۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۶۱۴۴۸۹
آیت الله جوادی آملی:

مسائل اخلاقی باید در فقه احیا شود

مسائل اخلاقی باید در فقه احیا شود
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه باید فقه ما با اخلاق عجین شود، گفت: مسائل اخلاقی باید در فقه احیا شود و این امر مفغول مانده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد علی موسوی شیرازی و هیأت همراه با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله جوادی آملی در مشهد مقدس با وی دیدار و گفتگو کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار اظهار داشت: عده ای به محضر پیامبر گرامی اسلام شرفیاب شدند و عرض کردند مجلس شما مجلس بسیار شیرین و مفیدی است اما وقتی از مجلس شما بیرون می رویم ازاین لذت محروم می شویم، پیامبر(ص) فرمود از دست خود کمک بگیرید و و سخنان نورانی را یادداشت کنید.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به خدمات علمی بیت شیرازی ادامه داد: آیت الله حاج سید عبدالله شیرازی آثار فراوانی از خود به جای گذاشتند که همین نشاط دوران حیات و تدریس ایشان را یادآوری می کند.

وی به روایتی از امام صادق(ع) اشاره و بیان کرد: حضرت(ع) توصیه می فرمایند خاندان شما باید خاندان فرهنگی باشد و بچه های شما کتابها و آثار قلمی خود شما را از شما به ارث ببرند، مرحوم والد شما چنین کاری را صورت دادند و به این توصیه امام عمل نمودند که امیدواریم تمام بیوتات، به این نصایح امام صادق علیه السلام عمل کنند و این راه شدنی است وگرنه فراگیری علم را بر ما تکلیف نمی کردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نجف آنقدر برکت دارد که اگر خروجی نجف را معاذالله از ما بگیرند چراغ حوزه های علمیه سراسر جهان خاموش خواهد شد؛ کتب اربعه، رسائل، مکاسب و دیگر کتب اساسی حوزه ها، محصول نجف است، امروز که به برکت خونهای پاک شهدا این سرزمین از استکبار و استثمار پاک شده است باید خروجی طیب و طاهری مانند خروجی های علمی نجف داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید فقه ما با اخلاق عجین شود و اساسا هدف این است، به عنوان نمونه در کتب ما هست که اگر شخصی کذب بگوید یا ظلم کند مستحب است وضوی خود را تجدید کند، از این دست مسائل اخلاقی باید در فقه احیاء گردد و این امر مفغول مانده است.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار آیت الله سید محمد علی موسوی شیرازی گزارشی از احیاء آثار علمی آیت الله سید عبدالله شیرازی ارائه داد./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات