۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۱۲۶۷۵

سالی خونین در عربستان در پی اعدام ده‌ها مخالف رژیم سعودی

سالی خونین در عربستان در پی اعدام ده‌ها مخالف رژیم سعودی
حکومت عربستان در سال ۲۰۱۹ میلادی با اعدام ده‌ها فعال مخالف آل سعود شاهد سالی خونین بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، سایت مرآة الجزیرة در گزارشی به بررسی روند صدور و اجرای احکام سیاسی اعدام در عربستان از زمان روی کار آمدن شاه سعودی و فرزندش ولیعهد این کشور پرداخت و نوشت: خونریزی شاخصه سال های حکومتداری و استبداد تحمیلی رژیم سعودی است. در طول سالهای گذشته و سال جاری میلادی، شمار احکام اعدام به طور هولناکی افزایش یافته است.

این احکام بیانگر تعداد هولناک گردن هایی است که با شمشیر رژیم سعودی زده شده است. در نیمه اول سال 2019 میلادی، مسئولان سعودی 122 نفر را اعدام کرده اند که شاهد افزایش وحشتناکی نسبت به مدت مشابه سال 2018 میلادی است زیرا در این سال مسؤولان سعودی 55 نفر را اعدام کرده بودند.

بر اساس آمار سازمان اروپایی – عربستانی حقوق بشر، این آمارها نشانه افزایش 21 درصد شمار اعدام ها در نیمه اول سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

این سازمان در بیانیه ای تصریح کرده است: افزایش هولناک درصد اجرای احکام اعدام همزمان با چهاردهمین ماه وعده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ماه آوریل سال 2018 میلادی بود. او در آن زمان وعده داده بود که شمار احکام اعدام به کمترین حد ممکن برسد.

در این بیانیه آمده است: محمد بن سلمان مدعی شده است که اقدامات لازم در این زمینه برای کاستن از احکام اعدام به یک سال یا کمی بیشتر نیاز دارد، اما همه شاخص ها نشان می دهند که مجازات اعدام در این برهه شدت گرفته است و هیچ نشانه ای در تایید ادعای محمد بن سلمان وجود ندارد.

این سازمان خاطر نشان کرد: لازم بود که وعده ولیعهد سعودی با توقف اعدام ها تا پایان اقدامات مورد ادعای وی همراه می شد، اما برخلاف توقف آن، آمار اعدامها از زمان وعده محمد بن سلمان در آوریل سال 2018 میلادی تا نیمه اول سال 20169 میلادی به 221 مورد رسید.

مستندات سازمان یاد شده آمار و ارقام زیادی را نشان می دهد. از جمله اینکه درصد اعدام افراد زیر سن قانونی در نیمه اول سال 2019 میلادی 5 درصد بوده است. یعنی شش فرد زیر سن قانونی در نیمه اول این سال به نام های عبدالکریم محمد الحواج، سلمان امین آل قریش، مجتبى نادر السویکت، عبد الله سلمان آل سریح، محمد سعید السکافی و عبد العزیز حسین سهوی اعدام شده اند. 58 نفر از مجموع 122 فرد اعدام شده نیز تابعیت عربستان نداشته اند.

سازمان اروپایی – عربستانی حقوق بشر با اشاره به اعدام 37 شهروند عربستانی در 23 آوریل گذشته آورده است که اکثر این افراد اعدام شده با اتهام های نه چندان بزرگی از جمله مشارکت در تظاهرات و اقدامات و آیین های مربوط به شیعیان روبرو شده بودند.

براساس بیانیه این سازمان، افزایش درصد اعدام ها در نیمه اول سال 2019 میلادی به بالاترین حد خود در طول پنج سال گذشته رسیده است. شمار اعدام ها در نیمه های اول سال 2018 میلادی 55 مورد، سال 2017 میلادی 41 مورد، سال 2016 میلادی 88 مورد و سال 2015 میلادی 103 مورد بوده است.

سازمان اروپایی – عربستانی حقوق بشر در گزارش سالانه اعدامهای سال 2018 میلادی خود از رویکردهای جدید رژیم سعودی برای بکارگیری مجازات اعدام و توسعه بی سابقه استفاده از آن برای اتهامات سیاسی اشاره کرده است. این وضعیت نشان می دهد که عربستان در یکی از بزرگترین دوران های سرکوب به سرمی برد.

این سازمان در بیانیه خود آورده است: آمار رو به افزایش احکام اعدام در نیمه اول سال 2019 میلادی نگرانی های جدی را درخصوص اقدامات دولت سعودی در این سال به همراه داشته است، زیرا اگر این روند با همین میانگین اعدام تا پایان سال ادامه یابد، احتمالا شمار اعدامی ها تا پایان سال جاری میلادی به 244 نفر خواهد رسید که آماری بی سابقه در تاریخ دولت سعودی است.

این بیانیه افزود: با توجه به نبود شفافیت در پرونده های بازداشت شدگان و محاکمه ها، تعداد دقیق افرادی که با خطر اعدام روبرو هستند، روشن نیست. این سازمان توانسته است 23 نفر را شناسایی کند که با خطر اعدام روبرو هستند. سه نفر از آنها در زمان متهم شدن کودک بوده اند.

علاوه بر این، بسیاری دیگر از بازداشت شدگان با اتهاماتی درخصوص اعمال حق مشروع خود نظیر آزادی بیان و شرکت در تظاهرات روبرو هستند. این سازمان همچنین محرومیت شماری از بازداشت شدگان از شرایط یک محاکمه عادلانه از جمله محروم بودن از حق داشتن وکیل در دوره بازجویی را مستند سازی کرده است.

سازمان اروپایی – عربستانی حقوق بشر تصریح کرده است: با پایان یافتن نیمه اول سال 2019 میلادی و مشخص شدن مسیر اجرا و صدور مجازات اعدام، روشن می شود که دوره کنونی تاج و تخت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان فرزندش از خونین ترین دورانها است که این امر در تناقض آشکار با وعده هایی بود که محمد بن سلمان درباره اصلاحات داده بود زیرا مجموع اعدامها از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در 23 ژانویه سال 2015 میلادی تا نیمه اول سال 2019 میلادی به 714 مورد رسیده است.

این سازمان هشدار داد: این روند نگرانی ها درباره جان سایر محکومان به اعدام بویژه محکومان پرونده های مربوط به آزادی بیان و مخالفت با سیاست های رژیم سعودی را دوچندان می کند./983/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات