۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۶۱۴۹۳۸
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری:

میانگین سنی ائمه جمعه ۴۰ سال است | برای ائمه جمعه فکرسازی نمی کنیم

میانگین سنی ائمه جمعه ۴۰ سال است | برای ائمه جمعه فکرسازی نمی کنیم
رییس شورای سیاستگذاری ائمعه جمعه، با بیان اینکه میانگین سنی ائمعه جمعه ۴۰ سال است، تأکید کرد: به هیچ وجه فاصله غیر منطقی و تشریفات ائمه جمعه را نمی‌پذیریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رییس شورای سیاستگذاری ائمعه جمعه کشور یکشنبه شب در  گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به جایگاه نماز جمعه در اسلام و انقلاب گفت: نماز جعه نهاد پر برکت رحمانی است که به ارتقای معنوی، بصیرت افزایی و ارتقای معنویت دینی کمک ویژه ای می کند.

وی افزود: نماز جمعه گردهمایی منظم هفتگی است که سبب ارتقای بصیرت دینی و سیاسی جامعه شده و تأثیر شگرفی بر انسجام اجتماعی، همبستگی ملی و زیست اجتماعی دارد و هویت شهری با نماز جمعه تعریف می شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که نماز جمعه می تواند محلی برای حل و فصل مشکلات مردم باشد، اظهار داشت: از نظر فرهنگی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برکات بسیاری بر نماز جمعه مترتب شده است، تربیت هزاران جوان مؤمن انقلابی و سلحشور در این سال ها و ساماندهی خوبان از دیگر برکات نماز جمعه است، در این 40 سال متوجه شدیم که نماز جمعه چه نعمت بزرگی است، در آغاز چله دوم انقلاب با مطالعه مسیر طی شده باید این جایگاه مهم را جدی تر بگیریم.

ارتباط با نسل جوان در حد مطلوب نیست

وی با اشاره به آسیب شناسی های صورت گرفته درباره نماز جمعه ادامه داد: متأسفانه در  جاهایی گرفتار سیاست زدگی هستیم، سیاسی بودن شفا اما سیاست زدگی بیماری است، در جاهایی احساس می شود فاصله نزدیک و صمیمی با مردم به ویژه در شهرهای بزرگ کاهش پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان این که ارتباط با نسل جوان در حد مطلوب نیست، ابراز داشت: استفاده از ظرفیت نماز جمعه در سازماندهی اجتماعی و استفاده از ظرفیت های منطقه برای رشد باید در دستور کار باشد و باید از ظرفیت های منطقه برای اعتلای شهرها استفاده شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سیاستگذاری ها در روند نماز جمعه و خطبه ها عنوان کرد: عزل و نصب، داوری و اداره نهاد نماز جمعه از سوی شورا انجام می شود، 9 نفر از سوی رهبری عظیم الشأن انقلاب برای این شورا انتخاب شده اند اما در واقع متولی اصلی رهبری معظم انقلاب هستند که این کار را به شورا تفویض کردند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: در این شورا رفتارهای نهاد نماز جمعه سیاستگذاری و مشخص می شود که نهادها و ائمه جمعه در اقصی نقاط کشور در مسائل کلان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از چه ضوابطی باید پیروی کنند.

وی اضافه کرد: درباره خطبه ها سیاست های کلی از سوی شورا تعیین می شود، این که در حوزه های سیاسی امام جمعه چه نوع مواضعی می تواند بگیرد و چه جاهایی نمی تواند موضع گیری کند باید سیاستگذاری شود تا این شبکه به صورت متحد و یکپارچه در مسائل گوناگون، منسجم عمل کنند اما در جزئیات ورود نمی کنیم.

ورود به مسائل جناحی و رقابت های حزبی خط قرمز نماز جمعه است

 حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری موضع گیری ائمه جمعه به نفع جناح های سیاسی و ورود در رقابت های حزبی را خط قرمز نماز جمعه دانست و گفت: این گونه مسائل خطوط قرمز است و امام جمعه نمی تواند وارد این بحث ها شود چرا که باید شأن هدایت و پدری ائمه جمعه را حفظ کرد.

وی افزود: باید ها و نباید های کلی نماز جمعه از سوی شورای سیاستگذاری تعیین می شود اما جزئیات بر عهده امامان جمعه می شود، ائمه جعه نمی توانند در خطبه های نماز جمعه از کسی نام ببرند اما به صورت کلی می توانند نکات خود را بیان کنند و نظر و مشکلات مردم را به مسؤولان انتقال دهند.

برای ائمه جمعه فکرسازی نمی کنیم

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره در پاسخ به سؤالی درباره استفاده ائمه جمعه از بولتن ها اظهار داشت: امام جمعه ها مشغولیت های فراوانی دارند و باید مرکزی وجود داشته باشد تا ائمه جمعه را در زمینه های محتوایی یاری دهد، مجموعه ای از تحلیل ها در اختیار ائمه جمعه قرار داده می شود اما این که استفاده کنند یا خیر بر عهده خود امام جمعه است و تجویزی نیست، البته طبع روحانیون و ائمه جمعه با این مسائل هماهنگ نیست و در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی به سؤال مجری درباره چرایی اشتراک مواضع بسیاری از ائمعه جمعه اینگونه پاسخ داد: هیچگاه مسائل تجویزی نیست و ما بولتن خبری نداریم که بخواهیم فکرسازی کنیم، بسته های تحلیلی در موضوعات مختلفی داریم که مطرح می شود، در زمینه اشتراک مواضع گاهی موضوعاتی در کشور مانند نفتکش ها و گرانی ها در صدر مسائل کشور است و همه ائمه جمعه چون موضوع روز است اظهار نظر می کننداما برخی تصور می کنند که فکرسازی می شود.

میانگین سنی ائمه جمعه 40 سال است

حجت الاسلام والمسلمین در پاسخ به این که میانگین سنی ائمه جمعه کشور چقدر است، ابراز کرد: میانگین سنی ائمه جمعه حدود 40 سال است و  بافت عمومی و بدنه ائمه جمعه از جوانان و افراد بانشاط هستند.

وی با اشاره به فرایند عزل و نصب ائمعه جمعه عنوان کرد: در زمینه نصب ممکن است کسانی علاقه مند باشند و خود را معرفی کنند، گاهی نهاد نماز جمعه از فضلای شهر شناسایی کرده و در مواردی فضلا و نخبگان معرفی می کنند، وقتی این افراد وارد چرخه نهاد می شوند باید صلاحیت های علمی و شخصیتی آن ها احراز شود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمعه جمعه با بیان این که مأموریت رهبر انقلاب در دوره کنونی ارتقای کیفیت نماز جمعه ها بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این مأموریت سعی کرده ایم که ورودی ائمه جمعه دقیق تر باشد، بعد از بررسی های لازم پرونده عزل یانصب یا انتقال امام جمعه در شورا بررسی شده و تصمیم گیری می شود.

وی تأکید کرد: عملکرد ائمه جمعه ارزیابی می شود و  سامانه نظارت و ارزیابی داریم که در حال تقویت آن هستیم، مردم، نهادها و علمای مناطق مختلف کشور هم می توانند در امر نظارت به شورای سیاستگذاری کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اقدامات برخی ائمه جمعه مانند برداشتن نرده ها گفت: رهبر عظیم الشأن انقلاب در دیدار ائمه جمعه بر مردمی بودن آن ها تأکید ویژه ای کردند، مزیت ویژه امامان جمعه مردمی بودن آن ها است،  ارتباط صمیمانه و نزدیک با جامعه مخاطب ویژگی روحانیت شیعه است و در بین ائمه جمعه باید از سطح بالاتری برخوردار باشد.

وی افزود: در برخی از موارد فاصله هایی به بهانه حفاظت و شأن و منزلت ایجاد شد که ربطی به ذات انقلاب ندارد، حذف و اصلاح  فاصله های غیر منطقی و تشریفات و تجملات در دستور کار جدی شورای سیاستگذاری ائمعه جمعه است که البته اکثر ائمه جمعه در متن زندگی مردم هستند.

نهاد نماز جمعه فاصله غیر منطقی و تشریفات ائمه جمعه را به هیچ وجه نمی پذیرد

رییس شورای سیاستگذاری ائمعه جمعه کشور اظهار داشت: مواردی داشتیم که فاصله های غیر منطقی ایجاد شد و در حال اصلاح هستیم و حتی در مواردی افراد را از دایره امامت خارج کردیم، نهاد نماز جمعه تشریفات و تجملات ائمه جمعه را به هیچ وجه نمی پذیرد و مواردی خارج شده اند یا در حال اصلاح هستند، اصلاح این موارد بدون تعارف در دستور کار جدی است.

وی ادامه داد: نرده ها در اکثر جاها نبوده و در مراکز استان ها به دلیل ضرورت امنیتی ایجاد شد اما بعد از برطرف شدن ضرورت، این روند اصلاح نشده است، مردم فاصله ها را نمی پسندند و جایی که مسؤؤلان خود را از بودن در متن مردم محروم کنند حسرت خواهند خورد و خسارت می بینند، مردم راهنما هستند و مسؤولان نباید خود را محروم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به شرایط اقتصادی و تلاش ائمه جمعه برای حل مشکلات ابراز کرد: ائمعه جمعه در دسترس مردم و مورد اعتماد  و مراجعه هستند، البته به فرموده رهبر انقلاب پول و امکانات دست امامان جمعه نیست اما مردم مراجعه می کنند و ائمه جمعه از ظرفیت های مختلف برای حل مشکلات استفاده می کنند، امام جمعه گاهی همه مسیرها را می رود و نتیجه ای نمی گیرند و از تریبون نماز جمعه تذکر می دهند، مراجعات مردم با توجه شرایط اقتصادی بسیار زیاد شده است.

وی با اشاره به نحوه تصمیم گیری درباره تعیین سخنرانی پیش از خطبه ها عنوان کرد: تعیین سخنران پیش از خطبه ها در اختیار امام جمعه و ستاد نماز جمعه شهرها است و بر اساس تدابیر منطقه ای تصمیم گرفته می شود، گزارش های کلیشه ای فایده ای ندارد و مردم استقبال نمی کنند، مردم دوست دارند اگر مسؤولی حضور پیدا می کند پاسخگوی سؤالات باشند و در همین راستا میز خدمت در بسیاری از شهرها ایجاد شده است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمعه جمعه در پاسخ به سؤالی درباره فشارها بر ستاد برای حذف سخنران پیش از خطبه ها خطرنشان کرد: مواردی بوده که برخی گروه ها و شخصیت ها انتقاد کردند که چرا اجازه داده شده است اما موارد زیادی نیست، در بسیاری ازموارد مطالب منطقی و تحلیل های خوب مطرح می شود که باید استفاده کرد  و سعه صدرها را افزایش داد البته باید مراقبت هم کرد تا موارد درست و منطقی مطرح شود.

مسؤولان از حضور در نمازهای جمعه نگران نباشند

وی اضافه کرد: خوشبختانه موارد میز خدمت در حال افزایش است و مسؤولان پاسخگو هستند، همه مسؤولان در هر رده ای که هستند باید به نماز جمعه بیایند و نگران نباشند، مسؤولان باید از فرصت استفاده کنند و بدانند که حضور مسؤولان در بین مردم آورده های فراوانی برای آن ها دارد، از ستادهای نماز جمعه هم توقع داریم که حرمت مسؤولان حفظ و زمینه پاسخگویی مسؤولان فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به میزان حضور جوانان در نماز جمعه گفت: شهرهایی داریم که نماز جمعه آن آکنده از جوانان است و این حضور بستگی به عملکرد، ادبیات و جاذبه امام جمعه و کارگزاران نماز جمعه دارد، دو شاخصه ویژه و اصلی داریم که یکی کمیت حضور مردم و  دیگری حضور جوانان است که چقدر جامعه جوان جذب نماز جمعه شده است، برداشت ارتباط امام جمعه با جوانان در نماز جمعه صورت می گیرد.

وی  با تأکید بر این که گفتمان انقلاب اسلامی باید با ادبیات درست در همه کشور نهادینه شود، افزود: پیگیر هستیم که فاصله ها کم شود، شرط ما با ائمه جمعه حضور بی تکلف در بین مردم، ارتباط صمیمی و نزدیک با جوانان و رسیدگی به مشکلات مردم است، مطالبه مردم عزیز و انقلابی همین است و طبع ائمه جمعه همین را تقضا می کند.

رییس شورای سیاستگذاری ائمعه جمعه کشور با اشاره به برنامه های جنبی برنامه های جنبی نماز جمعه به ویژه برای کودکان اظهار داشت: خوشبختانه مهد آدینه در حال نهادینه شدن در کشور است که کودکان و نوجوانان در مدت نماز جمعه مشغول بازی می شوند و والدین می توانند بعد از نماز جمعه فرزندان را تحویل بگیرند تا بدین صورت خاطره خوشی در ذهن فرزندان از نماز جمعه وجود داشته باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات