱، صنایع کاشی و سرامیک سینا متوقف شد. نماد قثابت۱ مربوط به شرکت قند ثابت خراسان متوقف شد.

نماد معاملاتی بشهاب مربوط به شرکت‌های لامپ پارس شهاب، چدن مربوط به تولیدی چدن‌سازان، تمحرکه مربوط به ماشین‌سازی نیرو محرکه، لخزر مربوط به صنعتی پارس خزر، نیز با پیام ناظر متوقف شدند.

نماد معاملاتی شاراک شرکت پتروشیمی شازند اراک بعد از برگزاری مجمع با پیام ناظر بازگشایی شد. نماد پدرخش مربوط به شرکت درخشان تهران با پیام ناظر مشمول ادامه توقف نماد شد.

همچنین نماد معاملاتی خاهنح مربوط به حق تقدم شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران بازگشایی شد. نماد ثشاهدح مربوط به حق تقدم شرکت شاهد بازگشایی شد.

نماد سخاش مربوط به سیمان خاش با پیام ناظر بازار مشمول وقفه معاملاتی شد. نماد معاملاتی دانا مربوط به شرکت بیمه دانا با پیام ناظر بازگشایی شد.

همچنین نماد‌های خفنر مربوط به شرکت فنرسازی خاور، شفن مربوط به پتروشیمی فناوران، حفارس مربوط به حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس با پیام ناظر بازگشایی شدند.
_____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۱۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۱۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۹۲.۶ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است.
_____________________________
 
عرضه سفته‌های جدید در نظام بانکی آغاز شد

سفته‌های جدیدی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده از امروز، سه‌شنبه یازدهم تیرماه در شعب بانک ملی ایران عرضه شده است.

با وجود عرضه سفته‌های جدید از امروز، سفته‌های قدیمی همچنان دارای اعتبار هستند و متقاضیان سفته می‌توانند از آن‌ها نیز در داد و ستد‌ها و معاملات خود استفاده کنند.

این سفته‌ها توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه شده و بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل، از امروز عرضه آن‌ها را به موازات سفته‌های قبلی در شعب آغاز کرده است.

سفته‌های جدید نسبت به نمونه قبلی از نظر ظاهری با تغییراتی همراه بوده است. با این حال هنوز جزئیات دقیق این تغییرات اعلام نشده است.
 
مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۱ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
_____________________________
 
بانک مرکزی درگاه پرداخت ندارد
 
روابط عمومی بانک مرکزی با تکذیب وجود هرگونه درگاه پرداخت توسط بانک مرکزی به مردم هشدار داد تا مراقب اطلاعات حساب خود باشند.
 
برخی از هموطنان اخیرا پیامکی دریافت کرده‌اند با این مضمون که «مهلت سرویس پیامک بانکی حساب شما به اتمام رسیده و هم اکنون بدون حضور در شعب بانک، سرویس اطلاع رسانی پیامکی حساب خود را با مراجعه به درگاه پرداخت بانک مرکزی با پرداخت ۵ هزار تومان به مدت دوسال تمدید کنید»، که کلاهبرداران با این ترفند قصد دارند اطلاعات حساب بانکی افراد را به منظور سودجویی و فیشینگ (phishing) به دست آورند.

ضمن هشدار به هموطنان به آگاهی می‌رساند بانک مرکزی هیچ گونه درگاه پرداخت بانکی ندارد و این اقدام، کلاهبرداری محسوب می‌شود؛ بنابراین از ارائه اطلاعات حساب خود به افراد ناشناس و از طریق هر کانال ارتباطی، اکیدا اجتناب کنید.

در همین زمینه به اطلاع می‌رساند اخبار و اطلاعیه‌های بانک مرکزی تنها از طریق سایت این بانک به نشانی cbi.ir قابل دریافت است.
 
مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۱ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
_____________________________

سیب زمینی رکورددار افزایش قیمت شد
 
بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی در خرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال با رشد ۲۹۶.۸ درصدی به سیب زمینی تعلق گرفت.

