۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۶۱۸۵۱۰

بحران روهینگیا ماجرای بی‌پایان یک نسل‌کشی است

بحران روهینگیا ماجرای بی‌پایان یک نسل‌کشی است
مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار پس از گذشت دو سال از قتل‌عام آنان به وسیله نیروهای ارتش و بودائیان افراطی، هنوز هم قربانی سیاست‌های مقامات این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا، مسلمانان میانمار حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارند که چهار درصد از جمعیت کل میانمار را تشکیل می‌دهند. دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می‌داند که از بنگلادش وارد این کشور شده‌اند و از این جمعیت حدود ۴۰ هزار نفر تابعیت میانمار را دارند.

خشونت‌های قومی میان مسلمانان و بودائیان در میانمار تاکنون صدها کشته و صدها هزار آواره برجای گذاشته است. ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ میلادی به بهانه مقابله با «ارتش آزادی‌بخش آراکان» که در ایالت راخین برای استقلال مسلمانان روهینگیا از میانمار فعالیت می‌کند، به راخین حمله کرد که در نتیجه آن، ۷۵۰ هزار نفر از مسلمان این کشور به بنگلادش گریختند. آنها در حال حاضر در کمپ‌های آوارگان در کاکس‌بازار بنگلادش به سر می‌برند و در شرایط نامناسبی هستند.

اما در حین این تحولات در سال ۲۰۱۷، گروهی از مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین ماندند که هم‌اکنون در وضعیت اسفباری زندگی می‌کنند؛ به طوری که اخیراً در میان درگیری نیروی‌های دولتی با ارتش آراکان در راخین محاصره شده‌ و دارای وضعیتی بحرانی هستند.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی به آخرین وضعیت مسلمانان میانمار پرداخته است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

درگیری‌ها در میانمار

هنگامی که مقامات میانمار ماه گذشته از اردوگاه‌های پناهندگان روهینگیا در بنگلادش بازدید کردند، به پناهندگان دفترچه‌هایی همراه با عکس‌هایی از زنان باحجاب که در حال عبور از بازرسی‌ها و با خوشحالی در حال دریافت کارت هویتی بودند، نشان دادند. آنها همچنین به جنگ جدیدی که در میانمار در حال رخ دادن بود، اشاره نکردند.

در سال ۲۰۱۷ هنگامی که اکثر روهینگیایی‌ها در جنوب غرب میانمار به وسیله یک عملیات نظامی از این کشور اخراج شدند، جمعیتی ۲۰۰ هزار نفری از آنها در ایالت راخین باقی ماندند که اکنون پس از گذشت دو سال از این واقعه، با بحرانی جدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

از اواخر سال گذشته نیروهای دولتی میانمار در حال نبرد با «ارتش آزادی‌بخش آراکان» هستند؛ گروهی که برای استقلال روهینگیا از میانمار تلاش ‌می‌کنند.

ساکنان محلی اطراف ایالت راخین در این زمینه به رویترز گفتند که به سبب درگیری‌های دولت با ارتش آراکان، مردم روهینگیا با تهدیدات و حملات دو طرف روبه‌رو شده که این باعث شده بازگشت آوارگان بعید به نظر برسد.

«تین شوی»، یکی از ساکنان محلی اطراف راخین در این زمینه گفت: ما در وسط جنگ این دو طرف محاصره و گرفتار شده‌ایم. طی دو سال گذشته در زندگی ما هیچ پیشرفتی حاصل نشده و فقط با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم.

بازرسان سازمان ملل در این زمینه اعلام کردند که عملیات ارتش میانمار شامل کشتار دسته‌جمعی و تجاوزات گروهی با قصد نسل‌کشی صورت گرفته است؛ اما ارتش میانمار تقریبا تمام ادعاهای پناهندگان را انکار و اعلام کرده که این عملیات قانونی بوده و در مقابله با تروریسم صورت گرفته است.

تلاش‌های نافرجام برای بازگشت آوارگان

دولت میانمار تاکنون دو بار تلاش کرده که آوارگان روهینگیا را به میانمار بازگرداند که هیچ‌کدام از آنها موفق نبوده است. همچنین در هفته گذشته برای سومین بار تلاش دولت میانمار برای بازگشت سه هزار و ۵۰۰ آواره روهینگیا با شکست مواجه شد.

«مین تین»، مدیر وزارت رفاه اجتماعی میانمار در این باره گفت: اقدامات امنیتی برای بازگشت پناهندگان انجام شده و نیروهای امنیتی میانمار از آنها محافظت خواهد کرد، این ادعا در حالی است که ارتش میانمار تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

آوارگان روهینگیا در اردوگاه‌های بنگلادش از طریق تلفن با خویشاوندان خود در ارتباط هستند و در حال حاضر که شبکه اینترنت قطع شده است، هیچ کدام از آنها حاضر به بازگشت به روهینگیا نیستند. یکی از ساکنان محلی ایالت راخین در این زمینه گفت: به خاطر نبود امنیت، اکثر مسلمانان راخین می‌خواهند فرار کنند. دولت که نمی‌تواند به جمعیت اندک باقیمانده در راخین رسیدگی کند، پس چطور خواهد توانست به جمعیت صدها هزار نفری آوارگان کمک کند./983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات