۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۶۱۲۶۰۴

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۸ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۸ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت به کمک تمام ابزار‌ها و امکاناتی که در اختیار دارد، تورم را مدیریت می‌کند و مانع از افزایش تورم خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۸ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش ۵۳۶ واحدی شاخص بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات سه شنبه ۱۸ تیر ۹۸، ۵۳۶ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۲۴۸ هزار و ۷۱۶ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن ۱۱۳ واحد رشد کرده و به رقم ۶۱ هزار و ۴۳۰ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار که ناشی از میانگین قیمت سهام در تعداد سهام شرکت‌های حاضر در بورس است به بیش از ۹۳۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۳.۲ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۰۲ هزار نوبت معامله و به ارزش بیش از ۱۱۷۰ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۵۰ واحد افت کرده و به رقم ۶۹ هزار و ۶۵۲ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۷۷ واحد تقویت شده و به رقم ۴۱ هزار و ۷۸۶ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۱۰۱۶ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۷۸ هزار و ۷۸۹ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس ۴۸۰ واحد کاهش یافته و به رقم ۱۸۴ هزار و ۱۱ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود ۶۸۴ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۹۱ هزار و ۳۵۱ واحد رسید.

امروز نماد‌های وامید، کچاد بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته و در مقابل نماد‌های فولاد، همراه، شبندر، شبنا، شبریز بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

امروز معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران اقبال بیشتری به شرکت‌های گروه بانک، خودرو، فولاد و شرکت‌های تأمین اجتماعی داشته‌اند. نماد‌های پربیننده در بورس اوراق بهادار تهران شامل بانک تجارت با قیمت پایانی هر سهم ۴۱۰ ریال، سایپا، ایران خودرو، پارس خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، لیزینگ رایان سایپا، سرمایه‌گذاری صدر تأمین بودند.

بنا به این گزارش، در فرابورس ایران نیز شاخص کل امروز با ۳ واحد افزایش به رقم ۳۲۲۲ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱.۶ میلیارد اوراق حق تقدم و سهام در قالب ۲۳۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۸۸۶ میلیارد تومان دادوستد کردند.

نماد‌های تأثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس شامل میدکو، مادیرا، بمپنا، حخزر بوده‌اند و نماد‌های کگوهر، هرمز، شراز بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورس شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، کشت و صنعت شریف‌آباد، توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، صنایع کاغذ پارس و سیمان لار سبزه‌وار بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد‌های لابسا مربوط به شرکت‌های آبسال، نماد سپنتا مربوط به صنعتی سپنتا متوقف شدند، همچنین در پیام دیگری نماد‌های شفا مربوط به سرمایه‌گذاری شفا، بترانس، ایران ترانسفو، شفن، پتروشیمی فناوران، ولساپا، خزامیا مربوط به خودروسازی زامیاد، ثاباد، مجتمع توریستی و رفاهی آبادگران ایران نیز با پیام ناظر بازار برای برگزاری مجمع عمومی سالانه متوقف شدند.

نماد سغرب مربوط به سیمان غرب نیز با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد. نماد کسرا مربوط به شرکت سرامیک صنعتی اردکان بازگشایی شد، نماد خگستر، شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، نماد کپارس مربوط به کاشی پارس بعد از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شدند. در پیام دیگری از ناظر بازار نماد سخاش مربوط به سیمان خاش، سهگمت مربوط به سیمان هگمتان، نماد دفارا مربوط به داروسازی فارابی بازگشایی شدند.

با پیام ناظر نماد بکام مربوط به تولیدی شهید قندی بازگشایی شد توقف نماد پردیس مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری پردیس با پیام ناظر بعد از تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت سهام متوقف شد. توقف نماد حپترو مربوط به شرکت حمل‌ونقل پتروشیمی به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت با پیام ناظر انجام شد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۴۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۱۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۹۲.۸ دلار معامله می‌شود.
 
بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها امروز سه شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان است.
___________________________

قیمت نفت کاهش یافت
 
قیمت نفت به علت نگرانی در مورد تقاضا در اثر بروز نشانه‌هایی از تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر اقتصاد جهان، کاهش یافت، اما احتمال درگیری در غرب آسیا مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شد.

هر بشکه نفت برنت با ۹ سنت کاهش ۶۴.۰۲ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۱ سنت کاهش ۵۷.۴۵ دلار معامله شد.

قیمت نفت به علت نگرانی در مورد تقاضا تحت فشار قرار گرفته است، زیرا جنگ تجاری میان آمریکا و چین وارد دومین سال خود شده و چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان را کاهشی کرده است که می‌تواند بر تقاضا برای نفت تاثیر بگذارد. این دو، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان هستند.

سفارشات ماشنآلات در ژاپن بیشترین کاهش در ۸ ماه گذشته را ثبت کرده است که نشان می‌دهد تنش‌های تجاری بر سرمایه‌گذاری شرکت‌ها تاثیر گذاشته است.

همچنین آمار‌های دولت ژاپن نشان داد دستمزد واقعی در این کشور برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است. ژاپن، پنجمین کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت خام است.

استفان اینس، تحلیلگر بازار گفت: «چشم‌انداز ضعیف‌تر اقتصاد جهانی، بر قیمت نفت فشار کاهشی وارد کرده است، اما تنش‌ها در غرب آسیا هوشیاری در مورد احتمال ریسک در عرضه را بالا برده که مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها در میان مدت می‌شود.»
___________________________

۲۳۰۰ شرکت دریافت کننده ارز دولتی حسابرسی نشده‌اند

سیدمحمد علوی، دبیر کل جامعه حسابداران رسمی صبح امروز در همایش آشنایی با ساز و کار ثبت و استفاده از اطلاعات صورت‌های مالی در رتبه بندی فعالان اقتصادی گفت: قرار است اقداماتی صورت گیرد تا یک سامانه سیستمی یکپارچه به منظور ثبت صورت‌های مالی شرکت‌ها ایجاد شود. چراکه نظارت‌های مالی و تهیه صورت‌های مالی مرتبط با بنگاه‌ها از سوی مجلس به عهده جامعه حسابداران گذاشته شده و بر این اساس به دلیل اینکه تهیه صورت‌های مالی و انتشار آن به صورت سیستمی انجام نمی‌پذیرد کارایی لازم را ندارد.

دبیر کل جامعه حسابداران افزود: داده‌ها و صورت‌های مالی منبع اصلی تصمیم گیری بر تمام نظام‌های مالی در دنیا هستند که منبع فراهم سازی آن صورت‌های مالی است که مبنای تصمیم گیری‌های اجتماعی و اقتصادی قرار می‌گیرد که بر این اساس دولت نیز برای نظارت بر صورت‌های مالی جامعه حسابداران رسمی را تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: البته باید توجه داشت که این نظارت مالی در سطح خرد است و نظارت کلان بر روی صورت‌های مالی آن هم با روش‌های کاغذی امکان پذیر نیست بنابراین چاره‌ای جز این نداریم که به یک سیستم نظارت مالی کوچ کنیم.

علوی خاطرنشان کرد: صورت‌های مالی که مورد حسابرسی قرار می‌گیرد به لحاظ ضعف سیستمی قابل استناد در مراجع مختلف نیست چرا که یک شرکت یا بنگاه اقتصادی برای بانک یک صورت مالی ارائه می‌دهد و به سازمان امور مالیاتی یک صورت مالی دیگر عرضه خواهد کرد بنابراین شفافیت وجود نداشته و صحت سنجی بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه در موضوع دریافت کنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی بعد از انتشار اسامی دریافت کنندگان مشخص شد که ۶۰۰ شرکت حسابرسی نشده اند که ما آن را به مراجع قانونی اعلام کردیم، گفت: ضمن اینکه در مرحله دوم انتشار فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی مشخص گردید ۱۷۰۰ شرکت حسابرسی نشده اند پس ممکن بود تخلفات گسترده‌ای نیز صورت گیرد.

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی خاطرنشان کرد: باید نظارت مالی یکپارچه و سیستمی صورت گرفته و صورت‌های مالی اعتبارسنجی شده در یک سامانه مشخص بارگذاری شود. این در شرایطی است که در حال حاضر تنها یک تصویر از صورت‌های مالی منتشر می‌شود که در بسیاری از مواقع ناکارآمد است.

علوی تاکید کرد: باید به یک سیستم مالی یکپارچه برگردیم تا فساد صورت‌های مالی کم شود این در شرایطی است که به مراجع دولتی و اتاق بازرگانی پیشنهاد داده ایم که به این سامانه بها بدهند چرا که تمرکز نظارت مالی باعث رونق تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: ۳۰ هزار شرکت مورد حسابرسی قرار گرفته و ۳۰۰ هزار اظهارنامه مالیاتی شرکت‌های حقوقی به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌شود ضمن اینکه ۸۰۰ هزار شخصیت حقوقی فعال در کشور داریم پس با نظارت کاغذی حتی اگر نظارتی وجود نداشته باشد اتفاقی رخ نخواهد داد.
___________________________

برنامه دولت کنترل و کاهش تورم است
 
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه گرامیداشت روز جهانی تعاون و بیست و پنجمین سالگرد تأسیس اتاق تعاون کشور در جمع خبرنگاران گفت: دولت به کمک تمام ابزار‌ها و امکاناتی که در اختیار دارد و با سیاستگزاری‌ها و اقدامات کلان اقتصادی، تورم را مدیریت می‌کند و مانع از این می‌شود که افزایش یابد.

دژپسند افزود: ما یک آمار نقطه به نقطه و یک آمار منتهی به دوازده ماهه داریم و طبق اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت آمار تورم ماهانه روند کاهشی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: این روند کاهشی نشان می‌دهد که به سمت مدیریت تورم در حرکت هستیم.

وزیر اقتصاد درباره سهم ۶.۷ درصدی سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور گفت: در افزایش سهم تعاونی‌ها دو بحث مطرح است، یک طرف دولت است و طرف دیگر خود تعاونی‌ها هستند.

دژپسند افزود: در دولت، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی برنامه‌ها را طوری طراحی می‌کنند که زمینه برای افزایش سهم تعاونی‌ها فراهم باشد. طرف دیگر خود تعاونی‌ها هستند که باید در بخش‌های مختلف وارد شوند تا به این سهم برسند.
___________________________

بدهی بانک‌های دولتی به بانک مرکزی کاهش یافت

جعفر مهدی زاده، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد: بررسی اجزای نقدینگی نشان می‌دهد که رشد نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۷ ناشی از افزایش ۲۴.۲ درصدی پایه پولی و کاهش ۰.۹ درصدی ضریب فزاینده پولی بوده است.

مهدی زاده افزود: در این میان، خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی واجد سهم فزاینده در رشد پایه پولی بوده که بیانگر بهبود نسبی وضعیت ذخایر ارزی بانک مرکزی و همچنین بهبود کیفیت ترازنامه بانک مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه دیگر عامل فزاینده پایه پولی در پایان سال ۱۳۹۷ افزایش خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی بوده است، بیان کرد: افزایش متغیر مذکور اغلب به دلیل انتقال بخشی از بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی (موضوع بند "و" تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷)، انتقال بدهی برخی از شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی (موضوع ماده ۶ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴) و افزایش اوراق و اسناد بهادار دولتی بابت پشتوانه و تعهدات بین‌المللی دولت بوده که در عمل فاقد آثار پولی است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی در پایان تصریح کرد: هرچند بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی دارای سهم فزاینده در رشد پایه پولی بوده است، اما باید توجه داشت که طی ماه‌های آبان تا اسفند ۱۳۹۷، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی روندی نزولی داشته است؛ به طوریکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۱۶۰۵.۴ هزار میلیارد ریال در پایان مهر سال گذشته به ۱۳۸۱.۷ هزار میلیارد ریال در پایان اسفند این سال رسیده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات