۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۱۵۱۴۱
المانیتور:

ادعای قطع روابط امنیتی تشکیلات خودگردان با تل‌آویو واقعی نیست

ادعای قطع روابط امنیتی تشکیلات خودگردان با تل‌آویو واقعی نیست
یک نویسنده صهیونیست در یادداشتی رد ادعای رییس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره قطع همکاری رام‎الله و تل‌آویو را رد کرد .

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس تشکیلات خودگردان در پی تنش‌های بوجود آمده میان رژیم صهیونیستی و فلسطین پس از تخریب منازل مسکونی فلسطین در منطقه «باهر صور» در قدس اشغالی، اخیرا برای اولین بار رسما اعلام قطع همکاری با تل‌آویو کرده است.

اگرچه همکاری امنیتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی پس از مسایلی مانند انتقال سفارت و تخریب اخیر منازل مسکونی فلسطینیان در قدس اشغالی دچار نوعی پیچیدگی شده، اما این همکاری برخلاف ادعای «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان قطع نشده است.

کارشناسان می‌گویند که دلیل اصلی اعلام قطع ارتباط تشکیلات خودگردان با تل‎آویو، عدم پایندی رژیم صهیونیستی به توافقاتی مانند اسلو و توافق گذرگاه‎ها است، اما ارتباط بین دو طرف قطع نشده و همچنان وجود دارد.

در همین ارتباط، «شلومی الدار» مقاله‌ای را در پایگاه خبری تحلیلی «المانیتو» منتشر کرد و در آن نوشت: «هر چند ابومازن (محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین) از قطع روابط خود با اسرائیل می‎‌گوید، اما داده‌ها و شاخص‌های میدانی نشان می‎دهد که این همکاری امنیتی همچنان وجود دارد و هفته گذشته همزمان با افزایش اعتراضات مسئولان فلسطینی علیه اسرائیل، دو رویداد و شاخص جدیدی را شاهد بوده‎ایم که حکایت از ادامه این همکاری‌ها دارد».

نویسنده و کارشناس اسرائیلی در مسایل فلسطین درباره دو شاخص اشاره شده گفت: «اولین شاخصی که حکایت از ادامه همکاری امنیتی میان دو طرف دارد، ماجرای "آلاء بشیر" معلم قرآن و دختر 23 ساله فلسطینی است که نظامیان اسرائیلی (چند روز پیش) وی را به اتهام تلاش و برنامه‎ریزی برای انجام عملیات انتحاری در اسرائیل دستگیر کرده‌اند، این در حالی است که دستگاه امنیتی فلسطین (تشکیلات خودگردان) هم وی را دو ماه پیش بر اساس اطلاعات امنیتی اسرائیل و انتقال این اطلاعات به رام‎الله دستگیر کرده بود.»

آلاء البشیر روز نهم ماه مه (ماه مبارک رمضان) در حال تدریس قرآن کریم در منطقه قلقیلیه بود که نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان وی را بازداشت کردند و پس از مدتی مجبور به آزادی وی شدند، اما نظامیان رژیم صهیونیستی اخیرا آلاء بشیر را پس از آزادی، به بهانه بازجویی بازداشت کرده‎اند.

در ادامه این یادداشت که پایگاه خبری «عربی 21» آن را به عربی ترجمه کرده، ‌آمده است که «فعالان شبکه‌های اجتماعی پس از بازداشت خانم معلم قرآن به دست نیروهای امنیتی فلسطین (تشکیلات خودگردان) کمپینی را در حمایت از آلاء بشیر راه‎اندازی و رام‎الله را به بازداشت زنان به دستور اسرائیل متهم کردند؛ به طوری که رام‌الله مجبور به آزادی بشیر شد و هربار که سعی در بازداشت مجدد او داشت، کمپین مزبور علیه آن اقدام می‎کرد».

نویسنده و کارشناس رژیم صهیونیستی در ادامه نوشت: «سه‏‌شنبه گذشته ارتش اسرائیل (با مشاهده این وضیعت) تصمیم گرفت به شکل انفرادی وارد عمل شود، لذا وارد روستای آلاء بشیر شد و وی را بازداشت کرد. رام‌الله خیلی سعی کرد تا از اتهامات دستگیری معلم قرآن فرار کند، اما حماس انگشت اتهام را به سمت تشکیلات خودگردان نشانه گرفت و رام‎الله را به ادامه همکاری امنیتی با اسرائیل متهم کرد».

اقدام رژیم صهیونیستی در ابطال کارت شناسایی برخی از مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله سخنگوی دستگاه امنیتی آن، دومین شاخصی است که نویسنده صهیونیست در مقاله خود به آن اشاره کرده است.

شلومی الدار در این خصوص گفت که «اسرائیل در اکتبر 2014 کارت شناسایی "عدنان الضمیر" سخنگوی دستگاه امنیتی فلسطین را که با داشتن آن، آزادانه بین کرانه باختری و اسرائیل(سرزمین‎های اشغالی) تردد می‎کرد، به دلیل اظهاراتش درباره مقایسه بنیامین نتانیاهو (نخست‎وزیر رژیم صهیونیستی) و ابوبکر البغدادی (سرکرده داعش) ابطال کرد».

وی افزود: «این شاخص‌ها نشان می‌دهد که ارتباط واقعی رام‎الله و تل‌آویو اگرچه در ظاهر مشخص نیست، اما این ارتباطات پشت پرده وجود دارد. درست که اسرائیل غالبا محمود عباس را مورد هجمه قرار می‎دهد و وی را به عنوان رهبر مخالف با مذاکرات صلح(سازش) معرفی می‎کند، اما در عین حال برای جلوگیری از نابسامانی اوضاع امنیتی که ممکن است منجر به شعله‎ور شدن انتفاضه شود، اقدامات زیادی را (در راستای همکاری امنیتی) انجام می‎دهد».

وی تاکید کرد که «با وجود تصمیمات شوراهای مرکزی و ملی و کمیته‎های اجرایی فلسطین برای توقف همکاری امنیتی با اسرائیل، محمود عباس بر حسب عادت با نداف ارغمان رییس شاباک به صورت دوره‎ای در رام‎الله جلسه می‎گذارد».

نویسنده اسرائیلی افزود: «محمود عباس خود را میان چکش فلسطین و سندان اسرائیل می‌بیند و به همین دلیل می‎بینیم که مواضع دوگانه اتخاذ می‎کند».

وی در پایان مقاله نوشت که «درخواست امروز محمود عباس برای قطع روابط با اسرائیل و توقف اجرای قراردادها و توافقات، نشان می‌دهد که بین حرف تا عمل او فاصله زیادی وجود دارد و بدیهی است که اسرائیل همه تلاش خود را به کار بگیرد تا فلسطین تحت ریاست محمود عباس را که از محبوبیتش میان فلسطینیان کاسته شده، ناامن کند»./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات