۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۱۲۱۹۶

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۵ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۵ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
نخستین صندوق ریسک‌پذیر بخش تعاون با امضای یک تفاهمنامه میان وزارت تعاون، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون و دانشگاه تهران راه اندازی شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۵ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
ریزش سه هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص بورس
 
شاخص کل در بازار بورس امروز سه هزار و ۴۹۸ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۲۴۵ هزار و ۴۴۵ واحد رسید.

براساس معاملات امروز ۲ میلیارد و ۹۲۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال در ۲۸۷ هزار نوبت داد و ستد شد.

همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۳۶۴ واحد افت به ۵۹ هزار و ۵۰۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۲۴۸ واحد کاهش به ۴۰ هزار و ۵۵۰ واحد رسیدند.

شاخص آزاد شناور نیز با سه هزار و ۸۲۰ واحد افت به رقم ۲۷۵ هزار و ۵۴۳ واحد رسید، شاخص بازار اول ۲ هزار و ۶۹۲ واحد و شاخص بازار دوم ۶ هزار و ۴۴۶ واحد کاهش داشتند.

علاوه براین در بین تمامی نمادها، پارس سویچ (بسویچ) با ۷۲ واحد، صنایع شیمیایی ایران (شیران) با ۵۵ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۵۰ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۴۶۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۳۱۵ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۱۸۴ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با ۱۷۷ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۵۷ واحد، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) با ۱۴۲ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۱۳۸ واحد از جمله گروه‌هایی بودند که افت شاخص بورس را رقم زدند.

برپایه این گزارش، در بین نماد‌های امروز نماد بانک تجارت، سایپا، ایران خودرو، لیزینگ رایان سایپا، سرمایه گذاری صدر تامین، فولاد مبارکه اصفهان و پارس خودرو در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۳۲ میلیون و ۱۴۰ هزار برگه سهم به ارزش یک هزار و ۷۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۲۰ واحد افت داشت و بر روی کانال سه هزار و ۱۹۲ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار سه میلیارد و ۱۶۶ میلیون برگه سهم به ارزش بیش از ۱۱ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

نماد کشتیرانی دریای خزر (حخزر)، بانک دی (دی)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و اعتباری ملل (وملل) بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، پالایش نفت شیراز (شراز) و صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) مانع از رشد بیشتر این شاخص شدند.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۶۲۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۳۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۱۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۹۹ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.
___________________________

افزایش قیمت نفت به بیش از ۶۴ دلار در آخرین روز کاری بازار‌های جهانی
 
با تشدید تنش‌ها در مورد ایران و همچنین تمدید توافق کاهش تولید، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازار‌های جهانی افزایش یافت، اما آمار‌های متناقض اقتصادی مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

هر بشکه نفت برنت با ۹۳ سنت افزایش ۶۴.۲۳ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۱۷ سنت افزایش ۵۷.۵۱ دلار معامله شد.

متوسط قیمت هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته به علت نگرانی در مورد کندی اقتصاد جهانی کاهش یافت. برنت ۳.۳ درصد و نفت خام امریکا ۱.۸ درصد کاهش یافتند.

جنگ تجاری، چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان و تقاضا برای نفت را کاهش داده است، اما مذاکرات هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.

سفارشات صنعتی آلمان بیش از انتظار در ماه می‌کاهش یافته است و وزیر اقتصاد این کشور گفت این بخش از اقتصاد آلمان احتمالا در ماه‌های آتی ضعیف می‌ماند.

وزارت کار آمریکا علام کرد فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی ۲۲۴ هزار شغل در ماه گذشته میلادی ایجاد کرده اند که بیشترین میزان در ۵ ماه گذشته بوده است. با این حال، سفارش‌های جدید برای کالا‌های صنعتی آمریکا برای دومین ماه متوالی در ماه می‌کاهش یافت که نگرانی‌های اقتصادی را تشدید می‌کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور طی هفته گذشته ۱.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است که کمتر از ۵ میلیون بشکه گزارش امریکن پترولیوم است.

کشور‌های عضو اوپک و کشور‌های تولیدکننده نفت غیراوپکی با تمدید توافق کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر موافقت کردند. 

فیل فلاین، تحلیلگر بازار نفت گفت: «تنش‌ها در خاورمیانه نیز سبب تقویت قیمت‌ها به ویژه نفت برنت شد... برنت بیشتر تحت تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیکی تقویت شده است.»

روز پنج شنبه، نیرو‌های نظامی انگلیس یک نفتکش ایران را به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف کردند.
___________________________

اولین صندوق ریسک‌پذیر بخش تعاون راه‌اندازی شد
 
در حاشیه نشست هم‌اندیشی توسعه بخش تعاون که صبح امروز با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل این وزارتخانه برگزار شد، اولین صندوق ریسک پذیری بخش تعاون با امضای یک تفاهمنامه سه‌جانبه راه‌اندازی شد.

تأمین مالی و سرمایه‌گذاری در بخش تعاونی‌ها به ویژه استارت‌آپ‌هایی که خروجی آن‌ها به صورت تعاونی خواهد بود، مهم‌ترین هدف راه‌اندازی صندوق ریسک‌پذیر است تا سرمایه افراد تضمین شود.

مکانیزم راه‌اندازی این صندوق به گونه‌ای است که پس از تائید تقاضا توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تأمین مالی تعاونی‌ها انجام خواهد گرفت و اصل سرمایه نیز تضمین خواهد شد.
___________________________

شورای رقابت در راه بازار خودرو گیر کرد
 
موضوع "افزایش مسئولیت شورای رقابت در بازار خودرو و بازگشت مجدد آن به قیمت‌گذاری در این بازار" هنوز به جایی نرسیده و ظاهراً گره‌هایی در دولت مانع از آن می‌شود.

در سال گذشته هیأت هماهنگی سه قوا مصوبه‌ای را گذراند که طبق آن شورای رقابت دیگر نقش قبلی خود در قیمت‌گذاری بازار خودرو را نداشت و قرار بر این شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به عنوان تنها مرجع کارشناسی قیمت خودرو در کشور باشد و بر همین اساس تمامی مراجع قانون‌گذاری و تعیین قیمت مکلف شدند نظرات کارشناسی آن را مدنظر قرار دهند؛ از این‌رو شورای رقابت نیز می‌توانست نظر‌های کارشناسی خود را به سازمان حمایت اعلام کنند.

اما شورای رقابت در این فاصله به دنبال رایزنی‌هایی برای برگشت به جایگاه قبلی خود است؛ چرا که معتقدند حتی طبق مصوبه سران سه‌قوا، شورای رقابت نمی‌تواند از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شود و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی این وظیفه برعهده شورا گذاشته شده است.

از سوی دیگر تشدید نابسامانی در بازار خودرو موجب پیشنهاداتی برای برگشت شورای رقابت و دخالت آن در بازار خودرو از سوی مجلس و سازمان بازرسی کل کشور شد؛ به طوری که نمایندگان طرحی را برای ساماندهی خودرو مطرح کردند مبنی بر این‌که شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، بهای تمام شده، درصد سود و قیمت قطعی خودرو را محاسبه و به شورای رقابت اعلام کنند.

همچنین در فاصله‌ای کوتاه، سازمان بازرسی کل کشور و شخص سراج رئیس این سازمان، طی نامه‌ای به جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - درخواست بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت و قیمت‌گذاری خودرو را مطرح و تاکید کرد "آنچه از مصوبه سران سه‌قوا در قیمت‌گذاری خودرو وجود داشته تفسیر اشتباهی انجام شده که به کنار گذاشتن شورای رقابت منتهی شده است در حالی که حذف شورا از مرجع تعیین قیمت خودرو‌های تولید داخل نادرست بوده و باید فرآیند قیمت‌گذاری باید به روند پیشین و به شورای رقابت برگردد".

گرچه به نظر می‌رسید که در این رابطه تجدیدنظر‌هایی صورت گرفته و شورای رقابت نقش پررنگ‌تری در بازار خودرو داشته باشد، اما آخرین پیگیری از اعضای شورا در این رابطه با این توضیح همراه شد که همچنان موضوع در حال بررسی بوده و در دولت با کش و قوس‌هایی همراه شده است؛ به گونه‌ای که در مواردی نظرات مغایری با آنچه سازمان بازرسی یا مجلس خواسته‌اند، وجود دارد.

از سوی دیگر اعضای شورا معتقدند که در حال انجام وظیفه هستند و نظرات‌شان را به سازمان حمایت اعلام می‌کنند. با این وجود باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که شورا وظیفه قیمت‌گذاری را برعهده ندارد بلکه در رابطه با بازار‌های انحصاری یا شبه انحصاری دخالت کرده و چارچوب قیمت‌گذاری را براساس شاخص‌هایی که وجود دارد تعیین می‌کند.

گیر کردن موضوع برگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو در دولت البته موضوع عجیبی نیست و در زمانی که شورا این کار را انجام می‌داد، مخالفت‌هایی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت‌های خودروسازی وجود داشت، چرا که معتقد بودند اقدام شورای رقابت مانع قیمت‌گذاری آزاد در رابطه با محصولات خودروسازی‌ها شده و برای آن‌ها هزینه‌هایی به همراه داشته است.
___________________________
 
برگزاری نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید
 
نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید به همت وزارت صنعت معدن و تجارت و با محوریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سایر مجموعه‌های تابعه وزارتخانه برگزار می‌شود.

این نمایشگاه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و در خصوص اقدام اخیر این وزارتخانه مبنی بر اعلام فهرست نیاز‌های این بخش و تصریح و تاکید بر حل این مسایل، از طریق انعکاس نیاز‌های بخش صنعت به دانشگاه‌ها و مراکز دانش بنیان با هدف رفع این نیاز‌ها، برگزار می‌شود.

زمان برگزاری این نمایشگاه از ۲۷ تیرماه به مدت ۴ روز و در محل نمایشگاه‌های بین المللی خواهد بود.

در طول برگزاری نمایشگاه تفاهم نامه‌های همکاری و مذاکرات دو و چند گانه میان طرفین تقاضا در گروه‌های صنعت خودرو و قطعات آن، لوازم خانگی، صنایع معدنی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اطلاعات، مخابرات و صنایع دریایی و طرفین عرضه نظیر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش بنیان، سرمایه گذاران، کارآفرینان و صندوق‌ها و ساختار‌های حمایتی و ... به کمک واسط‌های فناوری و صنعتی (بروکر‌های حرفه ای) صورت خواهد گرفت.

‎علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حضور در نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید به نشانی www.tavaniran.idro.ir مراجعه کنند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات