۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۶۱۲۴۳۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۷ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۷ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
حجم نقدینگی با عبور از ۱،۸۰۰ هزار میلیارد تومان، رشد بیش از ۲۳ درصدی را در پایان سال ۱۳۹۷ تجربه کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۷ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

جهش ۲۸۰۵ واحدی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز دوشنبه ۱۷ تیر ۹۸ با افزایش ۲۸۰۵ واحدی به رقم ۲۴۹ هزار و ۲۵۲ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۲۶۰ واحد رشد کرده و به رقم ۶۱ هزار و ۳۱۶ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران که ناشی از میانگین قیمت سهام در تعداد سهام شرکت‌های حاضر در بورس است به بیش از ۹۳۶ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران امروز بیش از ۵.۱ میلیارد برگه بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۲۸۲ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۳۰۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی ۷۸۶ واحد رشد کرده و به رقم ۶۹ هزار و ۹۱۷ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با افزایش ۸۵۷ واحد به رقم ۴۱ هزار و ۷۲۲ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۳۱۱۰ واحد رشد کرده و به رقم ۲۷۹ هزار و ۸۰۵ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس ۲۱۲۳ واحد تقویت شده و به رقم ۱۸۴ هزار و ۴۹۲ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس ۵۳۲۷ واحد تقویت شده و به رقم ۴۹۲ هزار و ۳۶ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص کل بورس اثر داشتند که از مهمترین این نماد‌ها می‌توان به نماد فولاد، فارس، پارس، وامید، کگل، کچاد، وپاسار اشاره کرد.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی در گروه بانک، خودرو، سیمان، فولاد و پتروشیمی بودند. نماد‌های پربیننده در بورس اوراق بهادار مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۱۵ ریال، سایپا، پارس خودرو، لیزینگ رایان سایپا، سیمان فارس و خوزستان، پتروشیمی شازند، فولاد مبارکه و ایران خودرو بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل ۱۷ واحد رشد کرده و به رقم ۳۲۱۸ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورس امروز بیش از ۱.۶ میلیارد سهام و حق تقدم در قالب ۲۳۷ هزار نوبت معامله و به ارزش ۹۵۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های میدکو، دماوند، مادیرا در تقویت شاخص فرابورس موثر بودند و برعکس نماد‌های هرمز، کگهر، دی، کرمان در کاهش شاخص فرابورس موثر بودند.

نماد‌های پربیینده فرابورسی مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، کشت و صنعت شریف‌آباد، توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، صنایع کاغذ پارس و سیمان لار سبزوار و سرمایه‌گذاری مسکن تهران بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد وآتی مربوط به شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتی دماوند برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شد. در پیام دیگری نماد کرمانشا مربوط به صنایع پتروشیمی کرمانشاه، نماد خنصیر مهندسی نصیرماشین، نماد جم، پتروشیمی جم و نماد پترول گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با پیام ناظر جهت برگزار مجمع عمومی سالانه متوقف شدند.

امروز همچنین نماد وساخت شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران بعد از رفع تعلیق و افشای اطلاعات بازگشایی شد. نماد تمحرکه مربوط به ماشین‌سازی نیرو محرکه بازگشایی شد.

نماد بسوئیچح مربوط به حق تقدم شرکت پارس سوئیچ با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج بازگشایی و آماده انجام معامله شد.

همچنین نماد وتوسح مربوط به حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه شهری توس‌گستر برای عرضه بیش از ۱۱۷ میلیون عدد حق تقدم استفاده نشده بازگشایی شد.

نماد زمگسا مربوط به کشاورزی و دامپروری مگسال با پیام ناظر برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد. نماد اخابر ۱ مربوط به شرکت مخابرات ایران متوقف شد. نماد کگل، معدنی و صنعتی گلگهر، شبهرن، شرکت نفت بحران، نماد چدن، نماد برکت گروه دارویی برکت و حق تقدم مربوط به آن بازگشایی شدند. نماد ختراک ۱ ریخته گری تراکتورسازی ایران به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت مشمول وقفه معاملات شد.

همچنین نماد دامین ۱ مربوط به داروسازی امین با پیام ناظر دچار وقفه معاملات شد. نماد سیمرغ ۱ مربوط به شرکت سیمرغ متوقف شد. با پیام ناظر نماد سدشت مربوط به سیمان دشتستان و نماد ساردیل سیمان آرتا اردبیل بازگشایی شدند.

