۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۱۷۶۰۷
در نشست رونمایی کتاب «ساجی» در قم مطرح شد:

مخاطب بسیاری از کتاب‌های زنانه دفاع مقدس آقایان هستند

مخاطب بسیاری از کتاب‌های زنانه دفاع مقدس آقایان هستند
خالق کتاب «ساجی» در نشست رونمایی از این اثر گفت: مخاطب بسیاری از کتاب‌های زنانه دفاع مقدس آقایان هستند و در بسیاری موارد بازخوردها و نظرات خود را با من در میان می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست رونمایی از کتاب «ساجی» با حضور همسر شهید باقری که کتاب، روایتی است از این شهید، و همچنین با سخنرانی بهناز ضرابی‌زاده نویسنده این اثر و خالق آثاری چون «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» با همکاری حوزه هنری قم در کتابفروشی «دنیای کتاب» در قم برگزار شد.

ضرابی‌زاده درباره روند تولید کتاب «ساجی» گفت: قبل از نوشتن کتاب «ساجی» مصاحبه‌هایی با خانم باقرپور همسر شهید باقری، صورت گرفته بود. وقتی به من پیشنهاد نگارش این اثر را دادند، احساس کردم باید مصاحبه‌های بیشتر و دقیق‌تری انجام دهم.

نویسنده کتاب «ساجی» اضافه کرد: از انجام مصاحبه تا انتشار اثر 3 سال زمان طول کشید. در این مدت علاوه بر گفت‌وگوها و مطالعات، به تحقیقات میدانی در خصوص مکان‌هایی که این شهید در آنجا زندگی کرده بود، پرداختم.

وی ادامه داد: از آنجایی که مدتی از زندگی شهید در قم سپری شده بود، مسافرت‌هایی به قم داشتم و از نزدیک اماکنی را که بخشی از خاطرات زندگی مشترک شهید باقری و همسر ایشان در آنجا شکل گرفته بود، مشاهده کردم.

ضرابی‌زاده در خصوص استقبال از کتاب‌های زنانه دفاع مقدس یادآور شد: نکته قابل توجه این‌ است که مخاطب بسیاری از این کتاب‌ها آقایان هستند و در بسیاری موارد بازخوردها و نظرات خود را با من در میان می‌گذارند.

همچنین بر اساس این گزارش، پنجمین نشست تخصصی مبانی تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس با حضور بهناز ضرابی‌زاده در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

بهناز ضرابی‌زاده در رابطه با شگردهای تاریخ شفاهی عنوان کرد: لازم است گفتگوکننده یک جلسه مجزا با عنوان پیش مصاحبه با مصاحبه شونده برگزار کند تا از سیر کلی زندگی او مطلع شود.

وی در خصوص انتخاب سوژه برای کتاب‌های تاریخ شفاهی توضیح داد: در انتخاب سوژه بیش از هر عاملی میزان ارتباط و اطلاع مصاحبه‌گر از زندگی راوی حائز اهمیت است. مصاحبه‌گر زمانی که به نتیجه رسید زندگی روای قابلیت تبدیل شدن به یک کتاب تاریخ شفاهی را دارد، می‌تواند کار را آغاز کند.

ضرابی‌زاده گفت: در گفت‌وگوها باید اقلیم، جغرافیای اتفاقات، تحولات روحی و ... مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده کتاب «دختر شینا» با اشاره به تاثیر جنگ در ادبیات جهان اظهار کرد: در بسیاری از کشورها مانند روسیه شاهد آثار ادبی فاخری درباره جنگ هستیم که گاه با آثار برجسته جهانی برابری می‌کند در صورتی که در ایران به ادبی بودن داستان‌های دفاع مقدس توجهی نمی‌شود و نویسنده دفاع مقدس ابتدا باید با داستان‌نویسی آشنایی کامل داشته ‌باشد./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات