۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸
کد خبر: ۶۱۸۷۷۲

چاپ دوم «در آغوش قلبها»

چاپ دوم «در آغوش قلبها»
در بخش اول آن خاطرات مردم افغانستان از حضرت امام خمینی آمده است.بخش دوم هم شامل اشعاری است که شاعران افغانستانی در این سال‌ها برای حضرت امام سروده‌اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «در آغوش قلب‌ها: اشعار و خاطرات مردم افغانستان» با تحقیق و تدوین محمدسرور رجایی به همت انتشارات راه یار به چاپ دوم رسید.

کتاب «در آغوش قلبها» جلد اول تاریخ شفاهی بین الملل از مجموعه تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است و چهاربخش دارد. در بخش اول آن خاطرات مردم افغانستان از حضرت امام خمینی (ره) آمده است. بخش دوم هم شامل اشعاری است که شاعران افغانستانی در این سال‌ها برای حضرت امام (ره) سروده‌اند. بخش سوم، شامل نوشتاری تحلیلی با عنوان «امامِ افغانستان؛ تحلیلی مردم شناختی بر روایت افغانستانی از امام» نوشته دکتر جمال یزدانی است. در بخش چهارم نیز تصاویری از برنامه‌های تجلیل از شخصیت بزرگ امام خمینی (ره) در سال‌های ۶۸، ۶۹ و ۷۰ در ولایت‌های مختلف افغانستان آمده است.

نام کتاب نیز برگرفته از شعر یکی از شاعران افغانستانی درباره امام (ره) است: او در آغوش قلب‌ها می‌زیست/ دل خاک سیاه جایش نیست/ باغ ها، رنگ و بو در او خفته/ داغ صد آرزو در او خفته/ کاش می‌آمدی و می‌دیدی/ که چه سخت است درد نومیدی/ در فراق تو‌ای سواره عشق/ عالمی سوخت در شراره عشق/ تا تو بودی امید باقی بود/ تشنگان را کف تو ساقی بود....

گزیده سخنان و شیوه کار محقق کتاب

محمدسرور رجایی، پژوهشگر و شاعر افغانستانی می‌گوید: از زمانی که من فعالیتم را آغاز کردم، همیشه نگاهی به سوژه‌های مغفول مانده در بین دو ملت ایران و افغانستان داشتم. ما ارزش‌های مشترک بسیاری برای همدلی دو ملت داریم که کمتر به آن‌ها توجه شده است. یکی از این ارزش‌های مشترک و مغفول مانده، ارادت مردم افغانستان به حضرت امام خمینی (ره) است که کتاب «در آغوش قلب‌ها» با همین دغدغه شکل گرفت. بخش اول کتاب، شعر‌های شاعران افغانستانی درباره امام است که پراکنده است و کسی به آن‌ها توجه نکرده بود. بخش دوم، خاطرات افغانستانی‌ها اعم از آدم‌های معروف و ناشناخته درباره حضرت امام است. بخش سوم هم عکس‌های دیده نشده از مراسم‌های بزرگداشت و ترحیمی است که افغانستانی‌ها در نقاط مختلف افغانستان برای امام برگزارکرده بودند. در واقع، کتاب «در آغوش قلب‌ها» منتشر شد تا به همه دوستان ایرانی و افغانستانی یادآور شود که ما هم امام را می‌شناختیم و دوستش داشتیم و داریم.

این محقق می‌گوید: به نظرم دوستان فرهنگی ایرانی و افغانستانی من و همچنین مردم، تأثیرگذاری این کار‌ها را بیشتر درک می‌کنند. البته در این سال‌ها ارتباطات بسیار مناسبی بین مهاجران افغانستانی و ملت ایران در سطوح مختلف فرهنگی اجتماعی برقرار شده است. مهاجران برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیاری برگزار می‌کنند و می بینیم که نوع نگاه به مهاجران در رسانه‌ها نسبت به دهه قبل تغییر یافته است. اگرچه به باور من این کار‌ها هنوز به حد مطلوب نرسیده، ولی روی هم رفته فضا نسبت به گذشته تغییر کرده است. احساس خودم این است که انتشار کتاب‌های «در آغوش قلب‌ها» و «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» بی تأثیر نبوده است.

محمدسرور رجایی درباره شیوه کار و جمع‌کردن محتوای کتاب، شعر‌ها و خاطرات و عکس‌ها می‌گوید: شعر‌های بسیاری از هم‌وطنان شاعرم برای امام خمینی (ره) شنیده بودم که جمع آوری آن‌ها سخت بود و حتی شماری از شعر‌ها را خود شاعران هم فراموش کرده بودند. در سال‌های مختلف هرجا شعری درباره امام می‌دیدم از آن رو نوشت می‌گرفتم و برای خودم ذخیره می‌کردم. مجموع این شعر‌ها بخش شعر کتاب را تشکیل دادند. بسیاری از خاطرات کتاب را با مصاحبه مستقیم از افراد مختلف و بخشی را با کمک منابع مختلف به دست آوردم. همیشه در هر موضوعی که با هم‌وطنانم مصاحبه داشتم در پایان مصاحبه پرسشی هم درباره حضرت امام می‌پرسیدم؛ چون توجه و فکرم تولید این کتاب بود. هرجا به مطلب مناسبی می‌رسیدم آن‌ها را جمع می‌کردم. اما درباره عکس‌ها سختی کار زیاد بود؛ چون در سال‌های ۶۹ و ۷۰ دوربین زیاد نبوده یا اگر بوده به ندرت نگاتیو آن باقی مانده است. برای همین از آن زمان، عکس‌های کمی داریم و همان‌ها هم به سختی پیدا می‌شدند. البته تعدادی از عکس‌های کتاب را هم خودم گرفته بودم. در قسمت خاطرات هم خاطرات شخصیت‌های بزرگ را در کنار خاطره مثلاً یک بانویی داریم که در آن زمان در دولت کمونیستی وقت دانش آموز بوده است. خاطره‌های زیادی از حضرت امام در دل تمام افغانستانی‌ها وجود دارد، ولی جمع کردن آن‌ها همت می‌خواهد.

مشخصات

چاپ دوم کتاب «در آغوش قلبها» در ۲۸۸ صفحه، قطع رقعی، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت ۲۷ هزار تومان به همت انتشارات راه یار عرضه شده است. گفتنی است، پیش از این، از کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون: خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس» این نویسنده استقبال فراوان مخاطبان را درپی داشت و در بیش از ده شهر رونمایی و نقد و بررسی شد. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به واحد فروش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در میدان انقلاب اسلامی، خیابان ۱۶آذر، روبروی پورسینا، پلاک ۶۰، حسینیه هنر یا سایت‌های «عماریار» ammaryar.ir و «پاتوق کتاب فردا» bookroom.ir و «من و کتاب» manvaketab.ir مراجعه و یا نام کتاب را به شماره ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ پیامک کنند. /۹۲۵/ن ۶۰۳/ش
ارسال نظرات