نماد‌های ددام داروسازی زاگرس فارمد پارس و نماد رکیش کارت اعتباری ایران کیش با پیام ناظر بازگشایی شدند.
________________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۷۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۳۷ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۸ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۴۰۶.۷ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان است.
________________________________

قیمت نفت متاثر از ریسک‌های ژئوپلیتک افزایش یافت
 
با پیشی گرفتن تاثیر ریسک‌های ژئوپلتیکی بر بازار نفت بر تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد جهان، قیمت نفت در معاملات امروز اندکی افزایش یافت در عین حال، آمار بهتر از انتظار هفته گذشته فرصت‌های شغلی آمریکا نیز تقویت‌کننده قیمت‌ها بود.

هر بشکه نفت برنت با ۸ سنت افزایش ۶۴.۳۱ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۶ سنت افزایش ۵۷.۵۷ دلار معامله شد.

استفان اینس، تحلیلگر بازار گفت: «بازگشایی بسیار محتاط امروز صبح بازار، با آمار بهتر از انتظار آمریکا درباره فرصت‌های شغلی در بخش غیرکشاورزی تقویت شد.» 

«تاجران همچنان به طرز باورنکردنی در مورد اقتصاد تیره جهان محتاط هستند.»

ارزش هر دو شاخص نفتی هفته گذشته کاهش یافت، زیرا نگرانی در مورد کند شدن اقتصاد جهان بر ریسک‌های ناشی از عرضه پیشی گرفت. نفت برنت بیش از ۳ درصد و نفت خام آمریکا بیش از ۱.۵ درصد کاهش یافت.

فرصت‌های شغلی در آمریکا در ماه ژوئن به شدت افزایش یافت؛ کارفرمایان آمریکایی ماه گذشته میلادی ۲۲۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کردند که بیشترین میزان در ۵ ماه گذشته بود.

اما جنگ تجاری میان آمریکا و چین، چشم‌انداز رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت در جهان را کاهش داده است.

لری کودلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید تایید کرد نمایندگان ارشد آمریکا و چین در هفته‌های آینده به مذاکرات تجاری ادامه خواهند داد.
________________________________
 
ممنوعیت صادرات گوشت مرغ رفع شد
 
بنا به درخواست معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی و در نامه‌ای به رئیس کل گمرک ایران ممنوعیت صادرات گوشت مرغ رفع شد.

علی اکبر مهرفرد در این نامه خطاب به مهدی میراشرفی آورده است: با توجه به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص رفع ممنوعیت صادرات برای محصولات طیور با تأیید این وزارت به استحضار می‌رساند بند (۳) کالا‌های اعلام شده در نامه مذکور در خصوص صادرات گوشت مرغ با کد تعرفه‌های ۰۲۰۷۱۱۰۰ و ۰۲۰۷۱۲۰۰ نیاز به تأیید وزارت جهاد کشاورزی و همچنین تأیید سیستمی این معاونت در پنجره تجارت فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران ندارد؛ بنابراین صادرات گوشت مرغ با کد تعرفه‌های مذکور، به طور صرف با رعایت قوانین و مقررات فنی و بهداشتی (از جمله اخذ گواهی بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور) بلامانع است.

بنا به این گزارش، براساس بیست و دومین جلسه کارگروه تنظیم بازار صادرات گوشت مرغ از یکم اسفند ۱۳۹۷ تا پایان ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش قیمت نامتعارف در بازار داخلی ممنوع شده بود.

طی هفته‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ گوشتی ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان بود که به گفته تولید کنندگان به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، پرورش دهندگان روی هر کیلوگرم مرغ گوشتی تولیدی خود بین دو تا سه هزارتومان متضرر می‌شدند به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی امور دام کشور را مکلف کرد تا هر کیلوگرم مرغ منجمد را با قیمت ۱۳ هزارتومان از تولید کنندگان خریداری کنند و به زودی نرخ تمام شده مرغ گوشتی برای مصرف کنندگان اعلام خواهد شد.

طبق آمار‌ها در سال ۹۷ نزدیک به دو میلیون و ۳۳۳ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد به طوری که سرانه مصرف به بیش از ۲۷ کیلوگرم رسیده بود.
________________________________

نقدینگی ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان را رد کرد

آماری که بانک مرکزی از وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی در پایان سال گذشته منتشر کرد از این حکایت دارد که حجم نقدینگی در سال ۱۳۹۷ با رشد ۲۳.۱ درصدی نسبت به پایان سال ۱۳۹۶ به ۱،۸۸۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

از مجموع نقدینگی بیش از ۲۸۵ هزار میلیارد تومان پول و حدود ۱،۵۹۷ هزار میلیارد تومان شبه پول (عمدتاً سپرده‌های بانکی) است.

نقدینگی در سال ۱۳۹۶، حدود ۱،۵۲۹ هزار میلیارد تومان بود که رشد ۳۵۳ هزار میلیارد تومانی را در سال گذشته به همراه داشته است.

بررسی روند تغییرات نقدینگی از سال ۱۳۹۳ از این حکایت دارد که در مجموع در چهار سال گذشته بیش از ۱،۱۰۰ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور افزوده شده است. طی این سال‌ها بالاترین رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ با ۳۰ درصد افزایش ثبت شده است.

روند رو به رشد نقدینگی طی سال‌های گذشته در حالی در اقتصاد ایران ادامه دارد که بار‌ها با توجه به انتقاداتی که نسبت به این موضوع و آثار آن بر تورم مطرح می‌شود رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده که برنامه‌های ویژه‌ای برای هدایت نقدینگی به ویژه به سمت بازار‌های مولد در بانک مرکزی وجود دارد.

این در حالی است که همتی، اخیراً این موضوع را مورد توجه قرار داده و گفته بود که علی‌رغم رشد بالای شاخص‌های پولی و به ویژه نقدینگی، تأمین مالی فعالیت‌های تولیدی همچنان با دشواری مواجه است.

وی با اشاره به این‌که بانک مرکزی به دنبال طرح‌هایی برای حل موضوع تأمین مالی دولت است، یکی از مسائلی که معتقد بود باید در این باره مورد توجه قرار بگیرد این بود که هر طرحی منجر به انحراف در منابع نظام بانکی و تشدید فشار‌های تورمی و قیمتی نشود؛ از این‌رو در کمیته‌های مشورتی نقدینگی و اعتباری بانک مرکزی طرح‌های بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین پیش‌تر گفته بود که در هدایت نقدینگی دو موضوع مهم وجود دارد، اول این‌که بخش عمده‌ای از حجم نقدینگی هم‌اکنون تبدیل به تسهیلات اعم از تولیدی یا غیر آن شده یا توسط خود بانک‌ها تبدیل به انواع دیگری از دارایی شده است و موضوع دیگر این‌که نقدینگی در بخش‌هایی متمرکز شود که بیشترین بازدهی را داشته باشد.

از نگاه همتی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید باید بازدهی بخش تولید از طریق بهبود فضای کسب‌وکار، کاهش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قدرت خرید مردم برای تقاضا و رشد صادرات افزایش یابد تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاری منتهی به رونق تولید ایجاد شود.
________________________________
 
ضرورت پیاده سازی مالیات هوشمند
 
وزیر اقتصاد در پیامی به مناسبت روز مالیات، بر ضرورت پیاده سازی مالیات هوشمند و تمرکز بر مهار فرار مالیاتی تاکید کرد.

پیام فرهاد دژپسند می‌خوانیم:

پایه ریزی رهایی از بودجه مبتنی بر نفت از سال‌های آغازین پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تدوام آن در سال‌های اخیر، همواره فرصت استفاده و برنامه ریزی برای ظرفیت سازی از درآمد‌های پایدار غیرنفتی و بومی سازی و مردمی سازی اقتصاد را برای سیاستگذار خلق کرد. شرایط کنونی و تحریم‌ها و کاهش درآمد‌های نفتی، فرصتی طلایی و موهبتی الهی برای بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه مالیاتی کشور می‌باشد که ضمن کاهش اثرات تحریم‌های ظالمانه غرب، فرصتی برای اصلاح ساختار بودجه نفتی غیرکارآمد و مقاوم سازی اقتصاد خواهد بود.

ثمرات پرداخت مالیات، امنیت بیشتر، آموزش بهتر، گسترش خدمات بهداشتی، ترویج عدالت و کاهش فقر، و مشارکت در توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور است. البته باید به این مهم اذعان نمود که آگاهی مردم از محل و نحوه هزینه کرد مالیات ها، انگیزه‌های آن‌ها را برای پرداخت مالیات افزایش خواهد داد.
 
با توجه به ظرفیت عظیم آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ایرانی، امید است که پرداخت مالیات داوطلبانه و صادقانه به مثابه فریضه دینی و وظیفه ملی تبدیل شود که ثمره این مشارکت مردم در مدیریت اقتصادی کشور، توسعه پایدار و ایمن سازی اقتصاد کشور از شوک‌ها و آسیب‌های خارجی، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی، افزایش آرامش و رفاه جامعه و ارتقای جایگاه و شأنیت اقتصاد ایران در میان اقتصاد‌های مهم دنیا خواهد بود.

اینجانب ضمن تشکر از تلاش‌های کلیه همکارانم در سازمان امور مالیاتی، توصیه به برنامه ریزی برای پیاده سازی مالیات هوشمند و تمرکز بر مهار فرار مالیاتی با هدف شفاف سازی و سالم سازی، توسعه عدالت مالیاتی و استفاده از ابزار‌های مالیاتی در جهت کمک به رونق تولید و حمایت از مودیان مولد و خوش حساب می‌نمایم. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات