۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۶۱۶۳۴۵
آیت الله رئیسی:

تعرفه‌های کارشناسی باید واقعی و شفاف شود | لزوم تقویت نظارت بر کارشناسان

تعرفه‌های کارشناسی باید واقعی و شفاف شود | لزوم تقویت نظارت بر کارشناسان
رییس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام کارشناسی و نظارت بر کارشناسان، اختلاف فاحش نظرات کارشناسی در یک موضوع را سبب خدشه به اعتبار نظر کارشناسی دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی با مدیران کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز امور مشاوران، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان، نظر کارشناسی را در کشف حقیقت بسیار اثربخش دانست و تصریح کرد: موضوع شناسی در مقام افتا و قضا بسیار اهمیت دارد و کارشناس می تواند در این امر نقش خطیری ایفا کند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به جایگاه کارشناسی در مبانی فقهی، ادامه داد: تعهد، تخصص و به‌روز بودن از ویژگی‌های مهم کارشناس است که باید مورد توجه و اهتمام جدی باشد.

آیت الله رئیسی، غیرمتقن بودن نظر کارشناسی را موجب عدم اتقان آرا و همچنین اطاله دادرسی دانست و با تاکید بر ضرورت تقویت نظارت بر کارشناسان افزود: کانون کارشناسان و مرکز مشاوران به عنوان نهادهای قانونی در زمینه نظارت و همچنین آموزش و تشکیل هیات‌های فنی، وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارند.

رییس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام ارجاع به کارشناسان اظهار کرد: نباید ۹۰ درصد کارشناسی ها به ۱۰ درصد کارشناسان ارجاع شود و بقیه کارشناسان، کار کمی داشته باشند. این امر باید ساماندهی و از سامانه‌های هوشمند در این زمینه استفاده شود.

آیت الله رئیسی با تأکید بر واقعی و شفاف شدن تعرفه های کارشناسی، این امر را در اصلاح چهره نهاد کارشناسی نزد مردم موثر دانست و خاطرنشان کرد: اختلاف فاحش نظرات متعدد کارشناسی در موضوعات واحد، جایگاه کارشناسی را در ذهن نخبگان و مردم زیر سوال می برد و اعتبار نظر کارشناسی را مخدوش می کند. لذا تقارب نظرات کارشناسی امری بسیار ضروری است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نظر کارشناسی نباید قاضی را متحیر کند، تصریح کرد: نظارت های صنفی باید توسط افرادی امین، متعهد و قانونمند انجام شود و علاوه بر برخورد با تخلفات لازم است نگاه پیشگیرانه وجود داشته باشد.

آیت الله رئیسی با تأکید بر ضرورت کمک کانون کارشناسان و مرکز مشاوران به تسهیل رسیدگی به تخلفات کارشناسان یادآور شد: قضات نیز باید با ارائه مدارک مورد نیاز به کارشناسان کمک کنند. همچنین کارشناسان باید برای اتقان و سرعت نظریات کارشناسی به میزانی از اطلاعات حقوقی مجهز شوند و نظر خود را به صورت کامل ارائه کنند اما وارد عرصه قضا نشوند و داوری را به عهده قاضی بگذارند.

رییس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر لزوم ساماندهی تشکل‌های کارشناسی، اظهار کرد: رعایت شئونات کارشناسان مورد تاکید ماست و در دستورالعمل کرامت نیز به آن پرداخته شده است.

آیت الله رئیسی همچنین از کارشناسان خواست که اگر مشکلی در مجموعه قضایی مشاهده کردند، تذکر دهند و آن را مورد پیگیری قرار دهند و به هیچ عنوان روابط ناسالم را برنتابند.

رییس قوه قضاییه، خود کارشناسان را ملزم به پیشگیری از ایجاد روابط ناسالم دانست و گفت: سلامت دستگاه قضایی در گرو سلامت کارشناسان، وکلا، ضابطان و تمام مرتبطان با یک پرونده قضایی است. در این عرصه، خود نهاد کارشناسی باید حساسیت داشته باشد تا چند کارشناس ناسالم، اعتبار همه کارشناسان را در افکار عمومی تهدید نکنند. این امر نیز صرفا با بخشنامه و دستورالعمل امکان‌پذیر نیست بلکه به رویه ها و عملکردها بازمی گردد.

آیت الله رئیسی در پایان بر لزوم بهره مندی از ظرفیت های قانونی موجود در امر کارشناسی برای کشف حقیقت و اجرای عدالت تاکید کرد.

براساس این گزارش، پیش از سخنان رییس قوه قضاییه، چند تن از مدیران عالی نهاد کارشناسی به بیان دیدگاه ها، مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

محمد قمین
ارسال نظرات