۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۶۱۸۶۰۱
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

دشمن برای مجالس عزاداری، مداح و سبک مداحی ارائه می‌کند

دشمن برای مجالس عزاداری، مداح و سبک مداحی ارائه می‌کند
حجت الاسلام شاه فضل گفت: دشمن برای مجالس عزاداری سرمایه گذاری و مداح و سبک مداحی ارائه می‌کند که نمونه آن دستگیری تعدادی مداح تربیت شده اسرائیلی در ایران است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل شنبه شب در تفسیر قرآن که در آستان مقدس امامزاده ابراهیم برگزار شد با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع)، گفت: عزاداری برای امام حسین (ع) ظرفیت بسیار بزرگی است که اگر از آن غفلت شود از دست خواهد رفت.

وی بر لزوم فهم فلسفه عزاداری و شرایط عزاداری تأکید کرد و افزود: شیاطین جن و انس به دنبال این هستند که ظرفیت عزاداری برای امام حسین (ع) را از ما بگیرند.

حجت الاسلا شاه فضل اسلام را دارای دو قطب عبودیت خدا و اجتناب از طاغوت دانست و گفت: خداوند در آیت الکرسی می‌فرماید، اگر می‌خواهید به ریسمان محکم الهی چنگ بزنید باید کفر به طاغوت و ایمان به خدا داشته باشید.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در آیت آلکرسی کفر به طاغوت مقدم بر ایمان به خدا شده است، اگر گروهی مدام بر طبل ایمان به خدا بکوبند، اما به کفر به طاغوت توجه نداشته باشند این ریسمان محکم نخواهد بود و چنین ایمانی آن‌ها را نجات نخواهد داد.

وی افزود: برخی مسلمانان در تاریخ اسلام به نام مسلمانان عافیت طلب معروف شدند، نماز می‌خوانند و روزه می‌گرفتند و عبادت می‌کردند، اما با جهاد و مقابله با دشمن مخالف بودند و عافیت طلب بودند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: برخی در مجلس امام حسین (ع) شرکت می‌کنند و حتی خود بانی هستند و اگر کفر به طاغوت در رفتار آن‌ها است کفر به طاغوت ۱۴۰۰ سال قبل است و کاری به شمر و یزد زمان امروز ندارند.

وی به موضوع سبک و سیاق برخی عزاداری‌ها اشاره کرد و گفت: به سر و سینه زدن و زنجیر زدن برگرفته از فرهنگ جامعه است که درهر کشوری سبک و سیاق متفاوتی دارد و وابسته به فرهنگ آن کشور است.

وی با اشاره به اینکه امروز با نوعی از سبک و سیاق عزاداری روبرو هستیم که با شئون عزاداری اهل بیت (ع) سازگاری ندارد، گفت: این نوع عزاداری‌ها غم و انده و عزا به همراه ندارد.

به گفته وی بسیاری از عزاداری ها به بهانه جذب جوان‌ها به دنبال کار‌هایی هستند که جوان رغبت حضور در مجلس امام حسین (ع) را داشته باشد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: برای جذب جوان‌ها به مجالس عزاداری امام حسین (ع) از مداحانی دعوت می‌شود که سبک موسیقی عزاداری آن‌ها دارای ریتم جذاب خوانندگان لهو و لعب است تا انسان را تحریک به جنب و جوش کند و این نوع عزاداری برای جوان‌ها به گونه‌ای است که احساس عزادار بودن و احساس خستگی نمی‌کند.

به گفته وی اشعاری که در برخی از محافل عزاداری خوانده می‌شود اشعار عاشقانه‌ای است که وصف معشوق سروده شده و تنها نام امام حسین (ع) به آن اضافه شده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اشعاری که در برخی مجالس عزاداری خوانده می‌شود انسان را عاشق وفاداری به امام حسین (ع) و صبر و حجاب و عفاف حضرت زینب نمی‌کند و انسان را به سمت شجاعت و شهامت و ایستادگی و مقاومت سوق نمی‌دهد.

وی افزود: برهنه شدن و سینه زدن در فرهنگ عزاداری برای امام حسین (ع) سفارش نشده است و برهنه شدن و سینه زدن در محافلی که در دید نامحرم قرار دارد عزاداری نیست.

به گفته وی اگر برهنه شدن در عزاداری حرام نیست، مکروه است و توصیه نشده ومی تواند مقدمه حرام باشد و مخالف شئون اهل بیت (ع) است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر برخی از مجالس عزاداری در کنار مجالس لهو و لعب گذاشته شود، گناه اینگونه مجالس بیشتر از مجالس لهو و لعب است چرا که به نام اهل بیت (ع) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امروز دشمن برای اینگونه مجالس عزاداری سرمایه گذاری می‌کنند و مداح و سبک مداحی ارائه می‌کنند که نمونه آن دستگیری تعدادی مداح تربیت شده اسرائیلی در ایران است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برخی برای اینکه با اینگونه مجالس عزاداری مخالفت نشود تأکید دارند به دستگاه امام حسین (ع) نباید معترض بود و حرف زد در حالیکه چنین عزاداری را علمای دین تأیید نمی‌کنند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات