۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۱۴۵۵۶
یادداشت طلبگی؛

حوزه و چرخه‎ای که طلاب باید طی کنند

حوزه و چرخه‎ای که طلاب باید طی کنند
هموارسازی مسیر پر فراز و نشیب علم و فتح قله‌های دانش، با معنویت ممکن است. گمان نشود تنها راه عالم شدن فقط درس خواندن است، توفیق خدا نباشد پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا | سیدتقی نوری

تازه وارد شده بود و کسی را نمی‌شناخت. رایحه صمیمیت عجیبی به مشامش می‌رسید. نمی‌دانست چرا و چگونه! ولی به خوبی درک کرده بود؛ فضای حوزه علمیه آرامش‎بخش است. احساس غریبی نمی‌کرد. گویی چند سالی است آنجا زندگی می‌کند. سیدی از اتاق مدیریت خارج شد و به محض دیدن او به استقبال رفت و خوش آمد‌گویی گرمی کرد.

خدایا دستم را بگیر

در حوزه علمیه پذیرش شد. در تقسیم‌بندی اتاق‎ها، حجره چهارده نصیب او و سه نفر دیگر شد. هنگام ورود به حجره دو رکعت نماز خواند. به سجده رفت و قشنگ‌ترین خواسته زندگی را از خدایش درخواست کرد؛ خدایا دست مرا بگیر. خدایا اگر حضورم، کمک‌رسان اسلام خواهد شد مرا در حوزه نگهدار و گرنه خودت کاری کن بروم. هر ساله در هر ترم با نمرات عالی قبول شدن نشانه‌ای بود میان او و خداوند. او در حوزه ماند و در نویسندگی ریسندگی اسلامی می‌کند.

قاعده تلازم در حوزه‌های علمیه

نام حوزه علمیه که به گوش برسد ناخودآگاه تلازمی در ذهن نقش می‌بندد ترکیبی همانند خمیر؛ که آب و آرد آن جداناپذیر است. خشیت الهی و درس خواندن، خمیرمایه هر طلبه است. محصول خشیت الهی بندگی کردن است؛ درس و مباحثه یعنی جهش، تحرک و جنبش، یکجا ننشستن در تکاپوی دانش.

چرخه طلبگی

انرژی چرخه طلبگی از نوع ارتباط با خدا است. هر دود چراغ خورده حوزه علمیه، اساس فهم دین را در تهذیب جان می‌داند. هموارسازی مسیر پر فراز و نشیب علم و فتح قله‌های دانش، با معنویت بدست می‌آید. گمان نشود تنها راه عالم شدن فقط درس خواندن است، توفیق و دستگیری الله نباشد پیشرفتی حاصل نمی‌گردد. پس همواره خواسته قلبی، ثبوت قدم بر این منهج باشد.

صخره طلبگی

حوزه علمیه سرچشمه عظیم دانش حضرت رسول (ص) و اهل بیت طاهرینش (ع) است. طلبه درس نخوان صخره‌ای است بر راه انتشار دین. طلبه به‎گونه‌ای سیر ارتقایی خود را باید بپیماید که سخن گفتن آن جهانی باشد و این حاصل نمی‌شود مگر با التزام به قاعده تلازم یعنی طهارت نفس و درس خواندن.

فارغ التحصیلان ده پایه

طلابی که سطوح را به پایان رسانده‎اند مسئولیت سنگین‎تری بر دوش دارند. باید با یک دست برداشت از شاخه‌های هدایتی دینی کردن و با دست دیگر تقدیم مردم کردن. بی‎توجهی، بی‌تفاوتی و بی‌فکری بر تمامی طلاب حرام است از این رو فعالیت طلاب حوزه‌ها در تمامی عرصه‌ها و عرضه‌ها نظیر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و فعالیت در فضای مجازی و... بسیار ستودنی است./918/ی704/س

ارسال نظرات