۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۶۱۷۸۴۳
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی:

روحانیت با همه اقشار ارتباط برقرار کند|مردم با وجود مشکلات پای نظام هستند

روحانیت با همه اقشار ارتباط برقرار کند|مردم با وجود مشکلات پای نظام هستند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: روحانیت باید با همه اقشار به ویژه جوانان ارتباط برقرار کرده و بصیرت، صبر، استقامت و مقاومت به جامعه منتقل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در همایش بسیج اساتید که امروز در مجتمع امامت برگزار شد، با اشاره به بیانیه رهبری در گام دوم انقلاب، گفت: به ایجاد تمدن نوین در این بیانیه اشاره شده است که پس از تشکیل جمهوری اسلامی، باید دولت اسلامی، جامعه اسلامی و سپس تمدن حقیقی اسلامی تشکیل شود.

وی اظهار کرد: پبامبر اسلام(ص) هویت جدیدی به مسلمانان داد و آن ها را از دوران جاهلیت بیرون آورد، در دوران رنسانس و دوره‌های جدید این هویت در غرب وجود نداشته و محور سیاست خودگرایی و سودگرایی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان این که بن‌مایه تمدن جدید غربی «من» است، ابراز کرد: در میان تفکرات در جهان غرب اموری که به نفع کسی باشد خوب به نظر می‌رسد و در صورتی که امری به نفع کسی نباشد تبعیض و ناعدالتی محسوب می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به رواج یأس، ناامیدی و خودکشی در غرب، تصریح کرد: این موارد حتی در قشر مرفه جامعه غرب نیز مشاهده می شود، انسان‌ها به دلیل ایجاد ارتباط عاطفی و اخلاقی نزدیک یکدیگر نمی‌شوند بلکه تمامی ارتباطات حول محور سود می‌چرخد، اغلب افراد تنها برای حل کردن مشکلات شخصی خود به سایر اشخاص رجوع می‌کنند.

وی داشتن هویت را تفاوت جوامع اسلامی و غیراسلامی بیان و اظهار کرد: در جهان غرب حضور هر فردی در ذهن و فکر دیگری برای منفعت خود است اما پیامبر(ص) به مسلمانان هویت داد، جوامع استکباری به دنبال ایجاد هویت در غرب و نابودی هویت در جامعه ما هستند چون جامعه بی هویت انگیزه و هدف ندارد و جامعه ای که هویت داشته باشد، ذلت را نمی پذیرد و سختی‌ها را تحمل کرده و به موفقیت می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی افزود: امام خمینی به جامعه ما هویت داد و فرهنگ غربی که از سوی دانشگاه‌ها تزریق شده بود را از بین برد، این هویت سبب تحمل سختی‌ها و تحریم‌ها توسط مسلمانان شد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد:  مردم ما دارای هویت، مقصد و هدف هستند و دین خدا را پذیرفتند و با اعتماد به نفس در برابر مشکلات ایستادند، امروز وضعیت معیشت مردم قابل قبول نیست اما مردم با اعتماد به نفس انقلاب را به پیش می برند.

وی با اشاره به بیانیه رهبری در مورد ایجاد تمدن اسلامی، گفت: ایجاد تمدن نوین اسلامی شعار نیست و این کلام با هزاران سال فکر و مطالعه نوشته شده است، 65 سال تجربه در پشت این بیانیه گام دوم نهفته است، هوش، استعداد، خوش فکری و نبوغ حضور در این مسائل و عمق‌نگری نوشتن چنین بیانیه ای را ممکن می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی خاطرنشان کرد: ایجاد تمدن نوین اسلامی و بیانیه گام دوم مکمل یکدیگر هستند و روحانیت باید نقش خود را در این خصوص ایفا کند، به گفته امام تحول وجود دارد و نمی‌توان مانع آن شد اما در صورت عدم مدیریت آن تحول بر ما تحمیل می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی  افزود: بیانیه گام دوم نگاهی به گذشته و مسیری به آینده است، باید به این بیانیه توجه بسیاری داشته باشیم، حضور در زمان وظیفه ما در این عصر است، حوزه ما با همین روند رشد و تکامل بیابد.

وی با اشاره به تلاش علما برای بهبود وضعیت جامعه در تاریخ گفت: ما نباید مسائل را بر گردن دولت بیاندازیم و خود نیز باید دست به کار شویم، باید با نسل نو ارتباط برقرار کرده و با آسیب‌ها و خطرات آشنایی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر توجه به جوانان، ابراز کرد: روحانیت باید با همه اقشار ارتباط برقرار کنند اما جوانان را در اولویت خود قرار دهید، امام فرمود باید جوانان دارای تحلیل و عمق دینی باشند بنابراین بصیرت، صبر، استقامت و مقاومت باید به جامعه منتقل شود.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر بصیرت افزایی در جامعه، تصریح کرد: پیش از تصمیم گرفتن در هر زمینه‌ای باید ظرفیت مردم در نظر گرفته شود و بنا به فرمایش امام علی(ع) باید بصیرت به مردم اهدا شود، در صورتی که کسی بصیرت نداشته باشد با چند شعار نمی‌توان او را آگاه کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید جامعه را آماده کرد تا بتوانند مسیر درست را بیابند و هنگامی که دشمنان تهدید می‌کنند کسی ابایی نداشته باشد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات