۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۱۴۴۶۶
پاسخی کوتاه بر ذهنیات یک نویسنده؛

آسمان ریسمان بافتن برای نقد شورای نگهبان

آسمان ریسمان بافتن برای نقد شورای نگهبان
آقای هادی سروش ظاهرا پیش فرض خاصی از سخنان آیت الله جنتی داشته و نتوانسته‌ ذهنیات خود را به قلم بیاورد و مکتوب کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام هادی سروش در نوشتاری با عنوان «جناب آیت‌الله جنتی گاهی هم خود انتقادی داشته باشید» مورخ یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸ در روزنامه جمهوری اسلامی مطالبی را به رشته تحریر در آورده‌اند که از اتقان لازم برخوردار نیست.

ایشان با اشاره به سخنان دبیر شورای نگهبان که گفته بودند: «شورای نگهبان وابسته به هیچ جریان سیاسی نیست و تحت تأثیر جریانات سیاسی و هیچ کس قرار نمی‌گیرد بلکه بر اساس وظیفه‎ای که دارد کار خود را انجام می‌دهد»، می‌نویسند: «این سخن و از این جایگاه؛ اعتراف به صحت همه آن چیزی است که تا کنون مورد امضای آقایان قرار گرفته است!»

او پس از ادای احترام به جایگاه شورای نگهبان، در تبیین کلام خود، به دو نکته اشاره می‌کند؛ که اصالتا نکته اول وی مقصود نگارنده است؛ او ذیل نکته اول می‌نویسد: «اگر چنین است که ایشان فرموده‌اند، پس نامه امام (ره) خطاب به فقهای شورای نگهبان چگونه توجیه می‌شود؟».

نامه‌ای که امام راحل در فضای سال ۶۷ پس از اظهارات یکی از فقهای شورای نگهبان به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر کمونیست بودن او خطاب به شورای نگهبان صادر شده بود. حجت الاسلام سروش سپس می‌نویسد: «پس بجاست آقای جنتی بگونه‌ای سخن از گذشته و حال شورا ایراد بفرمایند که جایی برای آنچه از گذشته تداعی می‌شود، باز باشد».

به باور نگارنده در این دو فقره از نوشتار و نقد ایشان به جمله منقول از آیت الله جنتی، هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد و ایشان صرفا نکاتی را به هم چسبانده‌اند که ربطی به یکدیگر نداشته و هیچ اشاره مستقیم و مصداقی در نقد جملات آیت‌الله جنتی نکرده‌اند.

ظاهرا ایشان با پیش فرض خاصی سخنان آیت الله جنتی را مطالعه کرده‌اند و اگر خوش‌بینانه بنگریم ایشان نتوانسته‌اند منویات ذهنی خویش را به قلم بیاورند و مکتوب کنند و یا اساسا ربط بین جملات و ساختار جملات را شرط نمی‌دانند و فقط بنا دارند نقدی به آیت الله جنتی و شورای نگهبان وارد کرده باشند!

گزاره‌های موجود در جملات آیت الله جنتی که عبارت است از:

عدم وابستگی به جریان سیاسی، عدم تأثیر از جریانات سیاسی، عمل بر اساس وظیفه.

چنانچه مشهود است ایشان تنها به یک موضوع مهم پرداخته‌اند که شورای نگهبان سیاسی عمل نمی‌کند و کلام ایشان ناظر به همین بخش است و ایشان به عنوان دبیر شورای نگهبان وظیفه دفاع و پاسخگویی از عملکرد خود را دارد؛ و گزاره‌های تولیدی جناب نویسنده عبارتند از:

«بیانات دبیر شورای نگهبان اعتراف به صحت همه آن چیزی است که تاکنون مورد امضاء آقایان قرار گرفته است! آن بخش از نامه امام (ره) که اشاره دارد:

الف: گه‎گاهی دیده می‌شود که بعضی آقایان محترم در مسائلی وارد می‌شوند که موجب وهن شورای نگهبان است. مانند تندی کردن به برخی افراد؛

ب: انذار از آلت دست بازیگران سیاسی قرار گرفتن؛

ج: انذار از غفلت از انجمن حجتیه.

بجاست که آقای جنتی به گونه‌ای سخن از گذشته و حال این شورا ایراد بفرمایند که جایی برای آنچه از گذشته تداعی می‌شود، باز باشد.»

چنانچه مشاهده می‌شود تقریبا هیچ سنخیتی میان گزاره‌های آیت‌الله جنتی و گزاره‌هایی که ایشان در مقام انتقاد به دبیر شورای نگهبان بیان کرده‌اند وجود ندارد. اتفاقا آیت‌الله جنتی در صدد بیان این نکته است که شورای نگهبان توصیه حضرت امام(ره) مبنی بر سیاسی نبودن شورای نگهبان را جامه عمل پوشانده است. البته نویسنده می‌تواند و حق دارد در این مطلب با آیت الله جنتی مخالف باشد، اما اینکه ایشان باید مانند نویسنده فکر کند حتما سخن درستی نیست. البته خود انتقادی و توجه به ضعف‌های شورای نگهبان از سوی اعضای آن شورا نیز حرف صوابی است، اما آنچه مشخص است اینکه از مقدماتی که نویسنده آورده است نمی‌توان به این نتیجه رسید و شایسته است با بیان متقن و منطقی و بدون پیش فرض‌های جناحی و آسمان ریسمان بافتن نتایج صواب بیان شود!/918/ی702/س

محمد مقصودعلی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
سلام،
1. در متن با احترام سخن آقای هادی سروش نقد می شود، ولی تیتر یک جور توهین به این او شده است با عبارت «آسمان و ریسمان بافی»
2. اقدام رسا در نقد یادداشت و مطالب افراد مختلف به این صورت، بسیار پسندیده است که باید ادامه پیدا کند
3. مطلب بالا ضعفیف نوشته شده است و در مقام نقد باید سخن دو طرف به طور دقیق آورده شود، بعد نقد صورت گیرد
4. نویسنده مطلب بالا در همان دامی افتاده است که به یادداشت هادی سروش گرفته است.
5. متاسفانه با نزدیک شدن به انتخابات فشارها به شورای نگهبان زیاد شده است که رسا باید این فشارهای نامتعارف و ناپسند را کاهش دهد.
1
0
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
مرور تاریخ در یادداشت ها خوبست با رویکرد جناحی نباشد.
2
0