۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۱۳۹۷۲
یادداشت انتقادی؛

حمله به گاندو، عذری بدتر از گناه

حمله به گاندو، عذری بدتر از گناه
از کسانی که کاسۀ آش رآکتور آب سنگین اراک را با جایش می‎دهند و می‌فروشند چه انتظاری داری! همین که سازمانت را نفروختند و از شر تحریم‌ها در امان ماندی برو شاکر باش.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پخش فصل اول سریال گاندو، از آغاز با توییت‌پرانی یکی از آشنایان دولتی همراه شد و با پخش قسمت‌های پایانی این سریال، به اوج خود رسید. این دوست گرامی در یکی از توییت‌هایش برای پاک کردن دامن خود، دوستان، همکاران و همراهانش از کوتاهی‌هایشان در ادارۀ دولت، دست به دامن سخنانی انحرافی شد. اما واقعیت آن است که کارنامه و دامن کوتاه کوتاهی‌هایشان حتی با دامستوس و پرسیل طلایی هم سفید و درخشان نخواهد شد، چه برسد با توییت‌پرانی. این اظهار نظر‌ها عذر‌های بدتر از گناهی است که به تف سر بالا می‌ماند، تا توجیه عملکرد.

این آشنای دولتی گفته‎اند: «دولت نه اجازه و نه پول دارد که سریال بسازد» و همچنین: «صدا و سیما هم پول ندارد فیلم بسازد»، «ولی گویا جای دیگر هست که برای تضعیف نهاد دولت، هم پول فراوان دارد، هم مجوز‌ها و مشوق‌های لازم را دریافت کرده است و هم می‌تواند صدا و سیما را الزام به پخش کند» و در آخر فرموده‎اند: «با گاندو، گنده نمی‌شوید».

البته راست می‌گوید بندۀ خدا! واقعا چقدر محدودیت! چه قدر مظلومیت! چه قدر واقعا! این حجم از بیچارگی جای مویه و گریه دارد به پهنای صورت. راست می‌گوید جناب سرهنگ! دولتی اینچنین مظلوم تا به حال در هیچ جای کرۀ خاکی بر سر کار نیامده و بعید است بعد‌ها نیز بیاید. آن از دختر مظلوم وزیر سابق و این هم از داماد بی‌پول وزیر لاحق!

راست می‌گوید حجت‌الاسلام سابق! این همه استعداد در کابینۀ رئیس جمهور حیف و میل می‌شود و هیچ کس قدر این وزرای جوان و مستعد را نمی‌داند. ما این همه وزیر داریم که شش سال است مردم را فیلم کرده‌اند. این همه مدیر و معاون دولتی مگس‌پران که حقاً بازیگرند. ثروت هر کدامشان نیز به تنهایی کفاف ساخت چند سری مرد عنکبوتی و ترانسفورمز را می‌دهد. کسی نیست بگوید چرا این سرمایه‌های نظام را هدر می‌دهید؟ چرا از آن‌ها غافلید که هم فیلمنامه‌نویسند، هم بازیگر، هم تهیه‌کننده، هم کارگردان و بزک‌کننده و نورپرداز و صدا بردار و پول‌پرداز و پول بردار!

آقای علی عسکری! امید است با به کار بستن این فرمایش این آشنای عزیز، مقداری هم پول و سرمایه به اعضای دولت بدهید تا فیلم‌های بهتری بسازند؛ بلکه از این طریق قیمت عرض دوچندان و دارایی ارزی و ریالی صاحبان هجومیِ ثروتِ نجومیِ دولتی بیشتر شود. بالاخره فیلم کردن مردم و مگس‌پرانی و توییت‌پراکنی زیر کولر گازی، هنر کمی نیست. مفت و مجانی هم که نمی‌شود. آیا کسی پیدا می‌شود که محض رضای خدا، توأمان هم مردم را فیلم کند و هم مگس بپراند و هم توییت بپراکند؟! پول لازم دارد آقا جان، پول! می‌فهمی؟! پول.

اصلاً نگارنده پیشنهاد می‌دهد این وزرای چند شغله که همواره دستی در آتش فیلم کردن مردم داشته‌اند را در صدا و سیما استخدام کنید تا این استعداد‌های فراموش شده هیئت دولت، کنتوراتی برنامه‎های رادیو و تلوزیونی را بسازند.

چه بسا نیاز باشد شبکه‌های تلویزیونی را ملک طلق وزرا، معاونان و آشنایان کنید که دو پیامد خوب به همراه خواهد داشت: یکی این که مردم بیش از پیش سرگرم و فیلم می‌شوند، دیگر آنکه داشته‌های مادی وزرا با تملک این شبکه‌ها بیشتر و احساس کمبودشان برطرف می‌شود.

اصلاً آقای علی عسکری چرا به این‌ها پول نمی‌دهید؟ چرا پول ممکلت را در اختیار این‌ها قرار نمی‌دهید؟ نکند پول ندارید؟ درست است که به قول این آشنای عزیز «صدا و سیما هم پول ندارد فیلم بسازد» و درخواست پول از دولت، حق قانونی شماست، ولی نکند منتظرید دولت به شما پول بدهد! زهی خیال باطل و تصور محال! به کسی گفتند: پدرت کجاست؟ گفت: رفته است بیرون، می‌آید. گفتند: پس بنشین تا بیاید!

جناب علی عسکری! اگر به امید نانوایی، بدان که بی‎نوایی! از کسانی که کاسۀ آش رآکتور آب سنگین اراک را با جایش می‌دهند و می‌فروشند چه انتظاری داری! همین که سازمانت را نفروختند و از شر تحریم‌ها در امان ماندی و در لیست تحریم نیستی برو خدایت را شکر کن! باش تا خبر تحریمت بدهند، که این هنوز از نتایج برجام و اف‌ای تی اف است!

آهای صدا و سیما! آهای آقای گاندو! اصلا مگر تو مسلمان نیستی؟ از این آشنای عزیز یاد بگیر! ببین که چشمش به داشته‌های مادی و معنوی دیگران نیست و حسادت نمی‌ورزد. ببین که با کوچک کردن سازندگان گاندو در پی گنده کردن خود نیست.

از او یاد بگیر که پیرو حدیث مولا علی علیه‌السلام است که فرموده: «الْغِنَى الْأَکْبَرُ الْیَأْسُ عَمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ؛ توانگرى بزرگ‌تر، در گرو ناامیدی از داشته‌های دستان مردم است». آقای صدا و سیما و آقای گاندو، ببین که داشته‌های دولت، دست پر و پیمان او و کارنامۀ سفید چند سالۀ وزاری جوانش، چشم منتقدان را از حدقه درآورده و آشنایان را از آنچه در دست توست بی‌نیاز کرده و دستانت را خالی می‌بیند! از او یادبگیر!/918/ی702/س

مجید پاک‌نیت

ارسال نظرات