مرکز آمار ایران روز سه شنبه گزارش داد: بیشترین افزایش قیمت اقلام خوراکی در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت، مربوط به اقلام «سیب زمینی» با ۱۳.۲ درصد افزایش، «پرتقال محصول داخل» با ١٠.٣ درصد افزایش و «برنج ایرانی درجه یک» با ١٠.٢ درصد افزایش بوده است.

همچنین در خرداد امسال، اقلام «پیاز» با ٣٨.٩ درصد، «خیار» با ١٩.٦ درصد و «تخم مرغ ماشینی» با ١٢.٦ درصد نسبت به ماه قبل بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.

بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (خرداد ١٣٩٧) مربوط به اقلام «سیب زمینی» با ۲۹۶.۸ درصد افزایش، «رب گوجه فرنگی» با ٢٤٥.٦ درصد افزایش، «پیاز» با ١٥٦.٤ درصد افزایش، «گوجه فرنگی» با ١٤٣.٩ درصد افزایش و «شکر» با ١١٩.٤ درصد افزایش است.
_____________________________

مالکان مجبور به کاهش قیمت مسکن می‌شوند

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کاهش ۶۰ درصدی معاملات این پیام واضح را به طرف عرضه می‌دهد که باید قیمت‌های پیشنهادی را پایین بیاورد و معتقدم در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد.

خسروی اظهار کرد: شرایط فعلی بازار مسکن بسیار مشابه سال ۱۳۹۱ است که قیمت خانه به دنبال جهش قیمت ارز، سه برابر شد. در آن فضا عده‌ای نیز روی توهمات قیمتی مانور دادند، ولی نهایتاً با توجه به افت معاملات، به ثبات قیمت رسیدیم. در حال حاضر نیز این‌گونه است و معتقدم نرخ‌هایی که بالا می‌رود توهمی بیش نیست؛ زیرا توان خرید مردم نمی‌رسد و معاملات حدود ۶۰ درصد نسبت به خرداد پارسال افت کرده است. شاید مالکان از قیمت اسمی خانه خود خوشحال باشند، ولی اصل قضیه رقمی است که معامله صورت می‌گیرد، نه آن‌چه از سوی مالک اعلام می‌شود.

خسروی تاکید کرد: معنای واقعی کاهش ۶۰ درصدی معاملات این است که قدرت خرید مردم کاهش یافته و طبیعتاً طرف عرضه باید قیمت‌ها را پایین بیاورند. به اعتقاد من در ماه‌های آینده این اتفاق می‌افتد و مالکان مجبور می‌شوند قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دهند.

آمار کل به تورم منطقه‌ای ملک دامن می‌زند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از اعلام افزایش مداوم قیمت مسکن گفت: زمانی که مراکز آماری، درصد کلی از افزایش قیمت مسکن اعلام می‌کنند عده‌ای از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و دیگر مشکل بتوان انتظار داشت قیمت‌ها پایین بیاید. شاخص قیمت شهر تهران در خردادماه توسط بانک مرکزی ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شده در حالی که در بسیاری از مناطق جنوب تهران، میانگین روی اعداد پنج تا هفت میلیون تومان است. اما اعلام میانگین کل بر مبنای قیمت مناطق شمال، شرق و غرب تهران که اتفاقاً تعداد معاملات آن زیاد است می‌تواند به تورم مناطق جنوبی هم دامن بزند. من نمی‌گویم به مردم دروغ بگوییم، اما اولاً باید امیدوارانه صحبت کنیم و دوماً آمار بر مبنای مناطق اعلام شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های مناسبی از جمله احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ و هم‌چنین پیشنهاد پرداخت وام به مستاجر‌ها را در دستور کار قرار داده که در صورت اجرا می‌تواند منجر به ایجاد تعادل در بازار مسکن شود. این موضوعات باید به اطلاع مردم برسد تا بتوانیم فضای بازار فعلی را مدیریت کنیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره قیمت‌های سرسام‌آور آپارتمان در منطقه یک تهران گفت: منطقه یک به نوعی لاکچری محسوب می‌شود و مخاطب خاص خود را دارد. میانگین قیمت منطقه یک نمی‌تواند ملاکی برای کل بازار مسکن باشد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات