۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۶۱۵۹۱۰
حجت الاسلام ذوالنور:

قانون مطبوعات بازنگری شود | از تعمیق روابط با کشورهای منطقه استقبال می کنیم

قانون مطبوعات بازنگری شود | از تعمیق روابط با کشورهای منطقه استقبال می کنیم
رییس کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه به دنبال تحکیم، تعمیق و افزایش امنیت منطقه هستیم، گفت: از تعمیق روابط خود با کشورهای منطقه استقبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در کشور گرایش ها و سلائق بسیاری وجود دارد، گفت: علیرغم همه گرایش های مختلف بین مسؤولان، در راستای منافع ملی و حل مشکلات کشور اتفاق نظر دارند.

وی از وجود وفاق و همدلی میان مسؤولان کشور ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: هر جریانی که منتقد دولت بوده است، پس از تحریم وزیر امورخارجه وارد کار شده و از منافع ملی دفاع می کند، زیرا این جریان اقتضا دارد همه در برابر دشمن موضع بگیریم.

خبرنگاران در انعکاس اخبار، مصالح کشور را در نظر بگیرند

حجت الاسلام ذوالنور با گرامیداشت روز خبرنگار، بر ضرورت در نظر گرفتن مصلحت کشور در انعکاس اخبار تأکید و عنوان کرد: رسالت خبرنگاری مقتضی آن است که واقعیات منعکس شود، اما یک خبرنگار باید منافع ملی، آبروی افراد و رضایت خداوند را در نظر گرفته و مسائلی که فتنه برانگیز و آسیب آفرین است را منتشر نکند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خبرنگاری را از جمله مشاغل سخت و دشوار دانست و خاطرنشان کرد: خبرنگاران در عرصه جنگ تحمیلی بسیار خوش درخشیده و پس از آن نیز در عرصه اطلاع رسانی در خط مقدم حضور داشتند؛ امروز با توجه به آن که در مقابل نظام سلطه قرار داریم و ضرورت ایجاب می کند در عرصه های خبری و تبلیغاتی به صورت جدی عمل کنیم، رسالت خبرنگاری بسیار سنگین تر از قبل تعریف می شود.

توضیحاتی در زمینه دیدار با سفیر انگلیس

وی در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه و با اهمیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: این کمیسیون  در جایگاه بعد از ریاست مجلس قرار دارد، از این رو باید گفت جایگاه آن از لحاظ اهمیت در کل جهان ویژه بوده و این کمیسیون در قسمت هایی که وزارت امور خارجه با محدودیت مواجه می شود، از آزادی عمل بیشتری برخوردار است.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان اینکه بنده در جایگاه ریاست کمیسیون امنییت ملی و سیاست خارجی باید در چارچوب خطوط نظام و منافع ملی حرکت کنم، به ارائه توضیحاتی از دیدار خود با سفیر انگلیس پرداخت و گفت: نخستین سفیری که درخواست دیدار با ما را داشت، سفیر انگلیس بود و بنده نیز بیش از دوهفته این درخواست را بدون پاسخ گذاشته بودم، اما پس از این که از جهات مختلف به ما توصیه شد تا این درخواست را پاسخ بگوییم، درخواست آنها را قبول کردیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه موضع بنده در دیدار با سفیر انگلیس مقتدرانه و با قدرت بوده است، تأکید کرد: طبق درخواست انگلیسی ها بنا بود تا ما این دیدار را رسانه ای نکنیم، اما چند ساعت بعد با توئیت سفیر انگلیس این دیدار رسانه ای شد و بعد دانستیم که آنها خواستار عدم رسانه ای شدن جزئیات نشست بوده اند، اما با پخش کلیات آن مخالفتی نداشته اند و متأسفانه در ابلاغ این پیام به ما کوتاهی شده بود.

وی توقیف کشتی ها، برجام، هسته ای و موشکی را از موضوعات مطرح شده در دیدار سفیر انگلیس دانست و افزود: برخی به ما خرده می گیرند که چرا لبخند بر لب داشته اید؟ بنده با همه افراد با روی خوش و لبخند برخورد می کنم و این را همه می دانند.

حجت الاسلام ذوالنور تأکید کرد: اگر ما لبخند کسی را نقد کردیم، منظورمان این بود که جای «رحماء بینهم» و «اشداء علی الکفار» عوض شده است؛ ما می گفتیم که چرا برخی مسؤولان در برابر غربی ها لبخند می زنند، اما در برابر دلسوزان نظام با عصبانیت و اخم برخورد می کنند؛ همچنین نکته دیگر آن است که ما می گفتیم مسؤولان نباید گول لبخند دیگران را بخورند، نه اینکه خنده بر لب نداشته باشند.

وی تصریح کرد: دیدار اخیر با سفیر انگلیس به گونه ای بوده است که کفه ترازو به نفع منافع ملی سنگینی می کند و خود انگلیسی ها نیز به این موضوع اذعان دارند.

رییس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مسأله فیلترینگ یا عدم فیلترینگ تلگرام ابراز کرد: کمیسیون امنیت ملی مرجع فیلترینگ و یا حذف آن نیست و نمی تواند در این راستا اقدام خاصی داشته باشد؛ آری اگر فضای مجازی امنیت کشور را در بخش های مختلف به خطر بیاندازد، این کمیسیون ورود پیدا کرده و از مراجع ذی صلاح مطالبات قانونی خود را خواستار می شود.

دولت مسؤول اصلی فضای فرهنگی جامعه است

وی با بیان اینکه دولت مسؤول اصلی فضای فرهنگی جامعه است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در بیانیات خودشان فرهنگ را یک باغ و دولت را باغبان آن توصیف کرده اند، بنابراین دولت باید برای اصلاح فرهنگ و سالم سازی فضای مجازی به صورت جدی تلاش کند.

حجت الاسلام ذوالنور در ادامه «عدم شفافیت» را یکی از دلایل فساد اقتصادی و آشفتگی اقتصاد کشور دانست و گفت: بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته، احساس وجود فساد در میان جامعه از خود وجود فساد بیشتر است؛ امروز نیازمند آن هستیم که اطلاعات مالی و اقتصادی سطوح مسؤولان در اتاق شیشه ای قرار بگیرد تا مردم نسبت به آن آگاهی داشته باشند؛ همچنین اطلاعات مردم نیز در سامانه ای امین موجود باشد تا اگر تغییر غیر متعارفی احساس شد، از آنها پرسیده شود که این مال یا اموال را «از کجا آورده ای».

وی افزود: امروز قوه قضاییه موافق طرح شفاف سازی است، اما برخی از بدنه اجرایی و برخی نیز از بدنه مجلس نسبت به آن مخالفت می ورزند؛ از هنگامی که آیت الله رئیسی وارد کار شده اند تلاش دارند تا این قانون را زنده کنند و ان شاءالله موفق خواهند شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رسانه ها باید برای طرح «شفافیت» زمینه سازی کنند تا زمانی که این طرح وارد صحن علنی شد نمایندگان به آن رأی مثبت دهند.

وی در ادامه یکی از دلایل تحریم وزیر امورخارجه کشورمان را دیدار با دموکرات ها در سفر شش روزه به آمریکا عنوان کرد و ابراز داشت: ترامپ از این دیدارها به خشم آمده و تحریم علیه آقای ظریف را اعمال کرد.

حجت الاسلام ذوالنور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در منطقه به دنبال تحکیم، تعمیق و افزایش امینت هستیم، تأکید کرد: برخی کشورهای منطقه تحت تأثیر عملیات های روانی دشمن از ایران فاصله گرفتند، اما امروز متوجه اشتباهشان شده و درصدد ایجاد ارتباط با جمهوری اسلامی هستند؛ ما از تعمیق روابط خود با کشورهای منطقه استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا با رصد رفتار سعودی ها پالس های مثبت دریافت کرده ایم و حسن رفتارشان با حجاج خانه خدا نشان داده است که مایل به ایجاد ارتباط با ایران هستند؛ اماراتی ها در رابطه با ایجاد ارتباط با جمهوری اسلامی از عربستانی ها مشتاق تر بوده و تردیدی نیست که این روند به نفع کشورهای منطقه به ویژه خود امارات و عربستان خواهد بود.

قانون مطبوعات جامع نیست و نیاز به بازنگری دارد

حجت الاسلام ذوالنور در پایان به مسأله قانون مطبوعات اشاره و بیان کرد: این قانون جامع و کامل نیست و نیاز به بازنگری دارد، زیرا با قانون کنونی مطبوعات نمی توان جلوی جرایم رایانه ای و فضای مجازی را گرفت و با آن برخورد کرد؛ اخیراً کارهایی در این زمینه رخ داده است که ضمن در نظر گرفتن حقوق خبرنگاران در فضای مجازی، بتوان با جرایم رایانه ای و فضای مجازی بهتر برخورد کرد./841/پ201/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
حسین ثالث موید
ارسال نظرات