۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۱۳۰۶۵
استاد حوزه خواستار شد؛

ضرورت آشنایی حوزویان با ابزار و منطق گفتمان های بین المللی

ضرورت آشنایی حوزویان با ابزار و منطق گفتمان های بین المللی
حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی آشنایی حوزه های علمیه با ابزار گفتمان های بین المللی را ضروری و دوران امام رضا(ع) را شبیه ترین دوران به دوران امروزی دانست.

حجت الاسلام والمسلمن میرکتولی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک سالروز میلاد خجسته هشتمین امام شیعیان، دوران امام رضا(ع) را نزدیک ترین دوران به دوران امروزی دانست و گفت: در زمان امام رضا(ع) بستر برای گفت وگوی جهان اسلام با سایر مذاهب فراهم شده بود که دوران امروزی نیز دوران ارتباطات و عصر گفتمان بین ادیانی است.

استاد حوزه ادامه داد: هجرت امام رضا(ع) از مدینه به طوس و مرو که پایتخت حکومت عباسیان است بستر گفت وگوی میان ادیان را به وجود آورد؛ زیرا با چنین حرکتی صحنه دنیای اسلام گسترش پیدا کرد و بخش عظیمی از تاریخ جغرافیای جهان زیر چتر حکومت اسلامی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مأمون برای خاموش کردن نور معنویت و ولایت معصومین(ع) از تمامی اهرم ها استفاده کرد و مناظراتی نیز که در تاریخ نقل شده، گرچه چهره گفتمان میان ادیانی به خود گرفته است، اما هدف حکومت عباسی این بوده که چراغ وجود اهل بیت(ع) را به انزوا کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با تصریح بر این که گرچه مأمون شیعه است اما شیعه امام کش به شمار می رود، اظهار کرد: مأمون عالم ترین حاکم بنی عباس است که می خواهد با ابزار علم، امام رضا(ع) را از صحنه حاکمیت و رهبری جامعه جهان اسلام کنار زند در نتیجه بستر گفتمان بین ادیانی را ایجاد و چهره های شاخص علمی زمان را فرا خواند اما امام رضا(ع) نه تنها عقب نشینی نکرد بلکه با حضور در محفل ها بر تمامی آنها غالب شد.

وی ادامه داد: امروزه که درب های جهان به روی همه باز شده و فاصله ای میان شرق و غرب نیست به گونه ای که همه می توانند با استفاده از امکانات امروزی با یکدیگر گفت و گو کنند؛ حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید به منطق و ابزار گفتمان بین المللی مجهز شوند؛ این که ما خود را حق مطلق بدانیم اما سخنان طرف مقابل را نشنویم نمی تواند کارساز باشد.

وی اضافه کرد: منطق اسلام بر تمام ادیان سابق، غالب و برتر است و قرآن کریم بر سایر کتاب های آسمانی هیمنه دارد و عیسی(ع) بشارت پیامبر(ص) را داده است و بشارت زمانی به کار می رود که فردی با سخنان جدیدی به میدان می آید./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
مصطفی رستمی
ارسال نظرات