۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۱۲۹۲۱

طنز | ممد حیات

طنز | ممد حیات
سنت نوپای جهاز یا جهیزیه دیدن قدمتی دیرینه دارد. شاید بتوان طبق کشی را به‌نوعی اجداد مراسم جهیزیه دیدن قلمداد کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، وقتی صحبت ازدواج در میان باشد به‌صورت دیفالت (pish farz) یک سری مراسم دیگر به این مراسم لینک (peivand) می‌شوند حتی اگر مراسم شام عروسی هم لفت (tark) بدهد، مراسم‌های دیگر بی‌خیال نمی‌شوند، باقی می‌مانند و بزن‌وبکوب راه می‌اندازند. جهاز یا جهیزیه دیدنی از این دسته مراسم‌های عروسی است. حساسیت این مراسم در حد دیدار نهایی جام جهانی است و بازتاب آن گسترده‌تر از نشست‌های ۵+۱ است.

در عالم سه نوع جهاز قابل‌رؤیت موجود است. جهاز شتر؛ وسیله‌ای است قابل‌رؤیت، اما کاملاً شخصی شتر محسوب می‌شود و ربطی به اقوام شتر ندارد. جهاز هاضمه؛ همان نام علمی سیستم گوارش خودمان شامل معده، روده، آپاندیس و ... که با چشم مسلح قابل‌رؤیت است، ولی کاملاً شخصی است و جز جامعه پزشکی کسی مشتاق دیدارش نیست. تابه‌حال درجایی مراسم هاضمه دیدنی توسط اقوام شخص گزارش نشده است. جهاز عروس که نقش مهمی را در زندگی آحاد بشر ایفا می‌کند و این افتخار را دارد که با شادی مورد دید و حتی بازدید قرار بگیرد.

سنت نوپای جهاز یا جهیزیه دیدن قدمتی دیرینه دارد. شاید بتوان طبق کشی را به‌نوعی اجداد مراسم جهیزیه دیدن قلمداد کرد. از زمانی که جهیزیه اشتهای سیری‌ناپذیر پیدا کرد به‌شدت دچار اضافه‌وزن و افزایش حجم شد. مراسم طبق کشی با اندکی حساب سرانگشتی فهمید توان بر سر گرفتن ماشین لباسشویی ۱۲ کیلویی و یخچال ساید و سرویس مبلمان استیل را ندارد چه برسد به اینکه هم‌زمان دستمال بچرخاند و کمر بجنباند. پس چهارگوشه‌ی میدان را بوسید و در اوج خداحافظی کرد و میدان را به جوان‌تر‌هایی مثل مراسم جهیزیه دیدنی سپرد.

تأثیرات شگرف سنت جهیزیه دیدنی در روابط بین خانواده‌ها مانند بمب هیدروژنی است و تا سال‌ها بسیاری از امور را تحت‌الشعاع قرار داده، نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. ازآنجاکه لازم است خانواده‌ها با لوازم عروس آشنا شوند، آن‌ها دسته‌جمعی در آشپزخانه حضور پیدا می‌کنند. یخچال سایدبای‌ساید خیلی گرم و با شش درب گشاده، خود را معرفی می‌کند، اما اجاق‌گاز برخورد بسیار سردی دارد. طبیعی است اگر وسایل آشپزخانه خارجی باشند یک نفر زحمت ترجمه مکالمات را بر عهده بگیرد. متأسفانه گاهی به‌غلط از این حرکت به‌عنوان فخرفروشی نامبرده می‌شود که نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی است.

پس‌ازآن دوستان و اقوام به‌اتفاق سری به سرویس بهداشتی می‌زنند. به دلیل رعایت موازین بهداشتی زیاد سربه‌سر لوازم آنجا نمی‌گذارند، فقط در حد آشنایی اولیه و یادگرفتن راه و چاه. مترجم هم نیاز نیست، آفتابه همه جای دنیا ایرانی است.

بازدید از پذیرایی کاملاً منطقی و قابل‌قبول است. مهمان باید از میزان راحتی مبلمان اطمینان داشته باشد، اما کارشناسان هنوز توجیه مناسبی برای نمایش اتاق و سرویس خواب پیدا نکرده‌اند و به نظر می‌رسد جزو معما‌های بشر باقی بماند.
 
یکی دیگر از تأثیرات مراسم پسندیده که کارشناسان فنون خاله‌زنک‌بازی بر آن اتفاق‌نظر دارند شناخت اخلاق و شخصیت عروس با توجه به کیفیت و کمیت لوازم آشپزخانه است.

اگر ابزار خشن آشپزخانه سرویس ساطور و کادر، گوشت‌کوب برقی و دستی از بهترین نوع باشد نشانگر شخصیت آرام و صلح‌جوی عروس است. همواره تأمین جانی داماد باید مدنظر و از خطر کوبیدگی و ساطوری شدن مصون باشد. تنوع جنسیتی و ظرفیتی قابلمه‌ها سرویس‌های غذاخوری و کریستال همه بیانگر دست‌پخت عالی و خلاقیت و سلیقه عروس است. هرچقدر جهیزیه برندتر باشد اصالت خانوادگی عروس را به رخ می‌کشد. کالای برند کالایی است که خارجی باشد از قدیم گفته‌اند هیچ جنس خارجی بی‌حکمت نیست.

حس همدلی بین فامیل موجب می‌شود با حضور در این مراسم اگر کمبودی دیدند سریعاً به خانواده عروس یادآوری کنند. آن‌ها مجبورند تمام کابینت‌ها را بررسی کنند مبادا یکی از ساز‌های (ساندویچ، قهوه، غذا، پاستا، بستنی، چای) آشپزخانه در بازار جامانده باشد و باعث ناکوک بودن نوای خوشبختی دو جوان بشود. اگر یکی از پز‌ها (پلو، آرام، زود کباب، بخار) حضور نداشته باشند خطر سو تغذیه مفرط و لطمه به‌سلامتی زوج جدی است.

بی‌آبرویی بالاتر از این وجود ندارد که اقوام از راه دور و نزدیک با سختی فراوان خودشان را به این مراسم برسانند و با کمبود لوازم جهیزیه روبرو شوند. والدین عروس موظف‌اند هر کالایی را که در بازار موجود است تهیه کنند، چون وجود تک‌تک لوازم خانه ضروری است اگر ضروری نبود که تولید و عرضه نمی‌شد. نقصان جهیزیه به‌منزله‌ی نقصان شرافت و اخلاق عروس و والدینش است. آن‌ها به حد کافی عمر داشته‌اند پس می‌توانند با فروش اعضای اضافه بر نیاز بدن که مفرح ذات‌اند و تنها با اعضایی که ممد حیات‌اند زندگی کنند. فروش دو کلیه، دو متر و نیم روده کوچک.

یک متر و دو وجب روده بزرگ، آپاندیس، طحال و یکی از نیم‌کره‌های مغز علاوه بر زندگی بخشیدن به انسان‌های دیگر، حافظ آبروی خانواده می‌شود. هیچ پدر و مادری راضی نیست، زندگی دخترشان به خاطر وسایل مهمی همچون؛ تخم‌مرغ آب پرکن برقی از هم بپاشد. مرگ یک‌بار جهیزیه یک‌بار/۹۹۹/د101/س
 
س. رستمی
ارسال نظرات